پگ (Peg) و مفهوم آن در دنیای ارزهای دیجیتال

آنچه می‌خوانید...

پگ (Peg) یعنی وابستگی قیمت، به عبارت دقیق‌تر، یعنی قیمت یک رمزارز برای تطابق با قیمت یک دارایی دیگر ثابت شود. برای مثال قیمت استیبل کوینی مثل تتر (USDT) به قیمت دلار پگ شده است. در واقع نرخ تبادل دو ارز در این روش ثابت می‌ماند.

جدا از اینکه چه ارزی به چه دارایی یا ارز دیگری پگ می‌شود می‌توان از این مکانیسم برای تبادل امن دو ارز استفاده کرد. مسئله دیگری که باید در رابطه با پگ به آن توجه کرد، این است که رمز ارز قیمت دارایی که به آن پگ شده است را دنبال می‌کند. در این مقاله همراه فکت کوینز باشید تا با مفهوم پگ و کارایی آن در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شویم.

پگ (Peg) به چه معنا است؟

قبل از هر چیز بهتر است به سراغ دلایلی برویم که باعث نوسان شدید قیمت رمز ارزها در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود:

  • ریسک
  • عرضه و تقاضا
  • احساسات سرمایه‌گذاران
  • رسانه‌ها
  • قوانین و مقررات دولتی

این دلایل باعث نوسان شدید قیمت ارزهای دیجیتال می‌شوند. در حقیقت ممکن است در عرض چند روز ارز دیجیتالی که در اختیار دارید با سقوط یا صعود شدید مواجه شود. اتصال یک ارز دیجیتال به یک دارایی ثابت دیگر می‌تواند این مشکل را به طور کامل برطرف کند. همین امر باعث می‌شود معاملات ثبات بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: قیمت ارز دیجیتال ؛ فاکتورهای موثر بر قیمت ارز دیجیتال

پگ (Peg) به چه معنا است؟

رمز ارزهایی که پگ شده‌اند به نوعی استیبل کوین محسوب می‌شوند. استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که نقاط قوت ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات را در کنار هم دارند. در واقع تمام استیبل کوین‌ها پگ شده محسوب می‌شوند اما تمام پگ‌ها لزوما استیبل کوین نیستند. مورد دیگری که پگ (Peg) را تا به این اندازه مهم جلوه می‌دهد، مناسب بودن آن برای پس‌انداز و نگه‌داری از دارایی‌های دیگر است.

در تعریف ساده، پگ به معنای ثابت کردن قیمت یک ارز دیجیتال نسبت به قیمت یک دارایی یا ارز فیات است. البته پگ خود دو نوع مختلف دارد که کمی جلوتر به آنها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: نگاهی دقیق به امن‌ترین پگ بیت کوین (BitcoinPeg)!

ارزش ارزهای دیجیتال پگ شده چطور کنترل می‌شود؟

ارزهای دیجیتالی که پگ می‌شوند با توجه به اهداف و شرایطی که دارند به یکی از شکل‌های زیر ثبات پیدا می‌کنند.

ارزش ارزهای دیجیتال پگ شده چطور کنترل می‌شود؟

حفظ دارایی اصلی

استیبل کوین‌هایی که از این روش تثبیت قیمت استفاده می‌کنند به عنوان استیبل کوین‌های متمرکز شناخته می‌شوند چرا که پشتوانه آنها در یک خزانه مرکزی نگه‌داری می‌شود. برای مثال، شرکت سرکل (Circle) که استیبل کوین‌ USDC ضرب می‌کند، به ازای هر توکنی که به کاربران می‌فروشد، یک دلار آمریکا در خزانه خود نگهداری می‎‌کند.

استفاده از الگوریتم‌ها

برخی استیبل کوین‌ها توسط یک دارایی واقعی پشتیبانی نمی‌شوند! چرا که قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌ها قیمت آنها را در موازات قیمت دارایی که به آن پگ (Peg) شده‌، ثابت نگه می‌دارند. UST نمونه بارز همین مدل استیبل کوین‌ است که با وجود محبوبیت بسیار بالایی که داشت سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟ دلایل پرریسک بودن آن را می‌دانید؟

تفاوت هارد پگ (Hard Peg) و سافت پگ (Soft Peg)

هر دو روش پگ (Peg) یعنی هارد پگ (Hard Peg) و سافت پگ (Soft Peg) برای مدیریت قیمت دارایی‌ها استفاده می‌شوند. در واقع از هر دو روش‌ برای ضرب استیبل کوین‌ها و حفظ قیمت آنها استفاده می‌شود.

تفاوت هارد پگ (Hard Peg) و سافت پگ (Soft Peg)

Soft Peg یا سافت پگ چیست؟

سافت پگ روشی برای تثبیت قیمت یک ارز در برابر ارز یا دارایی دیگر است. با این حال به این دلیل صفت سافت (نرم) را با خود به یدک می‌کشد که در این روش قیمت ارز دیجیتال و دارایی که به آن پگ شده است نوسانات بسیار کمی دارند. البته این نوسانات بسیار کم، مشکلی برای ثبات شبکه و استیبل کوین (رمز ارز پایدار) ایجاد نمی‌کنند.

Hard Peg یا هارد پگ چیست؟

Hard Peg (هارد پگ) اجازه هیچ گونه نوسانی بین قیمت رمزارز و دارایی‌ که به آن پگ شده‌ را نمی‌دهد. در واقع هیچ اختلاف قیمتی در این سیستم قابل قبول نیست. البته ممکن است در این روش‌ هم به دلیل تاخیر در استعلام قیمت با اختلاف قیمت بسیار کمی رو به رو شوید.

تتر نمونه بارزی از این ارزهای دیجیتال است. این رمز ارز یک محدوده‌ سخت دارد که به آن اجازه نمی‌دهد بیشتر یا کمتر از 1 دلار شود. به علاوه، 2٪ محدوده نرم دارد که به تتر اجازه می‌دهد تا این مقدار نسبت به ارزش 1 دلار بالا و پایین شود.

بیشتر بخوانید: دستیبل کوین (DestableCoin) یا ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز چیست؟

نکته: توجه کنید که در صورت نوسان بسیار زیاد در ارزش استیبل کوین، امکان دیپگینگ وجود دارد و باید دارایی‌هایی خود را از شبکه آن استیبل کوین خارج کنید.

دیپگ (Depeg) بعد از پگ (Peg)

دیپگ یعنی نوسان قیمت یک استیبل کوین نسبت به پشتوانه‌اش! به عنوان مثال، اگر پشتوانه یک استیبل کوین دلار آمریکا باشد و قیمت آن نسبت به دلار آمریکا کاهش پیدا کند، می‌گوییم که این رمز ارز دیپگ شده است. برعکس تصور بیشتر افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، دیپگ اتفاق غیر معمولی نیست و خیلی زیاد اتفاق می‌افتد.

دیپگ (Depeg) بعد از پگ (Peg) یعنی ارز دیجیتال ما در حفظ تناسب قیمت با پشتوانه‌اش ضعیف عمل کرده است. دیپگ برای استیبل کوین‌ها به معنی مرگ و یک فاجعه بزرگ است. آخرین تجربه وحشتناک کاربران فعال در جهان رمزارزها شبکه ترا بود که در مدت زمانی کوتاه دیپگ شد و دارایی بسیاری از کاربران را به آتش کشید.

دلایل دیپگ (Depeg)

دیپگ دلایل خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

عدم تناسب بین ذخایر دارایی پشتوانه و ارز دیجیتال

همان طور که گفتیم استیبل کوین‌ها با نسبت 1:1 با دارایی پشتوانه‌شان ضرب می‌شوند. در واقع اگر این تناسب بهم بریزد ارز دیجیتال دیپگ می‌شود و سقوط می‌کند. در میان استیبل کوین‌ها شفافیت این نسبت اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال، تتر به عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها شفافیت زیادی در زمینه این نسبت ندارد! از همین جهت سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با احتیاط از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا قیمت تتر (USDT) واقعاً همواره ثابت است؟

سرعت بالای بازار نسبت به الگوریتم‌ها

قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌ها می‌توانند در یک بازه مشخص عرضه و تقاضا را کنترل کنند و قیمت رمزارز با دارایی پشتوانه‌اش را در یک نسبت مشخص نگه دارند. وقتی بازار سریع‌تر از الگوریتم سقوط یا صعود کند، الگوریتم عقب می‌ماند و ارز دیجیتال تناسب خود با دارایی پشتوانه‌اش را از دست می‌دهد که نهایتا آن ارز را وارد چرخه مرگ می‌‌کند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که Terra UST تجربه کرد.

کلام آخر در رابطه با پگ (Peg)

کلام آخر

استیبل کوین‌ها ابزار مهمی برای تسهیل معاملات و پرداخت‌ها در دنیای رمز ارزها هستند چرا که نوسان در شبکه این ارزها به حداقل می‌رسد. مبادلات ارزان و امنیت مالی از ویژگی‌هایی هستند که باعث شده‌اند کشوری مثل سنگاپور به سراغ این سیستم مالی برود. حالا باید دید که پگ (Peg) تا چه حد می‌تواند به جهان رمزارزها کمک کند؟ نظر شما چیست؟ آن در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران فکت کوینز به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پگ (Peg) در بازار ارز دیجیتال چیست؟

پگ به معنای گره زدن قیمت یک رمزارز به یک ارز فیات (یا دارایی واقعی) دیگر است. به عبارت دقیق‌تر، یعنی قیمت یک رمزارز برای تطابق با قیمت یک دارایی دیگر ثابت شود. برای مثال قیمت استیبل کوینی مثل تتر (USDT) به قیمت دلار پگ شده است.

آیا رمزارزها پس از اینکه دی پگ (Depeg) شوند سقوط می‌کنند؟

اگر یک استیبل‌کوین بعد از دیپگ شدن دوباره به قیمت اصلی خود برگردد و مجدداً پگ شود احیا می‌شود. اما اگر با کاهش تقاضا و انحراف قیمت بیشتر روبرو شود، قطعا سقوط خواهد کرد.

آیا فقط ارزهای دیجیتال پگ می‌شوند؟

خیر، ارزهای فیات نیز پگ می‌شوند. همچنین ارز ملی برخی از کشورها با نسبتی مشخص به ارزهای با ثبات‌تر مثل دلار و یورو پگ شده‌اند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان