top banner adv

به دستور طالبان، استفاده از رمزارزها در افغانستان ممنوع شد

به دستور طالبان، استفاده از رمزارزها در افغانستان ممنوع شد
0
بازدید : 9622

دولت طالبان استفاده از رمزارزها در افغانستان را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجو به نقل از اسپوتنیک، در حالی که مردم افغانستان پس از تسلط طالبان استفاده از ارزهای دیجیتال را افزایش داده‌اند، اکنون خبر‌ها حاکی از ممنوعیت استفاده از رمز ارز در افغانستان است.

تحریم‌های غرب و نیز بی‌ثباتی داخلی باعث شده تا افغانستان با بحران اقتصادی شدید مواجه باشد و از این رو استفاده از رمزارزها در افغانستان طی یک سال گذشته بیشتر شده است.

با این حال بر اساس خبرها، روز جمعه نیرو‌های امنیتی افغانستان حداقل ۱۳ نفر را که در حوزه رمزارز فعالیت داشتند، پس از یورش و بستن بیش از ۱۶ صرافی ارز‌های دیجیتال در ولایت هرات دستگیر کردند. هرات سومین شهر بزرگ افغانستان است که تجارت رمزارز در آن رونق زیادی دارد.

غلام‌محمد سهرابی، رییس اتحادیه صرافان هرات می‌گوید:

«این دکان‌ها به طور عمده در اطراف خراسان مارکت و خارج از این اتحادیه بوده است و مسدود شدن آن‌ها خللی در کار صرافان ایجاد نمی‌کند.»

اقدام علیه بازار ارزهای دیجیتال، پس از دستور بانک مرکزی افغانستان آغاز شده است. بانک مرکزی افغانستان ماه گذشته دستور ممنوعیت سراسری استفاده از ارز‌های دیجیتال را اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید : دیدگاه بلندمدت سرمایه گذاران به بیت کوین همچنان صعودی است

در همین رابطه، رییس پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی افغانستان اعلام کرد:

بیشتر بخوانید : 4 درصد از آمریکایی ها شغل خود را پس از کسب سود از بازار رمزارز رها کرده اند

پس از دستور بانک مرکزی، از آنجا که تجارت ارز‌های دیجیتال مشکلات زیادی ایجاد کرده است و از مردم کلاهبرداری می‌کنند، وارد عمل شدیم و همه صرافی‌هایی را که در این تجارت دخیل بودند دستگیر و دکان‌هایشان را بستیم.

بیشتر بخوانید : 177000  آدرس جدید  کیف پول به شبکه اتریوم اضافه شد

همچنین حمیدالله متوکل، سخنگوی والی هرات تایید کرد حدود 17 نفر در رابطه با معامله ارزهای دیجیتال و فارکس توسط نیروهای امنیتی در این ولایت دستگیر شده‌اند.

وی افزود:

بیشتر بخوانید : سندباکس، بازی متاورس آلفا خود را در 29 نوامبر عرضه خواهد کرد

استفاده از ارزهای دیجیتال روندی ناشناخته میان مردم افغانستان است و بنابراین زمینه کلاهبرداری افزایش می‌یابد.

متوکل همچنین اظهار داشت که حکومت این کشور استفاده از رمزارزها در افغانستان را ممنوع اعلام کرده است و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

صرافی‌های محلی گفته‌اند که مردم از این ارز‌های دیجیتال برای تراکنش‌های فرامرزی با هدف دور زدن تحریم‌های غرب استفاده می‌کنند، چون در حال حاضر افغانستان از سیستم پرداخت سویفت تعلیق شده است.

بر اساس شاخص جهانی پذیرش کریپتو در سال ۲۰۲۱، افغانستان از میان ۱۵۴ کشور در بین ۲۰ کشور برتر تجارت رمزارز قرار گرفته است.

پیش‌‌تر نیز در ماه ژوئن، طالبان تجارت فارکس را غیرشرعی و غیرقانونی اعلام کرده بود.

افغانستان اخیرا یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی را به دلیل تحریم‌ها تجربه می‌کند. برخی از این تحریم‌ها شامل مسدود کردن ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های ملی و دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان است. از این روز استفاده از رمزارزها در افغانستان، در میان شهروندان رونق یافته بود.

بیشتر بخوانید : پلیس هنگ کنگ از پلتفرم متاورسی خود با هدف آموزش مردم رونمایی کرد

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x