top banner adv

لیر زیرو (LayerZero) چیست؟ ۵,۰۰۰ دلار رایگان به ‌دست آورید!

لیر زیرو (LayerZero) چیست؟ ۵,۰۰۰ دلار رایگان به ‌دست آورید!
0
بازدید : 10066

 دنبال توکن‌های رایگانی می‌گردید که پتانسیل رشد بالایی دارند؟ لیر زیرو (LayerZero) یکی از ایردراپ‌های بزرگی است که شرکت‌های معتبر زیادی مثل پی‌پل (PayPal) تأمین مالی آن را انجام داده‌اند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که لِیِر زیرو (LayerZero) چیست و برای دریافت توکن آن چه کاری می‌توانید انجام دهید.

LayerZero چیست؟

لیر‌ ز‌یرو‌ یک پروتکل با قابلیت تعامل‌پذیری است که برای اتصال زنجیره‌های مختلف به یکدیگر طراحی شده است. در ادامه معنای جمله ذکرشده را با جزئیات بیشتر و ساده‌تر توضیح ‌می‌دهیم.

تکنیک‌های موجود برای تعامل‌پذیری

تعامل‌پذیر بودن (interoperability) همیشه مسئله بسیار مهمی برای فضای بلاک چین بوده است. با توجه به اینکه شبکه‌های بلاک چین به دلیل طراحی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نمی‌توانند با سایر بلاک چین‌ها ارتباط برقرار کنند، این امر باعث ایزوله شدن آنها می‌شود و انتقال نقدینگی و داده‌ها را بین اکوسیستم‌های مختلف برای کاربران محدود می‌کند.

تعامل پذیری

 در حال حاضر، دو رویکرد اصلی برای ایجاد ارتباط و تعامل‌ بین بلاک چین‌های مختلف وجود دارد؛ اما هر کدام محدودیت‌های خود را دارند:

زنجیره میانی (Middle Chain)

بیشتر بخوانید : آشنایی با کیف پول های مونرو؛ راهنمای گام به گام نصب Monero GUI Wallet

برخی از پروتکل‌ها به‌عنوان واسطه بلاک چین‌ها عمل می‌کنند. از میان این پروتکل‌های می‌توان به پولکادات (Polkadot) یا کازماس (Cosmos) اشاره کرد. در اصل، زنجیره میانی یا زنجیره واسطه تبادل پیام بین زنجیره‌های مختلف را تسهیل می‌کند. این رویکرد مقیاس‌پذیر و نسبتاً ارزان است، اما امنیت کمتری هم دارد.  از آنجا که زنجیره میانی تنها مسئول ارائه مکانیزم اجماع و اعتبارسنجی است، به یک پاشنه آشیل تبدیل می‌شود؛ زیرا اگر به خطر بیفتد، ممکن است تمام نقدینگی زنجیره‌ها به سرقت برود.

بیشتر بخوانید : نومد (Nomad) چیست؟

پل‌های بین بلاکچینی (پل‌های غیرمتمرکز) 

 به‌جای نهادهای مرکزی قابل اعتماد، پل‌های بین زنجیره‌ای غیرمتمرکز از گره‌های سبک درون‌زنجیره‌ای برای برقراری ارتباط بین بلاک چین‌ها استفاده می‌کنند. یک گره سبک تنها بخشی از تاریخچه تراکنش‌های دفتر کل بلاک چین را ذخیره می‌کند و به یک گره کامل متصل می‌شود تا روند تأیید آن تقویت گردد.

برای ارسال پیام به‌صورت بین زنجیره‌ای، از گره‌های سبکی که در زنجیره مبدا وجود دارد، برای تأیید سربرگ بلاک‌ها (Block Header) دریافت‌شده از زنجیره مقصد استفاده می‌شود. پس از آن، فرایند ارسال و تأیید تراکنش‌ها به صورت آنچین (داخل بلاکچین) انجام می‌شود.  این روش یک روش امن برای انتقال پیام‌ها بین زنجیره‌های مختلف است؛ اما هزینه بسیار زیادی دارد. شما باید یک پل مجزا برای هر جفت زنجیره بسازید که هر کدام به رابط و کد خاص خودشان نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: نومد (Nomad) چیست؟

راهکار لیر زیرو برای تعامل‌پذیری

 به جای یک زنجیره میانی یا راهکار لایه دوم، لیر زیرو زیرساخت عظیمی را ارائه کرده است که تراکنش‌های مستقیم و بی‌واسطه را در همه زنجیره‌ها به طور یکپارچه فعال می‌کند. این طور فکر کنید: اگر بلاکچین‌‌ها کشورها و پل‌ها روش‌های موجود برای مهاجرت باشد، پس لیر زیرو یک ابر پاسپورت جهانی و مسئول کنترل ترافیک هوایی است که امکان برقراری ارتباط بین تمام بلاک چین‌ها را به طور هم‌زمان فراهم می‌کند. این پروتکل به‌جای ارائه راهکاری که از طرفین سوم (مانند یک پل یا زنجیره واسطه) استفاده می‌کند، بیشتر روی مشکل ارتباطی لایه تعامل‌پذیر (لایه صفر) تمرکز کرده است.

تعامل‌پذیری

 لیر زیرو با استفاده از گره‌های سبک درون‌زنجیره‌ای و با روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه به هدف خود دست می‌یابد. شایان ذکر است که لیرز یرو لبز (LayerZero Labs)، این پروتکل را راه‌اندازی و گره فوق سبک (Ultra Light Node) آن را ایجاد کرده است. گره‌های فوق سبک به اوراکل‌ها و رله‌ها متصل هستند. هر دوی این نهادها مستقل‌اند و به صورت برون‌زنجیره‌ای مسئول انتقال پیام‌ها از یک زنجیره به زنجیره دیگر هستند.

در این ساختار، به‌جای اینکه تمام سربلوک‌ها به‌طور متوالی نگه داشته شوند، بر اساس تقاضای موجود و توسط اوراکل‌های غیرمتمرکز پخش می‌شوند. برای مثال می‌توان به پروتکل چین‌لینک (Chainlink) اشاره کرد که به نقاط نهایی گره‌های فوق سبک اجازه می‌دهد کوچک و مقرون‌به‌صرفه باشند. رله‌ها وظیفه انتقال اثبات تراکنش‌ها را بر عهده دارند. در حال حاضر لیر زیرو لبز رله‌ها را اجرا و نگهداری می‌کند، اما روند آن به‌زودی کاملاً منبع باز می‌شود تا هرکسی بتواند رله خود را راه‌اندازی کند.

بیشتر بخوانید : kyc چیست و چرا اهمیت آن در دنیای رمزارزها زیاد شده است؟

بیشتر بخوانید: چین لینک (ChainLink) چیست؟

راهکار لیر زیرو

علاوه بر این، استفاده از ترکیب اوراکل و رله (Relay)، امنیت بیشتری را ایجاد می‌کند؛ چراکه مسئولیت‌های موجود بین این دو تقسیم می‌شوند. اگر هر دو طرف به خطر بیفتند، LayerZero در برابر حملات آسیب‌پذیر می‌شود؛ اما به لطف رشد رله‌های غیرمتمرکز موجود در شبکه، این امر کار آسانی نیست.

توسعه‌دهندگان لیر زیرو چه کسانی هستند؟

 لیر زیرو توسط LayerZero Labs یک استارت‌آپ مستقر در شهر ونکوور کانادا، توسعه داده شده است. این شرکت، به‌دنبال راه‌اندازی پروتکل‌هایی است که توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز همه‌جانبه‌ در چندین بلاک چین را تسهیل می‌کند. شرکت مذکور در سال ۲۰۲۱ توسط برایان پلگرینو (Bryan Pellegrino)، رایان زریک (Ryan Zarick) و کالب بانیستر (Caleb Baniste) که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شبکه‌های کامپیوتریِ دانشگاه نیوهمپشایر با هم کار می‌کردند، تأسیس شد.
 در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، این شرکت توانست در جمع‌آوری سرمایه سری دوم خود و از شرکت‌هایی مانند اف‌تی‌اکس ونچرز (FTX Ventures)، کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures)، یونی‌سواپ لبز (Uniswap Labs)، سکویا کپیتال (Sequoia Capital)، اندریسن هوروویتز (a16z) و پی‌پال ونچرز (PayPal Ventures) ۱۳۵ میلیون دلار جذب کند.  جالب اینجا است که LayerZero اولین سرمایه‌گذاری شرکت پی‌پال در صنعت وب ۳ محسوب می‌شود. با توجه به اینکه پی‌پال یکی از شبکه‌های پرداخت پیشرو در جهان است، این امر نشان می‌دهد که پتانسیل لیر زیرو فراتر از صنعت ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید : DAI چیست؟ با آن آشنایی دارید؟

توکن لیر زیرو (ZRO$)

در حال حاضر، لیر زیرو هنوز توکنی ندارد. با این حال، می‌دانیم که توکن آن با نماد اختصاری «ZRO» روی بلاکچین وجود دارد؛ زیرا می‌توان آن را در کد اطلاعاتی این پروتکل مشاهده کرد. با وجود اینکه هیچ چیزی به طور رسمی درباره این توکن اعلام نشده است، فعالان بازار ارزهای دیجیتال انتظار دارد که «ZRO» در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی گردد.

بیشتر بخوانید : کاربرد توکن سوزی چیست؟ بررسی کاربردهای سوزاندن توکن‌ها

چگونه می‌توان در ایردراپ احتمالی توکن لیر زیرو شرکت کرد؟

برای شرکت در ایردراپ آتی توکن ZRO می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

سهام‌گذاری و رأی‌دهی در استارگیت فایننس (Stargate Finance)

استارگیت فایننس اولین پروتکل فعال لیر زیرو است که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. استارگیت فایننس یک پروتکل تأمین نقدینگی است که از سیستم پیام‌رسانی عمومی LayerZero برای انتقال بین زنجیره‌ای توکن‌های بومی استفاده می‌کند.  تیم لیرز یرو معتقد است استارگیت با هر برنامه‌ای که می‌خواهد ارزهای دیجیتال را در بلاک چین‌های مختلف جابه‌جا کند، یکپارچه خواهد بود. بنابراین، منطقی است که کاربران استارگیت، به ویژه فعالان و رأی‌دهندگان دائوی آن، شانس بسیار بالایی برای دریافت ایردراپ‌های «ZRO» داشته باشند.
شما می‌توانید توکن استارگیت (با نماد اختصاری STG) را با قیمتی کمتر از ۰.۵ دلار در صرافی‌های متمرکزی مانند اف‌تی‌ایکس (FTX) و بایننس (Binance) یا در صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی‌سواپ (Uniswap) و  پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) خریداری کنید. سپس توکن‌های خود را برای دریافت قدرت رأی‌دهی سپرده گذاری یا استیک کنید. در نهایت و مهم‌تر از همه، باید به طور منظم در مورد تصمیمات حاکمیتی موجود در اسنپ‌شات این پروتکل رأی دهید. در نهایت، برای شرکت در ایردراپ «ZRO» واجد شرایط می‌شوید.

بیشتر بخوانید: ایردراپ (Airdrop) چیست ؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان

تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز LayerZero

 به غیر از استارگیت فایننس، می‌توانید با سایر برنامه‌های غیرمتمرکز LayerZero از جمله ماگن فایننس (Mugen Finance)، ریدینت کپیتال (Radiant Capital)، امنی ایکس (Omni X) یا انجل پروتکل (Angle Protocol) تعامل داشته باشید. در این برنامه‌ها شما می‌توانید تراکنش‌های کوچک انجام دهید، وجوه خود را وارد آنها کنید، نقدینگی آنها را تامین کنید و یا دارایی‌های موردنظرتان را مبادله کنید. با استفاده فعال و مداوم از برنامه‌های غیرمتمرکز مذکور، به احتمال زیاد LayerZero به کاربرانی که واقعاً فعال هستند، پاداش می‌دهد.

استفاده از پل یو‌اس‌دی‌ کوین LayerZero

 شما می‌توانید از پل یو اس دی کوین LayerZero برای انتقال USDC بین بلاکچین‌های سازگار با اتریوم استفاده کنید.

 آدرس قرارداد USDC Goerli:

0x07865c6E87B9F70255377e024ace6630C1Eaa37F

 آدرس قرارداد USDC Avax:

 0x5425890298aed601595a70AB815c96711a31Bc65

استفاده از پل آپتوس (Aptos)


 شرکت آپتوس اخیرا پل Aptos را با پشتیبانی از لیر زیرو راه‌اندازی کرده است. می‌توانید USDC، USDT ، و ETH را از اتریوم، آربیتروم، آپتیمیزم، اولانچ، پالیگان و بایننس اسمارت چین به آپتوس منتقل کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید وجوه خود را از اکوسیستم آپتوس خارج کنید، می‌بایست ۳ روز منتظر بمانید.

لیر زیرو چه مشکلی را در فضای بلاکچین حل می‌کند؟

لیر زیرو یک زنجیره واسطه است که به عنوان پل بین بلاکچین ها عمل کرده و انتقال ارزهای دیجیتال بین دو بلاکچین ناسازگار را ممکن می‌سازد، چرا که امکان انتقال رمزارز بین دو بلاکچین مختلف در حالت عادی وجود ندارد.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x