top banner adv

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: معاملات رمز ارز در ایران قانونی نیست

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: معاملات رمز ارز در ایران قانونی نیست
0
بازدید : 8953

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه معاملات رمز ارز در ایران فعلا قانونی نشده است، از شهروندان خواست این نکته را در زمینه فعالیت‌هایشان در این عرصه در نظر داشته باشند.

رمز ریال و آینده معاملات رمز ارز در ایران

مهران محرمیان در خصوص وضعیت معاملات رمز ارز در ایران گفت:

بیشتر بخوانید : سناتورهای آمریکایی ارزهای دیجیتال را پس از حملات باج افزار هدف قرار می‌دهند

معاملات رمز ارز از جمله مواردی است که هم در مجلس شورای اسلامی و هم در دولت ذیل حوزه معاونت اقتصادی رییس جمهور در دست اجرا و بررسی است. اما در حال حاضر این موضوع هیچ رسمیتی ندارد و معاملات آن قانونی نیست.

وی در خصوص پروژه ریال دیجیتال یا همان رمز ریال اظهار داشت:

دوره پیش آزمایشی این پروژه مهم به صورت محدود یعنی با تعداد محدودی کاربر، بانک و فروشگاه و با مبلغ محدود در اواسط شهریورماه سال جاری آغاز شد.

به گفته معاون بانک مرکزی، در حال حاضر حدود ۹۰ بانک مرکزی در دنیا مشغول بررسی و فعالیت روی پروژه رمزپول ملی خود هستند که تعدادی از این کشورها به مرحله نهایی رسیده‌اند و سایر کشورها هم در مراحل آزمایشی یا تحقیقاتی هستند.

محرمیان با اشاره به اینکه این پروژه از مدتی پیش با نظرخواهی از متخصصان این حوزه شروع شده بود، تصریح کرد:

خوشبختانه ایران هم جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است و سند سپیدنامه (وایت پیپر) یا پیش‌نویس ریال دیجیتال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز به صورت رسمی در سایت بانک مرکزی منتشر شد. درخواست ما از متخصصان این حوزه این است که با مطالعه سند، بازخوردها و نظرات خود را به ما اعلام کنند و ما مطابق روشی که در دنیا مرسوم است، تک تک نظرات و موارد دریافتی را بررسی خواهیم کرد.

در زمینه معاملات رمز ارز در ایران همچنین بخوانید: آیا رمزارز ملی می‌تواند به معاملات جهانی راه پیدا کند؟

وی با بیان اینکه ریال دیجیتال و فرآیندهای انتشار آن طبق آن چیزی که در قانون دیده شده کاملاً مشابه اسکناس است، خاطرنشان کرد:

یعنی هر آن چیزی که برای انتشار اسکناس استفاده می‌شود، شامل اینکه پشتوانه داشته باشد، هیات نظارت بر اندوخته اسکناس بررسی‌های لازم را انجام دهد و سایر موارد، مشابه اسکناس است. ولی تفاوت مهم ریال دیجیتال با اسکناس کاغذی این است که این پول، پول هوشمند و قابل برنامه‌نویسی است.

بیشتر بخوانید : گری گنسلر: به روزرسانی مرج ممکن است باعث قرار گرفتن اتریوم در دسته اوراق بهادار شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه تمامی آنچه اسکناس دارد را در ریال دیجیتال هم داریم، به جز اینکه در این پروژه فیزیک اسکناس وجود ندارد، ابراز داشت:

برای تبادل این پول لازم نیست دو نفر کنار هم باشند و مهم‌تر از همه این قابلیت وجود دارد که قراردادهای هوشمند در داخل این نوع پول تعبیه شود و بین گیرنده و فرستنده که به صورت همتا به همتا این پول را مبادله می‌کنند، به صورت هوشمند اجرا می‌شود.

وی ادامه داد:

بیشتر بخوانید : برایان بروکس: هر موضوعی در دنیای رمزارزها نیاز به تنظیم مقررات ندارد!

دوره آزمایشی این پروژه مشابه سایر کشورها و معمولاً طولانی است و پس از اخذ بازخوردهای از مردم و بررسی اثرات آن در حوزه‌های مختلف به لحاظ حقوقی، اقتصادی و… در نهایت با اطمینان کامل از رفع مشکلات فنی و آمادگی کامل، در سطح وسیع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید : صرافی کراکن به اتهام ارائه خدمات به کاربران ایرانی و نقض قوانین آمریکا جریمه شد

ارزهای دیجیتال و ممانعت از کاهش ارزش پول ملی

گفتنی است در حالی که مسئولان کشور به تازگی نسبت به رمز ارزها و استفاده‌های مثبت از این ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده‌اند، کارشناسان فضای کریپتو از مدت‌ها پیش سعی در ترویج و شناساندن فواید این ارزها داشتند.

بیشتر بخوانید : شبکه Terra سرویس‌های وام‌دهی بهره شناور را راه اندازی کرد

از جمله ویژگی‌های مثبت قابل توجه ارزهای دیجیتال، ممانعت آن‌ها از کاهش ارزش پول ملی است که به ویژه در کشورهایی با اقتصاد ضعیف و رشد منفی اقتصادی، از اهمیت برخوردار است.

در همین رابطه سید مهداد خاتمی، یک فعال اقتصادی، با اشاره به نکات متعدد در خصوص اهمیت و ارزش ارزهای دیجیتال اظهار داشت:

همان‌طور که می‌دانید، با توجه به شرایط کنونی کشور و ثبات نداشتن قیمت دلار، با تبدیل پول ریالی به دلار و خرید ارزهای دیجیتال، یک معامله دو سر سود انجام داده‌اید. ارزها می‌توانند دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند و از جمله تاثیران آن‌ها می‌توان به مقاومت در برابر تورم، شکستن مرزهای تحریم، هزینه‌های معاملاتی پایین، به چالش کشیدن دلار و بازدهی بالا اشاره کرد.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی به بازار ارزهای دیجیتال بعد از حوادث مختلف، یادآور شد:

پروژه محبوب ترا که بهار امسال با شکست مواجه شد و استیبل کوین آن به صورت فاجعه‌باری قریب به چهل میلیارد دلار را در چند هفته از دست داد، نمونه‌ای از رخدادهایی است که زمینه ساز بی‌اعتمادی به بازار ارزهای دیجیتال شده است.

این فعال در ادامه بر لزوم شناخت درست بازار ارزهای دیجیتال برای وارد شدن و فعالیت در آن‌ها تاکید کرد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x