آموزش فیوچرز کوینکس (Coinex Futures) ؛ قسمت دوم

خانهآموزش هاآموزش فیوچرز کوینکس...

آنچه می‌خوانید...

معاملات فیوچرز کوینکس، یکی از گزینه‌های پیشرفته‌ ترید ارز دیجیتال است که این صرافی ارز دیجیتال آن را ارائه می‌دهد. در بخش اول از سری مطالب معاملات فیوچرز کوینکس، اقدام به معرفی قراردادهای آتی این صرافی ارز دیجیتال پرداختیم و تمامی زوایا، قوانین، مقررات و تعریفات پایه مربوط به این دسته از معاملات را مورد بررسی قرار دادیم. حال در این مطالب از فکت کوینز که بخش دوم از سری مطالب معاملات فیوچرز کوینکس است، قصد داریم تا به آموزش نحوه ترید قراردادهای آتی در این صرافی بپردازیم.

صفحه آشنایی با قراردادهای فیوچرز خطی در معاملات فیوچرز کوینکس

برای شروع قصد داریم تا یک نمای کلی از صفحه مربوط به معاملات فیوچرز کوینکس را مشاهده کرده و بخش‌های مختلف این صفحه را موردبررسی قرار دهیم. در تصویر زیر که نمای کلی از صفحه معاملات آتی صرافی کوینکس است، هر بخش با یک کادر جداگانه مشخص و شماره‌گذاری شده و در ادامه توضیحات مربوط به هر بخش را نیز ذکر کرده‌ایم:

معاملات فیوچرز کوینکس
  1. بخش انتخاب نوع قرارداد آتی
  2. نوار جستجو و بخش انتخاب بازار
  3. بخش مربوط به بازار قرارداد پایه
  4. قسمت مرتبط با بازار K-line و نمودار عمق بازار
  5. بخش مربوط به نوع موقعیت یا پوزیشن (Position) و میزان حاشیه یا مارجین (Margin)
  6. قسمت مربوط به میزان تخفیف و نرخ کارمزد تراکنش‌ها
  7. بخش قرار دادن سفارش
  8. نسبت خریدوفروش
  9. قسمت مربوط به عمق بازار
  10. بخش تاریخچه تراکنش‌ها
  11. قسمت نشان‌دهنده پوزیشن فعلی و تاریخ ورود به آن پوزیشن
  12. قسمت ثبت معاملات
  13. بخش مربوط به سفارشات

آموزش استفاده از قراردادهای آتی خطی (Linear Futures Contracts) در معاملات فیوچرز کوینکس

۱. از طریق نشانی https://www.coinex.com/، وارد وب‌سایت رسمی صرافی کوینکس شده و سپس به حساب کاربری خود وارد شوید و پس‌ازآن نیز، بر روی گزینه فیوچرز (Futures) کلیک کنید.

معاملات فیوچرز کوینکس

۲ .صفحه مربوط به یادآوری ریسک (Risk Reminder) را به‌دقت مطالعه کرده و سپس تیک مربوط به گزینه “مطالعه کرده و ضمن اعلام موافقت خود، این ریسک‌ها را پذیرفته و مسئولیت معاملات خود را بر عهده می‌گیرم” (I have read and agree to accept these risks and liability) را علامت زده و سپس جهت فعال کردن قراردادهای آتی، بر روی گزینه تأیید (Confirm) کلیک کنید.

آموزش معاملات فیوچرز

نحوه خرید قراردادهای آتی خطی (اخذ پوزیشن لانگ)

اساساً در این بخش از آموزش معاملات فیوچرز کوینکس قصد داریم به این پاسخ پرسش دهیم که چگونه می‌توان از طریق باز کردن پوزیشن های لانگ (Long) یا همان اقدام کردن به خرید، در زمانی که قیمت یک رمز ارز بالا می‌رود، سود خود را چند برابر کرد؟

فرض کنید که شما ۲۰۰۰ تتر (USDT) دارید و از اهرم ده برابری (10X) در پوزیشن خرید/لانگ یک واحد بیت کوین (BTC) در بازار معاملاتی مربوط به جفت ارز BTC/USDT استفاده می‌کنید. در چنین شرایطی، PNL یا سود و زیان معامله (Profit and Loss) به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

۱ * (۲۵۰۰۰-۲۰۰۰۰)= ۵۰۰۰ USDT.

این در حالی است که اگر در معاملات اسپات (Spot)، از دو هزار تتر (USDT) برای خرید بیت کوین استفاده کنید، تنها می‌توانید پانصد USDT سود کنید. اما وقتی از طریق معاملات آتی، از اهرم ده برابری استفاده کنید، سود شما ده برابر افزایش می‌یابد.

PNLقیمت بسته شدنقیمت باز شدنمبلغ پوزیشن
5000 تتر20000 تتر20000 تتر1 بیت کوین

توجه: برای ساده‌تر شدن محاسبه فوق، از محاسبه حق بیمه معامله، سود و زیان مارجین، کارمزد معاملات و کارمزد سرمایه اولیه تریدرها، صرف‌نظر می‌شود.

حال جهت درک بهتر، به‌عنوان‌مثال قصد داریم تا پوزیشن کراس (Cross) را با اهرم 10X برای خرید یا اخذ پوزیشن لانگ در معاملات فیوچرز کوینکس و در خصوص بازار آتی جفت ارز BTC/USDT توضیح دهیم:

۱. در قدم اول بایستی وارد صفحه مربوط به معاملات آتی در صرافی کوینکس شویم. ازاین‌رو، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، از طریق نشانی https://www.coinex.com/، وارد وب‌سایت کوینکس شده و در بالای صفحه، بر روی گزینه Futures کلیک کرده تا وارد صفحه معاملات آتی شوید.

صرافی CoinEx

حال بایستی در صفحه بعدی، اقدام به انتخاب جفت ارز معاملاتی خود کنید.

CoinEx Future Trading

۲ .قدم بعدی، انتقال دارایی‌ها به حساب فیوچرزتان در صرافی کوینکس است. برای این کار، باید بر روی گزینه انتقال (Transfer) کلیک کرده، گزینه از اسپات به فیوچرز (From Spot to Futures) را انتخاب کنید، سپس تتر (USDT) را انتخاب کرده، مقدار (Amount) را وارد کرده و درنهایت نیز، برای تکمیل انتقال، بر روی گزینه ارسال (Submit) کلیک کنید.

معاملات فیوچرز کوینکس

۳ .در قدم بعدی، بایستی حالت حاشیه یا مارجین و همچنین، اهرم (leverage) مدنظر خود را تنظیم کنید. در این آموزش، ما قصد داریم تا حالت کراس مارجین (Cross Margin) و اهرم 10X را انتخاب می‌کنیم.

CoinEx Future Trading

۴. پس‌ازاین، بایستی یک پوزیشن بازکرده و بیت کوین (BTC) را باقیمتی پایین‌تر بخرید. به‌عنوان‌مثال، سفارش محدود (limit order) را در نظر بگیرید:

قیمت (Price) و مقدار (Amount) را در بازار قرارداد آتی جفت ارز BTC/USDT تنظیم کرده و برای تکمیل سفارش، روی گزینه خرید بیت کوین (Buy BTC) کلیک کنید.

آموزش Future

دقت داشته باشید که فرایند خرید (اخذ پوزیشن لانگ)، همزمان با اجرای سفارش تکمیل شده و شما می‌توانید جزئیات پوزیشن خود را در قسمت پوزیشن فعلی (Current Position) مشاهده کنید.

آموزش فیوچرز کوینکس

۵. حال بایستی پوزیشن را ببندید؛ یعنی وقتی‌که بیت کوین به قیمت مدنظرتان رسید، این رمز ارز را باقیمتی بالاتر از قیمت خریدتان، بفروشید. اساساً برای این کار، ۳ روش وجود دارد که در ادامه هر ۳ روش را توضیح خواهیم داد.

روش ۱: در روش اول، برای بستن پوزیشن، بایستی همه پوزیشن های موجود در بخش قرار دادن سفارش (order placement) ببندید (تمامی دارایی‌های خریداری‌شده‌تان را بفروشید). به‌عنوان‌مثال، در اینجا سفارش محدود (limit order) را در نظر بگیرید:

قیمت (Price) و مبلغ (Amount) را در بازار قرارداد آتی جفت ارز BTC/USDT تنظیم کرده و برای تکمیل سفارش، بر روی گزینه فروش بیت کوین (Sell BTC) کلیک کنید. در اینجا، هنگامی‌که سفارش اجرا شود، پوزیشن بسته شده و دارایی شما به فروش می‌رسد.

توجه: در معاملات فیوچرز کوینکس، هنگام بستن یک پوزیشن از طریق بخش قرار دادن سفارش (order placement)، اگر می‌خواهید تا پوزیشن خود را به‌طور کامل ببندید، بایستی تا مبلغ سفارش (order amount) با مبلغ پوزیشن (position amount) برابر باشد. در حقیقت اگر مبلغ سفارش از مبلغ پوزیشن بیشتر باشد، پس از اجرای سفارش، پوزیشن شما در جهت مخالف باقی خواهد ماند.

آموزش ترید در کوینکس

روش ۲: در روش دوم، بایستی پوزیشن خود را در پوزیشن فعلی آن ببندید. جهت درک سازوکار این روش، سفارش محدود را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیرید:

اول قیمت (Price) و مبلغ (Amount) را در بازار قرارداد آتی جفت ارز BTC/USDT تنظیم کرده و سپس بر روی گزینه بستن پوزیشن (Close Position) کلیک کرده تا به‌طور کامل از شما تفویض اختیار شود. در این شرایط، زمانی که سفارش اجرا شود، بسته شدن پوزیشن یا فروش کامل دارایی‌های قرارداد آتی شما، تکمیل خواهد شد.

آموزش ترید در کوینکس

روش ۳: در این روش می‌توانید از گزینه‌هایی مثل بستن همه پوزیشن ها (Close All)، اخذ سود یا حد سود و ضرر (Take Profit or Stop Loss) جهت بستن پوزیشن خود استفاده کنید. درواقع زمانی که در معاملات آتی، یک پوزیشن به‌وسیله گزینه‌هایی مثل بستن همه (Close All) یا اخذ سود یا توقف ضرر (Take Profit or Stop Loss) بسته می‌شود، دستور بسته شدن از طریق استراتژی لیکویید شدن (Liquidation) و به سبک حراج (Auction) اجرا خواهد شد.

۶. از طرفی، پس از بستن پوزیشن خود توسط هرکدام از روش‌های فوق، نوبت به انتقال دارایی‌ها به حساب اسپات شما در بخش معاملات فیوچرز کوینکس می‌رسد. برای این کار، بایستی در صفحه تراکنش‌های قرارداد، بر روی گزینه انتقال (Transfer) کلیک کرده، سپس گزینه از معاملات آتی به اسپات (From Futures to spot) را انتخاب کنید، رمز ارز تتر (USDT) را انتخاب کرده، مبلغ (Amount) را وارد کرده و پس‌ازآن و جهت تکمیل انتقال، بر روی گزینه ارسال (Submit) کلیک کنید.

معاملات فیوچرز کوینکس

نکته: درست است که معاملات فیوچرز کوینکس این امکان را به شما می‌دهد تا باوجود برخورداری از سرمایه نه‌چندان زیاد، سودهای بالایی را کسب کنید، اما بالعکس، شمارا درخطر این موضوع قرار می‌دهد که در زمان حرکت روند بازار برخلاف پیش‌بینی شما، با زیان‌های بیشتری مواجه شوید. ازاین‌رو، ما در فکت کوینز اکیداً به کاربران مبتدی خود توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از لیکویید شدن دارایی‌ها یا حتی ورشکستگی، از معاملاتی با اهرم‌های بالا استفاده نکنند.

نحوه فروش قراردادهای آتی خطی (اخذ پوزیشن شورت)

اساساً در این بخش از آموزش معاملات فیوچرز کوینکس قصد داریم به این پاسخ پرسش دهیم که چگونه می‌توان از طریق باز کردن پوزیشن های شورت (Short) یا همان اقدام کردن به فروش، درزمانی که قیمت یک رمز ارز کاهش می‌یابد، سود خود را چند برابر کرد؟

فرض کنید که شما دو هزار تتر (USDT) داشته و از اهرم 10X برای فروش/اخذ پوزیشن شورت یک واحد BTC، در بازار معاملات جفت ارز BTC/USDT استفاده می‌کنید. در این شرایط، PNL به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

۱ * (۲۰۰۰۰-۱۵۰۰۰)= ۵۰۰۰ USDT.

در حقیقت در بازار اسپات، از دو هزار تتر برای معامله BTC استفاده می‌کردید، فقط می‌توانستید پانصد تتر سود کنید؛ این در حالی است که از طریق معاملات آتی و ایجاد یک اهرم ده برابری، می‌توانید سود خود را تا ده برابر افزایش دهید.

PNLقیمت بسته شدنقیمت باز شدنمبلغ پوزیشن
5000 تتر15000 تتر20000 تتر1 بیت کوین

توجه: در معاملات فیوچرز کوینکس، برای ساده‌تر شدن محاسبه فوق، از محاسبه حق بیمه معامله، سود و زیان مارجین، کارمزد معاملات و کارمزد سرمایه اولیه تریدرها، صرف‌نظر می‌شود.

حال جهت درک بهتر، به‌عنوان‌مثال قصد داریم تا پوزیشن کراس (Cross) را با اهرم 10X برای فروش یا اخذ پوزیشن شورت در معاملات فیوچرز کوینکس و در خصوص بازار آتی جفت ارز BTC/USDT توضیح دهیم:

۱. در قدم اول بایستی وارد صفحه مربوط به معاملات آتی در صرافی کوینکس شویم. ازاین‌رو، از طریق نشانی https://www.coinex.com/، وارد وب‌سایت کوینکس شده و در بالای صفحه، بر روی گزینه Futures کلیک کرده تا وارد صفحه معاملات آتی شوید.

آموزش Future Trading

حال بایستی در صفحه بعدی، اقدام به انتخاب جفت ارز معاملاتی خود کنید.

آموزش Future Trading

۲. قدم بعدی، انتقال دارایی‌ها به حساب فیوچرزتان است. برای این کار، باید بر روی گزینه انتقال (Transfer) کلیک کرده، گزینه از اسپات به فیوچرز (From Spot to Futures) را انتخاب کنید، سپس تتر (USDT) را انتخاب کرده، مقدار (Amount) را وارد کرده و درنهایت نیز، برای تکمیل انتقال، بر روی گزینه ارسال (Submit) کلیک کنید.

آموزش Future Trading

۳. در قدم بعدی، بایستی حالت حاشیه یا مارجین و همچنین، اهرم (leverage) مدنظر خود را تنظیم کنید. در این آموزش، ما قصد داریم تا حالت کراس مارجین (Cross Margin) و اهرم 10X را انتخاب می‌کنیم.

آموزش فیوچرز کوینکس

۴. پس‌ازاین، بایستی یک پوزیشن باز کرده و بیت کوین (BTC) را باقیمتی بالا بفروشید. به‌عنوان‌مثال، سفارش محدود (limit order) را در نظر بگیرید:

قیمت (Price) و مقدار (Amount) را در بازار قرارداد آتی جفت ارز BTC/USDT تنظیم کرده و برای تکمیل سفارش، روی گزینه فروش بیت کوین (Sell BTC) کلیک کنید.

آموزش فیوچرز کوینکس

دقت داشته باشید که فرایند فروش (اخذ پوزیشن شورت)، همزمان با اجرای سفارش تکمیل شده و شما می‌توانید جزئیات پوزیشن خود را در قسمت پوزیشن فعلی (Current Position) مشاهده کنید.

آموزش فیوچرز کوینکس

۵. حال بایستی پوزیشن را ببندید؛ یعنی وقتی‌که بیت کوین به قیمت مدنظرتان رسید، این رمز ارز را باقیمتی پایین‌تر از قیمت فروشتان، بخرید. اساساً برای این کار، ۳ روش وجود دارد که در ادامه هر ۳ روش را توضیح خواهیم داد.

روش ۱: در روش اول، برای بستن پوزیشن، بایستی همه پوزیشن های موجود در بخش قرار دادن سفارش (order placement) ببندید (تمامی دارایی‌های مدنظرتان را بخرید). به‌عنوان‌مثال، در اینجا سفارش محدود (limit order) را در نظر بگیرید:

قیمت (Price) و مبلغ (Amount) را در بازار قرارداد آتی جفت ارز BTC/USDT تنظیم کرده و برای تکمیل سفارش، بر روی گزینه خرید بیت کوین (Buy BTC) کلیک کنید. در اینجا، هنگامی‌که سفارش اجرا شود، پوزیشن بسته شده و دارایی شما خریداری می‌شود.

توجه: در معاملات فیوچرز کوینکس، هنگام بستن یک پوزیشن از طریق بخش قرار دادن سفارش (order placement)، اگر می‌خواهید تا پوزیشن خود را به‌طور کامل ببندید، بایستی مبلغ سفارش (order amount) با مبلغ پوزیشن (position amount) برابر باشد. در حقیقت اگر مبلغ سفارش از مبلغ پوزیشن بیشتر باشد، پس از اجرای سفارش، پوزیشن شما در جهت مخالف باقی خواهد ماند.

آموزش فیوچرز کوینکس

روش ۲: در روش دوم، بایستی پوزیشن خود را در پوزیشن فعلی آن ببندید. جهت درک سازوکار این روش، سفارش محدود را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیرید:

اول قیمت (Price) و مبلغ (Amount) را در بازار قرارداد آتی جفت ارز BTC/USDT تنظیم کرده و سپس بر روی گزینه بستن پوزیشن (Close Position) کلیک کرده تا به‌طور کامل از شما تفویض اختیار شود. در این شرایط، زمانی که سفارش اجرا شود، بسته شدن پوزیشن یا خرید کامل دارایی‌های قرارداد آتی شما، تکمیل خواهد شد.

آموزش فیوچرز کوینکس

روش ۳: در این روش می‌توانید از گزینه‌هایی مثل بستن همه پوزیشن ها (Close All)، اخذ سود یا حد سود و ضرر (Take Profit or Stop Loss) جهت بستن پوزیشن خود استفاده کنید. درواقع زمانی که در معاملات آتی، یک پوزیشن به‌وسیله گزینه‌هایی مثل بستن همه (Close All) یا اخذ سود یا توقف ضرر (Take Profit or Stop Loss) بسته می‌شود، دستور بسته شدن از طریق استراتژی لیکویید شدن (Liquidation) و به سبک حراج (Auction) اجرا خواهد شد.

۶. از طرفی، پس از بستن پوزیشن خود توسط هرکدام از روش‌های فوق، نوبت به انتقال دارایی‌ها به حساب اسپات شما در بخش معاملات فیوچرز کوینکس می‌رسد. برای این کار، بایستی در صفحه تراکنش‌های قرارداد، بر روی گزینه انتقال (Transfer) کلیک کرده، سپس گزینه از معاملات آتی به اسپات (From Futures to spot) را انتخاب کنید، رمز ارز تتر (USDT) را انتخاب کرده، مبلغ (Amount) را وارد کرده و پس‌ازآن و جهت تکمیل انتقال، بر روی گزینه ارسال (Submit) کلیک کنید.

ترید فیوچرز

نکته: درست است که معاملات فیوچرز کوینکس این امکان را به شما می‌دهد تا باوجود برخورداری از سرمایه نه‌چندان زیاد، سودهای بالایی را کسب کنید، اما بالعکس، شمارا درخطر این موضوع قرار می‌دهد که در زمان حرکت روند بازار برخلاف پیش‌بینی شما، با زیان‌های بیشتری مواجه شوید. ازاین‌رو، ما در فکت کوینز اکیداً به کاربران مبتدی خود توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از لیکویید شدن دارایی‌ها یا حتی ورشکستگی، از معاملاتی با اهرم‌های بالا استفاده نکنند.

نحوه لغو/چک (Cancel/Check) در معاملات فیوچرز کوینکس

اساساً جهت لغو/چک کردن قراردادهای آتی در معاملات فیوچرز کوینکس، ۲ راه پیش روی تریدرها قرار دارد که در ادامه قصد داریم تا این ۲ روش را به‌طور کامل آموزش دهیم.

روش ۱:

۱. از طریق نشانی https://www.coinex.com/، وارد وب‌سایت کوینکس شده و پس از ورود به حساب کاربری خود در این صرافی ارز دیجیتال، بر روی گزینه فیوچرز (Futures) کلیک کنید.

آموزش معاملات فیوچرز کوینکس

۲. سپس مثل تصویر زیر، از طریق بخش پایینی صفحه مربوط به معاملات فیوچرز کوینکس، در بخش سفارش‌های فعلی (Current Orders)، برای سفارشات اجرانشده، بر روی گزینه لغو (Cancel) کلیک کنید. همچنین می‌توانید جزئیات مربوط به این تراکنش‌ها را نیز با کلیک بر روی بخش تاریخچه سفارش (Order History)، سابقه اجرا (Execution History) و کارمزد تأمین مالی (Funding Fee)، بررسی (Check) کنید.

آموزش معاملات فیوچرز کوینکس

روش ۲: در این روش، پس از ورود به حساب کاربری خود و ورود به بخش معاملات فیوچرز کوینکس، مثل تصویر زیر، پس از ورود به صفحه سفارش قرارداد، از طریق بخش سفارش فعلی (Current Order) و جهت لغو سفارش‌های اجرانشده خود، بر روی گزینه لغو (Cancel) کلیک کنید. همچنین می‌توانید جهت بررسی جزئیات مربوط به این قراردادها، با کلیک کردن بر روی گزینه پوزیشن فعلی (Current Position)، مواردی همچون تاریخچه پوزیشن(Position History)، تاریخچه سفارش (Order History) و سابقه اجرا (Execution History) و هزینه تأمین مالی (Funding Fee) را بررسی کنید.

آموزش معاملات فیوچرز کوینکس
تفاوت قراردادهای آتی خطی و معکوس در کوینکس چیست؟

در قراردادهای خطی تریدرها باید از usdt به عنوان مارجین برای معاملاتشان استفاده کنند در صورتی که در قراردادهای معکوس آنها باید بیت کوین یا اتر در کیف پول فیوچرز خود داشته باشند.

بستن پوزیشن در فیوچرز صرافی کوینکس به چه صورت است ؟

در معاملات فیوچرز کوینکس، هنگام بستن یک پوزیشن از طریق بخش قرار دادن سفارش (order placement)، اگر می‌خواهید تا پوزیشن خود را به‌طور کامل ببندید، بایستی مبلغ سفارش (order amount) با مبلغ پوزیشن (position amount) برابر باشد. در حقیقت اگر مبلغ سفارش از مبلغ پوزیشن بیشتر باشد، پس از اجرای سفارش، پوزیشن شما در جهت مخالف باقی خواهد ماند.

آیا فیوچرز صرافی کوینکس مجهز به ماشین حساب است ؟

بله. در قسمت فیوچرز با کلیلک بر روی دکمه سه نقطه میتوانید به ماشین حساب دسترسی داشته باشید.

5 نظرات

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان