top banner adv

ناظر قرارداد هوشمند (Auditor) کیست؟ معرفی شغلی پردرآمد در بلاک چین

ناظر قرارداد هوشمند (Auditor) کیست؟ معرفی شغلی پردرآمد در بلاک چین
0
بازدید : 8939

ارزهای دیجیتال و اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌ چین در سال‌های اخیر توانسته‌اند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. فناوری بلاک چین نحوه تبادل اطلاعات و تراکنش‌های مالی را تغییر داده و استقلال موردنیاز کاربران را هم در اختیار آن‌ها گذاشته است. قراردادهای هوشمند نیز به‌عنوان یکی از فناوری‌های مهم و اصلی چنین اپلیکیشن‌هایی عمل می‌کنند. آیا شما هم می‌خواهید حسابرس یا ناظر قرارداد هوشمند (Smart Contract Auditor) باشید و چشم‌انداز این شغل سودآور در صنعت بلاک چین را کشف کنید؟ پس با فکت کوینز همراه باشید.

بیشتر بخوانید : استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

احتمالاً این سؤال برای شما هم پیش آمده است که اپلیکیشن‌های بلاک‌ چینی چه نیازی به ناظران قراردادهای هوشمند دارند. توجه داشته باشید که قراردادهای هوشمند کدی در خود دارند که نشان‌دهنده تراکنش‌هایی است که باید آن‌ها را اجرا کنند. با این حال، خطاها و اشتباهات توسعه‌دهندگان در کدنویسی قردادهای هوشمند باعث می‌شود مشکلاتی در اجرای آن‌ها به وجود آید. به همین خاطر است که تقاضای بازار برای ناظران قراردادهای هوشمند شدیداً رشد کرده است. این تقاضا علی‌الخصوص در بلاک چین اتریوم که جام مقدس توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود، به‌شدت افزایش یافته است.

شما می‌توانید به‌عنوان ناظر قراداد هوشمند بلاک چین اتریوم از تقاضای موجود برای آینده شغلیتان استفاده کنید. در مقاله زیر به شما توضیح داده می‌شود که چگونه می‌توانید به این شغل برسید. در این مقاله، درباره مسئولیت‌ها، مهارت‌ها، مزایای مالی این شغل و مراحل موردنیاز برای تبدیل شدن به یک حسابرس قرارداد هوشمند را با هم بررسی می‌کنیم.

اهمیت وجود ناظر قرارداد هوشمند

قبل از اینکه برای پیدا کردن شغل به‌دنبال بهترین شرکت‌هایی بگردید که بر قراردادهای هوشمند نظارت می‌کنند، باید اهمیت این حرفه را درک کنید. یک حسابرس قرارداد هوشمند، کد آن‌ها را بررسی می‌کند تا مشکلات، خطاها و باگ‌های امنیتشان را پیدا کند. به همین خاطر است که این افراد نقش مهمی در توسعه و اجرای قراردادهای هوشمند دارند. در نتیجه، می‌توانند جلوی از دست رفتن داده‌ها یا دارایی‌های کاربران در برابر هر نوع حمله‌ای را بگیرند.

در ماه‌های اخیر تهدیدهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال به شدت رشد کرده و فقط در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیارد دلار از سرمایه کاربران به سرقت رفته است. از طرفی، تقریباً ۶۹ درصد از هک‌های انجام‌شده در بخش دیفای به‌خاطر آسیب‌پذیری‌های قراردادهای هوشمند به وجود آمده است. حمله به امنیت قراردادهای هوشمند به اعتبار پروژه‌های بلاک چینی آسیب می‌رساند. در نتیجه، نیاز به ناظران قراردادهای هوشمند برای بررسی مداوم کد این قراردادها و تأمین امنیت پروژه‌ها و دارایی‌های کاربران امری اجتناب‌پذیر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواندن قرارداد هوشمند ؛ مهمترین فاکتور تحلیل فاندامنتال

ناظر قرارداد هوشمند چه کسی است؟

بیایید مقاله را با تعریف روشنی از نقش ناظران قراردادهای هوشمند شروع کنیم. یک حسابرس قرارداد هوشمند متخصص امنیتی است که مسئولیت تجزیه‌وتحلیل دستی قراردادهای هوشمند‌ با استفاده از ابزارهای موجود برای شناساسی آسیب‌پذیری‌های موجود در کد آن‌ها را برعهده دارد. این ناظران مطمئن می‌شوند که قراردادهای هوشمند با بهترین استانداردهای امنیتی موجود اجرا می‌گردند. به‌عنوان یک ناظر قراداد هوشمند، شما باید درک جامعی از برنامه‌نویسی و عملکرد فناوری‌های بلاک چین داشته باشید.

بیشتر بخوانید: دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) چیست؟

مسئولیت‌های ناظران قراردادهای هوشمند

اگر درمورد این شغل مدام سردرگم باشید، قطعاً نمی‌توانید به‌عنوان یک مبتدی به آرزویتان برسید. به‌عنوان یک حسابرس قرارداد هوشمند باید چه کاری انجام بدهید؟ برای جواب به این سؤال باید بتوانید مسئولیت‌های ناظران امنیتی قراردادهای هوشمند را درک کنید. وقتی مسئولیت‌های یک شغل خاص را بدانید، به احتمال زیاد می‌فهمید که به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. در ادامه خلاصه‌ای از مسئولیت‌های ناظران قراردادهای هوشمند را بررسی می‌کنیم.

۱. بررسی مشخصات کدها و پروژه آن‌ها

مهم‌ترین مسئولیت ناظران قردادهای هوشمند این است که مستندات پروژه قراردادهای هوشمند را بررسی کنند. ارزیابی این اسناد باعث می‌شود تا ناظران درک جامعی از پروژه موردنظرشان به دست بیاورند. با انجام این کار می‌فهمید که کاربرد، طراحی و معماری قراردادهای هوشمند به چه صورت است.

حقوق ناظر قرارداد هوشمند

برای اینکه ناظر قرارداد هوشمند بلاک چین اتریوم شوید، باید با تیم پروژه موردنظرتان همکاری کنید. در این صورت، می‌توانید درک جامعی از نحوه عملکرد قردادهای هوشمند به دست آورید و عملکرد بخش‌های مختلف کد آن را بشناسید.

بیشتر بخوانید: معرفی موقعیت‌های شغلی حوزه فین‌تک (FinTech) یا فناوری مالی

۲. ارزیابی کد قراردادهای هوشمند برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر

مسئولیت مهم دیگری که شرکت‌های ناظر بر قردادهای هوشمند انجام می‌دهند، این است که کد قردادهای هوشمند را ارزیابی می‌کنند. ناظران باید کد قرارداد هوشمند را خط به خط بررسی کنند و آن را با نقاط آسیب‌پذیر متداول و موردانتظار مقایسه نمایند.

اما ناظران چطور این نقاط آسیب‌پذیر را بررسی می‌کنند؟ آن‌ها باید حملات معمول و خاصی را در کد قراردادهای هوشمند اجرا کنند تا تأثیرشان را شناسایی نمایند. در این صورت، ناظران می‌توانند شدت آسیب‌پذیری کدها را تعیین کنند و نشان دهند که چطور می‌توان به آن‌ها رسیدگی کرد.

۳. آزمایش قرارداد هوشمند

ناظران قردادهای هوشمند باید مسئولیت‌های مربوط آزمایش آن‌ها را انجام دهند تا بتوانند دقیقاً خطاها و باگ‌های موجود در کدها را شناسایی کنند. آن‌ها می‌توانند بسته به مقیاس ارزیابیشان، از روش‌های تست واحد (Unit Testing) یا تست یکپارچه (Integration Testing) استفاده کنند. برای مثال، با استفاده از تست واحد می‌توان عملکردهای یک بخش خاص را بررسی کرد.

از طرف دیگر، تست یکپارچه دامنه وسیع‌تری دارد و حجم زیادی از کدها را بررسی می‌کند. اگر می‌خواهید حسابرس قرارداد هوشمند شوید، باید روی آزمایش‌های خودکار و دستی تسلط داشته باشید. ناظران می‌توانند از هر دوی این تست‌ها برای آزمایش کدهای قردادهای هوشمند استفاده کنند.

تست دستی مخصوص مواردی است که ابزارهای خودکار نمی‌توانند هدف توسعه‌دهنده یا ارزیابی‌ها را پیدا کنند. تیم‌های ناظری که از این روش استفاده می‌کنند، تمام ویژگی‌های طراحی کدها را در نظر می‌گیرند و تشخیص می‌دهند که آیا کد مرودنظر طبق اهداف موجود کار می‌کند یا نه. وقتی ناظران مشکلی را شناسایی می‌کنند، به تیم توسعه‌دهنده پروژه‌ها اطلاع می‌دهند و توصیه‌هایی را هم برای رفع آن‌ها در اختیارشان می‌گذارند. 

بیشتر بخوانید: آسیب پذیری های قرارداد هوشمند

تست‌های خودکار هم یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های ناظران برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر امنیتی قرادادهای هوشمند است. در این روش، از نر‌افزارهای خاصی برای شناسایی ورودی‌ها و خروجی‌های یک پروژه استفاده می‌شود. در نتیجه، ناظران می‌توانند خروجی‌های فرایندهای مختلف را بررسی کنند و مشکلات موجود در آن را پیدا نمایند. ابزارهای رایجی که برای انجام این کار وجود دارد، عبارت است از:

  • اسمارت چک (Smart Check)
  • منتیکور (Manticore)
  • سولیوم (Solium)

شایان ذکر است که تسلط بر تست خودکار به شما کمک می‌کند تا نگران تست‌های تکراری نباشید و روی مسائل و مشکلات پیچیده‌تری تمرکز نمایید. هدف اصلی تست‌ها این است که ناظر بتواند مشکلات امنیتی را تأیید و بررسی کنند که در بلندمدت روی قراردادهای هوشمند تأثیر می‌گذارند.

۴. گزارش‌دهی

آخرین مسئولیت ناظران قراردادهای هوشمند گزارش‌دهی است. بعد از این ناظران کار خود را به اتمام رساندند، باید گزارش دقیقی از آن را ارائه بدهند و نکات مربوط به ارزیابی‌هایشان را در آن‌ها ذکر کنند. آن‌ها قبل از ارائه گزارش نهایی باید یک گزارش تفصیلی را ارائه دهند. 

در گزارش تفصیلی، ناظران باید به‌طور خلاصه نقاط آسیب‌پذیر شناسایی‌شده در کدها و اقدامات لازم برای حل آن‌ها را توضیح بدهند. از طرف دیگر، در گزارشات نهایی آن‌ها باید اقدامات انجام‌شده برای حل مشکلات امنیتی قراردادهای هوشمند را عنوان کنند. علاوه بر این، آن‌ها در گزارشات نهایی به توسعه‌دهندگان توضیح می‌دهند که در آینده چه اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار دوباره مشکلات امنیتی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: کیف پول قرارداد هوشمند؛ برترین کیف پول های دیفای

مراحل تبدیل شدن به یک ناظر قرارداد هوشمند

درک اهمیت شغل ناظران امنیتی قراردادهای هوشمند و نقش‌ها و مسئولیت‌های حرفه‌ای آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بفهمید که بازار چه انتظاری از این شغل دارد. حالا باید درباره این مسئله صحبت کنیم که چطور می‌توانید به یک حسارردا د هوشمند تبدیل شوید و از فرصت‌های موجود استفاده کنید. البته با درک مسئولیت‌های این شغل هم می‌توانید متوجه شوید که به چه مهارت‌های نیاز دارید. در ادامه، مراحل موردنیاز برای تبدیل شدن به یک ناظر قرارداد هوشمند را به‌طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : قابلیت Replace By Fee در کیف پول

۱. دانش برنامه‌نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز ناظران قراردادهای هوشمند برنامه‌نویسی است. اگر ندانید چطور باید کد قراردادهای هوشمند را بخوانید، چطور می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید؟ برنامه‌نویسی یک پیش‌نیاز مهم برای نظارت بر قراردادهای هوشمند است. مهارت‌های برنامه‌نویسی به شما کمک می‌کند تا قواعد قراردادهای هوشمند و معنی دستور‌العمل‌های هر کد را به‌طور مؤثر درک کنید. 

اگر کدنویسی را بلد نباشید، به احتمال زیاد با مشکلات قابل‌توجهی مواجه می‌شوید. شایان ذکر است که بهترین ناظران قراردادهای هوشمند معمولاً توسعه‌دهنده‌های خوبی هستند. مهارت‌های کدنویسی یکی از سخت‌ترین پیش‌نیازهای شغل نظارت بر قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود.

در بین زبان‌های برنامه‌نویسی، جاوا اسکریپت (JavaScript) احتمالاً بهترین زبانی است که می‌توانید آن را یاد بگیرید. این زبان برنامه‌نویسی کاربردهای زیادی دارد، یادگیری آن برای مبتدیان آسان‌تر است و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های موردنیاز برای نظارت بر قراردادهای هوشمند را یاد بگیرید.

نکته جالب این است اگر بخواهید شغلتان را عوض کنید، مهارت‌های برنامه‌نویسی باز هم به کمکتان می‌آید. اگر مهارت کدنویسی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید به‌عنوان متخصص بک اند (Back-end) و فرونت اند (Front-end) و یا حتی به‌عنوان توسعه‌دهنده قراردادهای هوشمند مشغول به کار شوید. علاوه بر این، شباهت زیادی بین زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و سالیدیتی (Solidity) هم به‌شدت برایتان مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تبدیل شدن به توسعه دهنده بلاکچین در سال 2022

۲. اتریوم و سالیدیتی

دومین مرحله این است که اتریوم و سالیدیتی را یاد بگیرید. اتریوم معروف‌ترین پلتفرم بلاک چینی برای توسعه قراردادهای هوشمند است و سالیدیتی زبان برنامه‌نویسی است که به توسعه‌دهده‌ها کمک می‌کند تا به اهدافشان دست یابند.

اتریوم و سالیدیتی

با بررسی اسناد اتریوم می‌توانید طراحی و نقش این بلاک چین در توسعه قراردادهای هوشمند را درک کنید. با این حال، دانش نظری به‌تنهایی تأثیر چندانی در شغل نظارت بر قراردادهای هوشمند ندارد. در نتیجه، باید در عمل هم زبان سالیدیتی را یاد بگیرید و مفاهیمی مثل امنیت اتریوم را با استفاده چالش‌هایی مثل «Capture the Flag» که به‌اختصار «CTF» نامیده می‌شود، درک کنید.

CTFها یا بازی‌های جنگی چالش‌های امنیتی خاص و تعاملی هستند که در آن‌ها باید قراردادهای هوشمند را خودتان بنویسید و نقاط آسیب‌پذیر موجود در کدها را شناسایی کنید. بعضی از CTFهای موردنیازی که برای درک امنیت قراردادهای هوشمند اتریوم و سالیدیتی باید یاد بگیرید، عبارت‌اند از:

  • Damn Vulnerable DeFi
  • Capture the Ether
  • Ethernaut

با این حال، یک ناظر قرارداد هوشمند اتریوم باید بتواند چالش‌های مشترک «Capture the Ether» و «Ethernaut» را هم درک کند. از طرف دیگر، آسیب‌پذیری‌های این چالش‌ها معمولاً به نسخه‌های قدیمی‌تر سالیدیتی مربوط می‌شود. با این حال، می‌توانید CTFهای پیچیده‌تر و سخت‌تری مثل پارادایم (Paradigm) را هم امتحان کنید تا شانستان برای یافتن شغلی در زمینه نظارت بر قراردادهای هوشمند افزایش یابد.

۳. تجربه عملی

تمام شرکت‌های فعال در زمینه نظارت بر قراردادهای هوشمند دنیال افراد ماهری هستند که در این عرصع تجربه عملی داشته باشند. ناظران باید با مجبوب‌ترین و رایج‌ترین قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشند. به‌عنوان حسابرس قرارداد هوشمند احتمالاً در مسیر حرفه‌ایتان با چنین قراردادها، الگوریتم‌ها و الگوهایی مواجه می‌شوید. بنابراین، درک کامل نحوه عملکرد قراردادهای هوشمند و پیچیدگی‌های آن‌ها می‌تواند چشم‌انداز شغلی شما را تقویت کند.

اول از همه، باید با قراردادها توکن‌ها و استانداردهایی مثل «ERC20» و «ERC721» کار کنید. سپس، باید سازوکار پایه‌ای پروکسی‌ها را درک کنید؛ چراکه قراردادهای اتریمی ارتقاهای موجود را تسهیل نمی‌کنند. برای جدا کردن فضای ذخیر‌ه‌سازی از منطق با استفاده از پروکسی‌ها باید از پلتفرم‌هایی مثل اوپن‌زپلین پروکسی (OpenZeppelin Proxy) استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید : فورک (Fork) چیست ؟ تفاوت هارد فورک و سافت فورک

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی و کاربرد استانداردهای اتریوم

بیشتر بخوانید : آموزش سایت بایننس (معاملات فیوچرز)

برای اینکه به یک ناظر قرارداد هوشمند تبدیل شوید، باید مسترشف (MasterChef) را هم درک کنید. مسترشف یک قرارداد سپرده‌گذاری است که کاربران در آن توکن‌های تامین کننده نقدینگی (LP Tokens) را سپرده گذاری می‌کنند و به کمک یک الگوریتم پاداش‌دهی منحصربه‌فرد پاداش می‌گیرند. کامپوند (Compound) و یونی‌سواپ (Uniswap) هم قراردادهای هوشمند مهم دیگری هستند که امروزه برای انجام این کار از آن‌ها  استفاده می‌شود.

درآمد ناظر قرارداد هوشمند

در آخرین بخش این مقاله حقوق ناظران قراردادهای هوشمند را بررسی خواهیم کرد. در این شغل، می‌توانید هم حقوق ثابت داشته باشید و هم از کارفرمایتان بخواهید که طبق مهارت‌هایتان حقوقتان را تعیین کند. روش دوم، به شدت آسیب‌پذیری‌هایی بستگی دارد که شناسایی می‌کنید؛ اما در روش اول، پاداش ثابت طبق ساعت‌هایی که کار می‌کنید محاسبه می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله مسیری تبدیل شدن به یک حسابرس قرارداد هوشمند را مرور کردیم. حال می‌دانید که ناظران قرارداد‌های هوشمند چگونه به حل چالش‌های امنیتی قراردادهای هوشمند کمک می‌کنند. ظهور بخش دیفای، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و برنامه‌های غیرمتمرکز نگرانی‌های زیادی را درمورد امنیت قراردادهای هوشمند ایجاد کرده است.

نکته جالب این است که با یادگیری چند مهارت هرکسی می‌تواند حرفه خود به‌عنوان یک ناظر قرارداد هوشمند حرفه‌ای در شرکت‌های بزرگ آغاز کند. در عین حال، باید تجربه عملی خود با قراردادهای هوشمند مختلف را بهتر کنید. اکنون می‌توانید با رشد تخصص حرفه‌ای خود در قراردادهای هوشمند، از فرصت‌های شغلی موجود در این بخش نهایت استفاده را ببرید.

سوالات متداول

حسابرس قرارداد هوشمند (Auditor) چیست؟

حسابرسی قرارداد هوشمند شامل تجزیه و تحلیل دقیق کد قرارداد برای شناسایی مسائل امنیتی و کدنویسی نادرست و ناکارآمد و تعیین راه‌های حل مشکلات است. فرآیند نظارت بخش مهمی از تضمین امنیت و قابلیت اطمینان برنامه‌های بلاک چین است.

حسابرسی قراردادهای هوشمند چقدر هزینه دارد؟

1000 تا 15000 دلار. شرکت‌هایی که خدمات حسابرسی قرارداد هوشمند را ارائه می‌کنند به طور متوسط بین 1000 تا 15000 دلار هزینه می‌گیرند. با این حال، قیمت می‌تواند حتی در برخی موارد بالاتر باشد. همانطور که می‌دانید، هزینه‌های توسعه، استقرار و پشتیبانی فنی برای قراردادهای هوشمند می‌تواند بسیار زیاد شود.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x