top banner adv

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ بزرگترین نهنگ بازار ارز دیجیتال کیست؟

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ بزرگترین نهنگ بازار ارز دیجیتال کیست؟
0
بازدید : 7693

نهنگ‌ها بزرگ‌ترین موجودات اقیانوس‌ها هستند و نهنگ‌های بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از زمانی که ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2009 راه‌اندازی شد، قیمت رمز ارزها به دلیل نوسانات شدید شناخته شده است. فعالیت نهنگ‌ ارز دیجیتال می‌تواند این قیمت‌ها را دستکاری کند و به همین دلیل، به موضوعی داغ در میان سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

در این مقاله فکت کوینز به بررسی این بازیگران تاثیرگذار دنیای کریپتو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نهنگ در دنیای ارز دیجیتال به چه معناست؟

اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال به افراد یا نهادهایی اطلاق می‌شود که بیشترین ارز دیجیتال را دارند یا ذخیره می‌کنند. نهنگ بیت‌کوین نیز به فردی اطلاق میشود که آدرس کیف پولی با بیش از 1000 بیت‌کوین دارد.

تعداد نهنگ‌های ارز دیجیتال (به‌ویژه نهنگ‌های بیت‌کوین) روزبه‌روز در حال افزایش است. گفتنی است، یک نهنگ بیت‌کوین بود که قیمت این ارز دیجیتال را در سال 2017 به پیک بی‌سابقه 20000 دلار رساند. علاوه بر این، یک کاربر در اکتبر 2020 بیش از 1.1 میلیارد دلار بیت‌کوین جابه‌جا کرد و آن را به یکی از بزرگ‌ترین تراکنش‌های بیت‌کوین تبدیل نمود. اگرچه این اتفاقات چندان عجیب و غیر معمولی نیستند اما این جابجایی‌ها و افزایش قیمت به یک رکورد جدید در سال‌های اخیر زیاد رخ داده است.

نهنگ‌ها با این کار سود کسب می‌کنند و در عین حال بر نحوه معامله سایر معامله‌گران بازار نیز تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل، پیگیری و اطلاع از کارهایی که این نهنگ‌ها انجام می‌دهند بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

نهنگ ارز دیجیتال چگونه بر قیمت ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد؟

نهنگ‌ها معمولا سفارش فروش بزرگی در صرافی ثبت می‌کنند که قیمتی کمتر از قیمت دیگر سفارش‌های فروش بازار دارد. در نتیجه قیمت کاهش پیدا کرده و با واکنش زنجیره‌ای ناشی از وحشت معامله‌گران، بازار بی‌ثبات‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید : عواقب حمله Erebus

بیشتر بخوانید : نسبت‌ وام به ارزش چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

در چنین شرایطی، بازار تنها زمانی ثبات پیدا می‌کند که نهنگ ارز دیجیتال سفارش‌های فروش بزرگ خود را پس از به وحشت افتادن بازار، از بازار خارج کند. درنتیجه، قیمت به آن نقطه‌ای می‌رسد که نهنگ‌ها می‌خواستند و به آنها اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال بیشتری را با قیمت مورد نظر خود خریداری کنند. این استراتژی را «دیوار فروش» (Sell Wall) می‌نامند.

نهنگ ارز دیجیتال چگونه از رمز ارزها به نفع خود استفاده می‌کند؟

از آنجایی که بیشتر خالقان ارزهای دیجیتال ناشناس هستند، ردیابی حساب‌ آنها برای افراد یا سازمان‌ها سخت یا غیرممکن است. با این حال، شاید بتوانید برخی افرادی که مقدار زیادی ارز دیجیتال مختلف دارند را با نگاه کردن به داده‌های بلاکچین کسانی که آدرس‌های خود را فاش کرده‌اند، شناسایی کنید. برخی از این افراد نهنگ‌های معروف بیت‌کوین هستند.

گفته می‌شود که بنیان‌گذار بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو حدود 1 میلیون بیت‌کوین دارد. دوقلوهای وینکلوس که با بازی آرمی همر در فیلم شبکه اجتماعی آرمی همر به تصویر کشیده شدند، قبلا 1 درصد از کل عرضه بیت‌کوین را در اختیار داشتند.

علاوه بر این، بر اساس گزارش‌ها، کیف پول‌های بزرگ بیت‌کوین در صرافی‌هایی مانند هیوبی، بایننس و بیت فینکس وجود دارد. اگرچه اکثر این پول به صاحبان آنها تعلق دارد، انتقال وجه نقد در صرافی‌های ارز دیجیتال تأثیر کمی بر بازار می‌گذارد.

بیشتر بخوانید : NFT پوشیدنی (Wear to Earn) چیست؟ آشنایی با لباس‌های دیجیتال

بیشتر بخوانید : وام NFT چیست؟ چطور وام NFT‌ بگیریم؟

بیشتر بخوانید: تجارت شستشو (Wash Trading) چیست؟ قیمت ارزهای دیجیتال چطور دست‌کاری می‌شود؟

چرا نهنگ‌های ارز دیجیتال مهم هستند؟

قیمت ارزهای دیجیتال عمدتا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. وقتی بخش قابل توجهی از یک ارز دیجیتال یا توکن خارج از گردش نگه‌ داشته شود، قیمت توکن‌هایی که هنوز در گردش هستند افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، اگر نهنگ‌های ارز دیجیتال تعداد زیادی ارز دیجیتال را به‌ طور ناگهانی نقد کنند، قیمت آنها به ‌شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه می‌توان گفت که نهنگ‌ها پتانسیل فوق‌العاده زیادی دارند که بازار ارزهای دیجیتال را به شکلی موثر به نفع خود دستکاری کنند.

چرا نهنگ‌های ارز دیجیتال مهم هستند؟

برای مثال، اگر یک نهنگ ارز دیجیتال بخواهد تعداد کوین بیشتری با قیمت کمتر بخرد چه کاری باید انجام دهد؟ تنها کاری که آنها باید انجام دهد این است که مقدار زیادی از دارایی‌های ارز دیجیتال خود را بفروشد. وقتی تعداد زیادی ارز دیجیتال فروخته شود، فشار زیادی بر بازار وارد می‌شود. بازار سیر نزولی به خود می‌گیرد و احتمالا منجر به فروش بیشتر می‌شود و نقدینگی و فرصت خرید ارز با قیمت کمتر افزایش می‌یابد. نهنگ‍‌‌های ارز دیجیتال می‌توانند بیت‌کوین و سایر رمز ارزهای خود را با هزینه کمتری دوباره خریداری کنند.

علاوه بر این، آنها می‌توانند این ارزهای دیجیتال را برای مدتی نگه‌ دارند و عرضه را کاهش دهند. ارزش کوین‌هایی که آنها تازه خریداری کرده‌اند با صعود قیمت‌ها افزایش می‌یابد. این یک تصویر بسیار ساده از شیوه‌ای است که نهنگ‌ها بر بازار ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند. این موضوع، قدرت بالای آنها را نشان ‌می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟

نهنگ‌های معروف بیت‌کوین

بیت‌کوین یک رمز ارز ناشناس است، به این معنی که نام دارنده آن از دید همه پنهان است، اما دفتر کل همه آدرس‌ها و تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. در نتیجه، ما می‌توانیم در مورد هویت برخی نهنگ‌های بیت‌کوین حدس‌های درستی بزنیم. در این بخش چند نهنگ احتمالی ارز دیجیتال بیت‌کوین را معرفی می‌کنیم:

نهنگ‌های معروف بیت‌کوین

ساتوشی ناکاموتو، نهنگ ارز دیجیتال بیت کوین

معمای ساتوشی ناکاموتو، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهنگ ارز دیجیتال هنوز حل‌نشده باقی مانده است. کریگ رایت، تاجر استرالیایی که ادعا می‌کرد این ارز دیجیتال را با کمک دوستش دیو کلیمن طراحی کرده است، یکی از رقبای احتمالی ساتوشی ناکاموتو است. 

دیو کلیمن در سال 2019 از رایت به خاطر ادعای مطالبه نیمی از 1.1 میلیون بیت کوین وی شکایت کرد. جزئیات این پرونده پیچیده است و به دلیل پنهان‌کاری رایت و ناکاموتو پیچیده‌تر نیز می‌شود، اما اگر رایت 1 میلیون بیت کوین داشته باشد، بدون شک در بین سه نهنگ برتر بیت‌کوین قرار می‌گیرد.

بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت Digital Currency Group، روی بیش از 75 کسب‌وکار مرتبط با بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است. کوین‌‍دسک (CoinDesk)، منبع اصلی اخبار بیت کوین، نیز متعلق به شرکت Digital Currency Group است. سیلبرت در همان حراج دولتی ایالات‌متحده که دراپر حضور داشت، شرکت کرد و ظاهراً 48 هزار بیت‌کوین خریداری کرده بود.

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

تیم دریپر (Tim Draper)

دریپر فیشر جوروتسون، دانشگاه دریپر، دریپر ونچر نتورک، دریپر گورن هولم همگی توسط تیم دریپر، سرمایه‌دار آمریکایی تأسیس شده‌اند.

بایدو، هات‎میل، اسکایپ، تسلا، اسپیس ایکس، انجل لیست، توییتر، دوکوسایت، کوین بیس، رابین‌هود، توئیچ، کروز اتومیشن و SkypeAncestry.com از جمله سرمایه‌گذاری‌های دریپر هستند. علاوه بر این، او یکی از سرمایه‌گذاران اولیه بیت‌کوین بوده و 42000 بیت کوین را به قیمت 6 دلار خریداری کرد و آنها را در صرافی Mt Gox که امروزه دیگر وجود ندارد، نگه داشت. پس از هک شدن صرافی Mt Gox، کل دارایی دریپر از بین رفت. 

دریپر در ژوئیه 2014 پس از خرید حدود 30000 بیت کوین از وب‌سایت بازار Silk Road در طول یک مزایده در ایالات‌متحده به شهرت رسید. دریپر، نهنگ ارز دیجیتال با دارایی‌های فعلی خود، در میان 15 درصد سرمایه‌گذاران بزرگ بیت کوین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور جریان پول چایکین (CMF) چیست؟ نهنگ‌ ها چه زمانی خرید می‌ کنند؟

دوقلوهای وینکلووس (Winklevoss Brothers)

کامرون و تایلر وینکلووس که بازیگری به نام آرمی همر در فیلم شبکه اجتماعی نقش آنها را بازی می‌کرد از کاربران اولیه، حامیان و طرفداران بیت‌کوین بودند. گفته می‌شود که آنها بیش از 100 هزار بیت کوین دارند که آنها را در فهرست سه نهنگ برتر جای می‌دهد.

آیا باید فعالیت نهنگ‌ ارز دیجیتال را ردیابی کنیم؟

اگر با حرکت هر نهنگ بیت کوین بخواهید کاری انجام دهید دستاوردی نخواهید داشت و زمان زیادی را تلف خواهید کرد. یک استراتژی بلندمدت مناسب برای شناسایی و اجتناب از دستکاری نهنگ‌ها این است که پیوسته بازار را رصد کنید و بفهمید که چرا همه چیز به همان شکلی که می‌بینید حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید :   شاخص ترس و طمع (Fear & Greed) در بازار ارز دیجیتال

جمع‌ بندی

نهنگ‌ها قدرتمندترین سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هستند. دنبال کردن و پیگیری حرکات نهنگ ارز دیجیتال چندان موفقیتی برای شما نخواهد داشت. به جای آن، داشتن برنامه‌ و استراتژی برای خروج به موقع از بازار یا کسب حداقل سود و پایبندی به آن، شما را از انجام اشتباهات ناگهانی در سرمایه‌گذاری بلندمدت باز می‌دارد. علاوه بر این، تعیین حد ضرر و پایبندی به آن سطح امنیت شما را در معاملات کوتاه مدت بالا می‌برد.

سوالات متداول

نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

نهنگ‌های کریپتوکارنسی یا نهنگ‌های ارز دیجیتال، افراد یا نهادهایی هستند که دارای مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال خاص هستند. به طور کلی، نهنگ کریپتو موجودی است که دارای ارز دیجیتالی کافی است تا با مبادله مقادیر قابل توجهی سکه و توکن، بر قیمت‌های بازار تأثیر قابل توجهی بگذارد.

بزرگترین نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

دولت ایالات متحده بزرگترین نهنگ کریپتو است.
به گفته اینفلوئنسر کریپتو ساتوچی استاکر، پس از توقیف 50000 بیت کوین توسط دولت آمریکا، دولت ایالات متحده دارای 210000 بیت کوین است که معادل 4.3 میلیارد دلار است!!!

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x