هجینگ (Hedging) ؛چگونه با هج کردن ریسک سرمایه گذاری را پایین بیاوریم ؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمهجینگ (Hedging) ؛چگونه...

آنچه می‌خوانید...

با گسترش پذیرش دنیای ارزهای دیجیتال در بین مردم و سرمایه گذاران، راه‌های جدیدی برای کسب درآمد به وجود آمده‌ است. اما به همان نسبت نیز خطرات جدیدی سرمایه گذاری شما را تهدید می‌کنند. یک سرمایه گذار حرفه‌ای، همیشه به دنبال راهی است تا زیان‌‎های احتمالی خود را کاهش دهد. یکی از این راه‌ها هجینگ یا هج کردن است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مفهوم بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

استراتژی هجینگ (Hedging) چیست؟

هجینگ یا پوش ریسک یک استراتژی مالی است که به دلیل مزایایی که به همراه دارد باید توسط سرمایه گذاران به درستی استفاده شود. این استراتژی‌ها دارایی فرد را از قرار گرفتن در معرض موقعیت‌های خطرناک که ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه شود، محافظت می‌کند. با این حال، هج کردن لزوماً به این معنا نیست که سرمایه‌گذاری‌به هیچ وجه با زیان همراه نیست یا شما پیوسته در سود خواهید ماند. در عوض، در صورت وقوع چنین اتفاقاتی، زیان وارد شده با سود به دست آمده از یک سرمایه گذاری دیگر کاهش می‌یابد.

هجینگ شناخت خطرات ناشی از سرمایه گذاری و محافظت از آن در برابر هر رویداد نامطلوبی است که می‌تواند بر امور مالی فرد تأثیر بگذارد. یکی از مصادیق بارز آن گرفتن بیمه خودرو است. در صورت بروز تصادف، بیمه نامه حداقل بخشی از هزینه‌های تعمیر را به عهده خواهد گرفت.

استراتژی هجینگ چگونه کار می‌کنند؟

هچ کردن یا پوشش ریسک در واقع برقراری تعادل در پورتفولیو است که هر نوع سرمایه گذاری را پشتیبانی می‌کند. یک شکل متداول این نوع استراتژی، استفاده از قرارداد اختیار معامله است. به این صورت که ارزش آن دارایی (قرارداد) که در حال معامله است، توسط یک دارایی اساسی اندازه‌گیری شود. مثلاً، یک سرمایه‌گذار سهام یک شرکت را می‌خرد به این امید که قیمت چنین سهامی افزایش یابد. با این حال، قیمت آن به شدت کاهش می‌یابد و برای سرمایه گذار ضرر به همراه دارد.

اگر سرمایه گذار از استراتژی‌های پوشش ریسک مثل هج کردن استفاده کند، می‌تواند ضرر وارده از چنین حوادثی را کاهش دهد. اختیار معامله قراردادی است که به سرمایه گذار اجازه می‌دهد سهامی را با قیمت توافقی در یک بازه زمانی خاص بخرد یا بفروشد. در این حالت، یک قرارداد اختیار فروش، سرمایه گذار را قادر می‌سازد تا از کاهش قیمت سهام سود کسب کند. این سود حداقل بخشی از ضرر او از خرید سهام را جبران می‌کند. این یکی از موثرترین استراتژی‌های هجینگ محسوب می‌شود.

نمونه‌هایی از استراتژی هجینگ یا هج کردن (Hedging)

استراتژی‌های مختلفی برای فرایند هجینگ وجود دارد و هر کدام منحصر به فرد است. در این شرایط سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند که نه تنها از یک استراتژی، بلکه از استراتژی‌های متفاوت برای دریافت بهترین نتایج استفاده کنند. در ادامه، برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های هج کردن که سرمایه گذاران باید در نظر بگیرند برای شما ارائه شده است:

تنوع بخشی (Diversification)

ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید “همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید”. این ضرب المثل در واقع در امور مالی نیز صدق می‌کند. تنوع بخشی زمانی اتفاق می‌افتد که یک سرمایه گذار منابع مالی خود را در سرمایه گذاری‌هایی قرار می‌دهد که در جهت یکسانی حرکت نمی‌کنند. به عبارت ساده، این روش سرمایه گذاری‌ در انواع دارایی‌هایی است که به یکدیگر مرتبط نیستند تا در صورت کاهش یکی از این دارایی‌ها، ارزش سایر دارایی‌ها افزایش یابد.

به عنوان مثال، یک معامله‌گر سهام یک هتل، یک بیمارستان خصوصی و یک مرکز خرید زنجیره‌ای را خریداری می‌کند. اگر صنعت گردشگری که هتل در آن فعالیت می‌کند تحت تأثیر یک رویداد منفی قرار گیرد، سرمایه‌گذاری‌های دیگر تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند زیرا با یکدیگر مرتبط نیستند.

آربیتراژ (Arbitrage)

استراتژی آربیتراژ به عنوان یک روش هجینگ بسیار ساده و در عین حال بسیار هوشمندانه است. این استراتژی شامل خرید یک محصول در یک بازار و فروش فوری آن در بازار دیگری به قیمت بالاتر است. بنابراین، سودهای کوچک اما ثابت از این استراتژی به دست می‌آید. این استراتژی بیشتر در بازار سهام استفاده می‌شود. مثلا قیمت یک ارز در صرافی بایننس با صرافی کوکوین متفاوت است. شما آن را با قیمت پایین‌تر می‌خرید و در صرافی دیگر با قیمت بیشتر می‌فروشید.

هجینگ
آربیتراژ

بیایید یک مثال بسیار ساده از یک دانش‌آموز دبیرستانی را در نظر بگیریم که یک جفت کفش را از فروشگاهی که نزدیک خانه‌اش است تنها به قیمت 45 دلار می‌خرد و آن را به قیمت 70 دلار به همکلاسی‌اش می‌فروشد. هم کلاسی خوشحال است که قیمت بسیار ارزان‌تری در مقایسه با فروشگاه بزرگی که آن را به قیمت 110 دلار می‌فروشد پیدا کرده است.

میانگین کم کردن (Average Down)

استراتژی میانگین کم کردن به عنوان یک روش هجینگ ​​شامل خرید با مبلغی ثابتِ واحدهای بیشتری از یک دارایی با گذشت زمان و کاهش قیمت است. زمانی که قیمت نهایی یک سهام کاهش می‌یابد، سرمایه گذاران تعداد بیشتری از آن سهام را می‌خرند. آن‌ها اغلب از این استراتژی برای پوشش ریسک در سرمایه گذاری‌های خود استفاده می‌کنند. اگر قیمت سهامی که قبلاً خریداری کرده‌اند به میزان قابل توجهی کاهش یابد، سهام بیشتری را با قیمت پایین‌تر خریداری می‌کنند. سپس، اگر قیمت به نقطه خرید اولیه آنها افزایش یابد، سود حاصل از خرید دوم ممکن است ضررهای خرید اول را جبران کند.

نقد ماندن (Staying in cash)

این استراتژی به همان اندازه که به نظر می‌رسد ساده است. سرمایه گذار بخشی از پول خود را به صورت نقدی نگه می‌دارد و از ضررهای احتمالی در سرمایه گذاری‌های خود محافظت می‌کند.

هجینگ
هج کردن در بازار

حوزه‌های استفاده از استراتژی هجینگ

هجینگ را می‌توان در زمینه‌های مختلفی مانند کالاهای روزمره مثل گاز، روغن، فرآورده‌های گوشتی، لبنیات، شکر و غیره استفاده کرد. حوزه دیگر اوراق بهادار است که بیشتر می‌توانید آن‌ها را در قالب سهام و اوراق قرضه بیابید. سرمایه گذاران می‌توانند اوراق بهادار را بدون در اختیار داشتن دارایی به صورت فیزیکی بخرند و آنها را به یک دارایی قابل معامله تبدیل کند.

کلام آخر

هجینگ یا هج کردن یک استراتژی مهم برای حفاظت از سرمایه است که سرمایه گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند. این استراتژی به چندین صورت پیاده سازی می‌شود که در این مقاله به صورت مختصر به آن‌ها پرداختیم. همچنین مزایای استفاده از این نوع استراتژی پوشش ریسک را با هم بررسی کردیم. اگر تجربه استفاده از این استراتژی را داشته‌اید و یا در مورد مسائل مطرح شده سوالی برایتان به وجود آمده است، با ما دیدگاهتان را در میان بگذارید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان