معرفی موقعیت‌های شغلی حوزه فین‌تک (FinTech) یا فناوری مالی

خانهمقالاتمعرفی موقعیت‌های شغلی...

آنچه می‌خوانید...

فین‌تک (Fintech) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات مورد بحث در اکثر انجمن‌های فناوری امروزی است. چراکه ترکیب امور مالی و فناوری می‌تواند اثرات عظیمی بر صنعت بانک‌داری و مالی ما داشته باشد. از سوی دیگر، مردم با ادغام فناوری با خدمات مالی نگران نظارت‌های بیش از حد نیز هستند. با این حال، روند مطلوب در صنعت فین‌تک و چشم‌انداز آینده آن حاکی از ظهور فرصت‌های شغلی جدید در این حوزه است.

بیشتر مردم می‌خواهند مهارت‌های برتر در فین‌تک را بدانند تا از آن‌ها به عنوان یک مزیت رقابتی برای حرفه خود استفاده کنند. اما انبوه فناوری‌ها در این اکوسیستم باعث ایجاد شک و تردید در مورد پرتقاضاترین مهارت‌های موردنیاز آن شده است. به عنوان مثال، می‌توان به دستگاه‌های خودپرداز رمز ارزها، تراشه‌های هوشمند برای احراز هویت دومرحله‌ای و همچنین تراکنش‌های مالی همتابه‌همتا با ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

- Advertisement -

بنابراین برای تبدیل شدن به یک متخصص فین‌تک، ابتدا باید کدام فناوری را فرا گرفت؟ در این مطلب از فکت کوینز به خلاصه‌ای از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی در فین‌تک (Fintech) می‌پردازیم و به مهارت‌های مورد نیاز به یادگیری در این حوزه اشاره خواهیم کرد.

اهمیت حوزه فین‌تک (FinTech)

تحقیق هر فرد مبتدی در شناسایی موقعیت‌های شغلی برتر فین‌تک برای یافتن مسیر مطلوب خود باید با مرور اهمیت آن آغاز شود. فین‌تک برای ساده کردن ارائه محصولات و خدمات مالی به استفاده از فناوری‌های دیجیتال می‌پردازد.

فناوری دیجیتال در دو دهه اخیر با نفوذ در سیستم‌های بانکداری و خدمات مالی سنتی به ایجاد تحولات بزرگی در آن‌ها منجر شده است. به عنوان مثال، دسترسی به اینترنت و تلفن‌های هوشمند، در کنار توسعه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، نقشی حیاتی در تغییر پارادایم خدمات مالی در صنایع مختلف ایفا کرد.

معرفی-موقعیت‌های-شغلی-حوزه-فین‌تک-Fintech

تعریف فین‌تک نشان می‌دهد که می‌تواند محرک بزرگی برای آینده امور مالی باشد. در حال حاضر، مزایای بلاک چین و ارزهای دیجیتال توانسته است تا پیشرفت‌های جدید در دسترسی و مدیریت خدمات مالی را هموار کند. بنابراین، مردم در حال حاضر می‌خواهند در مورد مهارت‌های مورد تقاضا در فین‌تک (Fintech) بیشتر بدانند و رزومه خود را برای یافتن حرفه‌ای در آن آماده کنند.

بیشتر بخوانید: گوشی هوشمند بلاک چین چیست؟ نگاهی به نسل جدید تلفن همراه

محبوبیت حوزه فین‌تک (FinTech) در کاریابی

کسب اطلاعات درباره روندهای فین‌تک (Fintech) به یافتن شغل در این حوزه کمک می‌کند و با آن‌ها می‌توانید امنیت این مسیر شغلی را بسنجید. زیرا فین‌تک در کنار مزایای چندگانه خود، تاثیرات مخربی هم بر خدمات مالی داشته است.

صنعت Fintech به طور مداوم و با نرخی تصاعدی در حال رشد است و احتمالا ارزش آن تا سال 2026 به 37 میلیارد دلار خواهد رسید. همین پتانسیل رشد، یکی از دلایل اصلی شناخت مهارت‌ها و مشاغل برتر در حوزه فین‌تک است. آمار زیر می‌تواند وضوح بیشتری در مورد روند این صنعت را به شما ارائه دهد.

شناخت-روندهای-فین‌تک-Fintech
  • حدود 64 درصد از جمعیت جهان در سال 2019 به نحوی از برنامه‌های فین‌تک استفاده کردند.
  • این صنعت حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری را برای تقویت رشد استارت‌آپ‌های جدید جذب کرده است. سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک در طول یک دهه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ تقریبا ۸۷ درصد رشد داشته است. مثلا شرکت‌های بیمه در فین‌تک توانستند بیش از ۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سرمایه جذب کنند.
  • بورس معتبر نزدک در حال حاضر حدود 49 شرکت فینتک را فهرست کرده است. فقط تا سال 2021 بیش از 26.000 شرکت Fintech در جهان راه اندازی شده که 10 هزارتای آن‌ها در ایالات‌متحده به ثبت رسیده‌اند.
  • تعداد مشاغل آگهی شده توسط شرکت‌های Fintech در سال 2021 تقریبا 176 درصد افزایش یافت. بنابراین ضرورت یادگیری مهارت‌های این حوزه برای دستیابی به فرصت‌های شغلی در حال ظهور آن برجسته‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

مهارت‌های مورد تقاضا در فین‌تک (Fintech)

رشد مداوم صنعت فین‌تک (Fintech) زمینه‌های ایده‌آلی را برای پیگیری مهارت‌های این حوزه فراهم می‌کند. چراکه یکی از صنایع مورد تقاضا با سریع‌ترین نرخ پیشرفت به شمار می‌رود. نمونه اقدامات اولیه در این حوزه مانند کارت‌های اعتباری، بانکداری تلفن همراه و ارزهای دیجیتال ثابت می‌کند که این صنعت می‌خواهد به ساده‌تر کردن امور مالی برای همگان بپردازد.

مهارت های مورد تقاضا در فین تک

مروری بر موقعیت‌های شغلی فین‌تک به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ضروری را برای تبدیل شدن به یک حرفه‌ای در این زمینه کسب کنید. یادتان باشد که این حوزه جدید هم به متخصصان سخت‌افزاری و هم به متخصصان نرم‌افزاری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

1. توسعه نرم‌افزار یا دانش برنامه‌نویسی

مهم‌ترین مهارت در بین مهارت‌های مورد تقاضای فین‌تک دانش برنامه‌نویسی و تخصص در توسعه نرم‌افزار است. متخصصان این حوزه باید مهارت‌های یک برنامه‌نویس سنتی را با قابلیت‌هایی جدید برای انطباق با نیازهای کاربران تلفیق کنند.

برنامه‌نویسی به عنوان یکی از محبوب‌ترین مشاغل فین‌تک، می‌تواند یک زبان جهانی جامع برای پیمایش در این حوزه باشد. چراکه با توجه به روندهای فعلی، برنامه‌نویسی کم‌کم دارد به یکی از مهارت‌های ضروری مانند سواد خواندن، نوشتن و شمارش اعداد تبدیل می‌شود.

برنامه-نویسی-در-فین‌تک-Fintech

کار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در فین‌تک می‌تواند بر توسعه پلتفرم آنلاین برای یک بانک دیجیتال جدید یا توسعه بازارهای الکترونیکی برای یک تجارت بیمه متمرکز باشد. از سوی دیگر، کسب‌وکارهای فین‌تک بر مهارت‌های طراحی UX یک توسعه‌دهنده فول استک نیز تمرکز دارند. بنابراین نامزدهای مشتاق کسب شغل در فین‌تک باید به تقویت مهارت‌های خود در طراحی، توسعه و معماری اپلیکیشن‌های مورد نیاز این حوزه بپردازند.

بیشتر بخوانید:روش‌های یافتن شغل در متاورس و وب ۳.۰

2. دانش مالی

بیشتر مهارت‌های مورد تقاضا در فین‌تک به تخصص افراد در مفاهیم خدمات مالی نیاز دارد. آن‌ها باید قابلیت محاسبه و ارزیابی فرآیندها و فعالیت‌های مالی مختلف را داشته باشند. علاوه بر این، کارشناسان فین‌تک (Fintech) باید به حسابداری، مالیات و حسابرسی هم بپردازند. بدون تخصص در خدمات مالی، یک حرفه‌ای نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی از حضور بلندمدت خود در این حوزه داشته باشد.

دانش-مالی-در-فین‌ تک

کارشناسان فین‌تک از دانش خود در حوزه مالی برای ارزیابی فرصت‌های پروژه، رقابت‌پذیری و مدیریت موثر عملیات اقتصادی شرکت بهره می‌برند. یک متخصص فین‌تک در ابتدایی‌ترین سطح مسئولیت‌های شغلی خود باید بتواند وضعیت مالی و جریان نقدی یک سازمان را ارزیابی کند.

3. تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها از دیگر موقعیت‌های شغلی در فین‌تک محسوب می‌شود. زیرا این فناوری نقش مهمی در تاثیر مخرب بر خدمات مالی داشته و در عین حال باعث ایجاد حجم عظیمی از داده‌های مفید شده است. کارشناسان فین‌تک برای تصمیم‌گیری درست به ارزیابی، تحلیل و تفسیر داده‌های موجود نیاز دارند. زیرا تجزیه و تحلیل داده‌های موجود به ترسیم چشم‌انداز مناسب و بهبود خدمات مالی کمک می‌کند. همچنین ارزیابی داده‌های مشتریان می‌تواند راه‌های بهتری را برای ارائه خدمات به آن‌ها بگشاید.

تجزیه-و-تحلیل-داده-در-فین‌تک-Fintech

اهمیت تجزیه و تحلیل داده‌ها به عنوان یکی از مهارت‌های مهم در فین‌تک بر لزوم یادگیری در مورد SQL، Python و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نیز تاکید دارد. علاوه بر این، متخصصان باید اصول اولیه ایجاد داشبورد و فرآیندهای خودکارسازی (اتوماسیون) را هم یاد بگیرند. آن‌ها به مهارت خواندن اسناد در کنار توانایی درک و استفاده از ابزارهای دست‌کاری داده‌ها با سرعت قابل قبول نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش‌های کسب درآمد از متاورس (Metaverse)

4. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

مهارت بعدی در بین موقعیت‌های شغلی مهم فین‌تک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) با پیشرفت‌های چشمگیر در بهره‌وری، در حال ایجاد تحولات جدید در زمینه اتوماسیون هستند. قابلیت‌های هوش مصنوعی در حل چالش‌ها، درک الگوریتم‌ها و توالی تصادفی رویدادها کاملا مشهود است.

هوش مصنوعی در کنار قدرت یادگیری ماشینی می‌تواند به نوآوری در شناسایی الگوهای تجاری در حوزه فین‌تک (Fintech) دامن بزند. AI و ML به عنوان یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی در فین‌تک شناخته می‌شوند. چراکه با ابتکارات جدید به یکپارچه‌سازی شبکه‌ها در حوزه خدمات بانکی و مالی می‌پردازند و به طور مداوم رو به بهبود هستند.

اولین نمونه کاربرد چت بات‌ها (ChatBot) نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند بخش فین‌تک را متحول کند. متخصصان مشتاق در این زمینه و توسعه راه‌حل‌های کمک‌کننده به کاربران به تخصص در AI و ML نیاز دارند.

هوش مصنوعی در فین‌تک-Fintech

به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در آموزش به معامله‌گران و ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری با توجه به الگوهای رفتاری آن‌ها کمک کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند توسعه نرم‌افزارهایی با حداقل مداخله انسانی را پدید آورد.

5. متخصص بلاک چین

تخصص در بلاک چین از دیگر گزینه‌های مهم در میان موقعیت‌های شغلی پرتقاضا در فین‌تک محسوب می‌شود. زیرا شرکت‌های فعال در این حوزه نمی‌توانند اهمیت بلاک چین را به‌عنوان ابزاری محوری در تحول خدمات مالی نادیده بگیرند. فناوری بلاک چین توانسته ادراکات متعارف درباره خدمات مالی و شبکه‌ها را با موفقیت زیادی تغییر دهد.

بلاک چین به عنوان فناوری پایه برای ارزهای دیجیتال، جایگزینی برای ارز سنتی و تراکنش‌های متمرکز عمل می‌کند. در عین حال، بلاک چین نقشه راه توکن‌سازی، دیفای، NFT و بسیاری از برنامه‌های کاربردی دیگر است که آینده فین‌تک را رقم می‌زنند.

متخصص بلاک چین در-فین‌تک-Fintech

کارشناسان فین‌تک با تسلط بر بلاک چین می‌توانند چگونگی بهبود خدمات مالی با فناوری بلاک چین را شرح دهند. دسترسی به خدمات مالی غیرمتمرکز و تضمین امنیت دارایی‌های کاربران به وسیله پروتکل رمزنگاری از ویژگی‌های بلاک چین است. پیشرفت‌های جدید در چشم‌انداز بلاک چین، مانند دیفای و NFT نیز پیامدهایی شگرف را برای فین‌تک در پی دارند.

دیفای (DeFi) خدمات مالی را با ویژگی تمرکززدایی ارائه می‌دهد تا هر فردی بتواند به خدمات مالی دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر، توکن‌های غیر مثلی یا NFT ها نمونه کاملی از توکنیزه سازی دارایی‌های دیجیتال و غیر دیجیتال با کنترل مالکیت بر آن دارایی هستند. متخصص بلاک چین می‌تواند با مهارت‌های خود در امنیت سایبری به محافظت از برنامه‌های فین‌تک کمک کند.

بیشتر بخوانید: دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

دیگر مهارت‌های لازم در فین‌تک (FinTech)

تحقیق بیشتر در مهارت‌های مورد نیاز فین‌تک توجه ما را به سمت مهارت‌های نرم جلب می‌کند. در اینجا به خلاصه‌ای از مهارت‌های نرم اشاره می‌کنیم که در دنیای فین‌تک (Fintech) به آن‌ها نیاز دارید.

  • مهارت‌های ارتباطی: ذات صنعت فین‌تک بسیار پویاست و به سرعت متحول می‌شود، بنابراین موفقیت در این حرفه به مهارت‌های ارتباطی نیاز دارد. کارشناسان این حوزه فقط از طریق همکاری با دیگر گروه‌ها و تبادل ایده می‌توانند به موفقیت دست یابند. بنابراین پرورش مهارت‌های ارتباط بین فردی برای هر متخصص فین تک ضروری خواهد بود.
  • تطبیق‌پذیری: انعطاف‌پذیری کارشناسان این حوزه در سازگاری با روندهای جدید نیز به عنوان یکی دیگر از مهارت‌های ضروری شناخته می‌شود. کارشناسان فین‌تک به‌جای پایبندی به شیوه‌های سنتی، باید همیشه برای تغییر آماده باشند.
  • خلاقیت و حل مسئله: هدف فین‌تک (Fintech) در درجه اول استفاده از فناوری به روش‌های نوآورانه برای حل مشکلات موجود در خدمات مالی است. خلاقیت می‌تواند به توسعه ایده‌های بهتر و حل موثر مشکلات موجود کمک کند. بنابراین کارشناسان خلاق فین‌تک به احتمال زیاد می‌توانند راه‌حل‌های بهتری را برای مشکلات قابل توجه در فین‌تک ارائه دهند.
مهارت-های-لازم-در-فین تک

جمع‌بندی

خلاصه‌ای از موقعیت‌های مهم و مورد نیاز در صنعت فین‌تک نشان می‌دهد که برای موفقیت در این حوزه باید روی مهارت‌های مختلفی کار کنید. مهارت‌هایی که شامل مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم هستند. مهم‌تر از همه، باید با روندهای این فناوری مالی آشنا بود و اهمیت یادگیری هر چه بیشتر را در این زمینه برجسته کرد.

همان‌طور که درباره فین‌تک (Fintech) بیشتر می‌آموزید، این صنعت نیز با روندهای جدیدی روبرو می‌شود. بنابراین، متخصصان مشتاق به تسلط کامل بر مشاغل مورد علاقه خود نیاز دارند تا احتمال موفقیت را بالا ببرند. بنابراین توصیه می‌کنیم کاوش در فرصت‌های پیشرفته شغلی در فین تک را از همین حالا آغاز کنید.

سوالات متداول

چه مهارت‌هایی برای فعالیت در حوزه فین‌تک ضروری است؟

نه تنها از مهارت‌های پیشرو در فناوری در فین‌تکاستفاده می‌شود، بلکه مهارت‌های سنتی‌تر نیز به نسبت مقیاس و رشد سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مهارت‌ها عبارتند از:
1) امنیت
2) بلاک چین
3) فناوری‌های ابری
4) هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده.
5) DevSecOps.

کدام مشاغل در فین‌تک پرطرفدار هستند؟

تقاضا برای متخصصان امنیت سایبری در فین‌تک بسیار زیاد است و انتظار می‌رود که بیشتر رشد کند. Payscale تخمین می‌زند که تحلیل‌گران امنیت سایبری به طور متوسط 77276 دلار در سال درآمد دارند. برخی، بسته به جایی که کار می‌کنند، حتی بیشتر هم درآمد دارند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان