top banner adv

نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟
0
بازدید : 8624

نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) شاخصی است که تا حد زیادی توسط علاقه‌مندان به بیت کوین استفاده می‌شود و تحول قیمت این ارز دیجیتال را در طول زمان به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.
ترید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. هرروزه صدها میلیون دلار ارز دیجیتال توسط کاربران در صرافی‌ها معامله می‌شود تا به سود دست یابند. اما دانستن زمان ایده‌آل برای معامله آن چیزی است که یک معامله‌گر خوب را تعریف می‌کند.
معامله‌گران برای این کار از ابزارها و شاخص‌های تکنیکال مختلفی استفاده می‌کنند تا روندها، کانال‌های قیمت و غیره را شناسایی کنند. با فکت کوینز همراه شوید تا یکی از این شاخص‌ها را به شما معرفی کنیم.

نمودار رنگین‌ کمانی بیت کوین چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین (The Rainbow Chart Indicator) در ابتدا توسط یک کاربر در شبکه ردیت (Reddit) و تنها برای نمایش روند قیمت بیت کوین ایجاد شد. در واقع ابداع این نمودار به یک دهه قبل برمی‌گردد که به عنوان یک شاخص روند قیمت بر مبنای میانگین متحرک کارایی داشت، اما بعدا توسط علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال برای بیت کوین توسعه یافت.
این نمودار گرافیکی در ابتدا به خاطر طراحی دقیق و رنگارنگ خود به موفقیت رسید. سپس یکی دیگر از کاربران BitcoinTalk یک مدل رگرسیون را با افزایش دقت از آن توسعه داد که آن را بیشتر شبیه مدل فعلی می‌کند. این نمودار در حال حاضر از یک منحنی رشد لگاریتمی پیروی می‌کند، یعنی باندهای خود را بر اساس رگرسیون لگاریتمی غیرخطی نشان می‌دهد.

نمودار رنگین‌ کمانی بیت کوین در سال 2014 و قبل از رگرسیون لگاریتمی

یک منحنی لگاریتمی از طریق تجزیه و تحلیل آمارهای قیمت در گذشته، با هدف پیش‌بینی قیمت احتمالی در آینده به دست می‌آید. اما همه این اصطلاحات به چه معنا هستند و چگونه برای بیت کوین اعمال می‌شوند؟

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از الگوی شمعی در ارز دیجیتال

تشریح نمودار رنگین کمانی بیت کوین

در مورد بیت کوین، متغیرهای قیمت و زمان را با هم مقایسه می‌کنند. این بدان معنی است که ارزش بیت کوین در طول زمان تغییر می‌کند. با این حال، قیمت بیت کوین از یک خط و مقادیر پیش‌بینی‌شده پیروی نمی‌کند. مثلا اگر قیمت بیت کوین هر روز 2 دلار افزایش می‌یافت، می‌توانستیم بگوییم که ارزش بیت کوین در عرض دو روز 4 دلار بیشتر از امروز خواهد بود، اما می‌دانیم که بیت کوین این‌گونه کار نمی‌کند.

هنگامی که سعی در پیش‌بینی قیمت بعدی بیت کوین را داریم، مقادیر قبلی متغیرها (قیمت‌های گذشته در دوره‌های گذشته) را تجزیه و تحلیل می‌کنیم. سپس یک الگو را شناسایی کرده و می‌بینیم که قیمت‌های قبلی چقدر با این الگو تفاوت دارد.

به عبارت دیگر، همبستگی بین متغیرهای قیمت و زمان تغییر می‌کند، زیرا مقدار ضریب رشد قیمت در زمان‌های مختلف یکسان نیست. علاوه بر این، از نظر آماری، وقتی فرمول پیش‌بینی یکسانی را در دوره‌های گذشته اعمال می‌کنیم، هرچه تغییر قیمت پیش‌بینی‌شده نسبت به قیمت واقعی کمتر باشد، پیش‌بینی ما صحیح‌تر خواهد بود. زیرا کافی‌است از خود بپرسیم «احتمال اینکه بیت کوین در زمان Y به قیمت X برسد چقدر است؟».

بیشتر بخوانید: اندیکاتور جریان پول چایکین (CMF) چیست؟ نهنگ‌ ها چه زمانی خرید می‌ کنند؟

روند قیمت بیت کوین در نمودار رنگین کمان

تفسیر نمودار رنگین کمانی بیت کوین

نمودار رنگین کمانی بیت کوین به نوارهایی با رنگ‌های مختلف تقسیم می‌شود که بیانگر روند و احساسات کاربران نسبت به یک ارز دیجیتال است. به طور کلی 9 رنگ در این نمودار وجود دارد، اما اجازه دهید آن‌ها را در پنج رنگ زیر خلاصه کنیم.

1.آبی = خرید

نوارهای آبی یا سرمه‌ای به معنای سیگنال خرید هستند و کوین را در وضعیتی ارزان‌تر از ارزش واقعی آن نشان می‌دهند. جایی که خرید بیت کوین یا هر ارز دیگری به نفع سرمایه‌گذار خواهد بود. مثلا بیت کوین از ژانویه 2015 تا آوریل 2017 دوره بزرگی از رکود را با رنگ آبی پشت سر گذاشت.

جالب اینجاست که قیمت بیت کوین معمولا نزدیک به تاریخ هاوینگ در محدوده آبی قرار می‌گیرد. چراکه سرمایه‌گذاران منتظر تغییر در کمبود عرضه و تاثیر آن بر قیمت BTC هستند. زیرا هر چه میزان در دسترس بودن دارایی کمتر باشد، ارزش آن بیشتر است.

بنابراین، نوارهای آبی فرصت‌های خرید و لحظات پیش از صعود قیمت را نشان می‌دهد.
اما اکثر سایت‌هایی که نمودار رنگین کمانی را نشان می‌دهند، مقدار 0 را به عنوان میزان حداقلی برای نوار آبی در نظر می‌گیرند. یعنی باید تشخیص دهید آیا چیزی که درواقع مشاهده می‌کنید یک فرصت عالی برای خرید در یک روند نزولی زودگذر است یا تنها یک سقوط آزاد در ارزش دارایی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: پوزیشن لانگ (Long Position) چیست ؟

رنگ آبی در نمودار Rainbow

2. سبز= قیمت ارزان

در ادامه، به بالای نمودار رنگین کمان و به نوارهای سبز (انباشت قیمت) و سبز روشن (هنوز ارزان) می‌رسیم. به لطف افزایش اندک قیمت در مقایسه با نوارهای آبی، نوارهای سبز دارای انباشت قیمت به دلیل فعالیت بیشتر بازارها هستند.
سرمایه‌گذاران معمولا با ایجاد روندهای صعودی خفیف و نوسان شدید قیمت در این باندها، معاملات را تشدید می‌کنند. اما هنوز هم فرصت خرید هست و امکان تغییرات و صعود بیشتر در قیمت دارایی مورد تجزیه و تحلیل شما وجود دارد.

3.زرد = نگه دارید

بیشتر بخوانید : تفاوت بین آدرس کیف پول و کلید عمومی

نوار زردرنگ درست در وسط نمودار رنگین کمانی بیت کوین قرار می‌گیرد. در این محدوده قیمت بهتر است دارایی‌های خود را حفظ کنید و منتظر موقعیت بهتر برای فروش باشید. یعنی فرصت خرید از بین رفته و فرصت فروش هنوز از راه نرسیده است. زیرا قیمت نه به اندازه کافی ارزان است تا بتوانید سرمایه‌گذاری را بیشتر کنید و نه آنقدر گران است تا به کسب سود بپردازید.
نوار زردرنگ را باید بازتاب‌دهنده قیمت بهینه برای آن بازه زمانی دانست که می‌تواند به عنوان پیش‌بینی افزایش قیمت نیز تعبیر شود. بدیهی است که متغیرهای دیگری هم دخیل هستند، اما رابطه قیمت فعلی با باند زرد می‌تواند اطلاعات زیادی به ما بدهد.

بیشتر بخوانید: بررسی تله گاوی (Bull Trap) ؛ روش های تشخیص الگو تله

رنگ زرد در نمودار رنگین کمانی بیت کوین


از سوی دیگر، بسیار معمول است که قیمت بیت کوین در سبقت گرفتن از این محدوده مشکل پیدا کند. زیرا قیمت به تست کردن این ناحیه بسیار تمایل دارد و ممکن است قبل از سبقت گرفتن از آن و در تلاش برای یافتن نقدینگی از موضع خود عقب‌نشینی کند.

معامله‌گران کم‌تجربه که معمولا از شاخص رنگین کمان استفاده نمی‌کنند، ممکن است این زمان را بهترین فرصت برای بیرون رفتن و کسب سود بدانند. اما ایده‌آل‌تر آن است که انتظار واکنش ملموس‌تری را از بازار داشته باشید و کمی صبر نمایید.

بیشتر بخوانید : رولر کوین (RollerCoin) چیست: بازی شبیه ساز استخراج بیت کوین

4. نارنجی = فومو

نوارهای نارنجی (آیا این یک حباب است؟) و نارنجی تیره (تشدید FOMO یا ترس از دست دادن) در نزدیکی بالای نمودار رنگین کمان قرار دارند. نارنجی را باید ناحیه عدم اطمینان در بازار دانست. نکته مهم در معاملات خوب این است که همیشه در قیمت پایین خرید کنید و در بالاترین قیمت بفروشید. بنابراین اگر در باندهای آبی موفق به خرید شده و به باند نارنجی رسیده باشید، پس سرمایه شما به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید : خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی کوینکس CoinEx

رنگ نارنجی در نمودار رنگین کمانی بیت کوین

معامله‌گران محافظه‌کار پس از مشاهده این همه صعود و ترس از اینکه افزایش قیمت‌ فقط یک حباب آماده ترکیدن باشد، در مناطق نارنجی دست به فروش می‌زنند. اما معامله‌گران تهاجمی‌تر می‌توانند منطقه نارنجی را به عنوان اولین گام به سمت قیمت‌های بالاتر و دروازه ورود به ماه ببینند.

به طور کلی، ظهور معامله‌گرانی که از سندروم FOMO (ترس از دست دادن) رنج می‌برند در منطقه نارنجی بسیار رایج است. درواقع اینجاست که فرق بین سرمایه‌گذاران مطمئن و کسانی که به قیمت‌های بالا اعتقاد دارند با محافظه‌کاران مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع چیست؛ چه کاربردی در تحلیل قیمت رمز ارزها دارد؟

5. قرمز= فروش

مشاهده نوارهای قرمز (هرچه سریع‌تر بفروش!) و قرمز پررنگ (مرز قلمرو قیمت!) یعنی به انتهای نمودار رنگین کمانی بیت کوین رسیده‌ایم. در این منطقه، نمودار احساس فوریت در مورد موقعیت BTC به نمایش درمی‌آید. احتمال رسیدن قیمت به مناطق قرمز بسیار کم است، چراکه نشان‌دهنده بهترین قیمت ممکن برای بیت کوین در مقایسه با منحنی رشد آن خواهد بود.

رنگ قرمز در نمودار رنگین کمانی بیت کوین


رنگ قرمز به فروش هر چه بیشتر افراد منجر می‌شود. رفتار سرمایه‌گذارانی که عجله دارند دارایی‌های خود را با بهترین قیمت بفروشند، کمکی به نگه داشتن قیمت برای مدت طولانی در منطقه قرمز نخواهد کرد. بنابراین وقتی این اتفاق می‌افتد، معمولا رنگ قرمز خیلی دوام نمی‌آورد. نوار قرمز پررنگ نیز درست مانند پایین‌ترین نوار یعنی آبی دارای سقف نیست. بنابراین قیمت می‌تواند از حد تعیین‌شده فراتر رود و اوج بگیرد.

بیشتر بخوانید: شاخص پوئل (The Puell Multiple) چیست؟

مزایای نمودار رنگین کمانی بیت کوین

از مزایای اصلی این شاخص بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
– تجزیه و تحلیل آسان و سرگرم‌کننده را عرضه می‌کند.
– تحلیل رگرسیون لگاریتمی در حال حاضر در انواع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها نیز استفاده می‌شود.
– وقایع سال‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌تواند نمودار دقیقی باشد.
– با استفاده از این ابزار می‌توان حس جهت‌گیری تصمیمات را به روشی ساده، آسان و مستقیم ایجاد کرد.
– اگر به درستی تحلیل شود، اطلاعات جامع و بیشتری را درباره احساسات بازار نمایش خواهد داد.
– توسط کاربران بیت کوین توسعه یافته است و تضاد منافع در آن دیده نمی‌شود.

معایب نمودار رنگین کمانی بیت کوین

بیشتر بخوانید : اندیکاتور هش ریبان (hash ribbons indicator) چیست؟

از معایب اصلی این شاخص بیت کوین می‌توان موارد زیر را نام برد.
– نمای بلندمدت را نشان می‌دهد و برای سرمایه‌گذارانی که معاملات را در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام می‌دهند (مثلا 1 روزه) نادرست است.
– به داده‌هایی تاریخی وابسته است و احتمالا در آینده می‌تواند دقیق‌تر شود.
– نمی‌توان آن را به عنوان یک پیش‌بینی قیمت یا توصیه به سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، زیرا متغیرهای بیشتری در بازار وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.
– طبیعت ساده‌ای دارد و دیگر عوامل مهم در بازار را کنار گذاشته است.

ترکیب شاخص‌ها برای بهبود دقت

همان‌طور که قبلا ذکر شد، نمودار رنگین کمانی بیت کوین نمی‌تواند تنها راهنمای شما برای درک گام بعدی بیت کوین در رابطه با قیمت آن باشد. بنابراین بسیاری از معامله‌گران برای تصمیم‌گیری بهتر، ابزارهایی را با توجه به همگرایی و واگرایی در رفتارهای بازار ترکیب می‌کنند.

از آنجایی که نمودار رنگین کمان یک ابزار بلندمدت است، ترکیب آن با سایر ابزارهای بلندمدت می‌تواند جالب باشد. یکی از این ابزارهای بلندمدت RSI (شاخص قدرت نسبی) نام دارد.
شاخص RSI نیز به عنوان یک ابزار پیش‌بینی عمل می‌کند، اما درواقع روندهای بازار را پیش‌بینی خواهد کرد. RSI به عنوان یک شاخص حرکت، در دسته نوسانگرها قرار می‌گیرد و به صورت نمودار موجی در محدوده 0 تا 100 نشان داده می‌شود.

ترکیب شاخص بیت کوین با سایر اندیکاتورها

بالا بودن شاخص RSI نشان می‌دهد که قصد بازار با جهتی که نمودار رنگین کمان به سمت آن می‌رود مطابقت دارد. بنابراین می‌گوییم یک گرایش صعودی قوی وجود دارد که احتمالا برای مدت طولانی تداوم خواهد یافت.
زمانی هم که روند بازار به شاخص RSI پایین منجر می‌شود، می‌دانیم که این روند ضعیف احتمالا در پایان کار است و آمادگی معکوس شدن را دارد. ترکیب این شاخص پیش‌بینی کننده قیمت با نمودار رنگین کمان می‌تواند تصمیم‌گیری قاطعانه‌تر شما را در رابطه با معاملات در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل تاثیر اقتصاد کلان بر ارز دیجیتال در سال 2023

استفاده از نمودار رنگین کمانی برای اتریوم

ممکن است شاخص نمودار رنگین کمان بیشتر برای تحلیل قیمت بیت کوین استفاده شود، اما به یاد داشته باشید که تنها مختص به آن نیست. این نوع تحلیل لگاریتمی ابتدا برای دارایی‌های موجود در بورس اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گرفت و سپس به به بیت کوین آورده شد.

سپس اوبر هولگر یا به قول خودش «مرد نمودار رنگین کمان بیت کوین» تصمیم گرفت نسخه‌ای از این اندیکاتور را برای غول دیگر دنیای ارزهای دیجیتال یعنی اتریوم توسعه دهد.
در نمودار رنگین کمانی اتریوم نیز همان 9 باند دوباره ظاهر می‌شوند، این بار در رنگ‌های یاسی در پایین‌ترین نوار تا صورتی در بالای رنگین کمان. نمودار رنگین کمانی اتریوم با تغییراتی جزئی در فرمول‌ها و بدون مداخلات پیچیده‌ توسط کاربران ارائه شده است. به همین دلیل، این نمودار نباید به عنوان تنها شاخص یا مرجع اصلی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌های شما استفاده شود.

جمع‌بندی

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال AYA یا آریا کوین چیست؟ آیا این پروژه کلاهبرداریست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین با هدف سرگرمی ایجاد شد و درنهایت پس از گذشت هشت سال از ساخت آن رنگ و بوی جدی گرفت. این نمودار یکی از ساده‌ترین ابزارهای مورد استفاده معامله‌گرانی است که با بیت کوین سروکار دارند. اگرچه نمی‌توان از آن به‌عنوان توصیه سرمایه‌گذاری استفاده کرد، اما می‌تواند بیش از آنچه به نظر می‌رسد اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهد. این نمودار همراه با سایر شاخص‌ها، مانند اندیکاتورهای قدرت، روند و حجم، می‌تواند ابزاری ایده‌آل برای تحلیل بهتر روند قیمت بیت کوین و کل بازار کریپتو باشد.

سوالات متداول

نمودار رنگین کمانی ارزهای دیجیتال چیست؟

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک شاخص ساده است که می‌تواند به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک کند تا درک بهتری از بازار داشته باشند. این یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای تعیین ارزش‌گذاری‌های آینده قیمت بیت‌کوین است که از عملکرد گذشته و ابزارهای آماری برای ارائه چشم‌اندازی در مورد تغییرات بلندمدت قیمت استفاده می‌کند.

آیا نمودار رنگین کمانی برای اتریوم قابل استفاده است؟

شاخص نمودار رنگین کمان بیشتر برای تحلیل قیمت بیت کوین استفاده شود، اما تنها مختص به آن نیست. بلکه برای تحلیل قیمت اتریوم نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x