مجری معروف یوتیوب: استیبل‌کوین USDD جاستین سان ممکن است یک طرح پانزی باشد

خانهاخبارمجری معروف یوتیوب:...

آنچه می‌خوانید...

فکت کوینز: با گسترش صنعت ارز دیجیتال و افزایش محبوبیت دارایی‌های دیجیتالی، کلاه‌برداری‌های پامپ و دامپ و طرح‌های پانزی دیگر به یک امر عادی بدل شده است. استیبل‌کوین جدید USDD (استیبل کوین جاستین سان) که توسط دائوی ترون (Tron Dao Rezerve) صادر شده، اخیراً مورد حمله استفان فیندسایسن (Stephen Findseisen) ملقب به کافی زیلا قرار گرفته است. این یوتیوبر در ویدئویی که در 24 ژوئن منتشر کرد، از یک طرح بالقوه پانزی با استیبل‌کوین USDD خبر داد.

از آنجا که قیمت USDD اخیرا به طور مداوم پایین‌تر از پگ (قیمت ثابت) 1 دلاری آن بوده است، بحث‌ حول در معرض خطر بودن سرمایه‌گذاران بالا گرفته است. USDD پس از از دست دادن پگ یک دلاری خود در تاریخ 13 ژوئن، شاهد کاهش چشمگیری بود و قبل از برگشت به سطح قبلی خود در 0.98 دلار، تا 0.93 دلار هم افت کرده بود.

پس از فروپاشی اکوسیستم ترا (LUNA)، فیندسایسن چند شباهت و تمایز اساسی بین این دو رمزارز را مطرح کرد و تأکید کرد که ادعای این استیبل‌کوین در معرفی خود به عنوان یک پروتکل دیفای چندان دقیق نیست.

از قضا خالق این استیبل‌کوین یک میلیاردر به نام جاستین سان (Justin Sun) سازنده پروژه ترون است، چهره‌ای جنجالی که به دلیل ترس از دستگیر شدن از چندین کشور فرار کرده بود. در همین حین، یک کارمند سابق این شرکت ادعا کرده است که آنها تمام مدت به معاملات نهانی (insider trading) مشغول بوده‌اند.

سان اذعان می‌کند، «ما پس از مشاهده صعود دراماتیک ترا (UST)، ایده USDD را مطرح کردیم.» با این حال، او USDD را چند روز قبل از فروپاشی ترا راه‌اندازی کرده بود. اگرچه وضعیت این پروژه ظاهر خوبی ندارد، اما او می‌خواهد مردم را متقاعد کند که این استیبل‌کوین متفاوت است.

به گفته جاستین سان، ترا به دلیل رشد سریع و اهرم‌های (Leverage) بیش از اندازه سقوط کرد و او این اشتباه را تکرار نخواهد کرد.

مقایسه UST و USDD

شباهت‌های بین UST و USDD زیاد است. هر دو ادعا می‌کنند که استیبل‌کوین‌های الگوریتمی هستند، که به این معنی است که آنها برای حفظ قیمت یک دلاری خود به آربیتراژ متکی هستند. هر دو وعده نرخ سود بالا می‌دهند و هر دو مدعی هستند که این نرخ احتمالاً در درازمدت ناپایدار است.

اما اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها این است که ترا پس از جذب میلیاردها دلار سرمایه دچار فروپاشی شد، در حالی که USDD فقط حدود یک ماه است که راه‌اندازی شده و در حال حاضر دارای ارزش بازار 700 میلیون دلاری است.

علاوه بر این، USDD (استیبل کوین جاستین سان) هنوز به عنوان یک استیبل‌کوین الگوریتمی عمل نمی‌کند، زیرا مکانیسم آربیتراژ آن متوقف شده و فرآیند مینت کردن USDD محدود به تعداد انگشت شماری از موسسات مانند آلامدا ریسرچ (Alameda Research) است. این مهم است، زیرا حداقل فعلاً USDD را از گیر افتادن در گرداب مرگ الگوریتمی (algorithmic death spiral) در امان نگه می‌دارد. چراکه گرداب مرگ الگوریتمی فقط هنگامی اتفاق می‌افتد که مکانیزم سوزاندن و ضرب (مینت) توکن فعال باشد.

کافی زیلا در این رابطه می‌گوید:

این برای USDD خوب است، زیرا بدون مکانیزم آربیتراژ، به چنین سرنوشتی دچار نمی‌شود، اما بد هم هست زیرا نبود مکانیزم آربیتراژ مساوی است با بی‌ثباتی قیمت. پس در درجه اول، اصلاً چرا این استیبل‌کوین ارزش دارد؟

با توجه به اینکه تعداد کمی از شرکت‌ها، این استیبل‌کوین را مدیریت می‌کنند، غیرمتمرکز بودن USDD مورد تردید کافی زیلا قرار گرفته است.

وی گفت:

«مانند همه طرح‌های پانزی، این هم می‌گوید که با بقیه فرق دارد. LUNA پس از آنکه سود سالیانه بیست درصدی پیشنهاد داد و میلیاردها دلار سرمایه به خود جذب کرد شکست خورد. USDD با پیشنهادی متفاوت وارد عمل شده و سودی دو برابر به میزان 39.6 درصد پیشنهاد داده است. و در عین حال ادعا می‌کند که این پروژه بدون ریسک است.»

USDD (استیبل کوین جاستین سان) غیرمتمرکز نیست

به گفته کافی زیلا، اوضاع بسیار بدتر از کنترل توکن توسط گروه کوچکی از شرکت‌ها است. چرا که ضرب حدود 94 درصد از توکن‌های USDD توسط یک آدرس انجام شده که قطعاً متعلق به جاستین سان است. طبق تحقیقات وی، 683 میلیون توکن از 723 میلیون توکنی که تاکنون ضرب شده، توسط جاستین سان ضرب شده است.

وی گفت:

«من نه تنها فکر می‌کنم این رمزارز سود ناپایداری ارائه می‌دهد. بلکه فکر می‌کنم این یک روش واقعاً هوشمندانه برای جاستین سان است که بتواند بدون تأثیرگذاری روی قیمت، ترون‌های خود را بفروشد.»

جاستین سان ادعا می‌کند که او طرفدار بزرگ تمرکززدایی است. وی همچنین گفت که این دلیل اصلی نیاز به یک استیبل‌کوین الگوریتمی است.

سان قبلاً گفته بود:

«من فکر می‌کنم مهم‌ترین دلیل، حداقل از نظر خودم این است که یک استیبل‌کوین الگوریتمی به شما امکان می‌دهد تا به دست خودتان تصمیم بگیرید. من فکر می‌کنم این روزها یک استیبل‌کوین متمرکزترین بخشِ دنیای غیرمتمرکز است.»

کافی زیلا معتقد‌ است «USDD به نظر یک طعمه برای معامله گران خرد است تا خود جاستین سان آن را روی آنها دامپ کند.»

دائوی ترون (Tron Dao) اکنون سبدی از چندین رمزارز به ارزش 2.31 میلیارد دلار دارد که از آن به عنوان پشتوانه کل توکن‌های در گردش استفاده می‌کند. دارایی‌های مازاد بر وثیقه‌ای که به عنوان پشتوانه استیبل کوین جاستین سان عمل می‌کنند، رمزارزهای همچون TRX، BTC و USDT هستند.

نسبت وثیقه روی 130 درصد تنظیم شده است این یعنی ارزش کل دارایی‌های وثیقه گذاشته شده بسیار بیشتر از مقدار USDD است که در حال حاضر در گردش است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان