نرخ بهره آمریکا فردا اعلام خواهد شد؛ چه بر سر قیمت بیت کوین می‌آید؟

خانهاخبارنرخ بهره آمریکا...

آنچه می‌خوانید...

بر اساس داده‌های تریدینگ ویو، بیت کوین در ساعات اولیه روز گذشته با ریزشی 9 درصدی به 18270 دلار سقوط کرد و علیرغم بازگشت سریع به بالای 19000 دلار، پایین‌ترین قیمت در سه ماه گذشته را تجربه کرد.

نمودار بیت کوین تایم فریم 2 ساعته
نمودار بیت کوین تایم فریم 2 ساعته

مشخص کردن دلیل سقوط قیمت بسیار دشوار است، اما برخی می‌گویند مصاحبه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با CBS، نگرانی‌هایی را در رابطه با جنگ جهانی ایجاد کرده است. بایدن در این مصاحبه در پاسخ به اینکه آیا نیروهای آمریکایی در صورت تهاجم چین به تایوان از این کشور حمایت خواهند کرد گفت:

بله، در واقع اگر حمله بی‌سابقه‌ای رخ دهد دخالت خواهیم کرد.

- Advertisement -

برخی دیگر به اقدامات جدید بانک مرکزی چین در کاهش هزینه‌های مربوط به استقراض قراردادهای بازخرید معکوس 14 روزه از 2.25 به 2.15% خبر به عنوان دلیل احتمالی ریزش قیمت‌ها اشاره می‌کنند. مقامات مالی چین با تزریق پول بیشتر به بازار در میان فشار تورمی، ضعف زیادی از خود نشان داده‌اند.

علاوه بر این، فشار جلسه فردا کمیته فدرال رزرو آمریکا بر بازار سنگینی می‌کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در تلاش برای مقابله با تورم، نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد. در واکنش به این اتفاق، بازدهی اوراق 5 ساله خزانه‌داری آمریکا به 3.70% افزایش یافت که بالاترین سطح از نوامبر 2007 محسوب می‌شود.

اما بیایید برای پیش‌بینی بازار نگاهی به داده‌های بازار مشتقات و نحوه عملکرد معامله‌گران حرفه‌ای بیندازیم.

سقوط 9 درصدی بیت کوین هیچ تاثیری بر معیارهای مشتقه نگذاشت

معامله‌گران خرد معمولا به دلیل تفاوت قیمت معاملات آتی سه ماهه با بازار اسپات، از آنها استفاده نمی‌کنند، با این حال، معامله‌گران حرفه‌ای به خاطر درامان ماندن از نوسانات فاندینگ ریت که معمولا در قراردادهای آتی دائمی رخ می‌دهد، از معاملات آتی سه ماهه استفاده می‌کنند.

نمودار پریمیوم معاملات آتی 3 ماهه بیت کوین
نمودار پریمیوم معاملات آتی 3 ماهه بیت کوین

پریمیوم سالیانه بیت کوین در بازارهایی با روند سالم بین 4 تا 8% است تا بتواند هزینه‌های مربوط با ریسک‌های مرتبط را پوشش دهد. با این حال، این شاخص در دو هفته گذشته در تمام مدت زیر 2% قرار داشته است؛ بنابراین می‌توان گفت معامله‌گران بازار مشتقات در دو هفته گذشته دیدگاهی خنثی تا نزولی داشته‌اند.

مهم‌تر از آن، ریزش 9 درصدی روز گذشته هیچ تاثیر معنی‌داری بر پریمیوم نگذاشت و همچنان در محدوده 0.5 درصدی قرار دارد. این داده‌ها بیانگر عدم تمایل معامله‌گران حرفه‌ای به باز کردن موقعیت‌های شورت لوریج‌دار در سطوح کنونی قیمتی است.

به سراغ بازار آپشن برویم. با بررسی اندیکاتور 25 درصد Delta Skew که قراردادهای کال (خرید) و پوت (فروش) را به صورت یک به یک مقایسه می‌کند و نسبت آنها را تعیین می‌کند اطلاعات خوبی در رابطه با وضعیت کنونی بازار به ما می‌دهد.

نمودار اندیکاتور 25 درصد Delta Skew
نمودار اندیکاتور 25 درصد Delta Skew

در بازارهای نزولی، سرمایه‌گذاران بازار آپشن شانس بیشتری برای کاهش قیمت‌ها متصور هستند و همین باعث می‌شود تا شاخص Delta Skew به بالای 12% برسد. از سوی دیگر، در روندهای نزولی این شاخص به زیر 12% ریزش می‌کند.

شیب Delta Skew 30 روزه از 15 سپتامبر نزدیک به آستانه 12 درصدی قرار گرففته است که نشان می‌دهد معامله‌گران بازار آپشن تمایل چندانی به محافظت از موقعیت خود در برابر بازار نزولی ندارند. ریزش اخیر نیز برای تغییر موضع این معامله‌گران کافی نبود و این شاخص اکنون در حوالی 11% قرار دارد.

مطلب مفید: آیا می‌دانید فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) چگونه عمل می‌کند؟

کف قیمت به فاکتورهای کلان اقتصادی و جهانی بستگی دارد

با توجه به داده‌های بازار مشتقات، ریزش اخیر بیت کوین در تاریخ 19 سپتامبر (28 شهریور) تا حدی توسط معامله‌گران پیش‌بینی می‌شده است و همین باعث شد تا قیمت در کمتر از دو ساعت دوباره از حمایت 19000 دلاری بالاتر برود. با این حال، اگر فردا فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را بیشتر از انتظار افزایش دهد یا بازارهای سهام به دلیل بحران انرژی و تنش‌های سیاسی، سقوط بیشتری را تجربه کنند، هیچ‌کدام از این‌ها مهم نخواهد بود.

بنابراین، معامله‌گران باید پیش از مشخص کردن کف قیمت بیت کوین، به طور مداوم داده‌های اقتصاد کلان و نگرش بانک‌های مرکزی را زیر نظر داشته باشند. در حال حاضر با توجه به تقاضای ضعیف برای موقعیت‌های لانگ لوریج‌دار در بازار فیوچرز بیت کوین، احتمال سقوط به 18000 دلار همچنان وجود دارد.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان