top banner adv

منظور از بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟

منظور از بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟
0
بازدید : 13299

اگر به ارزهای دیجیتال علاقه دارید، درک نحوه عملکرد بازار اولیه و ثانویه در آن ضروری خواهد بود. زیرا این بازارها هستند که اجازه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به شما می‌دهند. وقتی به بازارهای مختلف در ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنید، باید بین دو گزینه بازارهای اولیه و ثانویه دست به انتخاب بزنید. اما این دو بازار چه هستند و کدام نوع آن‌ها بهتر عمل می‌کند؟

در این راهنمای فکت کوینز به سوالات شما پاسخ خواهیم داد تا بتوانید نحوه عملکرد هر دو نوع بازار را بیاموزید. همچنین بهترین نوع را به نسبت موقعیت خود خواهید شناخت.

بازار ارز دیجیتال چیست؟

بازارهای ارز دیجیتال روشی محبوب برای خرید و فروش آنلاین رمز ارزها محسوب می‌شوند. آن‌ها را می‌توان یک نسخه دیجیتالی از بازارهای سهام یا بورس دانست. اما در آن‌ها تنها می‌توانید قیمت ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید و در کوین دلخواه خود سرمایه‌گذاری نمایید. درواقع هر کجا که بتوان یک کوین را در آن به فروش رساند یا خرید، نوعی بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

بازار اولیه و ثانویه ارز دیجیتال


برخی از محبوب‌ترین بازارهای ارز دیجیتال عبارت از بای بیت (Bybit)، بایننس (Binance) و یونی سواپ (Uniswap) هستند. دسترسی به این بازارها از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن تلفن همراه آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
طراحی یک بازار رمز ارز به هر شکلی که باشد، یک یا چند ارز دیجیتال در آن وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. البته بازارها معمولا جزییات و داده‌هایی مفید مانند تاریخچه قیمت یا حجم معاملات روزانه کوین‌ها را هم ارائه می‌دهند. برخی حتی به ارائه خدمات اضافی مانند تهیه فرم مالیات یا تبدیل کوین به ارز فیات نیز می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: ترید ارز دیجیتال در صرافی بای بیت (Bybit)

انواع بازارهای ارز دیجیتال

امروزه ارز دیجیتال در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. برخی از آن‌ها تنها یک صفحه وب هستند و یک رمز ارز خاص را می‌فروشند. در حالی که برخی دیگر کسب‌وکارهایی چند میلیون دلاری هستند و هزاران ارز دیجیتال و سایر خدمات مرتبط را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اما مهم نیست که بازار ارز دیجیتال چه نوع کسب‌وکاری باشد، زیرا در یکی از دو دسته اولیه و ثانویه قرار می‌گیرد.
بازار اولیه به بازاری اطلاق می‌شود که کوین‌های جدیدی را می‌فروشد که هیچ‌کس قبلا مالک آن نبوده است. اما بازار ثانویه به شما امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتالی را بخرید و بفروشید که از سایر معامله‌گران یا سازمان‌ها تهیه شده‌اند. در اینجا هر دو مفهوم بازار اولیه و ثانویه را بیشتر توضیح خواهیم داد.

بازارهای اولیه

بازار اولیه به ارائه رمز ارزهای جدید می‌پردازد و آنها را به شکل عرضه اولیه (ICO) ارائه می‌کنند.
در عرضه اولیه سکه، یک شرکت به ساخت و عرضه ارز دیجیتال خود می‌پردازد و سپس آن را در معرض فروش قرار می‌دهد تا برای بقیه پروژه‌های خود سرمایه جمع‌آوری کرده باشد. برخی از شرکت‌ها نیز کوین‌های تازه ضرب شده را در صرافی خصوصی خود به فروش می‌رسانند که آن هم نوعی بازار اولیه به شمار می‌رود.

بازارهای ثانویه

بازارهای ثانویه درواقع همان فروشندگان شخص ثالث محسوب می‌شوند. هنگامی که مردم یک ارز دیجیتال خاص را در جای دیگری خریداری یا استخراج کردند، می‌توانند آن را به یک بازار ثانویه ببرند و آن‌ها را بفروشند یا با ارزهای دیگر معامله کنند. درست مانند بازار سهام، قیمت‌ها در بازار ثانویه ممکن است بالا و پایین شود، زیرا عرضه و تقاضا بر ارزش دارایی‌های دیجیتال تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: آموزش صرافی بایننس (Binance) و برجسته‌ترین نکات آن برای تازه‌کارها

بازار اولیه (Primary Market) چیست؟

بازار اولیه نوعی از بازار کریپتو است که تنها کوین‌های جدید را می‌فروشد. کوین‌هایی که قبلا در مالکیت هیچ فرد یا نهادی نبوده‌اند.
گاهی اوقات، سازمانی که کوین‌ها را در یک بازار اولیه ارائه می‌کند، همان نهادی است که آن‌ها را ضرب می‌کند. بنابراین می‌تواند هر قیمتی را که بخواهد بر روی ارز دیجیتال خود بگذارد. در موارد دیگر، سازمان‌ها ممکن است ارز دیجیتال جدید خود را از طریق لانچ پدها یا ICOها بر روی یک پلتفرم شخص ثالث نیز بفروشند. بنابراین عرضه کوین در بازار اولیه و ثانویه به شکل هم‌زمان کاملا رایج است.

بیشتر بخوانید : برنامه‌ های غیر متمرکز (Dapp) چیست؟

ICO در بازار اولیه و ثانویه

یک بازار اولیه چگونه کار می‌کند؟

پروژه‌هایی که بلاک چین مستقل خود را دارند ممکن است بخواهند یک کوین را بر اساس طراحی منحصر به فرد خود ایجاد کنند. شرکت‌های دیگر هم ممکن است کوین خود را بر روی یک بلاک چین موجود، مانند استاندارد ERC-20 ساخته شده بر روی اتریوم عرضه کنند. بنابراین یک بازار اولیه همیشه با تولید ارز دیجیتال شروع به کار می‌کند.
پس از ساخت ارز دیجیتال، بازار اولیه آن را به مشتریان ارائه خواهد کرد. اگر شرکت هنوز جدید است و ارز آن قبلا ارائه نشده باشد، این رویداد یک عرضه اولیه سکه (ICO) نامیده می‌شود. با این حال، برخی از بازارهای اولیه مدت‌ها پس از راه‌اندازی سایر بخش‌های سازمان خود به انتشار ارز دیجیتال جدید روی می‌آورند. به هر حال، چه ICO باشد چه نباشد، قیمت ارز و منابع آن ثابت یا پویا خواهد بود.
مشتریانی که اقلامی را در بازار اولیه می‌خرند، ممکن است راه‌های مختلفی برای پرداخت هزینه خرید خود داشته باشند. برخی از بازارهای اولیه به افراد اجازه می‌دهند تا کارت اعتباری یا حساب بانکی را به اکانت خود پیوند دهند. دیگران ممکن است پرداخت‌ها را فقط در قالب سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) یا تتر (USDT) بپذیرند. اما روش خرید هر چه که باشد، ارز دیجیتال جدید مستقیما به کیف پول رمزنگاری شما منتقل خواهد شد.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره فناوری Grafroot

معاملات بازار اولیه چه مزایایی دارد؟

مانند هر مکان دیگری برای معامله ارزهای دیجیتال، بازارهای اولیه نیز مزایای مخصوص به خود را دارند.

کسب سود در بازار ارز دیجیتال

1. جهش قیمت

عرضه کوین در بازار اولیه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. زیرا اگر شروع پروژه موفقیت‌آمیز باشد، قیمت اولیه کوین ممکن است کمترین قیمتی باشد که به آن دست خواهد یافت. برای سرمایه‌گذاران، ICOها راهی عالی برای خرید پروژه‌های امیدوارکننده در کمترین زمان ممکن هستند.

2. راحتی در استفاده

یکی دیگر از مزایای بازار اولیه به سهولت استفاده برمی‌گردد. زیرا ارز دیجیتال را مستقیما از توسعه‌دهنده دریافت می‌کنید و می‌توانید از آن برای دسترسی به سایر خدمات ارائه‌دهنده استفاده کنید. به‌عنوان مثال، خرید ارز دیجیتال بومی یک بازی در بازار اولیه به شما امکان می‌دهد تا آن را به حساب خود پیوند دهید و به راحتی در بازی شرکت کنید.

3. قابل اعتماد

به‌طور کلی، بازار اولیه و ثانویه در مقایسه با خرید ارز دیجیتال به روش همتا به همتا قابل اعتمادتر هستند. زیرا رمز ارز را مستقیما از گروه سازنده کوین خریداری خواهید کرد. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که یک کلید رمزنگاری جعلی به شما داده نخواهد شد. همچنین، انتخاب خرید ارز دیجیتال از یک لانچ پد رمزنگاری که بررسی‌های گسترده‌ای روی پروژه‌ها دارد، به شما اطمینان می‌دهد که طعمه کلاهبرداری نخواهید شد.

بیشتر بخوانید: بازار GameStop چیست؟ آموزش استفاده از بازار گیم استاپ

معاملات بازار اولیه چه معایبی دارد؟

انجام معاملات در بازار اولیه دارای معایبی هم هست که نباید آن‌ها را فراموش کرد.

1. روش تعیین قیمت

ریسک اصلی خرید در بازار اولیه این است که سازنده ارز دیجیتال معمولا قیمت‌ها را تعیین می‌کند. بنابراین اگر ارز دیجیتال درواقع آنقدرها هم مورد تقاضا نباشد، ممکن است هیچ شخصی حاضر نشود قیمت تعیین شده را بپردازد. همچنین رمز ارزهایی که در بازار اولیه خریداری می‌کنید، ممکن است هرگز با قیمت کافی برای جبران سرمایه‌گذاری شما به فروش نرسند.

2. خطرات کلاهبرداری

مشکل دیگر خرید در بازار اولیه این است که اغلب مجبور می‌شوید ارزها را در ICO بخرید. آن هم بدون دیدن هیچ‌گونه مدرکی از ادعاهایی که سازندگان دارند. در برخی موارد، ممکن است افراد اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد ارز دیجیتالی که می‌خرند نداشته باشند.
این امر به راحتی می‌تواند منجر به ناپدید شدن پروژه‌ها با سرمایه کاربران شود. به این ترتیب، هنگام خرید در بازار اولیه نباید جانب احتیاط را رها کرد.

بازار ثانویه (Secondary Market) چیست؟

در ادامه بررسی بازار اولیه و ثانویه به مورد دوم می‌رسیم. بازار ثانویه به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتالی را خرید و فروش کنید که از معامله‌گران یا پلتفرم‌های دیگر به دست شما می‌رسند.
درواقع بازار ثانویه را می‌توان به محل معاملات ماشین‌های دست‌دوم در مقایسه با خرید از درب کارخانه یا فروشگاه مقایسه کرد. بنابراین قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان هستند. همچنین ارزهای بسیار زیادی در معرض فروش قرار دارند که می‌توانید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

نقش صرافی‌ها در بازار اولیه

بازار ثانویه چگونه کار می‌کند؟

بازار ثانویه اساسا یک نهاد شخص ثالث است که مبادلات ارز دیجیتال را تسهیل می‌کند. درواقع بازار ثانویه خود رمز ارز ایجاد نمی‌کند. البته بازارهایی مانند بایننس وجود دارند که ارز دیجیتال بومی عرضه کرده‌اند، اما هدف اولیه تاسیس آن‌ها تسهیل مبادلات دو طرف معامله بوده است. آن‌ها یک رابط برای کاربران ایجاد می‌کنند تا رمز ارزها را بخرند و بفروشند.
در ساده‌ترین سطح، یک بازار ثانویه به فرد اجازه می‌دهد تا رمز ارز خود را با قیمت معین برای فروش فهرست کند. سپس شخص دیگری می‌تواند این فهرست را ببیند، با قیمت موافقت کند و رمز ارز را بخرد. بازار نیز ارز دیجیتال را به مالک جدید منتقل می‌کند و وجه‌المعامله را به حساب فروشنده واریز خواهد کرد.
امروزه و با گسترش پذیرش رمز ارزها، شاهد هستیم که اکثر بازارهای ثانویه به‌طور هم‌زمان میزبان میلیون‌ها معامله هستند. قیمت‌ها نیز بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کند و معاملات به‌طور خودکار بین ارزهای دیجیتال مختلف و ارزهای فیات به شکل نهایی در می‌آیند.
بازارهای ثانویه انواع مختلفی از گزینه‌های ذخیره‌سازی ارز دیجیتال را هم ارائه می‌دهند. اکثر آن‌ها به کاربر امکان می‌دهند تا حساب خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال مستقل متصل کند. در این موارد، ارز دیجیتال خریداری شده مستقیما به کیف پول شما خواهد رفت.

معاملات بازار ثانویه چه مزایایی دارد؟

به‌طور کلی، مزایای انجام معاملات در بازار ثانویه در موارد زیر خلاصه می‌شود.

بیشتر بخوانید : استیک بهتر است یا کشت سود؟ تفاوت این دو در چیست؟

1. شناخت بازار

بازارهای ثانویه یکی از بهترین راه‌ها برای درگیر شدن در جامعه ارزهای دیجیتال هستند. فقط نگاهی به اکثر بازارهای ثانویه می‌تواند بینش ارزشمندی را در مورد ارزهای دیجیتال به شما ارائه کند. زیرا می‌توانید در مورد قیمت‌های گذشته یک ارز دیجیتال تحقیق کنید و اینکه در آینده احتمالا به کدام سو می‌رود.
میلیون‌ها نفر هر روز با بازارهای ثانویه درگیر هستند. بنابراین این مکان‌ها بخش مهمی از صنعت ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که برای عرضه و تقاضا نیز معیار بسیار خوبی هستند، اغلب تعیین‌کننده قیمت ارزهای دیجیتال در بازار اولیه و ثانویه خواهند بود.

2. تسهیل معاملات

بازارهای ثانویه خرید یا فروش رمزنگاری را بسیار آسان می‌کنند. آن‌ها جزئیاتی مانند تامین مالی حساب شما و ذخیره رمزنگاری شما را مدیریت می‌کنند تا بتوانید روی خرید بهترین ارزها برای خود تمرکز کنید. این سرویس مفید تضمین می‌کند که هر کسی می‌تواند رمز ارز را دریافت کند، حتی اگر متخصص فناوری نباشد. یک بازار خوب کل فرآیند معامله را ساده می‌کند و از یک رابط کاربری ساده برای نشان دادن نحوه عملکرد خریدهای رمزنگاری بهره می‌برد.

3. دیگر مزایا

بازارهای ثانویه اغلب ویژگی‌های مفید دیگری مانند دریافت مشاوره معاملاتی، توضیح اصطلاحات رایج کریپتو یا به‌روزرسانی شما در اخبار صنعت نیز دارند. خدماتی مانند تبدیل ارز و معاملات با جفت ارزهای متعدد، بازارهای ثانویه را بسیار فراتر از دیگر مکان‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال می‌سازد. بنابراین حتی کاربرانی که به معاملات روزانه ارزهای دیجیتال علاقه ندارند هم می‌توانند از خدمات بازار ثانویه بهره‌مند شوند.

معاملات بازار ثانویه چه معایبی دارد؟

اگرچه استفاده از بازارهای ثانویه ارز دیجیتال مطمئنا راحت و مفید است، اما نکات منفی هم دارد.

1. نوسانات زیاد

بازارهای ثانویه به دلیل نحوه عملکرد آن‌ها بسیار پرنوسان هستند. مثلا ارز دیجیتالی که یک روز در بازار می‌خرید ممکن است روز بعد نصف ارزش خود را از دست بدهد. اگرچه معامله در بازارهای ثانویه با پتانسیل سود زیادی همراه خواهد بود، اما پتانسیل ضرر و زیان هم دارد.

2. مشکلات امنیتی

نکته دیگر این است که کیفیت یک بازار ثانویه کاملا به خدمات ارائه شده در آن بستگی دارد. بنابراین اگر یک بازار امنیت ضعیفی داشته باشد، متاسفانه هکرها می‌توانند وجوه کاربران را تصاحب کنند. به‌عنوان مثال، ورشکستگی صرافی بسیار مشهور FTX به خاطر هکرهایی رخ داد که بیش از 600 میلیون دلار از کاربران صرافی سرقت کردند.
بنابراین قبل از سپردن دارایی‌های دیجیتال خود به یک صرافی، انجام تحقیقات شخصی و انتخاب یک بازار اولیه و ثانویه قابل اعتماد کاملا ضروری خواهد بود.

بیشتر بخوانید : انواع ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

شباهت‌های بازار اولیه و ثانویه چیست؟

بازارهای اولیه و ثانویه با وجود تمام تمایزهای خود، از چندین وجه مشترک هم بهره می‌برند. در اینجا به برخی از این شباهت‌ها اشاره می‌کنیم که در اکثر بازارهای ارز دیجیتال با آن‌ها برخورد خواهید کرد.

شباهت‌های بازار اولیه و ثانویه

1. امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)

بازارهای اولیه و ثانویه بخشی از دنیای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به شمار می‌روند. آن‌ها درواقع ارزهای دیجیتالی را ارائه می‌دهند که می‌توانند در انواع تراکنش‌های آنلاین مورد استفاده قرار گیرند. اما از آنجایی که وجوه موجود در هر دو بازار ارز فیات نیستند، قوانین و مقررات متفاوتی خواهند داشت.

2. انواع محصولات

چه در بازار اولیه یا در بازار ثانویه خریداری کنید، محصولی که درنهایت دریافت می‌کنید یک ارز دیجیتال خواهد بود. بنابراین هیچ کدام از این بازارها، کالاها یا خدمات ملموس را به فروش نمی‌رسانند.

3. ریسک‌های سرمایه‌گذاری

بازار اولیه و ثانویه نمی‌توانند تضمین کنند که قیمت یک ارز دیجیتال ثابت خواهد ماند. زیرا وقتی یک رمز ارز خریداری می‌کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که ارزش آن افزایش یابد. اما این احتمال هم هست که قیمت آن به مرور زمان یا به‌صورت ناگهانی کاهش پیدا کند. تنها راه برای به حداقل رساندن ریسک این است که قبل از خرید ارزها دیجیتال تحقیق کنید تا بتوانید انتخاب‌های عاقلانه‌ای برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

تفاوت‌های بازار اولیه و ثانویه چیست؟

با وجود برخی شباهت‌ها، بازارهای اولیه و ثانویه تفاوت‌های اساسی هم دارند. در اینجا موارد کلیدی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها بدانید.

تفاوت‌های بازار اولیه و ثانویه

1. حجم معاملات

تعداد معامله‌گران در بازارهای اولیه و ثانویه بسیار متفاوت است. بازارهای اولیه حجم معاملات و بالطبع معامله‌گران نسبتا کمی دارند. اما بازارهای ثانویه به دلیل تعداد زیاد معامله‌گرانی که انواع مختلف ارزهای دیجیتال را خرید و فروش می‌کنند، معمولا حجم معاملات بسیار بالاتری دارند.

2. روش قیمت‌گذاری

قیمت رمز ارزها در بازار اولیه کاملا به ترجیحات سازندگان یا توسعه‌دهندگان آن‌ها بستگی دارد. بسیاری از بازارهای اولیه برای هر ارز دیجیتال جدید قیمت تعیین شده‌ای دارند که هرگز تغییر نمی‌کند.
در این میان، قیمت رمز ارزها در بازار ثانویه به عرضه و تقاضا وابسته است. بنابراین ارزش یک کوین در عرض چند دقیقه می‌تواند صدها دلار تغییر کند. این سیستم قیمت‌گذاری اطلاعات بیشتری در مورد ارزش واقعی یک ارز دیجیتال در اختیار عموم قرار می‌دهد. اما در عین حال به این معنا است که هیچ قیمت دائمی و از پیش تعریف شده‌ای برای هیچ ارز دیجیتالی وجود ندارد.

3. ارزهای دیجیتال موجود

تفاوت بزرگ بین بازار اولیه و ثانویه در رمز ارزهایی است که برای فروش ارائه می‌دهند. یک بازار اولیه انتخاب بسیار محدودی از رمز ارزهای موجود در بازار دارد. بیشتر آن‌ها یک ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند، اما برخی از سازمان‌هایی که چندین نوع کوین را عرضه می‌کنند، دو یا سه رمز ارز دارند.
از سوی دیگر، بازارهای ثانویه می‌توانند گزینه‌های تقریبا نامحدودی از رمز ارزها را ارائه کنند. آن‌ها با بازارهای بزرگ‌تر خود به شما امکان می‌دهند تا صدها نوع ارز دیجیتال را بخرید و بفروشید.

بیشتر بخوانید: نود یا گره بلاک چین چیست؟ آشنایی با انواع Node بلاک چین

بازار اولیه و ثانویه؛ کدام را انتخاب کنیم؟

پس از شناخت بازارهای اولیه و ثانویه باید به این سوال بپردازیم که انتخاب بین این دو به چه عواملی بستگی دارد.

انتخاب بازار اولیه

بازارهای اولیه هیجان‌انگیزترین فرصت‌ها را به افراد ارائه می‌دهند. در آن‌ها نه‌تنها می‌توانید در پروژه‌های رمزنگاری جدید و آینده‌دار سرمایه‌گذاری کنید. بلکه گاهی اوقات می‌توانید ارزهای دیجیتال نویدبخش را با قیمتی عالی و قبل از اینکه ارزش آن‌ها افزایش یابد، خریداری کنید. علاوه بر این، ممکن است از برخی مزایای اضافی برخوردار شوید که منحصرا به سرمایه‌گذاران اولیه پیشنهاد می‌شوند.
با این حال، شرکت در بازارهای اولیه اغلب برای مبتدیان چالش برانگیزتر است. زیرا رابط‌های کاربرپسند کمتری دارند و استفاده از آن‌ها مستلزم تحقیقات بیشتری خواهد بود. بنابراین کسانی که بدون صرف زمان برای تحقیق در مورد محصول شروع به ریختن پول به بازارهای اولیه می‌کنند، ممکن است سرمایه‌گذاری خود را به راحتی از دست بدهند.

انتخاب بازار ثانویه

کار با بازارهای ثانویه اغلب بسیار ساده‌تر از بازارهای اولیه خواهد بود. آن‌ها ارزهای دیجیتال مختلفی را عرضه می‌کنند و خرید، فروش یا ذخیره رمز ارزها در آن‌ها بسیار آسان است. بازارهای رمزنگاری ثانویه خدمات مفیدی مانند راهنمای کاربران و تهیه فرم مالیات هم دارند، بنابراین از این نظر هم راحت‌تر هستند.
فقط به خاطر داشته باشید که وقتی در بازار ثانویه خرید می‌کنید، وجوه شما به توسعه‌دهندگان رمز ارزها نمی‌رسد. درنهایت، انتخاب درست به ترجیحات و مهارت‌های خود شما بستگی دارد. اکثر معامله‌گران می‌توانند از شرکت در هر دو بازار سود ببرند.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید وارد طبقه همکف بازار شوید و در تامین مالی پروژه‌های امیدوارکننده سهیم باشید، بازارهای اولیه برای شما مناسب‌تر هستند. با این حال، اگر دوست دارید در یک محیط مناسب به معامله کوین‌های محبوب بپردازید، بازارهای ثانویه را ترجیح خواهید داد.
به‌طور کلی، بازار اولیه و ثانویه هر دو نقش مهمی در دنیای مالی غیرمتمرکز و رمز ارزهای دیجیتال دارند. بازارهای اولیه متشکل از سازندگان رمز ارزها هستند که کوین‌های تازه ساخته شده را برای فروش ارائه می‌کنند. بازارهای ثانویه نیز به مردم اجازه می‌دهند تا ارزهای دیجیتال موجود را معامله کنند.

سوالات متداول

بازار اولیه و ثانویه چیست؟

بازار اولیه به ارائه رمز ارزهای جدید می‌پردازد و آنها را به شکل عرضه اولیه (ICO) ارائه می‌کنند. بازار ثانویه به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتالی را خرید و فروش کنید که از معامله‌گران یا پلتفرم‌های دیگر به دست شما می‌رسند. درواقع بازار ثانویه را می‌توان به محل معاملات ماشین‌های دست‌دوم در مقایسه با خرید از درب کارخانه یا فروشگاه مقایسه کرد.

بازار اولیه و ثانویه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بازارهای اولیه حجم معاملات و بالطبع معامله‌گران نسبتا کمی دارند. اما بازارهای ثانویه به دلیل تعداد زیاد معامله‌گرانی که انواع مختلف ارزهای دیجیتال را خرید و فروش می‌کنند، معمولا حجم معاملات بسیار بالاتری دارند.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x