ماینر بیت کوین (BTC Miner) چیست ؟

خانهمقالاتماینر بیت کوین...

آنچه می‌خوانید...

در این مقاله با ماینر بیت کوین آشنا می‌شویم و در مورد چگونگی کار آن توضیحات مفیدی ارائه می‌دهیم. البته پیش از پرداختن به موضوع، در رابطه با بیت کوین، ماینینگ و استخراج مطالبی بیان می‌کنیم. این که چه نیازی به ماینینگ داریم و برای این کار از چه سخت‌ افزاری استفاده می‌شود. مفهوم مزرعه ارز دیجیتال چیست و چه دستگاه‌هایی برای این کار مورد نیاز است، مواردی است که در این مقاله فکت کوینز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

آشنایی با بیت کوین

پس از سقوط بازار مسکن در سال 2008، یک مقاله وایت پیپری منتشر شد. در این وایت پیپر شخص ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را معرفی کرد. بیت کوین بر خلاف ارزهای سنتی شکل فیزیکی نداشت و به شکل غیرمتمرکز ارائه می‌شد.

- Advertisement -

موجودی یا مانده حساب بیت کوین که اطلاعات شفافی ارائه می‌دهد، در یک دفترچه عمومی به نام لجر (Ledger) نگهداری می‌شود که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. جالب است که بیت کوین به دولت یا بانک به خصوصی وابسته نیست ولی با وجود این با محبوبیت زیادی همراه است. قبل از این که به مفهوم ماینر بیت کوین بپردازیمT باید بگوییم بیت کوین یک نیرو محرکه برای خلق صدها رمزارز بود که پا به عرصه ظهور گذاشتند.

آشنایی با مفهوم ماینینگ و استخراج بیت کوین

ماینینگ یا استخراج بیت کوین به امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌های آن کمک می‌کند. ماین کردن به وسیله کامپیوتر و سخت‌‌افزارهای خاصی انجام می‌شود. استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن تراکنش‌های بیت کوین به صورت دیجیتالی در شبکه بیت کوین تایید شده و به دفتر کل بلاکچین اضافه می‌شود. این کار با حل مسائل محاسباتی انجام می‌شود و ماینرها در ازای آن‌، پاداش دریافت می‌کنند.

به این ترتیب، رکورد تراکنش‌ها به دفتر کل عمومی اضافه می‌شود. با استخراج بیت کوین و تأیید هر تراکنش به ماینرها پاداش داده می‌شود. در ادامه دلیل نیاز و ضرورت وجود ماینینگ را برایتان توضیح می‌دهیم.

ماینر بیت کوین
آشنایی با مفهوم ماینینگ و استخراج بیت کوین

ضرورت وجود ماینینگ

در بحث استخراج کارکردهای زیادی مانند تولید بیت کوین، تأمین امنیت و تأیید تراکنش وجود دارد که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

تولید بیت کوین

در مقابل ارزهای سنتی که توسط بانک‌های مرکزی تولید می‌شود، برای تولید ارزهای دیجیتال باید از ماینر بیت کوین و دیگر کریپتوها استفاده کرد. ماینرها با استخراج بیت کوین، کوین‌های جدیدی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. برای عملیات ماینینگ نیز باید از کامپیوترهای اختصاصی و سخت ‌افزارهایی استفاده کرد که قدرت محاسباتی بالایی دارند.

تأیید تراکنش ها

ماینرها در تأیید تراکنش‌های ارسال‌شده به شبکه و بلاک‌های بیت کوین نقش دارند. یک تراکنش امن در یک بلوک شبکه قرار دارد. اگر پرداختی انجام نشود، تأییدی نیاز نیست. اگر یک تراکنش کم‌تر از هزار دلار داشته باشیم نیاز است تا یک بیت کوین تأیید شود. در تراکنش‌های بالاتر از هزار دلار و کم‌تر از ده هزار دلار به سه تأیید نیاز است و در پرداخت‌های بین ده هزار تا یک میلیون دلار به شش تأیید استاندارد نیاز است تا تراکنش‌های امن تأیید شود.

تأمین امنیت

ماینرها با متوقف کردن و یا سخت کردن حملات و همچنین تغییراتی که ممکن است برای زنجیره به وجود بیاید، به امنیت شبکه کمک می‌کنند. هر چقدر استخراج بیشتر صورت بگیرد، شبکه امن‌تر است. به این ترتیب، قدرت هش بین ماینرها توزیع می‌‎شود تا شبکه امن بماند. حالا بهتر است با روش ماینینگ و کاری که ماینر بیت کوین انجام می‌دهد، بیشتر آشنا شویم.

روش ماینینگ بیت کوین

برای ورود به صنعت استخراج یا ماینینگ به محاسبات دقیقی نیاز است و باید به عوامل زیادی توجه کنیم. برای استخراج بیت کوین در مقیاس بزرگ باید از تاسیساتی به نام مزرعه استخراج استفاده شود. برای تأمین سرمایه این تاسیسات به هزینه‌های مصرف برق، خرید، راه‌ اندازی و نگه‌ داری دستگاه‌های استخراج باید توجه کرد. ایسیک ماینرها در استخراج ارزهای دیجیتال به کار می‌روند.

بیشتر بخوانید: ماشین حساب استخراج

این که یک مزرعه چقدر درآمد دارد به عوامل زیادی مثل هزینه برق، نوع سخت‌ افزار، قیمت بیت کوین و سطح سختی استخراج بستگی دارد. سطح سختی استخراج با توجه به برآیند قدرت پردازش بر روی یک بلاک محاسبه می‌شود. ماشین حساب‌های مخصوصی وجود دارد که با توجه به نرخ هش، قیمت بیت کوین، هزینه برق و قیمت سخت ‌افزار میزان کارایی ماینینگ را محاسبه می‌کنند. بهتر است در ادامه مطالب مربوط به ماینر بیت کوین با سخت‌افزارهای ماینینگ بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با سخت افزارهای ماینینگ

ایده بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز و توزیع ‌شده بود که به صورت خودگردان و مستقل عمل می‌کرد. در این شبکه کاربران با ماین کردن به تأیید درستی تراکنش‌ها در این شبکه می‌پردازند. فرآیند استخراج خیلی شبیه به کاری است که بانک‌ها و سیستم‌‌های مالیاتی در مورد ارزهای فیزیکی به عنوان نظارت انجام می‌دهند. سخت‌ افزارهای قدرتمند می‌توانند با تولید توالی‌های هش تراکنش‌های بیت کوین را تأیید کنند. ماینرهایی که کارت گرافیک بالا دارند، می‌توانند استخراج را با سرعت خوبی انجام دهند. بیشتر سخت ‌افزارهای ماینینگ داری یک خنک ‌کننده نیز هستند.

عامل خیلی مهم در استخراج بیت کوین هزینه برق است. چین یکی از بزرگ‌ترین استخراج‌ کنندگان ارز است که بیش از هفتاد درصد مزارع ماینینگ جهان را به خود اختصاص داده است. البته، ماینرها با نوآوری‌های مختلف در امن کردن شبکه نقش مهمی دارند. در ادامه مطالب مربوط به ماینر بیت کوین با مهم‌ترین مولفه‌های سخت ‌افزاری ماینینگ مثل CPU، GPU و سخت ‌افزارهای ASIC و FPGA آشنا می‌شویم.

سی پی یو (CPU) و جی پی یو (GPU)

واحد پردازشگر مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) دو قطعه‌ای هستند که از پس محاسبات پیچیده و ریاضیات هش کردن به منظور حل بلاک‌های تراکنش بر‌می‌آیند. در این رابطه نقش GPU به مراتب پررنگ‌تر است.

ماینر بیت کوین
سی پی یو (CPU)

اگر بخواهیم در مورد هش ریت توضیح دهیم باید بگوییم که تعداد محاسباتی که هر سخت‌افزار در هر ثانیه می‌تواند انجام دهد، با معیار هش ریت نشان داده می‌شود. هر چقدر این نرخ بیشتر باشد، شانس حل یک مسئله ریاضی بالاتر می‌رود و یا به عبارتی بلاک بیت کوین زودتر کشف شده و مقدار پاداش دریافتی نیز بیشتر است.

اف جی پی ای (FPGA) و ایسیک (ASIC)

مدار مجتمع دیجیتال برنامه ‌پذیر (Field Programmable Gate Array) یا به اختصار FPGA توسط شرکت‌های سخت ‌افزاری سفارشی ‌سازی می‌شوند تا برای ماینینگ مورد استفاده قرار بگیرند. اولین FPGA به شکل منحصر به فرد برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی و ساخته شد و مزایای خوبی از نظر بهره ‌وری در مصرف برق و سهولت استفاده داشت. بنابراین به دلیل نرخ هش مناسب اولین مزرعه‌های ارز دیجیتال ساخته شدند.

ماینر بیت کوین
ایسیک (ASIC)

پس از این سخت ‌افزار، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (Application-Specific Integrated Circuit) یا به اختصار ایسیک (ASIC) به عنوان ماینر بیت کوین طراحی و ساخته شد. هدف از تولید این سخت ‌افزار استخراج سریع بیت کوین بود. قدرت هش به رشد بالایی رسید و مصرف برق نیز بهینه‌تر شد. البته قیمت اسیک نسبت به دیگر سخت ‌افزارهای ماینینگ بالاتر است. صنعت ایسیک کمی پیچیده و رقابتی است و باید در جایی از آن‌ها استفاده شود که به نسبت قیمت برق پایین است. البته، در مراکز داده‌ای که استخراج صورت می‌گیرد باید تنظیمات حرارتی خاصی انجام شود تا قیمت برق بهینه باشد.

نتیجه گیری؛ ماینر بیت کوین

در این مقاله در رابطه با ماینر بیت کوین و استخراج مطالب مفیدی بیان شد. این که چه نیازی به ماینینگ داریم و برای این کار از چه سخت‌افزاری استفاده می‌شود. مفهوم مزرعه ارز دیجیتال چیست و چه دستگاه‌هایی برای این کار مورد نیاز است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از دوره‌های آموزشی فکت کوینز استفاده کنید و دانش خود را افزایش بخشید.

وظیفه ماینینگ چیست؟

تراکنش‌ها در شبکه‌های ارز دیجیتال پس از اعتبارسنجی توسط گره‌ها (node)، برای ثبت شدن در بلاک چین باید پردازش شوند.
از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند فرایند پردازش تمامی تراکنش‌ها را به تنهایی و با ضریب اطمینان بسیار بالا انجام دهد، ماینرها کامیپوترهای مخصوص خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا به انجام این فرایند کمک کنند.

درآمد یک مزرعه ارز دیجیتال به چه عوامل بستگی دارد؟

این که یک مزرعه چقدر درآمد دارد به عوامل زیادی مثل هزینه برق، نوع سخت‌ افزار، قیمت بیت کوین و سطح سختی استخراج بستگی دارد. سطح سختی استخراج با توجه به برآیند قدرت پردازش بر روی یک بلاک محاسبه می‌شود

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان