جنگ روسیه و اوکراین چه چیزی را در رابطه با ارزهای دیجیتال به دنیا نشان داد؟

خانهاخبارجنگ روسیه و...

آنچه می‌خوانید...

جنگ روسیه و اوکراین قابلیت‌های حوزه ارزهای دیجیتال را در دنیای واقعی و جایی که تحریم‌ها و بلاک چین‌های تامین مالی جمعی فراوان هستند آزمایش کرده است. به نقل از کوین تلگراف، در حالی جنگ این دو کشور وارد ماه نهم خود شده که نشان داده ارزهای دیجیتال مزایای زیادی مانند قابلیت‌های بشر دوستانه در چنین بحران‌هایی دارند. علاوه بر آن این درگیری نشان داد که مقامات و کشورها تا چه حدی بر شبکه‌های رمز ارزی کنترل دارند.

ارزهای دیجیتال در زمان‌هایی که ریسک اختلال در انتقال پول و سرمایه به دلیل متمرکز بودن سیستم‌های سنتی ایجاد می‌شود، مزیت منحصر به فرد خود را نشان می‌دهند. بیشتر بازارها توسط سازمان‌های متمرکز کنترل شده و در زمان‌های حساس سیاسی با مشکل رو به رو می‌شوند. با این حال ارزهای دیجیتال تا حد زیادی غیرمتمرکز هستند و می‌توانند در زمان بحران عملکرد بهتری از سیستم سنتی داشته باشند.

- Advertisement -

اهدای ارز دیجیتال برای کمک‌های بشردوستانه

جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که از این ارزها می‌توان برای تامین سرمایه و کمک مالی در زمان جنگ استفاده کرد. قابل توجه است که از ابتدای آغاز جنگ، دولت روسیه پذیرش ارزهای دیجیتال را آغاز کرد. تصمیمی که منجر به ایجاد صندوق رمز ارزی اوکراین شد. این صندوق با کمک شرکت‌ها و صرافی‌های مختلف از جمله FTX راه اندازی شد و بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد.

در کنار آن، گروه‌های مختلف اقدام به استفاده از روش‌های نوین دیگر مانند راه اندازی دائوهای مختلف کردند تا بتوانند برای مردم و ارتش اوکراین سرمایه جمع آوری کنند. در میان موفقیت‌های دائو اوکراین باید به فروش NFT پرچم این کشور اشاره کرد که با مبلغ بیش از 6 میلیون دلار به فروش رفت تا به یکی از 20 NFT گران قیمت تمام تاریخ تبدیل شود.

کایلا کروت، هم‌بنیانگذار کویی نتورک در مصاحبه با کوین تلگراف و در رابطه با استفاده از ارزهای دیجیتال در اوکراین گفت که این ارزها شهروندان جنگ زده را قادر ساخته‌اند تا بتوانند به راحتی به پول و سرمایه‌های خود دسترسی داشته باشند. وی اشاره داشت که ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند تا به مردم اجازه کنترل دارایی‌هایشان را بدهند. وی همچنین به افزایش استفاده از این توکن‌ها توسط گروه‌های بشردوستانه برای کمک به مردم اوکراین اشاره داشت.

کلاهبرداران و سوء استفاده از نیت کمک کنندگان به مردم اوکراین

در حالی که اهدای ارزهای دیجیتال به مردم اوکراین بسیار کمک کننده بوده اما نباید از تلاش‌های مجرمان و کلاهبرداران در سوء استفاده از این نیت خیرخواهانه مردم غافل شد. برخی از گروه‌های کلاهبرداری تلاش کردند تا خود را جای صرافی‌های رمز ارزی بزنند که در کمک به جمع آوری سرمایه در زمان جنگ روسیه و اوکراین نقش داشتند. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که تاکنون میلیون‌ها ایمیل با چنین روشی برای کاربران در سراسر جهان ارسال شده است.

چنین پیام‌هایی باعث می‌شود تا آن دسته از مردم اوکراین که واقعا به کمک مالی نیا دارند دیرتر به سرمایه مورد نیاز خود دست پیدا کنند. علاوه بر روش اشاره شده، پیام‌هایی نیز در پلتفرم‌های فضای مجازی ارسال شده است. روش دیگر مورد استفاده کلاهبرداران نیز استفاده از دارک وب برای ارسال پیام‌ها است. به همین منظور افراد خیرخواهی که قصد کمک دارند باید سرمایه مد نظر را تنها از طریق کانال‌های رسمی دولت اوکراین ارسال کنند.

مطلب مفید: قطعی اینترنت در ایران و معضلات تریدرها؛ راهکار چیست؟

در ابتدای جنگ، گروهی از کلاهبرداران قصد داشتند با استفاده از توکن جعلی WORLD به جمع آوری سرمایه برای مردم اوکراین بپردازند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دولت اوکراین از راه اندازی ایردراپ خبر داد و کمی بعد آن را لغو کرد. کلاهبرداران چند ساعت قبل از لغو، ایردراپ را راه اندازی کردند اما با هشدار کارشناسان امنیتی به کابران مواجه شدند و طرحشان نتیجه‌ای در بر نداشت.

نقش دولت‌ها در محدود کردن ارزهای دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو، سازنده ناشناس بیت کوین، اولین ارز دیجیتال جهان را با هدف از بین بردن کنترل دولت‌ها بر پول ساخت. با این حال جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که در زمان‌های بحرانی و حساس مقامات کشورها می‌توانند ممنوعیت‌هایی را در این حوزه ایجاد کنند.

در ماه اکتبر، کمیسیون اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه کیف پول‌های حضانتی کاربران روسی که تحت کنترل صرافی‌ها و شرکت‌های اروپایی هستند، وضع کرد. در ادامه، شرکت‌های بلاکچینی اروپایی نیز خدمات حضانتی رمز ارزی خود را برای شرکت‌های روسی لغو کردند. دلیل این حرکت آن بود که روسیه نتواند با استفاده از ارزهای دیجیتال، تحریم‌های وضع شده را دور بزند.

تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا باعث شد تا صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و کوین بیس نیز خدمات خود برای کاربران روسی را محدود کنند تا با مشکلات قانونی در اروپا مواجه نشوند. این اتفاقات باعث شده مقامات روسی در نحوه دور زدن تحریم‌ها و دسترسی به منابع مالی خود با مشکل مواجه شوند.

گفتنی است که در ماه جولای، کاخ کرملین استفاده از اررزهای دیجیتال برای پرداخت‌ها را ممنوع کرد اما مدتی بعد و با توجه به بیشتر شدن تنش‌های سیاسی منطقه‌ای و تحریم‌ها، مقامات روسیه در قانونی جدید اجازه استفاده از این ارزها برای پرداخت‌های بین المللی را صادر کردند.

جنگ روسیه و اوکراین نشان داد که ارزهای دیجیتال در زمینه کمک به جوامع نقش مهمی دارند و می‌توانند برای امور خوب و درست استفاده شوند. با این حال نباید از سوء استفاده‌های احتمالی کلاهبرداران و مجرمان سایبری برای کسب درآمد از جنگ غافل شد. انتظار می‌رود که در موارد این چنینی، در آینده شاهد مزیت‌ها و محدودیت‌های بیشتری در حوزه ارزهای دیجیتال باشیم.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان