اینترنت استارلینک RV؛ از معرفی کامل تا نحوه نصب و استفاده

خانهمقالاتاینترنت استارلینک RV؛...

آنچه می‌خوانید...

داشتن یک سرویس اینترنت پرسرعت، بدون سانسور و نامحدود که در همه جا قابلیت استفاده داشته باشد، ارزش یک شمش طلا را دارد! این شمش طلا همان استارلینک RV است که دسترسی نامحدود به اینترنت را در هر مکانی میسر می‌کند.
برای چندین دهه، بهترین گزینه اینترنت همراه مبتنی بر گوشی‌های هوشمند بوده است. اکثر اپراتورهای تلفن‌های همراه حداقل چند نقطه اتصال متحرک و شاید یک تقویت‌کننده سلولی برای اتصال گوشی‌ها به اینترنت در مکان‌های دوردست دارند. اما این زیرساخت‌ها هنوز به اندازه‌ای نیستند که تمامی مکان‌ها را پوشش دهند و فقط پوشش اینترنت ماهواره‌ای Starlink این امکان را فراهم می‌سازد.

آیا Starlink بهترین سرویس اینترنت برای تمامی نقاط بر روی زمین است؟ در این مطلب از فکت کوینز به مسائل مهمی می‌پردازیم که باید در مورد این سرویس اینترنت ماهواره‌ای بدانید.

استارلینک RV چیست؟

پروژه Starlink در اواخر سال 2022 یک دیش جدید را با کارایی بالا در حال حرکت معرفی کرد که اندازه آن تقریبا دو برابر سیستم استاندارد استارلینک است. بشقاب جدید قطعات متحرک ندارد و می‌توان آن را به طور دائمی بر روی سقف خودرو نصب کرد.

هرآنچه باید از اینترنت استارلینک RV بدانید!

از نظر فنی، همه دیش‌های استارلینک RV را می‌توان در حین سفر نیز استفاده کرد، اما عملکرد آن‌ها ممکن است غیرقابل اطمینان باشد. زیرا اتصال دیش در حال حرکت به ماهواره‌ها سخت‌تر است. اما دیش‌های جدید استارلینک بزرگ‌تر بوده و این مشکل را با دو برابر کردن آنتن‌های آرایه فازی مینیاتوری حل می‌کند. نکته منفی اینجاست که قیمت این دیش جدید 2500 دلار است، اما هزینه سرویس ماهانه یکسانی دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام‌به‌گام نصب استارلینک (Starlink)

استارلینک RV چگونه کار می‌کند؟

اسپیس ایکس تاکنون ماهواره‌های زیادی را به فضا پرتاب کرده است و همچنان به تعداد آن‌ها در مدار پایین زمین اضافه می‌کند. کاربران برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها از فرستنده‌های زمینی استفاده می‌کنند. در واقع این سیگنال‌ها ابتدا از یک روتر وای فای استارلینک (Wi-Fi Starlink) بر روی زمین عبور می‌کنند.
سرویس Starlink RV مانند خدمات خانگی نیازی به ثبت آدرس ندارد، اما خدمات آن در مقایسه با مشتریان خانگی از اولویت کمتری برخوردار است. به این معنی که کاربران RV در زمان اوج استفاده، از اولویت سرعت کمتری برخوردار هستند.
همچنین هیچ قرارداد خدمات بلندمدتی وجود ندارد و در صورت نارضایتی، هزینه تجهیزات ظرف یک ماه قابل‌استرداد است. سرویس گران‌تری هم وجود دارد که با یک بشقاب تخت نسل جدید کار می‌کند. این بشقاب به صورت افقی قرار می‌گیرد و بدون موتور است و ثابت می‌ماند.
پوشش این پروژه هم‌اکنون در ایالات‌متحده، کانادا یا مکزیک بسیار عالی است. پوشش در آمریکای جنوبی کم‌تر است، اگرچه خدمات استارلینک در شیلی و جنوب برزیل و همچنین مدلین کلمبیا نیز در دسترس است. استرالیا و همچنین بسیاری از مناطق غرب اروپا نیز به خوبی پوشش داده شده‌اند.

سرعت اتصال استارلینک و طرح‌های آن

سرعت اتصال سرویس پهنای باند استارلینک به اینترنت بیش از 200 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. اما در دنیای واقعی، این سرعت تحت تاثیر تعداد افرادی خواهد بود که هم‌زمان از نقطه اتصال یک ماهواره استفاده می‌کنند.

اسپیس ایکس دو طرح خانگی یا ثابت و استارلینک RV را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد. هردوی این پلن‌ها از سخت‌افزار یکسانی استفاده می‌کنند و ماهیانه 135 دلار هزینه اشتراک ثابت دارند. البته کاربران طرح ثابت که نیازی به جابجایی دیش‌های خود به مکان‌های مختلف ندارند، از پرداخت هزینه اضافه ۲۵ دلار در هر ماه معاف هستند. این هزینه با عنوان «گزینه تحرک» شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اینترنت استارلینک برای وسایل نقلیه در حال حرکت راه‌اندازی می‌شود

دیش Starlink

کدام طرح استارلینک بهترین است؟

دو تفاوت اصلی بین طرح‌های استارلینک ثابت و RV وجود دارد که اولین آن‌ها به اولویت‌بندی در سرعت خدمات برمی‌گردد.

1. سرعت خدمات

طرح خانگی نیاز به ثبت آدرس دائمی برای دریافت سرویس دارد و تعداد مشترکین در هر منطقه نیز محدود خواهد بود. بنابراین سرعت اینترنت برای کاربران طرح ثابت تا 1 ترابایت اول تضمین‌شده خواهد بود. اما پس از رسیدن یک منطقه به سرعت 1 ترابایت، خدمات آنجا به بهترین سرعت موجود محدود خواهد شد.

دیش صفحه تخت و پیشرفته Starlink

در عین حال، سرعت اینترنت کاربران RV که هزینه تحرک 25 دلار اضافه را در ماه می‌پردازند، هنگام خروج از خانه کاهش می‌یابد. بنابراین یک کاربر RV احتمالا در مناطق پرازدحام از 1 تا 8 مگابیت و مکان‌های خلوت 100 تا 200 مگابیت سرعت اینترنت خواهد داشت. البته در اینجا منظور از شلوغی و ازدحام به معنای تعداد کاربران استارلینک در هر منطقه است.
همچنین کاربران طرح استارلینک RV نیازی به ثبت آدرس دائمی ندارند، اما ارائه یک آدرس برای تحویل سخت‌افزار استارلینک ضروری است. ضمنا هیچ محدودیتی برای تعداد مشترکین وجود ندارد و سرعت خدمات هر کاربر در طرح RV همیشه با «بهترین سرعت موجود» ارائه می‌شود. این بدان معنی است که در یک منطقه شلوغ با تعداد زیادی مشترک استارلینک، سرعت اینترنت می‌تواند به طور قابل توجهی کندتر باشد.

بیشتر بخوانید: تلفن‌های هوشمند به‌زودی بدون نیاز به دیش استارلینک از اینترنت ماهواره‌ای بهره‌مند می‌شوند

2.طرح توقف سرویس RV

تفاوت عمده دوم بین طرح ثابت و RV به امکان توقف سرویس RV و عدم پرداخت اشتراک در ماه‌هایی است که به اینترنت ماهواره‌ای نیازی ندارید. همچنین هیچ‌گونه کارمزد اضافی برای حفظ حساب کاربری شما در حالت توقف پرداخت اشتراک وجود ندارد.

این موضوع می‌تواند به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها کمک کند. در عین حال، از خدمات توقف سرویس RV نمی‌توان برای کمتر از یک ماه استفاده کرد. مثلا اگر 10 روز از خدمات استفاده کنید و بقیه ماه را توقف کنید، باید صورت‌حساب یک ماه کامل را بپردازید.

به‌طورکلی، طرح استارلینک RV برای افرادی مناسب است که دائم جابجا می‌شوند و مکان ثابتی ندارند. همچنین بسته به موقعیت مکانی شما ممکن است زمان انتظار برای ثبت‌نام در طرح خانگی طولانی‌تر باشد. در کل، طرح ثابت مزایای کمتری نسبت به طرح RV دارد.

بیشتر بخوانید: وزارت خزانه‌داری آمریکا شرایط معافیت‌ کاربران ایرانی را از تحریم‌های اینترنت اعلام کرد

تاثیر موقعیت مکانی بر عملکرد استارلینک

ماهواره‌های استارلینک به طور یکنواخت در سراسر آسمان کره زمین مستقر هستند. بنابراین تاثیر موقعیت مکانی بر عملکرد استارلینک فقط به تعداد کاربران آن در هر منطقه برمی‌گردد. مثلا کاربران شرق ایالات‌متحده معمولا سرعت کمتری را تجربه می‌کنند، زیرا ماهواره‌ها بین کاربران بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما ایالت‌های غربی آمریکا به استثنای شهرهای بزرگ، عموما از سرعت بالاتری برخوردار هستند.

هر دیش استارلینک بیش از 1000 مینی آنتن دارد که چندین ماهواره را به طور هم‌زمان ردیابی می‌کنند. ماهواره‌های اسپیس ایکس نیز با سرعتی باورنکردنی در آسمان پرواز می‌کنند. بنابراین دیش شما تقریبا در هر 4 دقیقه به یک ماهواره جدید متصل خواهد شد.

استفاده از استارلینک در سفر

با این حال، «نقاط سایه» نیز وجود دارند. این اصطلاح برای زمانی به کار می‌رود که دیش نتواند قبل از خروج ماهواره قبلی از تیررس، اتصال به ماهواره جدید را به دست آورد. در حال حاضر و با توجه به کمتر بودن ماهواره‌های اسپیس ایکس در فضا، مناطقی هستند که به شدت سایه دارند.

وجود نقاط سایه برای مرور وب یا تماشای ویدیوهای آنلاین (دارای ویژگی بافر) مشکل بزرگی نیست. اما هنگام چت ویدیویی یا انجام بازی آنلاین می‌تواند مشکل‌ساز باشد. البته مشکل نقاط سایه به مرور زمان و با قرار گرفتن ماهواره‌های بیشتر در مدار حل خواهد شد.

عملکرد Starlink RV در حین حرکت

استارلینک چقدر انرژی مصرف می‌کند؟

برای کسانی که قصد دارند از Starlink در حین اتصال به برق خانگی یا محل کار استفاده کنند، مصرف برق بی‌اهمیت است. اما کاربرد اصلی استارلینک در مکان‌های دورافتاده‌ای است که احتمال وجود اتصالات برق شهری در آن‌ها کمتر است. بنابراین افراد در مکان‌های دورافتاده باید برای تامین برق مورد نیاز استارلینک تمهیداتی بیاندیشند.

هر دیش استاندارد Starlink تقریبا 1 کیلووات ساعت برق در 24 ساعت مصرف می‌کند. این میزان از ظرفیت قابل استفاده در یک باتری لیتیومی 100 آمپرساعتی هم کمتر است. دیش بزرگ‌تر و با امکان استفاده در حال حرکت تقریبا دو برابر بررق بیشتری مصرف می‌کند.

منبع تغذیه Starlink RV

اگر قصد دارید از Starlink در خارج از شبکه برق شهری استفاده کنید، باید سیستم الکتریکی خود را مطابق با آن آماده کنید. همچنین Starlink را در شب و یا در زمان‌های عدم استفاده خاموش کنید تا در حد امکان در مصرف برق صرفه‌جویی شود. استفاده از یک پاور بانک با ظرفیت بالا می‌تواند منبع انرژی خوبی برای تامین برق سخت‌افزار استارلینک باشد.

