منگومارکت (Mango Market)؛ ستاره‌‌ درخشان بلاک چین سولانا!

خانهآموزش هاآلت کوین هامنگومارکت (Mango Market)؛...

آنچه می‌خوانید...

با ظهور امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)، بسیاری از پلتفرم‌ها با هدف تصاحب تاج‌وتخت ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز در حال مبارزه هستند. این پلتفرم‌ها در یک نبرد داغ مجازی هستند تا پایدارترین پلتفرم با بیشترین قابلیت‌ها و کاربرپسندترین رابط کاربری را ایجاد کنند. مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) که در رقابت با یکدیگر به سر می‌برند، منگومارکت یکی از نهادهای غیرمتمرکزی است که چنین امید و آرزوهایی را در سر می‌پروراند.

در این مقاله از فکت کوینز، با ساختار منگومارکت، توکن آن، آینده پیش روی آن و هرآنچه که باید در مورد این پلتفرم بدانید، آشنا می‌شوید.

- Advertisement -

منگومارکت (MNGO) چیست؟

Mango Markets یک پلتفرم معاملاتی کراس تریدینگ (Cross-Trading) نوظهور و غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتال است. اما پلتفرم کراس تریدینگ دقیقا به چه معناست؟ پلتفرم کراس تریدینگ یا ترید متقابل جایی است که کاربر می‌تواند از یک تراکنش درآمد کسب کند و بدون نیاز به خروج از اولین سفارش، از آن برای ثبت سفارش در معامله‌ای دیگر نیز استفاده کند. این امر معمولا برای کمک به مدیریت یا جبران ریسک اولین تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به یک مثال بسیار ساده از کراس تریدینگ اشاره می‌شود.

  1. فرض کنید بیت کوین (BTC) دیروز با قیمت 7000 دلار معامله می‌شد. شما نیز چون سرمایه کافی داشتید تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن گرفتید.
  2. امروز قیمت بیت کوین به 8000 دلار می‌رسد. شما نیز تصمیم می‌گیرید تا 1000 دلار از بیت کوین خود را به فروش برسانید.
  3. شما از این معامله 1000 دلار سود کسب می‌کنید و بلافاصله آن را برای خرید 3 ارز دیجیتال منگو (MNGO) استفاده می‌کنید. (با این فرض که هر واحد MNGO =333 دلار قیمت داشته باشد).
  4. درواقع شما بیت کوین اصلی خود را به ارزش 7000 دلار حفظ کرده‌اید و اکنون 3 ارز دیجیتال MNGO هم دارید.
  5. شما با این کار یک معامله متقابل انجام داده‌اید.
منگومارکت (MNGO) چیست؟

وجه تمایز منگومارکت چیست؟

در مورد معاملات متقابل، هیچ سابقه‌ای از معاملات فردی در صرافی نگهداری نمی‌شود و در عوض به عنوان یک معامله متقابل ثبت خواهد شد. همین مورد به علاوه نگرانی‌های امنیتی ناشی از چنین معاملاتی است که موجب می‌شود تا معامله متقابل توسط اکثر صرافی‌های بزرگ مجاز شناخته نشود.

منگومارکت از طریق استفاده از بلاکچین سولانا می‌تواند معاملات مارجین یا اهرم تا 5 برابر را هم برای مشتریان خود فراهم کند. این امر به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا نسبت به سرمایه معمول خود، سهام یا دارایی بیشتری بخرد. بنابراین، اگر او 10 دلار سرمایه داشته باشد، با اهرم 5 برابری می‌تواند به نحوی معامله کند که گویی 50 دلار دارد.

علاوه بر این، استفاده Mango از چارچوب سولانا به این ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا به طرز شگفت‌انگیزی، به تراکنش با تاخیر کمتری دست یابد. سرعت بالای پردازش تراکنش برای اکثر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بسیار جذاب و مهم تلقی می‌شود. سرعت پردازش تراکنش به مدت زمان بین ارسال تراکنش توسط کاربر و تایید آن تراکنش توسط گره‌های شبکه بلاکچین اشاره دارد.

هدف منگومارکت چیست؟

هدف اعلام شده Mango Markets ایجاد یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز کاربرپسند است که مزایایی را هم برای سفارش گذارها (Takers) و هم برای بازارسازها (Makers) در بر داشته باشد. سفارش‌گذارهای بازار، خریدارانی هستند که آماده پرداخت نرخ جاری برای یک ارز دیجیتال هستند، در حالی که بازارسازان، خریدارانی هستند که منتظر نرخ کمتری نسبت به نرخ فعلی هستند. درنهایت، Mango Markets قصد دارد پلتفرم خود را به نقطه‌ای برساند که میزان مبادلات متمرکز را در حجم کل معاملات کاهش دهد.

این هدف ممکن است برای بسیاری و شاید حتی گروهی که در پشت خود بنیاد Mango Markets قرار دارند نیز بیش از حد جاه‌طلبانه به نظر برسد. با این حال دنیای همیشه در حال گسترش دیفای، چشم سرمایه‌گذاران و نوآوران بالقوه را به امکانات زیاد این بخش در سراسر جهان باز کرده است. بنابراین، تصور این است که شاید یک پلتفرم غیرمتمرکز مانند Mango Markets بتواند در آینده از اشکال کلاسیک‌تر سیستم مالی متمرکز یا سیفای (CeFi) پیشی بگیرد.

منگومارکت چگونه کار می‌کند؟

Mango Markets از زمان آغاز به کار خود در سال 2021، برند خود را با کارمزدهای پایین تراکنش، تمرکززدایی کامل و مهم‌تر از همه تاخیر کم برای تراکنش‌ها به کاربران معرفی کرده است. از طریق این ساختار، Mango Markets می‌تواند خطر لغزش یا ضررهای ناشی از تاخیر در پردازش تراکنش‌ها را کاهش دهد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا با نگرانی کمتر و نقدینگی بیشتری به انجام معامله بپردازند. Mango Markets از طریق موارد زیر به این چنین ساختاری دست یافته است.

1. بلاکچین سولانا (Solana)

سولانا یک بلاکچین پر سرعت و متن باز است که شهرت آن در بخش مالی غیرمتمرکز به سرعت افزایش می‌یابد. هدف Mango Markets در استفاده از بلاکچین سولانا دستیابی به سرعت تراکنش‌های بالا همراه با هزینه‌های پایین تراکنش است. آن هم بدون اینکه به اعتبار آن‌ها به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز لطمه‌ای وارد شود. ارز دیجیتال بومی سولانا، یعنی آلت کوین SOL نیز یکی از رمز ارزهایی است که در شبکه Mango معامله می‌شود.

 منگومارکت در بلاکچین سولانا

2. صرافی غیرمتمرکز سروم (Serum)

صرافی غیرمتمرکز سروم (Serum) نیز بر روی بلاکچین سولانا ساخته شده است. این صرافی به کاربران Mango Markets فرصت می‌دهد که با استفاده از دفترچه سفارش مرکزی و بدون مجوز (CLOB) معاملات مارجین انجام دهند. این یک نوع معامله‌ است که با تطبیق قیمت (مقدار) و زمان (لحظه اجرا) یک معامله انجام می‌شود. صرافی غیرمتمرکز سروم به کاربران امکان می‌دهد تا معاملات را به جای نیاز به یک واسطه مستقیما با یکدیگر انجام داده و تایید کنند.

علاوه بر این، شفافیت صرافی غیرمتمرکز سروم با بدون مجوز بودن آن افزایش بیشتری می‌یابد. زیرا این ویژگی به هر کسی اجازه می‌دهد تا اطلاعات موجود در رکورد دیجیتال خود را دانلود کرده و در تایید آن شرکت کند. صرافی سروم امکان داد و ستد با اهرم 5 برابری را به مشتریان مقطعی و تا 10 برابر اهرم را برای بازارهای آتی به مشتریان دائمی منگومارکت می‌دهد.

منگومارکت و صرافی سروم

3. ارز دیجیتال MNGO

ارز دیجیتال MNGO آلت کوین بومی شبکه است که توسط Mango Markets استفاده و مبادله می‌شود. این کوین در درجه اول یک توکن حاکمیتی است. به این معنی که صاحبان ارز دیجیتال MNGO می‌توانند در تصمیم‌گیری پروتکل خود شرکت کنند. حتی در برخی موارد حاد بر تغییرات عمده سیستم نیز تاثیر بگذارند. این امر کنترل بیشتری بر پلتفرم را به کاربران می‌دهد و با ادعای Mango Markets مبنی بر اینکه یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) است، صحه می‌گذارد.

4. زمان ایجاد بلوک در منگومارکت

Mango Markets امیدوار است که درنهایت و با استفاده از بلاکچین سولانا به تاخیر پردازش تراکنش تنها 400 میلی‌ثانیه دست یابد که نزدیک به بالاترین سرعت در صنعت کریپتو خواهد بود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که نوسانات قیمت در ارزهای دیجیتال می‌تواند در کسری از همین زمان نیز تغییر کند. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران حتی در صرافی‌های سریعی مانند Mango Markets نیز ممکن است در صورت تغییر ناگهانی بازار (حتی زمانی که در وسط یک معامله هستند) پول خود را از دست بدهند.

در حال حاضر، زمان ایجاد بلوک جدید در Mango Markets و سولانا نزدیک به یک ثانیه است. برای درک بهتر این عدد می‌توانید به میانگین زمان تشکیل بلوک اتریوم یعنی سیزده ثانیه و بیت کوین یعنی ده دقیقه رجوع کنید. زمان ایجاد بلوک درواقع نام دیگری برای تاخیر شبکه است. یعنی مدت زمانی که ماینر ارز دیجیتال برای تولید یک فایل داده جدید یا بلوک در بلاکچین به آن نیاز دارد.

با این حال، علیرغم سرعت بالای منگومارکت (MNGO) در ایجاد بلوک، نمی‌تواند با سرعت مبادلات صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ و مورد استفاده توسط برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مقایسه شود.

 منگومارکت و زمان ایجاد بلوک

تیم و سرمایه‌گذاران منگومارکت

همه پیشرفت‌های انجام شده در Mango Markets توسط بنیاد بلاک ورکس (Blockworks) حمایت می‌شود. یک برند رسانه‌ای که به ارائه اخبار فوری و بنیادی در مورد دنیای ارزهای دیجیتال می‌پردازد. بلاک ورکس که در سال 2018 تاسیس شد، انواع محتواهای رسانه‌ای از پادکست گرفته تا خبرنامه را در دنیای رمز ارزها ایجاد و توزیع می‌کند. این پلتفرم با آمار بیش از دو میلیون دانلود در ماه از بهترین‌های این حوزه است.

هر دو وب‌سایت‌های Coinmarketcap و Coingecko ادعا می‌کنند که Mango Markets توسط ماکسیمیلیان اشنایدر و دافی دورایراج ایجاد شد. دافی دورایراج همان کسی است که مکانیسم معاملات حاشیه را در بلاکچین سولانا بنا نهاد. این زوج بعدا در انجمن ارز دیجیتال Discord به هم متصل شدند و Mango Markets را تاسیس کردند.

جالب است که یک مرد ونزوئلایی به نام آلخاندرو بتانکور نیز در سال 2017 ادعای تاسیس منگو را کرد. این عدم قطعیت‌ها در موسسان بنیاد Mango Markets به عدم تمرکز در حوزه دیفای برمی‌گردد. با این حال، عدم شفافیت در موسسان بنیاد Mango Markets هم در وب‌سایت و هم در وایت پیپر آن باعث می‌شود تا افراد برای سرمایه‌گذاری در آن با احتیاط عمل کنند.

آینده منگومارکت

Mango Markets در حال حاضر بر روی توسعه نسخه سوم رابط کاربری خود کار می‌کند. این نسخه با عنوان Mango v3 برای کمک به معامله‌گران بی‌تجربه و ارائه مزایا و گزینه‌های جدید به حرفه‌ای‌ها طراحی شده است. این نسخه سوم می‌تواند ویژگی‌های جدید زیر را هم به کاربران ارائه کند.

  • استقراض، وام‌دهی یا معامله مارجین با 16 ارز دیجیتال در صرافی غیرمتمرکز سروم
  • حداکثر 16 قرارداد دائمی مختلف (PERP) با نسبت اهرم اولیه تا 10 برابر
  • گسترش سولانا پس از برخی به روزرسانی‌های پیش‌بینی‌شده به بیش از 50 بازار و ارز دیجیتال
  • استفاده از تمام سپرده‌های دیجیتال و باز کردن موقعیت‌های دائمی به طور پیش‌فرض و به عنوان وثیقه

این ارتقا (Upgrade) ثابت می‌کند که در بالاترین سطوح این پلتفرم هنوز علاقه به نوآوری وجود دارد. معامله 16 ارز دیجیتال مختلف از طریق صرافی سروم یک ارتقای عظیم نسبت به پنج ارز فعلی یعنی بیت کوین، اتریوم، سولانا، سروم و منگو محسوب می‌شود. نسخه سوم Mango برای هر فردی که به سرمایه‌گذاری در سهم رو به رشد Mango Markets از بازار فکر می‌کند، به عنوان شاخصی از رشد آینده آن جلوه می‌نمابد.

آینده منگومارکت

تاریخچه و تحلیل قیمت منگومارکت

Mango Markets یک تازه‌وارد در حوزه دیفای است که در ماه اوت سال 2021 راه‌اندازی شد و بنابراین راه خود را کمی پس از سقوط ارزهای دیجیتال به بازار پیدا کرد. با این حال، زمستان کریپتو یک دوره رشد برای کاربران بود، زیرا به افزایش گسترده تعداد کاربران رمز ارزها در سراسر جهان منجر شد.

این دوره رکود به وضوح تاثیر مطلوبی بر Mango Markets داشت. زیرا در طول فروش اولیه 24 ساعته خود در پایان 12 اوت 2021 توانست بیش از 70 میلیون دلار را جمع‌آوری کند. این شروع در مقایسه با اهداف معمول بین 1 تا 15 میلیون دلار بسیار استثنایی بود و محبوبیت روزافزون پلتفرم‌های مبتنی بر دیفای و سولانا را ثابت می‌کند.

ارزش ارز دیجیتال MNGO از زمان عرضه هرگز به کمتر از قیمت فروش اولیه آن یعنی 0.23 دلار نزول نکرده است. درواقع، علیرغم دوره‌ای که ارز دیجیتال MNGO به ارزش اولیه خود بازگشت، در حال حاضر تقریبا دو برابر قیمت اولیه خود ارزش دارد. قیمتی که تنها در سه ماه کوتاه به آن دست یافته است.

جمع‌بندی

Mango Markets با به‌روزرسانی‌های خود توانست به سرعت، خود را به عنوان یک صرافی اصلی در بلاکچین در حال شکوفایی سولانا مطرح کند. عدم وجود رقابت جدی به دلیل خدمات منحصربه‌فرد و تاخیر شبکه و کارمزد تراکنش‌های کمتر نیز مزید بر علت است. اگر راه‌اندازی Mango v3 نیز طبق برنامه پیش برود، انتظاری جز صعود مداوم از این ستاره در حال ظهور ارز دیجیتال غیرمتمرکز نداریم.

منگومارکت یک فرصت سرمایه‌گذاری جدید و هیجان‌انگیز است که محبوبیت آن به طور پیوسته در حال افزایش است. علاوه بر این، با به‌روزرسانی برنامه‌ریزی‌شده آن در آینده نزدیک، ممکن است ارزش آن نیز به زودی افزایش یابد. با این حال، دو موضوع وجود دارد که باید قبل از سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفت در ارز دیجیتال MNGO سنجیده شود.

اولین مورد به جدید بودن شرکت منگو برمی‌گردد و بنابراین فقط مقدار کمی از ارزهای دیجیتال را در دسترس عموم قرار می‌دهد. مورد دوم نیز به عدم شفافیت پیرامون شرکت، تشکیلات و چگونگی تاسیس و اداره آن مربوط است. تا زمانی که به این سوالات و ابهامات به شیوه‌ای رضایت‌بخش پاسخ داده نشود، احتمالا بهتر است که حداقل با احتیاط به سوی آن قدم بردارید.

سوالات متداول

منگومارکت چیست؟

Mango Markets یک پلتفرم معاملاتی کراس تریدینگ (Cross-Trading) نو ظهور و غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتال است که کاربر می‌تواند از یک تراکنش درآمد کسب کند و بدون نیاز به خروج از اولین سفارش، از آن برای ثبت سفارش در معامله‌ای دیگر نیز استفاده کند.

مزیت منگو مارکت در چیست؟

منگو مارکت خود را با کارمزدهای پایین تراکنش، عدم تمرکز کامل و مهم‌تر از همه تاخیر پایین تراکنش‌ها به کاربران معرفی کرده است. Mango Markets می‌تواند خطر لغزش یا ضررهای ناشی از تاخیر در پردازش تراکنش‌ها را کاهش دهد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا با نگرانی کمتر و نقدینگی بیشتری به انجام معامله بپردازند

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان