top banner adv

هرآنچه باید از آپدیت Dencun اتریوم بدانید!

هرآنچه باید از آپدیت Dencun اتریوم بدانید!
0
بازدید : 6776

پس از اجرای موفقیت آمیز آپدیت شاپلا، شبکه اتریوم قرار است با آپدیت Dencun دستخوش تحول دیگری شود.

بر اساس پستی در وبلاگ تیم بیکو (Tim Beiko)، مدیر انجمن بنیاد اتریوم مورخ 3 می، توسعه دهندگان اصلی اتریوم در حال حاضر در مراحل نهایی برنامه ریزی برای آپدیت Dencun هستند. آپدیت‌های قبلی به دنبال کاهش مصرف انرژی، افزایش مقیاس پذیری و بهبود سرعت تراکنش بودند. هدف اصلی آپدیت Dencun کاهش هزینه تراکنش‌های مرتبط با شبکه اتریوم است. با فکت کوینز همراه باشید.

بیشتر بخوانید : NFT تقسیم شده (FNFT) چیست ؟ آشنایی با مفهوم NFT با مالکیت اشتراکی

آپدیت Dencun چیست؟

آپدیت Dencun نام خود را از ترکیب دو عنصر گرفته است: “Deneb” به معنای ستاره‌ای در صورت فلکی ماکیان و “Cancun” شهری در مکزیک. این قرارداد نامگذاری از الگوی مشابه ارتقاء شاپلا (Shapella) پیروی می‌کند که شهر چینی شانگهای را با “Capella”، درخشان ترین ستاره صورت فلکی ارابه ران یا Auriga ترکیب می‌کند.

آپدیت Dencun چیست؟

آپدیت Dencun قرار است از چندین پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) به ویژه EIP-4844، EIP-6780، EIP-1153 و EIP-6475 استفاده کند. یادتان باشد که این EIP ها تحت بررسی کامل توسط جامعه اتریوم قرار می‌گیرند. در صورت تایید شدن، در کد شبکه گنجانده می‌شوند. چهار EIP ذکر شده در آپدیت Dencun بر تقویت لایه اجرایی اتریوم تمرکز دارند. این لایه بلاکچینی است که در پردازش تراکنش‌ها برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) تخصص دارد.

بیشتر بخوانید: استاندارد ERC_4337 چیست؟ آشنایی با جدیدترین استاندارد اتریوم

EIP-4844 چیست؟ آشنایی با Proto-Danksharding

اجازه دهید با درک EIP-4844 که به عنوان Proto-Danksharding نیز شناخته می‌شود شروع کنیم. این EIP یک لایه داده جدید را به شبکه اتریوم معرفی می‌کند که به عنوان یک نقطه تعامل برای لایه توافق فعلی و لایه اجرایی عمل می‌کند. به زبان ساده، proto-Danksharding نسخه دیگری از شاردینگ است. فرآیندی که داده‌ها را بین چندین ماشین تقسیم می‌کند تا سرعت پردازش را افزایش دهد و مقیاس پذیری شبکه را بهبود بخشد.

با معرفی EIP-4844، اصطلاح «حباب‌های داده» به طور موقت به تصویر کشیده می‌شود. این حباب‌ها رشته‌های بایتی با حداکثر اندازه 125 کیلوبایت هستند. هدف آن‌ها کاهش بار شبکه ناشی از رشد اندازه بلاک‌ها و کاهش هزینه تراکنش است.

این آپدیت می‌تواند تأثیر زیادی بر روی لایه‌های 2 نیز داشته باشد. انتظار می‌رود راه‌حل‌های لایه 2 از این حباب‌ها برای بازیابی کارآمدتر داده‌ها استفاده کنند. زیرا اندازه کوچک‌تر حباب‌ها امکان بازیابی سریع‌تر داده‌ها را فراهم می‌کند. علاوه بر این، این حباب‌ها به طور دائمی در بلاک چین ذخیره نمی‌شوند. این مسئله به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های گس شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلاکچین لایه 1 و لایه 2 ؟ راه حلی برای مقیاس پذیری

EIP-6780: غیرفعال سازی کد SELFDESTRUCT

آپدیت Dencun تغییر دیگری را از طریق EIP-6780 ایجاد می‌کند. این تغییر شامل غیرفعال کردن کد عملیاتی SELFDESTRUCT است. این اپکد (opcode) امکان ایجاد و حذف قراردادها در یک تراکنش را فراهم می‌کند. در عین حال نیز عملکرد SELFDESTRUCT را حفظ می‌کند. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که Opcode ذخیره یا کد قرارداد را در سایر موارد حذف نخواهد کرد.

EIP-1153: ذخیره سازی گذرا

EIP-1153 راه ‌حلی را پیشنهاد می‌کند که اجازه می‌دهد داده‌های خاصی از تراکنش‌ها را به جای ذخیره در بلاک چین، دور انداخت. این امر از طریق اجرای دو کد عملیاتی جدید به نام‌های TSTORE و TLOAD به اجرایی می‌شود. این دو کد ذخیره‌سازی موقتی را فراهم می‌کنند و در پایان هر تراکنش پاک می‌شوند. این ویژگی می‌توانند فرصت‌های جدیدی مانند تاییدیه‌های ERC-20 تک تراکنش، بهبود در دسترس بودن فضای بلاک، پیاده‌سازی قفل‌های ورود مجدد و کاهش هزینه‌های مربوط به ذخیره‌سازی داده‌های آن-چین را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید : اصطلاح خودت تحقیق کن یا دیور (DYOR) چیست؟

بیشتر بخوانید : الگوریتم استخراج ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با انواع الگوریتم‌های ماینینگ

EIP-6475: SSZ اختیاری

EIP-6475، همچنین به عنوان گزینه‌ی سریال سازی ساده (SSZ) شناخته می‌شود. این EIP فعالیتی مرتبط با Danksharding برای معرفی انواع جدیدی از تراکنش‌ها دارد. با استفاده از رمزگذاری SSZ، فرمت تراکنش با اشیاء SSZ که در آینده به شبکه اتریوم معرفی خواهند شد، سازگار می‌شود. این آپدیت ، کارایی و سازگاری تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد و راه را برای پیشرفت‌ها و بهبودهای آتی در اکوسیستم اتریوم هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: مفهوم ZKevm اتریوم چیست و چه تاثیری بر شبکه دارد؟

نتیجه گیری

آپدیت Dencun هنوز در حال توسعه است و هیچ برنامه مشخصی برای زمان اجرای آن وجود ندارد. علاوه بر این، میزان تأثیر آن بر شبکه اتریوم و کاربرانش هنوز ناشناخته است. با این حال، اگر آپدیت Dencun به طور صحیح اجرا شود، این پتانسیل را دارد که نقطه عطف مهمی برای اکوسیستم اتریوم باشد. در صورت کاهش هزینه‌های تراکنش، کاربران ممکن است از تجربه مقرون به صرفه‌تری برخوردار شوند. همین امر ممکن است اتریوم را در دسترس‌تر و جذاب‌تر کند و موقعیت آن را در بازار تقویت کند.

نظر شما در مورد آپدیت Dencun چیست؟ به نظر شما آیا برای اکوسیستم اتریوم مفید است؟ دیدگاهتان را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

سوالات متداول

آپدیت Dencun چیست؟

آپدیت Dencun نام خود را از ترکیب دو عنصر گرفته است: “Deneb” به معنای ستاره‌ای در صورت فلکی ماکیان و “Cancun” شهری در مکزیک. این قرارداد نامگذاری از الگوی مشابه ارتقاء شاپلا (Shapella) پیروی می‌کند که شهر چینی شانگهای را با “Capella”، درخشان ترین ستاره صورت فلکی ارابه ران یا Auriga ترکیب می‌کند.

بیشتر بخوانید : سخت کردن کمّی (Quantitative Tightening) چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟

بیشتر بخوانید : احراز هویت دوعاملی و انواع آن

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x