top banner adv

مینت ارز دیجیتال (Mint) چیست؟ چه تفاوتی با استخراج یا ماین (Mine) دارد؟

مینت ارز دیجیتال (Mint) چیست؟ چه تفاوتی با استخراج یا ماین (Mine) دارد؟
0
بازدید : 10115

برجسته‌ترین خصوصیت فناوری بلاک چین غیرمتمرکز بودن آن است. بلاک‌های موجود در بلاک چین به عنوان مخزن اطلاعات دارایی‌ها و تراکنش‌های روی بلاک چین عمل می‌کنند. داده‌های یک بلاک چین در یک دفتر کل توزیع‌شده در دسترس است که می‌تواند شفافیت هر تراکنش و دارایی را تضمین کند. مقایسه استخراج ارز دیجیتال با مینت ارز دیجیتال (Mint) یا ضرب کردن، یکی از موضوعات اساسی است که باید قبل از ورود به حوزه بلاک چین و رمزارزها روی آن تمرکز کرد. لذا در این مقاله از فکت کوینز به این موضوع مهم میپردازیم.

غیرمتمرکز بودن شبکه بلاک چین مستلزم تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین توسط اعتبارسنج‌های متعدد به جای یک نهاد مرکزی است. گره‌ها در یک شبکه نقش اعتبارسنج‌ (Validator) را بر عهده می‌گیرند و باید در مورد صحت تراکنش‌ها به اجماع برسند. تقریباً هر شبکه بلاک چینی از این الگوی غیرمتمرکز بودن پیروی می‌کند. با این حال، روش تأیید بلوک‌ها یا تراکنش‌ها می‌تواند در هر شبکه‌ای متفاوت باشد.

موضوع «ماین (Mine) ارز دیجیتال در برابر ضرب کردن (Mint) ارز دیجیتال» عمدتاً بر تفاوت بین مکانیسم‌های اجماع متکی است. ماین و مینت ارز دیجیتال چیست؟ آیا شباهتی بین آنها وجود دارد؟ این مقاله یک نمای کلی از تفاوت‌های بین ماین ارز دیجیتال و مینت ارز دیجیتال را به همراه توضیحات جامع برای هر دو ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال چگونه ساخته می‌شود؟

موضوع اصلی زیربنای بحث «استخراج ارز دیجیتال در مقابل مینت ارز دیجیتال» حول محور نحوه تولید ارز دیجیتال است. مبتدیان حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در مورد روش‌های تولید رمزارز اختلاف نظر دارند.

استخراج (Mining) در بحث ارزهای فیات، به فرآیند استخراج سنگ معدن فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره اطلاق می‌شود. از سوی دیگر، ضرب (مینت) ارز فیات به فرآیند ساخت سکه‌های جدید و تثبیت آن به عنوان ارز قانونی و به گردش در آوردن آنها اشاره دارد. با این حال، ضرب یا مینت ارزهای دیجیتال با ضرب سکه در زندگی واقعی یکسان نیست. به طور مشابه، ماینینگ ارز دیجیتال هیچ ارتباطی با استخراج نقره، طلا یا سایر فلزات گران‌بها ندارد. به همین دلیل، تنها با درک دقیق این دو اصطلاح، می‌توانید تفاوت‌های بین ماین و مینت ارزهای دیجیتال را درک کنید.

بیشتر بخوانید: استخراج در خانه؛ جذاب‌ترین رمز ارزها برای استخراج با کامپیوتر شخصی

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید : آموزش ایجاد پل بین اتریوم و سولانا

استخراج یا ماین ارز دیجیتال به فرآیند تأیید بلوک‌های تراکنش‌ توسط گره‌های خاصی که ماینر (Miner) نامیده می‌شوند، اشاره دارد. ماینرهایی که در تأیید بلاک‌ها مشارکت می‌کنند، پاداش‌ها و مشوق‌هایی را در قالب ارز دیجیتال در ازای حفظ امنیت شبکه بلاک ‌چین دریافت می‌کنند. فرآیند ماینینگ عامل تولید ارزهای دیجیتال است و در عین حال به ماینرها برای ایمن نگه داشتن شبکه پاداش می‌دهد. ماینرها چگونه تراکنش‌های موجود در دفتر کل بلاک چین را تایید می‌کنند؟

شما می‌توانید با درک فرآیند پایه استخراج ارز دیجیتال، پاسخ‌های قابل اطمینانی برای این سوال بیابید: «آیا مینت (ضرب) همان ماین (استخراج) است؟» ماینرها از مقادیر عظیمی از قدرت پردازش سخت‌افزاری برای حل الگوریتم‌های پیچیده ریاضی به منظور تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین استفاده می‌کنند. پس از تأیید موفقیت‌آمیز تراکنش و اضافه شدن یک بلوک به شبکه بلاک چین، ماینرها در ازای این کار پاداش‌هایی را در قالب رمزارز بومی شبکه دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: استخر استخراج چیست؟

ملزومات استخراج ارز دیجیتال

یکی از الزامات ضروری در استخراج ارز دیجیتال، نیاز به سخت‌افزار تخصصی برای اطمینان از عملکرد بالای ماینینگ است. سخت‌افزار تخصصی برای حل مشکلات پردازشی در فرآیند اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌های جدید بلاک چین ضروری است. بنابراین، ماینینگ ارز دیجیتال می‌تواند مزایای قابل توجهی در تأمین امنیت شبکه‌های بلاک چین داشته باشد. هر سخت‌افزار یا نرم افزار مرتبط با فرآیند استخراج به عنوان گره یا نود شبکه شناخته می‌شود.

جالب توجه است، تفاوت بین ماین و مینت ارز دیجیتال به رقابت بین گره‌ها برای پیش‌بینی صحیح یک عددِ در مبنای 16، یعنی هش تراکنش (Hash)، اشاره دارد. ماینرهایی که هش تراکنش را قبل از دیگران پیدا می‌کنند، می‌توانند بلوک جدید را به بلاک چین اضافه کنند. پس از آن، ماینرها پاداشی را در قالب ارز دیجیتال «ماین شده» دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hash Rate) یا نرخ هش چیست؟

ماینرها باید مبالغ هنگفتی را برای به دست آوردن قدرت پردازشی مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این، ماینینگ به حجم قابل توجهی از داده‌ها نیاز دارد، که هیچ سود قابل توجهی برای ماینرهای انفرادی باقی نمی‌گذارد.

در مقابل، تأسیسات ماینینگ (مزارع ماینینگ) می‌توانند با تجهیزات پیشرفته و تأمین برق بی‌دردسر، از این فرصت استفاده کنند. گفتنی است، مزارع ماینینگ نیز ممکن است دچار کمبود منابع برای استخراج شوند. درنتیجه، آنها می‌توانند قدرت محاسباتی خود را در یک استخر استخراج (ماینینگ پول) باهم ترکیب کنند. استخرهای ماینینگ می‌توانند به نسبت توان محاسباتی تولیدشده توسط هر مزرعه ماینینگ، به آنها پاداش دهند.

بلاک چین اثبات کار (POW) و استخراج ارز دیجیتال

مفهوم ماینینگ در ارزهای دیجیتال با اولین رمز معروف جهان یعنی بیت کوین آغاز شد. در واقع، بیت کوین به محبوبیت الگوریتم گواهی کار یا اثبات کار (POW) کمک کرد. بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی به دلیل امنیت بالای الگوریتم اثبات کار (POW)، از این مکانیزم برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

بلاک چین اثبات کار (POW) و استخراج ارز دیجیتال

شما می‌توانید با درک دقیق مکانیسم پشت استخراج ارز دیجیتال، درک خوبی از تفاوت استخراج ارز دیجیتال با Mint ارز دیجیتال به دست بیاورید. سه جزء ضروری در مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) عبارت‌اند از: ماینرها، سخت‌افزار و برق. بیایید نقش این عناصر را در استخراج ارزهای دیجیتال دریابیم.

بیشتر بخوانید : اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) چیست و چرا اهمیت دارد؟

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) چیست؟

ماینرها

ماینرها یا اعتبارسنج‌ها (Validators) جز جدایی ناپذیر فرآیند استخراج رمز ارز هستند. هر بلاک چین برای اجرای گره‌های خود الزامات خاصی دارد. لذا شما باید پیش‌نیازهای اجرای نود در یک بلاک چین را قبل از به عهده گرفتن نقش یک گره یا اعتبارسنج بررسی کنید. به عنوان مثال، برای اجرای یک نود بلاک چین بیت کوین باید نرم افزار نود بیت کوین را روی دستگاه خود نصب کنید. پس از آن، باید سخت‌افزار را به نرم افزار نود برای شروع فرآیند اعتبارسنجی متصل کنید.

سخت‌افزار

سخت‌افزار ماینینگ که به آن ریگ‌ ماینینگ نیز می‌گویند، یکی دیگر از اجزای حیاتی فرآیند استخراج ارز دیجیتال است. تنها پس از اتصال سخت‌افزار به شبکه بلاک چین می‌توانید اعتبارسنج بلاک چین شوید. مقایسه «استخراج ارز دیجیتال با مینت ارز دیجیتال» به نیاز به قابلیت‌های ویژه در سخت‌افزار برای حل مسائل پیچیده ریاضی ارتباط دارد. ماینرها مسائل ریاضی پیچیده را به عنوان چالشی در تولید بلوک دریافت می‌کنند.

در بیت کوین، میانگین زمان تولید بلاک‌های جدید حدود 10 دقیقه است. در همین حین، باید به پیچیدگی تدریجی و رو به افزایش مسائل ریاضی هم‌زمان با اضافه شدن بلوک‌های جدید توجه داشته باشید. بنابراین با توجه به افزایش پیچیدگی معماهای ریاضی، سخت‌افزار قدرتمند تنها فرشته نجات ماینرها نیست.

بیشتر بخوانید : حساب دمو ارز دیجیتال چیست؟ بهترین پلتفرم های شبیه‌ سازی معاملات

مصرف برق

بیشتر بخوانید : دیفای 2.0 چیست؟ حل مشکل بیمه و وام دهی برای سرمایه گذاران

شناخت تفاوت بین ماین و مینت ارز دیجیتال در یکی دیگر از حوزه‌های مهم یعنی مصرف برق نیز مهم است. ماینرها باید سخت‌افزار یا ریگ‌های ماینینگ خود را برای دستیابی به سود مورد نظرشان، به‌طور پیوسته فعال نگه دارند. علاوه بر این، سخت‌افزارهای قدرتمند مصرف انرژی بالایی دارند. علاوه بر این، ماینرها باید از مقامات دولتی برای راه‌اندازی تأسیسات ماینینگ مجوز دریافت کنند.

هزینه سخت‌افزارهای ماینینگ، راه‌اندازی گره‌های بلاک چین و مصرف برق، استخراج ارز دیجیتال را به یک سرمایه‌گذاری گران تبدیل کرده است. علاوه بر این، رقابت بین ماینرها استخراج ارز دیجیتال را پیچیده‌تر کرده و درنتیجه چالش‌هایی برای کسب سود از این فرآیند به وجود آمده است.

مینت ارز دیجیتال یا ضرب کردن (Mint) رمز ارز چیست؟

مینت ارز دیجیتال یک پدیده نسبتاً جدید است. مینت یا ضرب کردن به فرآیند تولید رمز ارزهای جدید در قالب پاداش اعتبارسنجی تراکنش‌، تایید اطلاعات و ثبت بلوک‌های جدید در بلاک چین اشاره دارد. ضرب کردن ارز دیجیتال از الگوریتم اجماع گواهی سپرده یا اثبات سهام (POS) پیروی می‌کند و رابطه معناداری با سپرده‌گذاری (استیکینگ) دارد. الگوریتم‌های اجماع گواهی سپرده (POS) از روش سپرده‌گذاری ارز دیجیتال برای راستی آزمایی اطلاعات تراکنش و اعتبارسنجی بلوک تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از الزامات ضروری در پروتکل‌های بلاک چین گواهی سپرده (POS)، اعتبارسنجی است. اعتبارسنج‌ها یک جنبه مهم در تعیین تفاوت بین استخراج و مینت ارز دیجیتال به شمار می‌روند. کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری یا استیک کردن توکن‌ بومی بلاک چین، به یک اعتبارسنج در بلاک چین‌های اثبات سهام (گواهی سپرده) تبدیل شوند. مکانیسم اجماع اعتبارسنج‌ها را با رویکردی کاملاً تصادفی و خودکار انتخاب می‌کند. جالب توجه است، کاربرانی که توکن‌های بیشتری را در شبکه سپرده‌گذاری (استیک) می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که به عنوان اعتبارسنج تراکنش‌های بلاک چین انتخاب شوند. مسئولیت اصلی یک اعتبارسنج تایید هر تراکنش در بلاک چین است.

ضرب کردن ارز دیجیتال همچنین شامل مقررات ویژه‌ای برای مسئول نگه داشتن اعتبارسنج‌ها در قبال اقدامات خود است. اعتبارسنج‌ها ممکن است به دلیل نقض قوانین پروتکل، سپرده ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهند. از سوی دیگر، جوایزی از محل کارمزد تراکنش‌ها در نظر گرفته شده تا در ازای تایید تراکنش‌ها و کمک به شبکه، به اعتبارسنج‌ها پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

بلاک چین اثبات سهام (POS) و مینت ارز دیجیتال

در حال حاضر، شبکه‌های بلاک چین اثبات سهام یا همان گواهی سپرده (POS) پلتفرم‌های ایدئالی هستند که در آن اعتبارسنج‌ها می‌توانند به‌جای استخراج (ماین) ارز دیجیتال، مستقیماً ارزهای دیجیتال را Mint (ضرب) کنند. کاربران می‌توانند در نقش اعتبارسنج از طریق سپرده‌گذاری مقدار مشخصی از توکن‌ها در قالب وثیقه، به شبکه‌های بلاک چین اثبات سهام (POS) بپیوندند. اعتبارسنج‌ها باید رمز ارزهای خود را در بلاک چین POS برای مدت زمان مشخصی قفل کنند. به یاد داشته باشید که مقدار توکن‌هایی که باید در یک شبکه بلاک چین PoS سپرده‌گذاری یا استیک کنید را می‎توان از پیش تعریف کرد.

بلاک چین اثبات سهام (POS) و مینت ارز دیجیتال

پس از سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود در بلاک چین، باید منتظر بمانید تا به عنوان اعتبارسنج انتخاب شوید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که پروتکل‌های بلاک چین POS اعتبارسنج‌ها را به‌طور تصادفی از میان کاربرانی که ارز دیجیتال خود را در بلاک چین استیک کرده‌اند، انتخاب می‌کنند. پس از تأیید موفقیت‌آمیز تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک چین، اعتبارسنج‌ها می‌توانند سهمی از کارمزد تراکنش‌ها را دریافت کنند. بنابراین، اعتبارسنج‌ها به‌جای کشف (استخراج) ارزهای دیجیتال موجود در بلاک چین، رمزارزها را ضرب (مینت) می‌کنند یا رمز ارزهای جدید تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید : سخت کردن کمّی (Quantitative Tightening) چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که باید در مقایسه ماین و مینت ارز دیجیتال در نظر بگیرید، جریمه اعتبارسنج‌ها است. اگر اعتبارسنج‌ها دست به اقدامات مخرب بزنند، احتمالاً سپرده خود را در شبکه از دست خواهند داد. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که انتخاب اعتبارسنج‌ها در اکثر بلاک چین ها واقع تصادفی نیست. چگونه؟ اکثر بلاک چین‌های گواهی سپرده ((PoS اعتبارسنج‌ها را بر اساس بالاترین مبلغ سپرده در شبکه انتخاب می‌کنند.

تفاوت بین ماین و مینت ارز دیجیتال

تفاوت بین ماین و مینت ارز دیجیتال
تفاوت استخراج و مینت ارز دیجیتال

فرآیند استخراج (ماین) و مینت (ضرب) ارز دیجیتال هر دو برای تولید رمز ارز ضروری هستند. همچنین تفاوت‌های بین ماین و مینت ارز دیجیتال نشان می‌دهد که آنها برای گروه‌های مختلف کاربران مفید هستند. یکی از تفاوت‌های اساسی بین استخراج ارز دیجیتال و ضرب ارز دیجیتال به استفاده از مکانیزم اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POW) اشاره دارد. در حالی که اهداف ماین و ضرب ارز دیجیتال یکسان است، آنها از فرآیندهای مختلفی برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند.

کلام آخر

مقایسه استخراج ارز دیجیتال در مقابل Mint ارز دیجیتال در این مقاله به ما نشان داد که ضرب کردن ارز دیجیتال جایگزین بهتری است. برای مثال، بهره‌وری انرژی در مینت ارز دیجیتال بسیار بیشتر است. علاوه بر این، Mint ارز دیجیتال نیازی به سخت‌افزارهای پرهزینه ندارد.

بنابراین، استخراج ارز دیجیتال نسبت به مینت ارز دیجیتال گزینه در دسترس‌تری است. در سوی مقابل، تنها برتری استخراج ارز دیجیتال در بحث امنیت شبکه است که نسبت به ضرب ارز دیجیتال ضریب امنیت بالاتری دارد. نظر شما چیست؟ ترجیح می‌دهید در یک بلاک چین اثبات کار با فرآیند ماینینگ مشارکت کنید یا به یک اعتبارسنج در یک شبکه اثبات سهام (POS) تبدیل شوید که توکن‌های آن مینت می‌شوند؟

سوالات متداول

ضرب کردن یا مینت (Mint) ارز دیجیتال چیست؟

ضرب کریپتو فرآیند تولید ارزهای دیجیتال جدید با احراز هویت داده‌ها، ایجاد بلوک‌های جدید و ثبت اطلاعات روی بلاک چین از طریق پروتکل «اثبات سهام» است. واحدهای جدید ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی (NFT) را می‌توان از این طریق استخراج کرد.

تفاوت مینت و ماین ارز دیجیتال چیست؟

یکی از تفاوت‌های اساسی بین استخراج ارز دیجیتال و ضرب ارز دیجیتال به استفاده از مکانیزم اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POW) اشاره دارد. در حالی که اهداف ماین و مینت ارز دیجیتال یکسان است، آنها از فرآیندهای مختلفی برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x