هر آنچه باید از آپدیت Bedrock آپتیمیزم بدانید!

خانهمعرفی پروژههر آنچه باید...

آنچه می‌خوانید...

شبکه آپتیمیزم (Optimism) در آستانه‌ی راه‌اندازی یک آپدیت بزرگ است. این آپدیت Bedrock نام دارد و قرار است بزرگ‌ترین آپدیت از زمان آغاز به کار این شبکه باشد. آپدیت Bedrock سازگاری بهتر با اتریوم را از طریق افزایش قابلیت همکاری چند زنجیره‌‌ای و همچنین تغییرات دیگر ارائه خواهد کرد.

انتظار می‌رود آپدیت Bedrock اکوسیستم آپتیمیزم (Optimism) را کارآمدتر و در دسترس‌تر از قبل کند. در این مقاله، به بررسی آپدیت Bedrock شبکه آپتیمیزم خواهیم پرداخت. با فکت کوینز همراه باشید.

- Advertisement -

آپدیت Bedrock آپتیمیزم چیست؟

شبکه آپتیمیزم برنامه‌ی خود برای آپدیت Bedrock را در ماه می 2022 در اقدامی برای کاهش پیچیدگی پایگاه کد این شبکه اعلام کرد. انتظار می‌رود این تغییر، سرعت و توان عملیاتی شبکه را افزایش دهد، عملکرد نودها را بهبود بخشد و هزینه‌ها و زمان واریزها را کاهش دهد. در حال حاضر، آپدیت بدراک در شبکه‌های آزمایشی اجرا می‌شود، اما توسعه‌دهندگان انتظار دارند که این آپدیت که در اوایل ماه می ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود.

گفتنی است، آپتیمیزم دومین راه حل بزرگ لایه 2 اتریوم است. این شبکه از فناوری موسوم به رول آپ‌های آپتیمیستیک (Optimistic rollups) استفاده می‌کند. این فناوری دسته‌های بزرگی از تراکنش‌های خارج از شبکه را قبل از ارسال به شبکه اتریوم جمع‌آوری می‌کند و امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کند.

آپدیت Bedrock آپتیمیزم چیست؟

روش کار این فناوری به این صورت است که آپتیمیزم داده‌های تراکنش را از شبکه اصلی استخراج می‌کند. سپس آن‌ها را در دسته‌هایی جمع آوری می‌کند که خارج از شبکه تسویه می‌شوند. جزئیات نهایی این تراکنش‌ها به شبکه اصلی اتریوم بازگردانده می‌شود. با استفاده از این‌ جاجایی، از این تراکنش‌ها به عنوان یک بلاک جدید دیگر تأیید می‌شوند. طبق گزارش دیفای لاما (DefiLlama)، کل ارزش قفل شده آپتیمیزم (TVL) تا 28 آوریل حدود 914 میلیون دلار است.

در همین حال، آپدیت Bedrock قصد دارد نحوه پردازش تراکنش‌ها را تغییر دهد. این فرایند از طریق فشرده سازی پیاده خواهد شد. به عبارت دیگر، تراکنش‌ها در گروه‌هایی به نام «دسته‌های ترتیب‌دهنده» (sequencer batches) دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌ها سپس در گروه‌هایی به نام «کانال‌ها» قرار می‌گیرند. این گروه‌ها داده‌هایی است که در نهایت فشرده شده و به شبکه اتریوم ارسال می‌شوند.

آپدیت Bedrock همچنین EIP 1559 را پیاده سازی خواهد کرد که انتظار می‌رود تولرانس کارمزد تراکنش را کاهش دهد و تجربه کاربر را بهبود بخشد. پس از بروزرسانی، انتظار می‌رود که واریزها برخلاف قبل که 10 دقیقه زمان می‌برد، در 3 دقیقه تایید شوند.

بیشتر بخوانید: ارزش کل قفل شده (TVL) چیست ؟ معیار ارزیابی پروژه‌های دیفای

هم ارزی و ماژولار بودن اتریوم

یکی دیگر از ویژگی‌های آپدیت Bedrock معادل سازی 1:1 آن با اتریوم است. معادل‌سازی EVM امکان استفاده‌ی فوری کدهای دیفای (DeFi) را در رول آپ‌های شبه-EVM فراهم می‌کند و کار توسعه‌دهندگان را برای استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در اتریوم آسان‌تر می‌کند.

از آنجایی که بستر اوپن سورس (متن باز) است، توسعه‌دهندگان به زودی می‌توانند شبکه‌های لایه ۲ خود را مستقر کنند و بلاک چین‌های آزمایشی خود را از طریق OP Stack بسازند. او پی استک دنباله‌ای از ماژول‌های رایگان و متن باز است که با یکدیگر برای تقویت آپتیمیزم کار می‌کنند.

OP Stack ها شبکه‌های لایه 2 را به سه قسمت تقسیم می‌کند: لایه اجماع (Consensus)، لایه اجرا (Execution) و لایه تسویه حساب (Settlement). هر لایه توسط یک API تعریف شده و پر از ماژول‌هایی است که توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی آن‌ها را انتخاب کرده، تغییر داده و ایجاد کنند.

برای مثال، توسعه‌دهندگان می‌توانند در صورت تمایل از بلاک چین ماژولار کازماس (Cosmos) استفاده کنند و از اتریوم به عنوان لایه اجرایی استفاده کنند. برخی از توسعه دهندگان هم اکنون با تغییر کل لایه اجرایی آپتیمیزم با نسخه‌ای از ماین کرفت (Minecraft) به نام OP Craft این مورد را آزمایش کرده‌اند. کل بازی با موفقیت در OP Stack اجرا شد.

نتیجه گیری

کارشناسان بر این باورند که آپدیت Bedrock تغییرات قابل توجهی در شبکه‌های آپتیمیزم و اتریوم ایجاد خواهد کرد. انتظار می‌رود این تغییرات با تسهیل در استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز برای توسعه‌دهندگان، باعث رشد بیشتر در فضای دیفای شود. در ادامه، دیدن واکنش بازار پس از راه اندازی آپدیت Bedrock در شبکه اصلی آپتیمیزم جالب خواهد بود.

سوالات متداول

آپدیت بدراک (Bedrock) چیست؟

Bedrock آپتیمیزم یک ارتقای شبکه برای گره‌های Optimism است که به گونه‌ای طراحی شده است که ارزان‌ترین، سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین معماری با پشتیبانی از مشتری موجود باشد.

آپدیت Bedrock چه زمانی منتشر می‌شود؟

این آپدیت در سه ماهه دوم سال 2023 ارائه می‌شود. سعی نکنید قبل از آن ارتقاء از آن در توسعه برنامه‌ها استفاده کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان