top banner adv

هرآنچه باید درمورد دفترچه سفارش ارز دیجیتال (Order Book) و نحوه خواندن آن بدانید!

هرآنچه باید درمورد دفترچه سفارش ارز دیجیتال (Order Book) و نحوه خواندن آن بدانید!
0
بازدید : 14917

سفارش‌ها، ابزاری هستند که به‌وسیله آن، معامله‌گران با یک صرافی ارتباط برقرار می‌کنند. دفترچه سفارش ارز دیجیتال ابزار مفیدی برای معامله‌گران و تحلیل‌گران مالی است؛ زیرا اطلاعات قیمت‌گذاری با ارزش و لحظه‌ای را در یک نگاه ارائه می‌دهد. در این مقاله از فکت کوینز نحوه خواندن دفترچه سفارش را توضیح می‌دهیم. علاوه بر این، به این موضوع می‌پردازیم که چگونه دفترچه سفارش به شما در معامله کردن کمک می‌کند.

دفترچه سفارش ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید : بلاک چین Permissioned یا مجوزمحور و بلاک چین Permissionless یا بدون مجوز چیست؟

اصطلاح دفترچه سفارش به فهرست سفارشات خرید و فروش در صرافی اشاره دارد. هر کوینی که در صرافی معامله می‌شود دفترچه سفارش جداگانه‌ای خواهد داشت. همه صرافی‌ها دفترچه‌ سفارش خود را دارند. در دفترچه‌ سفارش، فهرستی از سفارش‌های انجام‌شده برای دارایی‌ مالی (مانند سهام، اوراق قرضه و ارز دیجیتال) ثبت شده است. آنها بر اساس سطح قیمت مرتب شده و تعداد کوین‌هایی را که می‌توان در هر قیمت معامله کرد فهرست می‌کنند.

دفترچه سفارش ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید: بازار بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام بهتر است؟

از دفترچه سفارش ارز دیجیتال چگونه می‌توان استفاده کرد؟

وظیفه اصلی هر صرافی جفت کردن خریداران هماهنگ با فروشندگان در یک قیمت است و دفترچه سفارش این وظیفه را انجام می‌دهد. خریداران در صرافی برای کوین‌های خاص «پیشنهاداتی» را ارسال می‌کنند در حالی که فروشندگان «درخواست‌ها» را ارسال می‌کنند. معاملات دوطرفه زمانی انجام می‌شود که یک جفت سفارش در قیمت برابر پیدا شود. دفترچه سفارش که ماهیتی پویا دارد، این پیشنهادات و درخواست‌های در حال تغییر را پیوسته و مداوم پیگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با ویژگی و کاربرد استانداردهای اتریوم

از دفترچه سفارش ارز دیجیتال چگونه می‌توان استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید: روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

نحوه خواندن دفترچه سفارش ارز دیجیتال

یک دفترچه سفارش ارز دیجیتال معمولی از 3 جزء اصلی تشکیل شده است: سفارشات خرید، سفارشات فروش و تاریخچه معاملات.

پیشنهادها در مقابل درخواست‌ها

سفارش‌های خرید شامل همه «پیشنهاداتی» است که قیمت و مقداری که خریدار می‌خواهد یک کوین را خریداری کند شامل می‌شود. سفارشات فروش شامل مقدار کوین برای فروش و قیمتی است که فروشندگان مایل هستند کوین‌های خود را بفروشند. در اصل، یک Bid یا پیشنهاد، به قیمت خرید گفته می‌شود در حالی که یک Ask یا درخواست همان قیمت فروش است.

بیشتر بخوانید: آموزش پوزیشن شورت (Short) در بازار ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید : ارزش کل قفل شده (TVL) چیست ؟ معیار ارزیابی پروژه‌های دیفای

بخش‌های دفترچه سفارش ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید : استخراج ترکیبی (Combined Mining)

در دفترچه سفارش بخش‌های مختلفی وجود دارد و سفارش‌های مختلفی ثبت می‌شود. در ادامه به معرفی این بخش‌ها می‌پردازیم.

سفارشات خرید و فروش

سفارش‎های خرید از یک ترتیب نزولی پیروی می‌کنند؛ به عبارتی دیگر، بالاترین پیشنهاد قیمت در بالای دفترچه سفارش قرار می‌گیرد. سفارش‌های فروش ترتیب صعودی دارند، بنابراین، پایین‌ترین قیمت فروش را در بالای فهرست پیدا خواهید کرد. معامله در صورتی انجام می‌شود که بالاترین قیمت خرید با پایین‌ترین قیمت فروش مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید : سود آن چین (on-chain yield ) ؛ برای استیک به چه مواردی توجه کنیم ؟

تاریخچه معاملات و سایر بخش‌ها

علاوه بر قیمت‌های درخواستی و پیشنهادی، دفترچه سفارش ارز دیجیتال معمولا حاوی تاریخچه سفارش نیز است که به تعیین جهت کلی قیمت‌های بازار کمک می‌کنند. برخی از دفترچه‌های سفارش ممکن است شامل سفارش‌های بازار، استاپ لاس، لیمیت و تریلینگ استاپ باشند.

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

نحوه خواندن چارت عمق بازار

عمق بازار معیاری برای سنجش نقدینگی بازار سکه است. چارت یا نمودار عمق بازار، نقدینگی یک سکه در بازار را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، این نمودار، توانایی بازار ارز دیجیتال برای اجرای سفارشات بزرگ بدون تأثیر زیاد بر قیمت سکه را به نمایش می‌گذارد. اگرچه این چارت ممکن است همیشه دقیق نباشد، اما عمق بازار ارتباط نزدیکی با حجم معاملات دارد. هرچه حجم معاملات یک کوین بیشتر باشد، بازار آن، عمق بهتری دارد.

نحوه خواندن چارت عمق بازار

علاوه بر این، نمودار عمق بازار به معامله‌گران کمک می‌کند تا عرضه و تقاضای کلی یک جفت معاملاتی را درک کنند و در عین حال نشانه‌هایی از وضعیت بازار ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توان این نشانه‌ها را کشف کرد.

برای مثال، «دیوارهای» خرید و فروش یک نمودار عمق بازار سطوحی را نشان می‌دهد که در آن تقاضا (یا عرضه) برای یک کوین به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این دیوارها تعداد زیادی سفارش خرید یا فروش در یک نقطه قیمت معین را نشان می‌دهند. هر چه دیوار بلندتر باشد، بازار عمیق‌تر است.

نمودارهای عمق بازار نیز به تعیین جهت حرکت قیمت کمک می‌کنند. به عنوان مثال، پایین بودن عمق بازار در برخی قیمت‌ها پیش‌بینی جهت قیمت‌ها را برای نهنگ‌ها و صندوق‌های بزرگ با منابع تقریباً نامحدود آسان‌تر می‌کند. در مقابل، هرچه بازار عمق بیشتری داشته باشد پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها سخت‌تر می‌شود که نشان‌دهنده ثبات بازار در کوتاه‌مدت است.

بیشتر بخوانید: نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ بزرگترین نهنگ بازار ارز دیجیتال کیست؟

بالاترین پیشنهاد در دفترچه سفارش

بالای دفترچه سفارش ارز دیجیتال جایی است که شما بالاترین پیشنهاد را پیدا خواهید کرد (بالاترین مبلغی که کسی مایل است برای حفظ امنیت دارایی / کوین در هر زمان بپردازد). علاوه بر این، شما می‌توانید پایین‌ترین قیمت‌های درخواستی را در بالای دفترچه پیدا کنید (پایین‌ترین مبلغی که کسی برای فروش یک سکه درخواست می‌دهد).

بالای دفترچه چه سفارش

نقدینگی دفترچه سفارش ارز دیجیتال

معامله‌گرانی که با حجم عظیمی از ارزهای دیجیتال سروکار دارند، اغلب نگران هستند که آیا سفارشات آنها بدون تغییر زیاد قیمت انجام می‌گیرد یا خیر. اگر با ادامه دادن خرید، قیمت‌ها به تدریج افزایش یابد، میانگین‌ها و هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. معامله‌گران پس از آن باید سود بسیار بیشتری کسب کنند تا همچنان سود خود را از معامله حفظ کنند.

نقدینگی می‌سنجد که چگونه می‌توان این معاملات را بدون حرکت زیاد قیمت انجام داد. هر چه نقدینگی یک دارایی بیشتر باشد، تقاضا و عرضه آن بیشتر می‌شود. دفترچه سفارش ارز دیجیتال و عمق بازار، هر دو نقدینگی را به روش‌های خاص خود اندازه‌گیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

حمایت و مقاومت

نمودارهای عمق بازار همچنین همانند شاخص‌های حمایت و مقاومت برای ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. به عنوان مثال، یک دیوار خرید بزرگ در نمودار نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مایل به خرید آن کوین با قیمت مشخصی هستند. هنگامی که قیمت‌ها به آن نقطه رسید، معامله‌گران آن را می‌خرند زیرا سفارشات خرید زیاد باعث حفظ قیمت‌ در آن سطح می‌شود. بنابراین، معامله‌گران ممکن است متقاعد شوند که یک دارایی را بفروشند یا یک سفارش خرید ثبت کنند.

همین روند درباره دیوار فروش صدق می‌کند. از آنجایی که فروشندگان زیادی در یک سطح قیمت خاص وجود دارند، همانند یک سطح مقاومتی در برابر افزایش بیشتر قیمت عمل می‌کند. تعداد زیاد فروشندگان مانع بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود و مثل یک سد واقعی عمل می‌کند و از حرکت رو به بالای قیمت ارز در بازار جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ نظر بهترین کارشناسان را بخوانید!

نتیجه‌گیری

در این مقاله به موضوع دفترچه سفارش ارز دیجیتال پرداختیم. به طور خلاصه، هر دو ابزاری که ذکر کردیم، به معامله‌گران حاضر در بازار این فرصت را می‎‌دهد تا در لحظات خاص و مهم تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. دفترچه‌ سفارش‌های پویا و نمودارهای آن از نظر بصری به معامله‌گران کمک می‌کنند تا احساسات و اسپرد بازار را قبل از انجام معاملات بسنجند و بازدهی سرمایه خود را به حداکثر برسانند.

چگونه دفترچه سفارش بازار را بخوانیم؟

سفارش‌های خرید معمولا به ترتیب نزولی دسته‌بندی می‌شوند؛ به عبارتی دیگر، بالاترین پیشنهاد در بالای دفترچه سفارش قرار دارد. از سوی دیگر، سفارش‌های فروش به ترتیب صعودی فهرست‌بندی می‌شوند، بنابراین پایین‌ترین قیمت فروش در بالا قرار دارد. در هر نقطه، اگر بالاترین قیمت خرید با ارزان‌ترین فروش مطابقت داشته باشد، معامله انجام می‌شود.

چگونه عمق سفارش را اندازه گیری می‌کنید؟

عمق سفارش را می‌توان با استفاده از نمودار عمق بازار ارزیابی کرد. در میان سایر مؤلفه‌ها، نمودارهای عمق بازار حاوی «دیوارهای» خرید و فروش هستند که نشان می‌دهند حمایت و مقاومت کجاست و نقدینگی در چه جایی به شدت افزایش می‌یابد.

هدف از نگهداری دفترچه سفارش ارز دیجیتال چیست؟

کار اساسی هر صرافی، جفت کردن خریدارانی است که با فروشندگان در هر نقطه قیمتی به توافق می‌رسند. یک دفترچه سفارش دقیقا چنین کاری را انجام می‌دهد. خریداران در صرافی برای کوین‌های خاص «پیشنهاد» ارسال می‌کنند، در حالی که فروشندگان «درخواست» را ارسال می‌کنند. معاملات در هر دو طرف زمانی انجام می‌شود که یک همخوانی قیمت پیدا شود. دفترچه‌های سفارش این پیشنهادات و درخواست‌ها را به طور مدام پیگیری می‌کنند.

دفترچه سفارش ارز دیجیتال چیست؟

اصطلاح دفترچه سفارش ارز دیجیتال به مجموعه فهرست سفارش‌های خرید و فروش در صرافی اشاره دارد. هر کوین، یک دفترچه سفارش جداگانه دارد که بر اساس سطح قیمت مرتب شده و تعداد کوین‌ها که می‌توانید در هر نقطه قیمتی معامله کنید را فهرست‌بندی می‌کنند.

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x