هرآنچه باید از شبکه Flare و ایردراپ FLR بدانید!

خانهمعرفی پروژههرآنچه باید از...

آنچه می‌خوانید...

شبکه Flare برای ارائه قابلیت‌های قرارداد هوشمند به بلاک چین‌ها بدون وابستگی به آن‌ها و با استفاده از ارز دیجیتال ریپل (XRP) طراحی شده است. توکن اصلی شبکه فلر نیز FLR نام دارد که برای پرداخت کارمزدها و تسهیل استفاده از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایجاد شده است. در این مطلب از فکت کوینز نگاهی دقیق‌تر به این شبکه و ایردراپ Flare خواهیم داشت.

شبکه Flare چیست؟

شبکه فلر (Flare) یک ماشین مجازی اتریوم لایه 1 (EVM) مبتنی بر فناوری بلاک چین است که بر اساس مکانیسم اجماع گواهی سپرده یا همان اثبات سهام (PoS) کار می‌کند. این شبکه قرار بود در فازهای مختلف راه‌اندازی شود. اما باگذشت بیش از دو سال از توسعه آن سرانجام در 14 ژوئیه 2022 به عنوان یک نرم‌افزار بتا در حالت مشاهده خصوصی راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست ؟ POS به زبان ساده

هرآنچه-باید-از-شبکه-Flare-و-ایردراپ-آن-بدانید

برای اطمینان از اینکه باگ‌ها و سایر مسائل فنی در طول راه‌اندازی شبکه فلر به حداقل برسد، شرکت حسابرسی معروف Trail of Bits یک ممیزی جامع بر روی آن انجام داد. این ممیزی در 16 مه 2022 آغاز شد و در هفته دوم ژوئن همان سال به پایان رسید و نتایج آن در 16 ژوئن اعلام گشت. ممیزی Trail of Bits هیچ نقص یا باگ قابل توجهی پیدا نکرد که بتواند بر شبکه تاثیر منفی بگذارد. بنابراین امکان راه‌اندازی کامل شبکه در 14 ژوئیه 2022 فراهم شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلاکچین لایه 1 و لایه 2 ؟ راه حلی برای مقیاس پذیری

شبکه Flare چگونه کار می‌کند؟

فلر از دو پروتکل بین بلاک چینی State Connector و Flare Time Series Oracle تشکیل شده است. پروتکل State Connector اجازه می‌دهد تا اجماع در مورد داده‌های بلاک چین‌های خارجی به طور مستقیم بر روی زنجیره ایجاد شود. پروتکل Flare Time Series Oracle (FTSO) نیز یک اوراکل غیرمتمرکز است که داده‌های خارج از زنجیره مانند قیمت ارزهای دیجیتال را رصد می‌کند.

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در شبکه فلر می‌توانند به‌راحتی و به‌موقع از اطلاعات تمامی بلاک چین‌ها استفاده کنند. اگرچه کاربرد اصلی این شبکه به ارائه ورودی‌هایی برای پلتفرم‌های دیفای برمی‌گردد. پلتفرم‌های دیفای و همچنین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به طور گسترده از شبکه فلر استفاده می‌کنند. زیرا مشکلات دستیابی به اجماع در یک سیستم استاندارد غیرمتمرکز را برطرف می‌کند.

شبکه-Flare-چگونه-کار-می‌کند؟

پیشرفته‌ترین شبکه‌های غیرمتمرکز وظیفه پیاده‌سازی مدل‌های اثبات رمزنگاری برای نمایش تحمل خطا و هم‌زمانی بیزانس را دارند. شبکه Flare به خوبی می‌تواند این وظایف را به عنوان یک الگوریتم تحمل خطای بیزانس به وسیله نودهای قابل اعتماد خود انجام دهد. بنابراین امکان عدم تمرکز واقعی را فراهم می‌کند. الگوریتم تحمل خطای بیزانس یک مکانیسم اجماع است که شبکه‌هایی مانند استلار (Stellar) و ریپل (XRP) هم از آن بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: شبکه لایه 1 و پلتفرم اوراکل فلر راه‌اندازی شد

رمز ارز شبکه فلر (FLR)

ارز دیجیتال اصلی شبکه فلر که قبلا اسپارک (Spark) نام داشت، اکنون با حروف اختصاری FLR شناخته می‌شود. هدف این توکن جلوگیری از حملات اسپم از طریق کارمزد تراکنش خواهد بود. از این گذشته، اگر تراکنش‌ها کاملا رایگان بودند، کاربران می‌توانستند شبکه فلر را با تراکنش‌های بی‌معنی اسپم و شلوغ کنند.

ارز دیجیتال FLR به غیر از کنترل اسپم و پرداخت کارمزد در شبکه چندین کاربرد دیگر هم دارد. مثلا می‌تواند به صورت رپد فلر (WFLR) هم عرضه شود. رپد فلر کاربردهای قابل برنامه‌ریزی مانند پرداخت وثیقه در دی اپ‌ها، تفویض اختیار به پروتکل FTSO و مشارکت در حاکمیت شبکه دارد.

FLR

زمانی که FLR هنوز به عنوان ارز دیجیتال Spark شناخته می‌شد، عملکرد انتقال داده‌ها از طریق یک اوراکل بر روی بلاک چین را هم بر عهده داشت. همچنین علاوه بر تعیین اعتبارسنج و حاکمیت شبکه می‌توانست برای ساخت برنامه‌های وابسته به اسپارک (SPA) نیز استفاده شود.

این برنامه‌ها می‌توانستند ارزهای شبکه‌های مختلف را در خود جای دهند. به عنوان مثال می‌توان به توکن FXRP، یک نسخه بدون نیاز به اعتماد از ریپل (XRP) اشاره کرد. با این حال، این برنامه از آن زمان با معرفی FAsset ها کاملا بلااستفاده شده است.

بیشتر بخوانید: ریپل (Ripple) چیست؟ خدمات، معایب و مزایای ریپل

ایردراپ Flare چیست؟ چگونه توکن FLR دریافت کنم؟

15 درصد از عرضه FLR به میزان 4,278,738,205 واحد از طریق یک رویداد ایردراپ در 9 ژانویه 2023 توزیع می‌شود. همه دارندگان ریپل (XRP) از صرافی‌های شرکت‌کننده مانند Bybit، Binance و OKX می‌توانند در این رویداد ایردراپ شرکت کنند. پس از این ایردراپ اولیه، مابقی کوین‌ها نیز به صورت ماهیانه و طی 36 ماه توزیع خواهند شد.

مقدار کل توزیع بر اساس یک اسنپ‌ شات (Snapshot) از دارندگان XRP در 12 دسامبر 2020 محاسبه می‌شود. بنابراین به ازای هر 1 ریپل، 1.1511 ارز فلر توزیع خواهد شد. از این رو، دارندگان XRP واجد شرایط می‌توانند به ازای هر کوین XRP خود بیش از یک کوین FLR دریافت کنند. این ایردراپ به آرامی گسترش می‌یابد تا کاربران پس از دریافت کوین‌های FLR خود تمام آن‌ها را فورا نفروشند. چراکه این کار احتمالا منجر به کاهش شدید قیمت خواهد شد.

ایردراپ فلر

بسیاری از دارندگان XRP، علاقه‌مند به استفاده از Flare به دلیل ابزار ایجاد شده توسط این شبکه هستند. اما درصد کمی از افراد فقط می‌خواهند در ایردراپ FLR شرکت کنند تا پول رایگان به دست آورند. گام دیگری که برای کاهش پتانسیل اثرات منفی این ایردراپ برداشته شده است، محدود کردن مقدار نقدینگی موجود در بازار در هر زمان معینی خواهد بود. زیرا طولانی شده فرآیند آزادسازی سرمایه می‌تواند نقدینگی کل را به طور طبیعی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:توکن Bonk چیست؟ هرآنچه باید از میم‌کوین جدید سولانا بدانید

به‌روزرسانی شبکه فلر در سال 2022

شبکه فلر برای اولین بار در سال 2020 معرفی شد و قرار بود در همان سال نیز رسما راه‌اندازی شود. هدف اولیه آن هم ایجاد بلاک چینی بود که چند توکن از شبکه‌های L1 را در خود جای دهد و بتواند از آن‌ها در قراردادهای هوشمند استفاده کند. با این حال، شبکه به سرعت تصمیم گرفت از مسیر اصلی خود دور شود. گروه Flare Network با گسترش دامنه خود و انجام تحقیقات و مهندسی بیشتر قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی، توانست شبکه بسیار امیدوارکننده‌تری بسازد.

آخرین مدل Flare پیشرفت‌هایی را در عملکرد زنجیره‌ای متقابل با سیستم‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. پیش از این، ایجاد پل توکن تنها با استفاده از سیستم‌های عمدتا متمرکز امکان‌پذیر بود. به این ترتیب، پل‌سازی توکنی، ناخودآگاه به نسخه دیجیتالی مدل استاندارد بانکداری تبدیل می‌شد. در همین حال، گزینه‌های کاملا غیرمتمرکز نیز به‌طور قابل‌توجهی کند بودند. به این معنی که سرمایه‌گذاران مجبور بودند بین یک سیستم کند (غیرمتمرکز) یا یک سیستم ناامن (متمرکز) دست به انتخاب بزنند.

به‌روزرسانی-شبکه-فلیر-در-سال-2022

اما شبکه Flare به عنوان یک شبکه پیشرفته طراحی شد تا قابلیت همکاری بین بلاک چینی را متحول کند. این سیستم، زنجیره‌ای کاملا غیرمتمرکز را پدید می‌آورد که به طور قابل‌توجهی امن‌تر از جایگزین‌های فعلی است. در حال حاضر، شبکه Flare خود دو محصول بین بلاک چینی یعنی F-Assets و Layer Cake را توسعه داده است و سومین محصول آن یعنی Relay هم هنوز در مرحله تولید قرار دارد. شبکه فلیر می‌خواهد همه بلاک چین‌ها را به هم متصل کند و همچنان یک سیستم غیرمتمرکز باقی بماند.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ نظر بهترین کارشناسان را بخوانید!

قابلیت‌های شبکه فلر (Flare)

جامعه کریپتو با خوش‌بینی به شبکه فلیر و کوین FLR نگاه می‌کنند. این شبکه برای ادغام در EVM طراحی شده است. سیستمی که قراردادهای هوشمند را به فهرستی از دستورالعمل‌ها تبدیل می‌کند تا رایانه‌ها آن‌ها را به درستی بخوانند. به این ترتیب، شبکه فلر می‌تواند قراردادهای هوشمند تورینگ کامل را اجرا کند. با این ویژگی تقریبا هر نوع کار محاسباتی را می‌توان اجرا کرد. البته تا زمانی که سیستم حافظه کافی برای پردازش داشته باشد.

هنگامی که شبکه راه‌اندازی و اجرا می‌شود، یک اکوسیستم کاملا تحقق‌یافته از برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) ایجاد می‌کند. بنابراین تضمین می‌شود که شبکه‌های دارای قرارداد هوشمند بتوانند به درستی مقیاس‌پذیر شوند.

ویژگی‌های-خاص-در-شبکه-Flare

ویژگی‌های شبکه Flare شباهت زیادی به مدل آوالانچ (Avalanche) دارد. یعنی پروتکل اجماع آن به خوبی با الگوریتم تاب آور خطای بیزانس کار می‌کند. اما طراحی این سیستم به‌گونه‌ای است که برای اطمینان از ایمن ماندن شبکه تنها به االگوریتم گواهی سپرده (PoS) متکی نخواهد بود. سایر ویژگی‌های شبکه فلیر به شرح زیر هستند:

1. FAssetها در شبکه Flare

FAsset ها می‌توانند آن دسته از کوین‌های ناسازگار با قراردادهای هوشمند را به این ویژگی تجهیز می‌کند. ریپل (XRP)، دوج کوین (DOGE)، بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC) برخی از ارزهایی هستند که می‌توانند سازگاری با قراردادهای هوشمند را با شبکه Flare به دست آورند.

2. افزونه Layer Cake

Layer Cake یک افزودنی منحصر به فرد در شبکه فلر است که با آن می‌توان پل‌های غیرمتمرکزی را برای اتصال پلتفرم‌های قرارداد هوشمند ایجاد نمود. به عنوان مثال، یک پل که بتواند فلر را به سولانا متصل کند. اگرچه نیازی نیست که خود شبکه Flare بخشی از این پل باشد.

بلاک چین‌های شخص ثالث و امن مانند سولانا (Solana) و اتریوم (Ethereum) نیز می‌توانند با ویژگی Layer Cake به یکدیگر پل بزنند. با Layer Cake می‌توان F-Asset ها را در شبکه فلیر و هر بلاک چین طرف سومی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:ارز دیجیتال آوالانچ (Avalanche) چیست؟ نقش توکن AVAX در اکوسیستم آن چیست؟

3. رله (Relay)

ویژگی رله (Relay) در شبکه فلر به انتقال امن انواع اطلاعات بین تمامی بلاک چین‌ها اشاره دارد. این اطلاعات قابل انتقال می‌تواند داده‌های خارج از بلاک چین (Off-Chain) را هم شامل شود. این رله‌ها از طریق ویژگی State Connector شبکه فلر به یکدیگر متصل می‌شوند. برای مثال می‌توان به راه‌اندازی یک رله بین قیمت سولانا و پروتکل FTSO اشاره کرد.

مقایسه فلر (FLR) و اتریوم (ETH)

برای درک عمیق‌تر شبکه فلر مهم است که ارز دیجیتال FLR را با ETH مقایسه کنیم. اتریوم پس از آپدیت مرج و انتقال به مکانیسم گواهی سپرده (PoS)، اعتبارسنج‌هایی دارد که اساسا امنیت شبکه اتریوم را تامین می‌کنند. به این ترتیب، امنیت اتریوم تا حد زیادی به سپرده گذاری (استیکینگ) اتر در هر زمان واحد بستگی دارد. با این حال، این الزام برای ارز دیجیتال FLR ضروری نیست.

رمز ارز FLR با اجتناب از مکانیسم PoS می‌تواند کاربردهای بیشتری هم داشته باشد. این امر برای سیستم‌هایی مانند اتریوم که به دلایل امنیتی و برای گسترش کاربردهای خود از استیکینگ یا سپرده گذاری استفاده می‌کنند، چالش‌برانگیز و بالقوه خطرناک خواهد بود. اما کوین FLR به دلیل نحوه طراحی خود و عدم نیاز به در نظر گرفتن امنیت، تطبیق‌پذیری بیشتری ارائه می‌کند.

مقایسه-FLR-و-اتریوم-ETH

توکنومیک ارز دیجیتال FLR

ارز دیجیتال FLR در 10 ژانویه 2023 و با قیمت 0.04 دلار وارد بازار شد. FLR یک رمز ارز تورمی در نظر گرفته می‌شود و بر اساس طرح توزیع خود از تورم سالانه 10 درصد برخوردار خواهد بود.

با این حال، شبکه Flare پیشنهاد حاکمیتی FIP.01 را در رابطه با نحوه توزیع توکن و کاهش تورم کوتاه‌مدت و بلندمدت آن مطرح کرده است. در صورت تصویب این پیشنهاد، تورم به 10 درصد در سال اول، 7 درصد در سال دوم و 5 درصد در سال سوم به بعد تعدیل خواهد شد.

با این روش، سقف عرضه ارز دیجیتال فلر 5 میلیارد کوین در سال خواهد بود. 70 درصد از این عرضه به پاداش‌های پروتکل FTSO، 20 درصد به پاداش اعتبارسنجی و 10 درصد هم به ارائه‌دهندگان گواهی پیش‌فرض پروتکل State Connector داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل بازی دیفای کینگدامز (DeFi Kingdoms)

آیا FLR سرمایه‌گذاری خوبی است؟

شبکه فلیر یک نقشه راه گسترده دارد که با راه‌اندازی شبکه اصلی و همچنین توزیع 15 درصد اول عرضه در ایردراپ آغاز می‌شود. مرحله بعدی توسعه نیز شامل تصویب طرح پیشنهادی FIP.01 خواهد بود که در بالا ذکر شد. البته هدف از این طرح صرفا بهبود اقتصاد بلندمدت توکن نیست. زیرا مزایای دیگری مانند افزایش انگیزه کاربران برای تعامل با شبکه، رفع خطر سرازیر شدن کوین‌ها به صرافی‌ها و مدیریت بهتر نقدینگی شبکه را در پی دارد.

شبکه-فلیر-و-سرمایه-گذاری-FLR

البته به خاطر داشته باشید که رای‌گیری در مورد پیشنهاد حاکمیتی فوق تنها پس از توزیع 75 درصد از 15 درصد اول انجام می‌شود. گام بعدی شبکه FLR شامل راه‌اندازی پل سانگ برد (Songbird) است. این پل به ارز دیجیتال Songbird اجازه می‌دهد مستقیما با کوین FLR مرتبط شود. مرحله نهایی نقشه راه هم به راه‌اندازی دسته دوم پل‌های Layer Cake برمی‌گردد. این پل‌ها می‌توانند شبکه فلیر را به هر بلاک چین محبوب در قراردادهای هوشمند متصل کنند. از مزایای سرمایه‌گذاری در توکن‌های FLR می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اتصال مستقیم به ارز دیجیتال ریپل (XRP)
  • هدایت پروژه توسط یک گروه قوی به رهبری هوگو فیلیون و شان روآن
  • ارائه‌شده در بسیاری از صرافی‌های بزرگ
  • سیستم حاکمیتی قابل پیش‌بینی
  • کاربردهای مهم و متعدد
  • سازگاری با کیف پول‌های گوناگون

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال FLR

به طور کلی، پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال فلر برای چند سال آینده غیرممکن خواهد بود. زیرا داده‌ها و سوابق تاریخی برای تحلیل تکنیکال وجود ندارد. با این حال، ساختار شبکه فلر حاکی از آن است که کوین FLR باید نسبتا مناسب باشد. به طور کلی، آغاز کار FLR را می‌توان با سایر رمز ارزهای لایه 1 مانند ETH مقایسه کرد.

اتریوم در چند سال اول حضور خود در بازار از رشد ثابتی برخوردار بود و در نهایت ارزش آن در آغاز سال 2021 به سرعت افزایش یافت. ارز دیجیتال FLR هم احتمالا مسیر مشابهی خواهد داشت. به این معنی که ارزش بازار آن احتمالا در چند سال آینده با نرخ ثابتی رشد خواهد کرد. در کل ارز دیجیتال FLR و شبکه آن در حال حاضر ارتباطات قوی با سایر ارزهای دیجیتال دارند. بنابراین می‌توان سرمایه‌گذاری در FLR را خوب ارزیابی کرد.

جمع‌بندی

شبکه فلر مزایایی را در ارتباط بین بلاک چینی خود ارائه می‌دهد که با هیچ شبکه دیگری امکان پذیر نیست. همچنین فلر قابلیت ایجاد پل‌های غیرمتمرکز با یکدیگر را به همه شبکه‌ها ارائه می‌دهد. حتی اگر پل به Flare منتهی نشود یا از آن عبور نکند، باز هم شبکه فلر می‌تواند آن را ایمن کند. امیدواریم که راهنمای ما در مورد شبکه Flare در درک آن به شما کمک کرده باشد.

سوالات متداول

ایردراپ Flare چه زمانی انجام شد؟

پروژه Flare توکن (FLR) خود را بین 24 اکتبر و 6 نوامبر به دارندگان XRP ارسال کرد. این پروژه قابلیت‌های قرارداد هوشمند را به شبکه ریپل می‌آورد. هدف این توکن جلوگیری از حملات اسپم از طریق کارمزد تراکنش خواهد بود. از این گذشته، اگر تراکنش‌ها کاملا رایگان بودند، کاربران می‌توانستند شبکه فلر را با تراکنش‌های بی‌معنی اسپم و شلوغ کنند.

شبکه فلیر چه قابلیتی دارد؟

شبکه فلر می‌تواند قراردادهای هوشمند تورینگ کامل را اجرا کند. با این ویژگی تقریبا هر نوع کار محاسباتی را می‌توان اجرا کرد. البته تا زمانی که سیستم حافظه کافی برای پردازش داشته باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان