آموزش فیوچرز صرافی اوکی‌ اکسچنج (OKX)

خانهآموزش هاآموزش فیوچرز صرافی...

آنچه می‌خوانید...

منظور از فیوچرز ؛ معاملات مشتقه‌ای است که طرفین معامله با استفاده از آنها می‌توانند برای خرید یا فروش یک دارایی خاص در زمان و قیمتی از پیش تعیین شده در آینده، قرارداد ببندند. دارایی پایۀ معاملات فیوچرز معمولاً بیت کوین، اتریوم یا تتر است. قابلیت فیوچرز صرافی OKX نیز از 13 ارز دیجیتال برجسته مانند BTC و ETH پشتیبانی می‌کند.

بازار فیوچرز در مقایسه با بازار اسپات حرفه‌ای‌تر است، هردو ریسک‌های متعددی به همراه دارند. اما همه کاربران علاقه‌مند می‌توانند از این آموزش مرحله به مرحله برای شروع ترید در فیوچرز صرافی اوکی‌ اکسچنج (OKX) بهره ببرند. در این مقاله از فکت کوینز قصد داریم مراحل معامله فیوچرز صرافی OKX را به طور کامل آموزش دهیم . با ما همراه باشید.

معامله فیوچرز صرافی OKX چیست؟

OKX یک صرافی ارز دیجیتال و کیف پول ارز دیجیتال مستقر در سیشل است. این پلتفرم خدمات معاملات مشتقه ارزهای دیجیتال مانند معاملات مارجین، آپشنز و البته معاملات آتی را ارائه می‌دهد. این صرافی که قبلاً با نام OKEX شناخته می‌شد، در سال 2013 توسط یک کارآفرین چینی تاسیس شد.

OKX در بیش از 100 کشور فعال است و بیش از 350 دارایی دیجیتال و تقریباً دو برابر این تعداد را در جفت‌های تجاری فهرست می کند. همان طور که گفتیم، OKX از معاملات قراردادهای فیوچرز برای 13 دارایی دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

این صرافی دو گروه از قراردادهای فیوچرز را ارائه می‌دهد، یعنی معاملات آتی با حاشیه ارز دیجیتال و معاملات آتی با حاشیه USDT. معاملات آتی دارای حاشیه رمزارز به ارز دیجیتال اصلی تسویه می‌شود، در حالی که معاملات آتی دارای حاشیه USDT به USDT تسویه می‌شود.

هر قرارداد آتی ارائه‌شده توسط OKX با توجه به دارایی‌های مورد معامله، تاریخ تسویه و دوره مورد معامله دسته‌بندی می‌شود. گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاران شامل هفتگی، دو هفته، سه ماهه و شش ماهه است. قراردادهای آتی هر جمعه ساعت 8 صبح تسویه می‌شود.

راهنمای گام‌به‌گام معاملات فیوچرز صرافی OKX

در این بخش مراحل ترید فیوچرز این صرافی را به‌صورت گام‌به‌گام باهم پیش می‌رویم.

مرحلۀ 1: به بخش فیوچرز صرافی OKX بروید.

از صفحۀ اصلی صرافی به بخش Trade رفته و روی Margin trading کلیک کنید. اگر از اپلیکیشن موبایل OKX استفاده می‌کنید، از طریق دکمۀ Trade در انتهای صفحۀ اصلی می‌توانید به بخش Trade بروید. سایر مراحل این فرایند در وب سایت و اپلیکیشن بسیار شبیه هم هستند. به عبارت دیگر، مراحل مربوط به وب سایت که در اینجا توضیح داده‌ایم، در اَپ هم اجرا شدنی هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش فیوچرز بایننس (Binance Futures) برای مبتدیان

مرحلۀ 2: فعال‌سازی امکان ترید فیوچرز

تازه واردهای حوزۀ فیوچرز باید با ریسک‌های آن به خوبی آشنا باشند. اگر تا پیش از این در بازار فیوچرز ترید نکرده‌اید، مراحلی را که در پنجره‌های Popup نشان داده می‌شوند را دنبال کنید تا ترید مشتقات در OKX فعال شود.

مرحلۀ 3: انتقال وجوه به حساب صرافی OKX

پیش از شروع ترید باید در حسابتان موجودی داشته باشید. اگر حسابتان خالی است، روی دکمۀ Transfer از فهرست Assets در منوی بالایی کلیک کنید تا موجودی را بین حسابهایتان جابجا کنید. در اپلیکیشن صرافی OKX می‌توانید Assets را در نوار ابزار انتهای صفحۀ اصلی بیابید.

نمایی از صرافی OKX

مرحلۀ 4: انتخاب قرارداد فیوچرز صرافی OKX

از بخش Margin Trading ابتدا روی Trading pair در بالا و سپس روی آیکون switch کلیک کنید. سپس روی Futures کلیک کنید. اکنون یک حالت مارجین؛ فیوچرز با مارجین ارز دیجیتال (رمزارز پایه) یا مارجین استیبل کوین (USDT) را انتخاب کنید.

سپس، قرارداد آتی موردنظرتان را انتخاب کنید. هر قراردادی با استفاده از دو دارایی ترید شده، تاریخ تسویه و چارچوب زمانی نامگذاری می‌شود. گزینه‌های موجود عبارتند از Weekly، Bi-Weekly، Quarterly و Bi-Quarterly. قراردادهای آتی در صرافی OKX در روز جمعه و ساعت 8 صبح به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) تسویه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معاملات مارجین چیست؟

مرحلۀ 5: انتخاب یک حالت مارجین و ضریب لوریج

اکنون یک حالت مارجین انتخاب کنید (ایزوله یا کراس) و سپس ضریب لوریج (Leverage multiplier) موردنظرتان را انتخاب کنید. بهتر است از سطح خیلی پایین (مثلاً 1x تا 3x) شروع کنید. اگر حالت مارجین ایزوله را انتخاب کنید، فقط وجوهی که برای وثیقه پوزشن استفاده خواهید کرد به مارجین اختصاص می‌یابند. در حالت کراس مارجین، کل وجوه حسابتان به عنوان مارجین (وثیقه) استفاده خواهند شد.

به عنوان قسمتی از سیستم حساب یکپارچه، صرافی OKX دو حالت حساب را برای سفارشی سازی بیشتر پارامترهای ریسک ارائه می‌دهد. مارجین تک ارزی (Single-currency margin) تضمین می‌کند که ارز ترید شده به عنوان مارجین استفاده می‌شود. در این میان، حالت مارجین چند ارزی (Multi-currency margin) این امکان را برای تمام دارایی‌های موجود در حسابتان فراهم می‌کند که به عنوان مارجین استفاده شوند.

مرحلۀ 6: ثبت جزئیات سفارش فیوچرز صرافی OKX

پس از انتخاب نوع مارجین و ضریب لوریج نوع سفارش «Order Type» را انتخاب کرده و سپس «Price» و «Amount» را برای ترید خود وارد کنید. اگر دوست دارید که اوردر خود را در اولین فرصت اجرا کنید، می‌توانید روی BBO (یعنی بهترین پیشنهاد مزایده) کلیک کنید.

پس از وارد کردن جزئیات اوردر خود روی Buy (long) کلیک کنید تا وارد قرارداد لانگ شوید (یعنی خرید دارایی در تاریخ تسویه) یا روی Sell (Short) برای شروع یک موقعیت شورت (فروش دارایی در زمان دیگر). برای مثال، یک لیمیت اوردر را در USDT 44,382.9 تنظیم می‌کنیم تا وارد یک موقعیت لانگ برای قرارداد “BTCUSD0401” شویم.

اپلیکیشن صرافی OKX
اپلیکیشن صرافی OKX

مرحلۀ 7: افزودن «Take Profit» یا «Stop loss» (اختیاری)

پیش از کلیک روی Buy (Long) یا Sell (Short) می‌توانید یکی از گزینه‌های Take Profit یا Stop Loss را انتخاب کنید.

مرحلۀ 8: بررسی وضعیت سفارش

پس از اجرای ترید، سفارش شما ارسال می‌شود و با رفتن به بخش active trades در پایین صفحۀ اصلی معاملات، می‌توانید وضعیت پوزشن خود را بررسی کنید. این بخش اطلاعات مفیدی مانند «Avg. Price»، «Liquidation Price» و «Unrealized P&L» و غیره برایتان فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش صفر تا صد افتتاح حساب صرافی بایننس

مرحلۀ 9: بستن موقعیت فیوچرز صرافی OKX (اختیاری)

اگر می‌خواهید مقداری یا تمام موقعیت باز خود را تعدیل کنید، با وارد کردن قیمت و مقداری که می‌خواهید خارج شود و سپس کلیک روی Close می‌توانید این کار را انجام دهید.

به عنوان روشی دیگر، با استفاده از دکمۀ MRK Close All در زبانۀ «Positions» به سرعت می‌توانید از موقعیت‌هایی که به قیمت جاری بازار هستند خارج شوید. این گزینه برای زمان‌های تغییرات شدید قیمت که در آن خروج سریع از یک موقعیت برای جلوگیری از ضرر (یا تضمین سود) ضروری است، بهترین کار است.

جمع‌بندی

حالا که معامله فیوچرز صرافی OKX را یاد گرفتید، لازم می‌دانم یادآوری کنم که به‌طور کلی معاملات فیوچرز بسیار پرریسک هستند. بهتر است اگر از تخصص خود در این حوزه اطمینان دارید و تجربه فعالیت در موقعیت فیوچرز را دارید اقدام به انجام این معاملات کنید. معاملات فیوچرز به کاربران تازه‌کار به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

سوالات متداول

آیا معاملات فیوچرز سودآور است؟

اگر اصول اولیه این نوع معاملات را به‌خوبی یاد گرفته باشید و تجربه فعالیت طولانی در این حوزه را داشته باشید، بله! اما در غیر اینصورت می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیری شود.

معاملات فیوچرز OKX چگونه انجام می‌شود؟

1: به بخش فیوچرز بروید.
2: معاملات فیوچرز را فعال کنید.
3: وجوه را به حساب صرافیخود منتقل کنید.
4: یک قرارداد آتی برای معامله انتخاب کنید.
5: یک مارجین را برای معامله فیوچرز انتخاب کنید.
6: جزئیات سفارش را وارد کرده و آن را ثبت کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان