هرآنچه باید در مورد وام ارز دیجیتال بدانید!

آنچه می‌خوانید...

ظهور بیت کوین در سال 2009 هیچ بازخورد خاصی نداشت، چه کسی تصور می‌کرد روزی وام ارز دیجیتال رایج شود؟ سپس ICOها (عرضه اولیه سکه) در سال 2017 آغاز شدند و به دنبال آن ارزهای دیجیتال به جریان اصلی اخبار تبدیل شدند. حالا مردم در سراسر جهان در حال بررسی امکاناتی هستند که می‌توانند با ارزهای دیجیتال کشف کنند.

برخی امیدوارند که به سرعت ثروتمند شوند، در حالی که برخی برای سرگرمی از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. با این حال، دنیای کریپتو با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند. آیا می‌دانستید که اکنون می‌توانید بهترین وام‌ها را از محل ارزهای دیجیتال دریافت کنید؟ در این مقاله فکت کوینز می‌خواهیم به بررسی کامل وام‌دهی و وام‌گیری ارز دیجیتال بپردازیم، با ما همراه باشید.

- Advertisement -

مفهوم وام‌ ارز دیجیتال به حمایت از یک وام با وثیقه ارز دیجیتال اشاره دارد. رمزارزها به عنوان یک ابزار حیاتی در دیفای (اکوسیستم مالی غیرمتمرکز) عمل کرده‌اند که می‌توانید از آنها برای خدمات مالی شخص به شخص بدون نیاز به واسه‌های مالی یا بانک‌های متمرکز استفاده کنید.

وام ارز دیجیتال چیست؟

اولین چیزی که باید در مورد وام‌های ارز دیجیتال توجه کنید، تعریف آن است. بسیاری از افرادی که رمز ارز دارند معمولاً به دنبال نگه‌داری دارایی‌های خود برای مدت طولانی هستند تا زمانی که قیمت‌ها رشد کند و به سود برسند. با این حال، اگر به جای اینکه بگذارید بلااستفاده در کیف پولتان باقی بمانند، می‌توانستید سود بیشتری از ارزهای دیجیتال خود به دست آورید چطور؟ در چنین موقعیتی، باید به دنبال بهترین روش‌ها و استراتژی‌ها، مانند وام‌دهی ارز دیجیتال، برای افزایش ارزش دارایی‌های خود باشید.

وام ارز دیجیتال چیست؟

اکنون، می‌توانید تعریف اولیه وام‌های ارز دیجیتال را درک کنید: «شکلی از فعالیت مالی غیرمتمرکز که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را به وام‌گیرندگان وام دهند». این وام‌ها می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا در ازای اعطای وام بهره دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم وام‌دهی الکمیکس (Alchemix) چیست؟

چرا وام‌های ارزهای دیجیتال پیشنهاد مناسبی هستند؟

رمز ارزها یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای مبادلات مالی به شمار می‌آیند. علاوه بر این، رمز ارزها فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را به‌واسطه وام‌های ارز دیجیتال فراهم می‌کنند. وام‌های دارای پشتوانه رمز ارز می‌توانند به افزایش ارزش دارایی‌های دیجیتال شما بدون فروش آن کمک کنند. بهتر است با یک مثال عملی دریابید که چرا وام ارز دیجیتال پیشنهاد مناسبی در زمان حال است.

تصور کنید که 10 بیت کوین دارید و قصد دارید یک درآمد منفعلانه از آن به دست آورید. شما می‌توانید آن را در یک پلتفرم وام‌دهی‌ ارز دیجیتال واریز کرده و بهره دریافت کنید. به یاد داشته باشید که نرخ بهره در هر پلتفرمی متفاوت است.

با توجه به نوسانات شدید ارزهای دیجیتال، امنیت وام‌های ارز دیجیتال یکی از نگرانی‌های بجای کاربران است. با این حال، باید به این واقعیت نیز توجه داشته باشید که پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال شانس بیشتری برای جبران ضرر کاربران دارند. اگر وام‌گیرندگان نتوانند وام‌ها را پرداخت کنند، پلتفرم وام‌دهی می‌تواند ضمانت دهد که از سرمایه‌گذاران حمایت خواهد کرد. چگونه؟ خب، پلتفرم‌های وام‌دهی یک وثیقه 25 الی 50 درصدی را برای وام‌گیرندگان اعمال می‌کنند. وثیقه ارز دیجیتال توسط وام‌گیرندگان می‌تواند احتمال بازیابی وام‌های ارز دیجیتال را افزایش دهد و در نتیجه امنیت سرمایه‌گذاران را تضمین کند.

بیشتر بخوانید: معرفی پلتفرم وام‌دهی بلاکچینی نکسو (Nexo)

وام‌های ارز دیجیتال چطور پرداخت می‌شوند؟

نکته مهم بعدی در بحث وام‌های ارز دیجیتال نحوه عملکرد آنهاست. پاسخ به «وام‌های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند» نیازی به توضیح دقیق و پیچیده‌ای ندارد. در چند مرحله ساده می‌توانید نحوه کار وام ارز دیجیتال را درک کنید. تصور کنید که پلتفرم وام‌دهی واسطه بین وام‌گیرنده و وام‌دهنده باشد. وام‌دهندگان در این فرآیند، طرف اول هستند. وام‌دهندگان عموماً علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستند که به دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش ارزش دارایی‌های دیجیتال خود هستند. افرادی که ارزهای دیجیتال خود را برای مدت طولانی به امید افزایش ارزش نگه می‌دارند نیز می‌توانند جز وام‌دهنده‌ها باشند.

دومین طرف درگیر در وام‌های ارز دیجیتال، پلتفرم وام‌دهی است که تراکنش‌های وام را اجرا می‌کند. وام‌گیرندگان نیز طرف سوم این فرآیند هستند و وام ارز دیجیتال را دریافت می‌کنند. وام‌گیرندگان می‌توانند افراد یا مؤسساتی باشند که نیاز به بودجه دارند.

بیشتر بخوانید: دیفای 2.0 چیست؟ حل مشکل بیمه و وام دهی برای سرمایه گذاران

مراحل دریافت وام ارز دیجیتال

مراحل ساده‌ای که باید برای دریافت یا اعطای وام ارز دیجیتال دنبال کنید به شرح زیر است:

  • وام‌گیرندگان یک پلت فرم وام را انتخاب می‌کنند و از پلتفرم وام ارز دیجیتال درخواست می‌کنند.
  • وام‌گیرنده باید وثیقه مورد نیاز را در پلتفرم وام‌دهی واریز کند. وام‌گیرندگان باید وام را به طور کامل برای بازیابی سپرده خود پرداخت کنند.
  • وام‌دهندگان می‌توانند وام را به طور خودکار از طریق فرآیندی که برای سرمایه‌گذاران قابل مشاهده نیست، تامین مالی کنند.
  • سرمایه‌گذاران می‌توانند سود منظم خود را از پلت فرم وام دریافت کنند.
  • اگر وام‌گیرنده کل وام را پرداخت کند، می‌تواند وثیقه خود را پس بگیرد.

باید توجه داشته باشید که همه پلتفرم‌های وام‌دهی رویکرد منحصربه‌فرد خود را دارند، البته مراحل اساسی که در بالا ذکر شده در همه آنها مشترک است.

بیشتر بخوانید: وام جمعی (Crowdloan) چیست؟؛ با برگ برنده ICO ها بیشتر آشنا شوید.

نرخ‌ بهره وام‌‌های ارز دیجیتال

شما همچنین باید به نرخ بهره وام ارز دیجیتال خود توجه کنید، زیرا این نرخ تعیین می‌کنند که آیا وام برای شما مناسب است یا خیر. به عنوان یک وام‌دهنده، باید بررسی کنید که چه میزان بهره می‌توانید برای وامی که می‌دهید دریافت کنید. شما در هر پلتفرم وام‌دهی یک نرخ بهره (ROI) مشخص به همراه ریسک‌های فردی خواهید داشت.

یکی از بهترین روش‌هایی که کارشناسان برای وام‌‌ ارز دیجیتال پیشنهاد می‌کنند، انتخاب پرتفولیوی سرمایه‌گذاری متنوع است. شما می‌توانید یک سود سالانه معمول داشته باشید که در هر پلتفرمی متفاوت است. علاوه بر این، نوع رمز ارز نیز در تعیین نرخ‌ بهره تاثیر دارد. بنابراین، باید پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که می‌تواند به شما کمک کند بهترین بهره را از رمزارزهای در اختیار خود کسب کنید.

وثیقه وام ارز دیجیتال چیست؟

مهم‌ترین نکته در وام‌های ارز دیجیتال وثیقه است. پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو واسطه‌ها را حذف می‌کنند و تسهیلات وام را در یک سیستم مبتنی بر بلاک چین تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، برای دریافت و اعطای وام کریپتو به هیچ‌گونه تائید اعتباری ندارید. دلیل اصلی این امر این است که نمی‌توانید بدون وثیقه هیچ وامی دریافت کنید.

در دنیای وام‌های ارز دیجیتال، وام‌گیرندگان باید برای وام‌های خود وثیقه مازاد تهیه کنند تا از دارایی‌های وام‌دهنده محافظت شود. در واقع، این الزام نشان می‌دهد که وام‌گیرنده از نظر مالی توانایی استقراض وام را دارد. وثیقه در واقع برای ایمنی هر دو طرف مهم است.

آیا نوسانات بازار بر وثیقه وام رمز ارز تأثیر می‌گذارد؟

وام‌گیرندگان می‌توانند با سپرده‌گذاری دارایی‌های کریپتو به عنوان وثیقه، وام دریافت کنند. آنها می‌توانند در بازار بمانند و همچنین ارزهای دیجیتال خود را برای کسب دارایی نقدی مورد استفاده قرار دهند. زمانی که ارزش وثیقه کاهش می‌یابد، نسبت وام به مبلغ (LTV) وارد عمل می‌شود. نسبت LTV اساساً بر نسبت بین وثیقه و مبلغ وام دلالت دارد.

بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو دارای نسبت LTV 50 درصدی هستند که نشان می‌دهد امروزه دریافت وام ارز دیجیتال بدون وثیقه غیرممکن است. بنابراین، شما باید حداقل دو برابر مبلغ وام را به عنوان وثیقه واریز کنید. اگر قیمت وثیقه افزایش یابد، می‌توانید مبلغ اضافی را بردارید یا به طور کامل با سود از وام خارج شوید. از طرف دیگر، اگر ارزش وثیقه کاهش یابد، باید وثیقه بیشتری را واریز کنید. اگر موفق به واریز وثیقه نشوید، پلتفرم وثیقه را برای محافظت از وام‌دهندگان نقد می‌کند.

بیشتر بخوانید: آوه (AAVE) چیست؟ دریافت وام ارز دیجیتال در دیفای

آیا می‌توان از دارایی‌های فیزیکی به عنوان وثیقه برای وام‌‌های بلاک چین استفاده کرد؟

بسیاری از مردم به دنبال چیزی غیر از رمزارزها برای وثیقه‌گذاری هستند. وام‌های ارز دیجیتال بدون وثیقهِ رمزارز به‌طورکلی حول نگرانی‌های مرتبط با نوسانات رمزارزها می‌چرخد. برخی از وام‌گیرندگان رمزارزی ندارند و می‌خواهند وام ارز دیجیتال بگیرند، در حالی که برخی از وام‌گیرندگان می‌خواهند وثیقه دیگری غیر از رمزارز را سپرده‌گذاری کنند.

در چنین مواردی، می‌توانید بدون سپرده‌گذاری رمزارز به عنوان وثیقه، وام کریپتو دریافت کنید. چگونه؟ پاسخ اوراکل‌های بلاک چین است که می‌توانند با منابع اطلاعاتی خارج از زنجیره (بلاک چین) ارتباط برقرار کنند. وام‌گیرندگان می‌توانند از اوراکل‌های بلاک چین برای وثیقه گذاری وام‌های خود با املاک، خودرو و دارایی‌های خارج از زنجیره (آفچین) استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کانال‌های تلگرامی سیگنال ارز دیجیتال

نحوه دریافت وام ارز دیجیتال چگونه است؟

هر کسی می‌تواند پلتفرم مورد علاقه خود را برای دریافت وام‌های با پشتوانه ارز دیجیتال انتخاب کند. با این حال، باید پلتفرم وام‌دهی را انتخاب کنید که با تمام استانداردهای ایمنی مطابقت دارد. بررسی کنید که آیا این پلتفرم دارای ارزهای دیجیتالی است که می‌خواهید قرض بگیرید یا خیر.

چگونه می‌توانم ارز دیجیتال وام بگیرم؟

جالب اینجاست که شما مجبور نیستید فرآیندهای پیچیده مانند وام‌های سنتی را طی کنید. وام‌گیرندگان می‌توانند با توجه به میزان وثیقه‌ای که می‌توانند سپرده‌گذاری کنند، وام کریپتو دریافت کنند. در واقع، کل فرآیند وام‌دهی به احراز هویت و سپرده وثیقه بستگی دارد. بنابراین، روند دریافت یا اعطای وام سریع‌تر است.

برای دریافت وام ارز دیجیتال شما باید یک پلتفرم قابل اعتماد را انتخاب کنید که از ارزهای دیجیتالی که برای وام دادن برنامه‌ریزی کرده‌اید پشتیبانی کند. علاوه بر این، وام‌دهندگان باید عوامل دیگری مانند شرایط بازار، تحمل ریسک و بهره مورد نظر را نیز در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اوربئون پروتکل (Orbeon Protocol) چیست؟ آشنایی با توکن ORBN

انواع پلتفرم‌های وام‌دهی ارز دیجیتال

دو نوع رایج از پلتفرم‌ها برای وام‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌های غیرمتمرکز و نیمه‌متمرکز هستند. پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز کاملاً به قراردادهای هوشمند و فناوری بلاک چین متکی هستند. از سوی دیگر، پلتفرم‌های نیمه‌متمرکز از بلاک چین یا قراردادهای هوشمند در سطح فنی استفاده می‌کنند. با این حال، پلتفرم‌های نیمه‌متمرکز از ساختار یک سازمان متمرکز مرسوم با سلسله مراتب مشابه پیروی می‌کنند. در اینجا برخی از نمونه‌های برتر پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو آورده شده است.

پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز

دو نمونه از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز کامپاوند (Compound) و آوه (Aave) هستند. هر دو پلتفرم به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود شهرت زیادی در فضای دیفای به دست آورده‌اند. Compound به‌عنوان یک بازار پولی عمل می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد رمزارزهای خود را سپرده‌گذاری کنند و سود به دست آورند. از سوی دیگر، Aave به کسب سود از دارایی‌های کریپتو از طریق وام‌های ارز دیجیتال کمک می‌کند.

پلتفرم‌های وام‌دهی نیمه‌متمرکز

پلتفرم‌های وام‌دهی نیمه‌متمرکز از ساختار مدیریتی متمرکز پیروی می‌کنند. به عنوان مثال، Nebeus و YouHodler نمونه‌هایی از پلتفرم‌های وام‌دهی نیمه‌متمرکز هستند. به عنوان مثال، YouHodler از یک متولی برای وام‌ها استفاده می‌کند. با این حال، احتمال بازیابی وام و امنیت در این پلتفرم بیشتر است.

بیشتر بخوانید: آیا دیفای واقعاً غیرمتمرکز است؟ بررسی دقیق مهم‌ترین ویژگی دیفای

سخن پایانی

وام ارز دیجیتال در مقایسه با وام‌های سنتی یک نوآوری جذاب است. حذف بانک‌ها از معادله قطعاً مزایای بسیاری را به همراه دارد. وام‌ ارز دیجیتال ابزار امیدوارکننده‌ای برای افزایش ارزش رمزارزهای شما به جای نگه‌داری آنها در کیف پول است. محبوبیت وام‌های ارز دیجیتال با انقلاب دیفای (DEFI) شتاب بیشتری پیدا کرده و در آینده نیز به اوج خود خواهد رسید.

سوالات متداول

وام ارز دیجیتال چیست؟

وام رمز ارزی، شکلی از فعالیت مالی غیرمتمرکز است که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را به وام‌گیرندگان وام دهند». این وام‌ها به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا در ازای اعطای وام بهره دریافت کنند.

چطور می‌توانم وام ارز دیجیتال بگیرم؟

برای دریافت وام، شما باید یک پلتفرم قابل اعتماد را انتخاب کنید که از ارزهای دیجیتالی که برای وام دادن برنامه‌ریزی کرده‌اید پشتیبانی کند. علاوه بر این، وام‌دهندگان باید عوامل دیگری مانند شرایط بازار، تحمل ریسک و بهره مورد نظر را نیز در نظر بگیرند.

آیا می‌توان بدون وثیقه ارز دیجیتال وام گرفت؟

بله! با استفاده از اوراکل‌های بلاک چین این کار امکان‌پذیر است. کاربران می‌توانند با منابع اطلاعاتی خارج از زنجیره (بلاک چین) ارتباط برقرار کنند. وام‌گیرندگان می‌توانند از اوراکل‌های بلاک چین برای وثیقه گذاری وام‌های خود با املاک، خودرو و دارایی‌های خارج از زنجیره (آفچین) استفاده کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان