مجیک اسکوئر (SQR)؛ اولین اپ استور دنیای وب۳.۰

آنچه می‌خوانید...

مجیک اسکوئر (Magic Square) یکی از پروژه‌هایی است که قرار است به زودی منتشر شود و بسیاری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال نیز منتظر آن هستند. تصور کنید اپ‌ استور اپل یا پلی استور گوگل با فناوری بلاک چین ادغام شوند و توسط جامعه خودشان هدایت شوند. از طریق این پروژه وب 3 می‌توان استفاده از اپلیکیشن‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را ساده‌سازی کرد و در نهایت پذیرش آنها را افزایش داد.

علاوه بر این، مجیک اسکوئر اکوسیستم یکپارچه‌ای برای تمام اپلیکشن‌ها و فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. نوآوری Magic Square توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در صنعت ارزهای دیجیتال از جمله بایننس (Binance)، کوکوین (Kucoin) و دائو میکر (DAO Maker) را به خود جلب کرده است. به همین خاطر، تصمیم گرفته‌ایم تمام آنچه را که باید در مورد این پروژه بدانید، به‌صورت ساده و قابل‌درک در این مقاله از فکت کوینز توضیح دهیم.

- Advertisement -

مجیک اسکوئر چیست؟

مجیک اسکوئر چیزی فراتر از یک فروشگاه اپلیکیشن بوده و میزبان بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز (DAppها)، توکن‌های NFT و گیم‌فای خواهد بود. در واقع، Magic Square اکوسیستم خاص خود را دارد که به هر کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از برنامه‌های مختلف ارز دیجیتال کسب کند.

بیشتر بخوانید: گیمفای (GameFi) چیست؟

دغدغه اصلی صنعت وب ۳

تاکنون، نزدیک به ۶,۰۰۰ برنامه غیرمتمرکز فعال در چند بلاک چین مختلف از جمله اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، سولانا و کاردانو راه اندازی شده است. گفتنی است، در این آمار حتی برنامه‌های متمرکزی مانند بایننس، کوین بیس و کراکن حساب نشده است.

دغدغه وب ۳
دغدغه وب ۳

با این حال، با وجود برنامه‌های پراکنده‌ای که در بازار وجود دارد، هیچ پلتفرمی نتوانسته همه آنها را در یک مکان گردهم بیاورد. در نتیجه، جست‌وجو در فضای ارزهای دیجیتال می‌تواند تجربه‌ای دست‌ و پاگیر برای کاربران و توسعه‌دهندگان بلاک چین باشد.

  • کاربران هیچ پلتفرم همه‌جانبه‌ای ندارند که با استفاده از آن بتوانند به‌راحتی اپلیکیشن‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال را پیدا کرده و به آن دسترسی داشته باشند.
  • توسعه‌دهندگان هیچ سرویس چندزنجیره‌ای واقعی ندارند که به آنها اجازه دهد از برنامه‌های خود درآمد کسب کنند و برای آنها بازاریابی کنند.

بیشتر بخوانید:  مرورگر وب 3.0 (Web3.0 Browser) چیست و چگونه کار می‌کند؟

راه‌حل مجیک اسکوئر برای دغدغه اصلی وب ۳

Magic Square از ساختار سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) استفاده می‌کند و در آن همه کاربران و توسعه‌دهندگان در کنترل کیفیت برنامه‌ها نقش دارند و برای فهرست‌ کردن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دی اپ‌ها) نظر می‌دهند. در نتیجه، این فروشگاه توسط جامعه آن اداره می‌شود و اعضای خود را تشویق می‌کند تا تمام دی اپ‌هایی (dApp) را که وارد پلتفرم می‌شوند، بررسی کنند. بنا بر اصل غیرمتمرکز بودن، این ساختار یک محیط امن برای کاربران فراهم می‌سازد تا در فرآیند فهرست‌ کردن دی اپ‌ها مشارکت کنند. با این روش پروژه‌های ‌سطح پایین و کلاهبرداری‌ها از فیلتر عبور کرده و راه به جایی نمی‌برند. این امر دقیقا شبیه به فرایند رد شدن تراکنش‌های نامعتبر بیت‌ کوین توسط ماینرها است.

Magic Square قصد دارد کیت توسعه نرم‌افزاری چندزنجیره‌ای (SDK) خود را هم توسعه دهد. این کیت به توسعه‌دهندگان بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند تا توسعه، اعتبارسنجی، پیاده سازی و بازاریابی دی اپ‌های خود را انجام دهند و درآمد کسب کنند.

در مجموع، یک اپ استور غیرمتمرکز در بازار ارزهای دیجیتال (که توسط جامعه خود اداره و پشتیبانی می‌شود و ابزارهای مفیدی برای توسعه‌دهندگان صنعت بلاک چین ارائه می‌کند) می‌تواند  فعالیت تمام دپ‌ها را در یک پلتفرم سازماندهی کند. این امر باعث ایجاد نظم، سهولت استفاده و اعتماد به اپلکیشن‌های کریپتو و توسعه زیرساخت‌هایی می‌شود که درنهایت موجب رشد و موفقیت صنعت ارزهای دیجیتال می‌گردند.

خصوصیات کلیدی مجیک اسکوئر

این پروژه با طراحی و پیاده‌سازی ایده‌های نوآورانه خود، ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد:

۱. مجیک استور (Magic Store) و مجیک اسپیس (Magic Spaces)

مجیک استور، همانند اپ استور یا پلی استور گوگل، جایی است که کاربران می‌توانند دی اپ‌ها را بررسی و دانلود کنند. در مجیک استور، کاربران یک داشبورد شخصی به نام مجیک اسپیس دارند که در آن به تمام دی اپ‌های خود دسترسی خواهند داشت و می‌توانند فعالیت‌های خود را بررسی کنند. با کلیک روی یک dApp، برنامه موردنظر کاربران در تب‌های موجود در فضای شخصیشان باز می‌شود. این ساختار کار کاربران را به‌شدت راحت می‌کند؛ چراکه آنها دیگر نیاز ندارند بین وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های مختلف جابه‌جا شوند. علاوه بر این، مجیک اسپیس در تمام دستگاه‌ها، از جمله دسکتاپ، مرورگرهای وب و تلفن‌های همراه کار می‌کنند.

خصوصیات کلیدی مجیک اسکوئر
مجیک استور (Magic Store) و مجیک اسپیس (Magic Spaces)

۲. مجیک آی‌دی (SSI و فناوری DIDs)

کاربران به لطف مجیک آی‌دی (MagicID) که فناوری هویت مستقل (SSI) و شناسه‌های غیرمتمرکز (DIDs) هستند، مجبور نیستند کنترل اطلاعات شخصی را به دیتا بیس‌های متمرکزی مانند اپل یا گوگل بدهند. Magic Square تضمین می‌کند که اعتبار یک کاربر فقط از طریق دی اپ‌ها یا کاربرانی تعیین می‌شود که آن را قابل‌اعتماد می‌دانند.

SSI به کاربران این امکان را می‌دهد که از کیف پول دیجیتال خود استفاده کنند و با استفاده از شناسه‌های صادرشده خود احراز هویت نمایند. آنها در این زمینه با DIDها کار می‌کنند که وظیفه ایجاد اتصالات همتا به‌ همتا، منحصربه‌فرد، خصوصی و امن را برعهده دارند.

کاربران می‌دانند با چه کسی ارتباط برقرار می‌کنند و هیچ شخص سومی نمی‌تواند به‌هیچ‌وجه در این زمینه دخالت کند. این پلتفرم فقط داده‌های آنچین (داخل بلاکچین) فعالیت‌های کاربران در اپلیکیشن‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کند تا اطلاعات مرتبط و به‌روز را مانند الگوریتم‌های یوتیوب در اختیار آنها قرار دهد. Magic Square اطلاعات شخصی کاربران خود را نگهداری نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پلتفرم سوورین (Sovryn) ؛ پیوند بیت کوین با دیفای

۳. کیت توسعه نرم‌افزاری چندزنجیره‌ای (Magic SDK)

Magic Square در حال توسعه SDK خود است تا به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد که روند توسعه خود را به طرق مختلف بهبود ببخشند. ابزارهای SDK با هدف بهینه‌سازی سیستم پرداخت اشتراکی، زیرساخت کیف پول‌ها، داده‌های معاملاتی، داده‌های آنچین، راهکارهای مربوط به بازارسازی خودکار (AMM)، توکن‌های درون‌برنامه‌ای و سپرده گذاری (استیکینگ) NFT، مدیریت جامعه و غیره ساخته شده است.

Magic SDK از زبان‌های برنامه‌نویسی رایجی مثل جاوا، نود جی‌اس و سی پلاس پلاس پشتیبانی می‌کند تا استفاده از آن برای همه توسعه‌دهندگان آسان شود. علاوه بر این، SDK منبع باز است و به هر توسعه‌دهنده‌ای اجازه می‌دهد تا ابزارهای جدیدی را به آن اضافه کند. برای اطمینان از امنیت این ابزارها، تمام آنها توسط حسابرسان معتبر بررسی می‌شوند.

Magic Square با کمک شرکت دی‌بریج (deBridge) قصد دارد پل‌های میان‌زنجیره‌ای را ایجاد کند تا کاربرانش بتوانند داده‌ها و نقدینگی‌های خود را میان چند پروتکل و بلاک چین مختلف جابه‌جا کند.

بیشتر بخوانید:  پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

۴. خدمات یکپارچه دیفای (DeFi)

دیفای
دیفای در Magic Square

مدل کسب‌وکار این پروژه بر اساس اشتراک درآمد با پلتفرم‌های سی‌دیفایِ (CeDeFi) ایجاد شده است. سپرده گذاری توکن‌/NFT، خدمات حضانت ارز دیجیتال، استخرهای AMM، پرداخت، وام، سواپ (Swap) و بیمه از جمله پلتفرم‌های موجود در Magic Square است. راهکارهای مذکور در تمام صفحات دی اپ‌ها می‌شوند و از توکن‌ها و پروتکل آنها پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب، کاربران برای دسترسی به محصولات و خدمات دیفای نیازی به ترک اپلیکیشن ندارند.

علاوه بر این، هر شرکت شخص سومی در حوزه دیفای می‌تواند برای اضافه کردن سرویس خود به مجیک اسکوئر درخواست دهد. در صورت تایید کامیونیتی (کاربران)، سرویس آنها به کاتالوگ خدمات دیفای اضافه می‌شود و توسعه‌دهندگان دی اپ‌ می‌توانند از آن برای افزودن به صفحه برنامه خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: راه‌های مطمئن برای کسب درآمد دلاری از بازار ارز دیجیتال

چگونه در مجیک اسکوئر درآمدزایی کنیم؟

توکن SQR توکن کلیدی است که در این اکوسیستم از آن استفاده می‌شود. در این اکوسیستم، سه نوع عضو وجود دارد که نقش حیاتی در اجرای Magic Square دارند: (۱) کاربران، (۲) اعتبارسنج‌ها (۳) سازندگان. هر کدام از این گروه‌ها از طرق مختلف می‌توانند توکن SQR دریافت کنند.

کاربران

هر کسی که با فروشگاه دی اپ‌ها تعامل داشته باشد، به‌عنوان یک کاربر در نظر گرفته می‌شود. مدل اصلی Magic Square، یعنی “Use To Earn”، توکن‌های SQR را بین کاربرانی توزیع می‌کند که برنامه‌ها را دانلود می‌کنند، نظر می‌دهند، در رتبه‌بندی‌ها شرکت می‌کنند و فعالیت‌هایی مثل دنبال‌کردن، اشتراک‌گذاری، بررسی و استفاده از دپ‌ها را انجام می‌دهند. dApp ها حتی می‌توانند با توکن خودشان به کاربران پاداش بدهند.

پادا‌ش‌های SQR بر اساس رتبه‌بندی کاربران که مجیک کارما (Magic Karma) نام دارد، ایجاد شده‌اند. تمام فعالیت‌های درون‌برنامه‌ای کاربران به صورت روزانه در مجیک کارما ثبت می‌شود. هرچه امتیاز کاربر بالاتر باشد، پاداش بیشتری کسب می‌کند. بنا بر توضیحات مجیک اسکوئر، کاربران می‌توانند «توکن‌های SQR را بدون سرمایه‌گذاری و تنها با وقت گذاشتن و فعالیت داشتن، به دست بیاورند.»

اعتبارسنج‌ها

اعتبارسنج‌ها
اعتبارسنجی در Magic Square

Magic Square برای پر کردن نقش مهندسان شرکت‌های اپل یا گوگل، اعتبارسنج‌هایی را در نظر گرفته است که تعیین می‌کنند کدام برنامه‌ها می‌بایست در این فروشگاه ارائه شوند. سه نوع اعتبارسنج در مجیک اسکوئر وجود دارد: (۱) اعتبارسنج واجد شرایط (۲) نامزد (۳) اعتبارسنج استاندارد. اگرچه تمام اعضای جامعه واجد شرایط این نقش‌ها هستند، اما شرایط خاصی وجود دارد که آنها باید رعایت کنند.

برای اینکه به یک اعتبارسنج واجد شرایط تبدیل شوید، باید ۵,۰۰۰ توکن SQR داشته باشید و برای اینکه سطح دانش و شایستگی خود را نشان دهید، باید در یک آزمون شرکت کنید. اعتبارسنج‌های واجد شرایط هم می‌توانند حقوق و جایگاه اعتبارسنجی را به کاربرانی که نامزد شده‌اند، بدهند. در این صورت، نامزدها باید آزمون صلاحیت را هم پشت سر بگذارند، اما نیازی به داشتن توکن‌های SQR ندارند. از طرف دیگر، هر کاربری می‌تواند بدون گذراندن آزمون صلاحیت یا توکن‌های SQR در اعتبارسنجی استاندارد ثبت‌نام کند.

۸۰ درصد از هزینه اعتبارسنجی سازندگان دپ‌ها به اعتبارسنج‌های واجد شرایط داده می‌شود که بخشی از آن نیز با نامزدها به اشتراک گذاشته می‌شود. ۲۰ درصد باقیمانده هم به اعتبارسنج‌های استاندارد داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در وب 3.0 را بیاموزید!

سازندگان

در مجیک اسکوئر تمام توسعه‌دهندگان دپ‌ها و تیم آنها «سازنده» هستند. برای اینکه سازندگان دپ خود را وارد مجیک استور کنند، باید ۱۰,۰۰۰ توکن SQR را از طریق قراردادهای هوشمند به این برنامه ارسال کنند. ۳۵ درصد از این توکن‌ها به اعتبارسنج‌ها و ۱۵ درصد از آنها به Magic Square داده می‌شود. ۵۰ درصد باقیمانده هم برای مدت زمانی که دپ فهرست‌بندی می‌شود، سهام‌گذاری می‌گردد.

سازندگان می‌توانند از فهرست سرویس‌های دیفای که از قبل ادغام شده‌اند، یک یا چند مورد را انتخاب و آنها را به صفحه دپ خود اضافه کنند؛ تا نقدینگی خود را از طریق تعامل درون‌فروشگاهی مدیریت نمایند. با داشتن نرخ پذیرش دیفای بیشتر، سازندگان می‌توانند با مخاطبان هدف خود درگیر شوند و نفوذشان در بازار را افزایش دهند.

علاوه بر این، هر دپ جدید می‌تواند برای دریافت کمک هزینه‌ای تا ۲۰۰,۰۰۰ توکن SQR درخواست بدهند. با این حال، سازندگان ابتدا باید تعداد توکن‌های SQR را با توجه به مقدار کمک هزینه درخواستیشان، به مدت ۱۲ ماه سهام‌گذاری کنند. تصمیم‌گیری‌های مربطوبه اعطای این کمک هزینه‌ها، با رای‌گیری از اعتبارسنج‌ها انجام می‌شود.

توسعه‌دهندگان مجیک اسکوئر چه کسانی هستند؟

آندری نیمن (Andrey Nayman به‌عنوان مدیرعامل) و بنجامین وودووزف (Benjamin Vodovozov به‌عنوان کارشناس ارشد بازاریابی) این پلتفرم را ایجاد کرده‌اند. هر دوی این افراد کارآفرینان باتجربه و ریاضیدانان مشهوری هستند و سال‌ها تجربه در تجزیه‌و‌تحلیل کمی داده‌ها و بازاریابی دارند.

توسعه‌دهندگان مجیک اسکوئر
تیم Magic Square

تمام اعضای این تیم افراد درجه یک و متخصصان و کهنه‌کاران صنعت بلاک چین، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و علاقه‌مندان به این صنعت هستند. هدف آنها این است که به‌تدریج در فضای وب 3 تأثیر بگذارند و زیرساخت‌هایی را توسعه دهند که باعث رشد و تقویت اکوسیستم اپلیکیشن‌های مربوط به صنعت ارزهای دیجیتال می‌شود.

مجیک اسکوئر در چه شرایطی قرار دارد؟

در ماه ژوئیه (تیر)، مجیک اسکوئر سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلاری و ارزیابی ۳۰ میلیون دلاری خود را به رهبری بایننس لبز (Binance Labs) و ریپابلیک کپیتال (Republic Capital) به پایان رساند. میا مای (Mia Mai)، مدیر سرمایه‌گذاری بایننس لبز، اعلام کرد که این شرکت پتانسیل Magic Square را علی‌الخصوص در طراحی‌های کاربرپسند و مدل کسب‌وکارشان به‌عنوان فروشگاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌بیند. آنها بر این باورند که محصولات Magic Square به طور بالقوه می‌تواند نیروی محرکه پذیرش و اجرای انبوه اکوسیستم وب ۳ باشد.

دیگر شرکت‌های بزرگ صنعت ارزهای دیجیتال هم به شرکای استراتژیک Magic Square تبدیل شده‌اند. در این میان می‌توان به کوکوین لبز (KuCoin Labs)، جی‌اس‌آر (GSR)، دائو میکر (DAO Maker)، آی‌کیو پروتکل (IQ Protocol)، گرویتی ونچرز (Gravity Ventures) و آلفا گرپ (Alpha Grep) اشاره کرد.

چند برند مهم فعال در صنعت وب ۳ از جمله چین‌لینک (Chainlink)، کایبر سواپ (KyberSwap)، بنکسا (Banxa) و دی‌بریج‌ (deBridge) هم با مجیک اسکوئر ادغام شده‌اند.

کلام آخر

مجیک اسکوئر قطعا یک پروژه خلاقانه در صنعت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. محصولات آن می‌تواند فعالیت‌های تمام دی اپ‌ها را سازماندهی کند و راحتی کاربران و تازه‌واردها را افزایش دهد. این پروژه نقشه راه خود را منتشر کرده وطبق آن توکن آنها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد. شرکت‌های بزرگی مثل بایننس هم پتانسیل Magic Square و توانایی‌های آن را درک‌ کرده‌اند.

هدف پروژه مجیک اسکوئر چیست؟

مجیک اسکوئر قصد دارد کاربران را در مدیریت و هدایت فروشگاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مشارکت دهد و یک اکوسیستم غیرمتمرکز بسازد که در آن برنامه‌های غیرمتمرکز (DAppها)، توکن‌های NFT و گیم همگی توسط کاربران تایید اعبتار می‌شوند.

چه برنامه‌هایی می‌تواند در اکوسیستم مجیک اسکوئر کار کنند؟

پلتفرم‌های سپرده گذاری (استیکینگ)، خدمات حضانت ارز دیجیتال، استخرهای AMM، شبکه‌های پرداختی، وام، سواپ (Swap) و بیمه از جمله برنامه‌های موجود در مجیک اسکوئر است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان