top banner adv

پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت (Long and Short) را بشناسید!

پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت (Long and Short) را بشناسید!
0
بازدید : 11572

حتما شما هم با عبارت‌های نامفهوم و ناآشنای دنیای رمزارزها برخورد داشته‌اید! عبارت‌ها و اصطلاحاتی که با وجود عجیب و غریب بودنشان، معانی بسیار مهمی دارند و فعالیت تخصصی در بازار را ممکن می‌کنند. از میان این عبارت‌ها می‌توان به پوزیشن لانگ (Long Position) و پوزیشن شورت (Short Position) اشاره کرد؛ دو عبارتی که خیلی از افراد بدون دانستن معنای آنها یکی از روش‌های مهم کسب درآمد از بازار رمزارزها را از دست خواهند داد! در این مقاله همراه ما باشید تا این دو عبارت بسیار مهم را زیر ذره‌بین فکت‌کوینز قرار دهیم و با آنها آشنا شویم.

تعریف Long Position و Short Position

تعریف Long Position و Short Position
long term vs short term concept

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که هر دو عبارت لانگ پوزیشن و شورت پوزیشن منعکس کننده باور معامله‌گر (Trader) به افزایش یا کاهش ارزش آتی یک دارایی هستند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، معامله‌گران حرفه‌ای بازار رمزارزها برای فعالیت در این حوزه، از کلمات و اصطلاحات تخصصی استفاده می‌کنند که اغلب تازه‌کاران نمی‌دانند. با این همه نمی‌توان عبارت‌های Long و Short را در دسته اصطلاحات تخصصی حوزه ارزهای دیجیتال قرار داد! چرا که سالیان درازی است از این عبارات در بازارهای مالی مختلف استفاده می‌شود.

به بیان ساده و بدون در نظر گرفتن جزئیات فنی، دو عبارت لانگ و شورت پوزیشن نشان‌دهنده جهت‌ احتمالی قیمت هستند که برای سود کردن از خرید و فروش رمز ارزها به آن نیاز دارید و به طور کلی در بازار فیوچرز استفاده می‌شود. در پوزشن Long، معامله‌گر امیدوار است قیمت رمزارز مورد نظرش از نقطه مد نظر افزایش پیدا کند.

موقعیتی که در آن می‌گوییم معامله‌گر در پوزیشن خرید قرار دارد یا در حال خرید رمزارز است. در پوزیشن شورت برعکس همین اتفاق می‌افتد؛ یعنی معامله‌گر امیدوار است قیمت رمزارز انتخابی‌اش از نقطه مد نظر کاهش پیدا کند. موقعیتی که در آن می‌گوییم معامله‌گر در پوزیشن فروش قرار دارد یا در حال فروش رمزارز است.

پوزیشن خرید (Long) و پوزیشن فروش (Short) در صرافی‌ها

بیشتر بخوانید : آیا می‌دانید فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چگونه عمل می‌کند؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های لحظه‌ای (Spot Exchanges) با پرداخت آنی از حساب خریدار انجام می‌شود. با این حال، برای ثبت سفارش‌های لانگ و شورت در یک صرافی می‌توانید بدون داشتن موجودی در حساب خود نیز اقدام کنید. ثبت چنین سفارش‌هایی که به خرید و فروش استقراضی نیز معروف‌اند تنها در صرافی‌های اوراق مشتقه (derivatives exchanges) ممکن است. در واقع با فعالیت در صرافی‌هایی که از قرارداد آتی، قراردادهای اختلاف قیمت و معاملات آپشن پشتیبانی می‌کنند این امکان برای شما وجود دارد تا بدون ارز دیجیتال، از معاملات لانگ پوزیشن و شورت پوزیشن استفاده کنید.

نهایتا بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که به طور معمول در بازار صعودی (Bullish)، تعداد Long Position ها در برابر Short Position ها بسیار بیشتر است؛ چرا که معامله‌گران می‌خواهند از موج افزایش قیمت سود بیشتری کسب کنند. در نقطه مقابل، با نزولی شدن بازار (bearish)، تعداد Short Position ها از Long Position ها بیشتر می‌شود. البته این نتیجه گیری بر مبنای مشاهدات صورت گرفته است و نمی‌توان آن را به عنوان یک قانون کلی درنظر گرفت.

چه زمان باید به سراغ پوزیشن لانگ رفت؟

چه زمان باید به سراغ لانگ پوزیشن رود؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، معامله‌گران زمانی به سراغ Long Position میروند که قیمت رمزارز انتخابی‌شان افزایشی شود. شما هم باید با توجه به بازه زمانی و پیش بینی افزایش قیمت رمزارز انتخابی خود برای کسب درآمد اقدام کنید. فرض کنید در حالت عادی بر اساس نمودار روزانه معامله می‌کنید و با دنبال کردن داده‌ها و معامله‌ها به این نتیجه رسیده‌اید که ممکن است قیمت رمزارز انتخابی‌تان در چند روز آینده، با افزایش رو به رو شود. در این حالت می‌توانید لانگ پوزیشن را به عنوان روشی مناسب برای کسب سود در نظر بگیرید. برای انجام این کار دو راه خواهید داشت؛ یا باید از Spot Exchange ها استفاده کنید یا باید به سراغ derivatives Exchanges ها بروید.

بیشتر بخوانید: معاملات اسپات همراه با ویدئو

بیشتر بخوانید : الگوریتم اثبات زمان ( POH) چیست؟

بدیهی است که تصمیم شما برای باز کردن پوزیشن خرید باید توسط تحلیل‌های جامع و تکنیکال پشتیبانی شود. برای مثال، اگر دیدید پروژه بلاک‌چین مورد نظرتان به سمت شراکت با مجموعه‌های قدرتمند می‌رود یا در حال به کارگیری ارتقاء مهمی در اکوسیستم خود است؛ می‌توانید به باز کردن پوزیشن لانگ فکر کنید. در هر صورت باید برای پیدا کردن درکی درست از بازار، در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، اخبار را دنبال کنید و به دنبال الگوهای قیمتی بگردید.

فرقی نمی‌کند با استناد به چه تجزیه و تحلیلی به سراغ پوزیش لانگ می‌روید! مسئله مهم این است که به نتیجه‌ تجزیه و تحلیل خود مطمئن باشید؛ در غیر این صورت برخلاف بازار حرکت خواهید کرد. نکته جالب در رابطه با رمزارزها این است که مانند ارزهای فیات عمل نمی‌کنند. رمزارزها برخلاف ارزهای فیات که برنامه بلندمدت عجیب و غریبی برای خود ندارند، مانند سهام شرکت‌های بازار سرمایه عمل می‌کنند و همیشه در تلاش‌اند تا ارزش بیشتری پیدا کنند. در واقع همین ویژگی است که باعث می‌شود سرمایه گذاران در رابطه با رمزارزهایی مانند بیت‌کوین از استراتژی خرید و نگهداری استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : سیستم پردازش تراکنش یا TPS چیست؟

چه زمانی به سراغ شورت پوزیشن برویم؟

چه زمانی به سراغ شورت پوزیشن برویم؟

وقتی احتمال کاهش ارزش یک رمزارزی= وجود داشته باشد، معامله‌گران به سراغ پوزیشن شورت می‌روند. در واقع زمانی باید به پوزیشن فروش فکر کنید که احساس می‌کنید رمزارز انتخابی‌تان برای مدتی با کاهش ارزش رو به رو خواهد شد. برای انجام هر کاری در بازار رمزارزها به تحلیل‌های جامع و تکنیکال نیاز است؛ استفاده از پوزیشن فروش هم از این قاعده مستثنا نیست. به طور کلی معامله‌گرانی که فروش استقراضی (Short-Selling) انجام می‌دهند، زمانی به سراغ باز کردن پوزیشن شورت می‌روند که میزان خرید از حد معمول بالاتر و بازار اشباع شده باشد.

از آنجایی که بازار رمزارزها هنوز به رشد کافی نرسیده است؛ ارزش رمزارزهایی مثل بیت کوین و آلت کوین‌ها دائما تغییر می‌کند. این نوسان قیمت غیرمنطقی، تحلیل جامع و تکنیکال را سخت‌تر می‌کند. با این حال به عنوان فردی که در بازار فعالیت می‌کند باید تمام جزئیات را در نظر داشته باشید تا بتوانید زمان مناسب برای به کار بردن پوزیشن لانگ یا پوزیشن شورت را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی اسکالپ فیوچرز

در چه صرافی‌هایی می‌توان Long Position یا Short Position را به کار گرفت؟

صرافی‌های پوزیشن خرید و پوزیشن فروش

پوزیشن خرید یا فروش را می‌توان در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال به کار گرفت. با این همه معامله‌گران از میان تعداد زیادی صرافی، به سراغ صرافی‌های معتبر بازار مثل CoinBase یا Binance می‌روند. کوین‌بیس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال ایالات متحده است و بایننس سریع‌ترین رشد را در میان صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا دارد. این صرافی‌ها امکانات بسیار زیادی مثل خرید لحظه‌ای، فیوچرز، آپشن‌ و … در اختیار کاربران خود می‌گذارند.

البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که بایننس، کوین‌بیس و دیگر صرافی‌های محبوب ارز دیجیتال برای تازه واردها پیچیده به نظر می‌رسند. در نتیجه اگر به تازگی وارد دنیای رمزارزها شده‌اید می‌توانید به سراغ صرافی‌های کوچکی بروید که کار کردن با آنها ساده‌تر است.

کلام آخر؛ کلید افزایش بازدهی لانگ پوزیشن و شورت پوزیشن

بیشتر بخوانید : بهترین ابزارهای هوش مصنوعی کدام‌ است؟ معرفی ۱۷ ابزار AI کاربردی

افزایش بازدهی لانگ و شورت پوزیشن

معاملات مارجین (Margin Trading) به لطف استفاده از سرمایه استقراضی ( Leverage) می‌تواند بازدهی پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت را افزایش دهد. استفاده درست از پوزیشن خرید یا فروش در هر حالتی سودآور است؛ مخصوصا اگر در زمان بی ثباتی ارزش یک رمزارز عملی شود! با این همه، معامله‌گران حرفه‌ای از معاملات مارجین که ریسک بیشتری هم دارند استفاده می‌کنند تا این سود را به حداکثر برسانند.

بیشتر بخوانید: آموزش فیوچرز ؛ راهنمای جامع فیوچرز ارز دیجیتال

همانطور که می‌دانید معاملات مارجین از سرمایه اسقراضی یا همان Leverage استفاده می‌کنند که در هر دو پوزیشن شورت و لانگ کارایی دارد. این سرمایه استقراضی توسط خود صرافی یا افراد دیگری تامین می‌شود که با اشتراک گذاری سرمایه خود کسب درآمد می‌کنند. سرمایه‌ای که با کمک آن می‌توان در حجم بیشتری معامله کرد.

امیدوارم در این مقاله با پوزیشن لانگ و شورت و نکات مربوط به آنها آشنا شده باشید. اگر احساس می‌کنید نکته‌ای وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره نکردیم یا تجربه‌ای دارید که می‌خواهید با دوستان فکت‌کوینزی خود به اشتراک بگذارید؛ بخش نظرات را خالی نگذارید!

بیشتر بخوانید : مزرعه بیت کوین چیست؟ فارم ماینینگ ارز دیجیتال

در کدام بازارها میتوان از معاملات شورت و لانگ استفاده کرد؟

شما می‌توانید در بازارهای فیوچرز و مارجین صرافی‌ها و کارگزاری‌ها معاملات شورت و لانگ اجرا کنید.

تفاوت پوزشن لانگ و پوزشن شورت چیست؟

در معاملات لانگ شما از افزای قیمت سود می‌برید و با کاهش قیمت دچار ضرر می‌شوید، اما در پوزیشن شورت عکس این قضیه صادق است.

18
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x