بیشتر بخوانید: قطعی اینترنت در ایران و معضلات تریدرها؛ راهکار چیست؟

مشخصات اینترنت استارلینک

مشخصات فنی اینترنت استارلینک RV به شرح زیر است:

  • در دسترس بودن خدمات در بیش از 99 درصد مکان‌ها
  • سرعت دانلود مورد انتظار 50 تا 200 مگابیت در ثانیه (5 تا 100 مگابیت در ثانیه در مناطق شلوغ و در زمان اوج استفاده)
  • زمان آپلود مورد انتظار 10 تا 20 مگابیت در ثانیه (1 تا 10 مگابیت در ثانیه در مناطق شلوغ)
  • تاخیر 20-40 میلی ثانیه
  • محدودیت ارسال داده‌ها وجود ندارد.
  • محتویات جعبه محصول شامل دیش و پایه استارلینک، روتر، کابل آنتن و منبع تغذیه است.
  • برنامه پرداخت در حین حرکت

محتویات جعبه اینترنت استارلینک

محتویات درون جعبه از پایه فلزی X شکل، یک دیش مستطیلی متصل به یک کابل بلند و از پیش نصب‌شده، یک روتر وای فای و یک کابل برق تشکیل شده‌اند. یک کارت نیز درون جعبه هست که دستورالعمل‌هایی تصویری و ساده را برای راه‌اندازی استارلینک RV ارائه می‌کند. همه این قطعات با کمک بسته‌بندی پلاستیکی و قالب‌گیری شده به خوبی در جعبه قرارگرفته‌اند.

محتویات جعبه استارلینک RV

راه‌اندازی Starlink RV بسیار ساده است. برای راه‌اندازی سخت‌افزار ابتدا باید دیش را روی پایه نصب کرده و در یک مکان بدون سقف قرا دهید. کابل دارای یک واشر یکپارچه در انتهای روتر است و به طور ایمن به آن وصل می‌شود. روتر را وصل کنید تا تنظیمات سخت‌افزاری شما کامل شود. بهتر است یک مکان دائمی برای روتر و دیش خود پیدا کنید. قرار دادن روتر بر روی یک جایگاه بلند می‌تواند فکر خوبی باشد، اما احتمالا به این کار نیازی ندارید.

دیش استارلینک به یک پریز برق AC 100-240 ولت نیاز دارد. به این معنی که در حال حرکت باید از باتری اینورتر یا ژنراتور استفاده کرد. نصب سخت‌افزار دستگاه حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و آماده سازی نهایی آن هم بعد از 5 دقیقه به اتمام می‌رسد.

نصب و راه‌اندازی Starlink

نرم‌افزار Starlink RV را باید از طریق یک اپلیکیشن موبایل (قابل دانلود از فروشگاه‌های معتبر نظیر گوگل پلی و اپ استور) کنترل کرد. این اپلیکیشن شما را برای راه‌اندازی و پیکربندی، نقشه ماهواره‌ها در آسمان و اطلاع‌رسانی در صورت وجود موانع راهنمایی می‌کند.
یک نکته منفی این است که دستگاه استارلینک با یک کیف حمل مخصوص ارائه نمی‌شود. این محصول با در نظر گرفتن قابلیت حمل طراحی شده است، بنابراین داشتن یک کیف حمل اختصاصی با محافظت و ایمنی از دستگاه فکر خوبی بود.

بیشتر بخوانید:‌قطعی اینترنت چه تاثیری بر فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال گذاشته است؟

روش استفاده از اینترنت استارلینک RV

استفاده از استارلینک RV اساسا مانند استفاده از هر مودم اتصال به اینترنت پرسرعت خواهد بود. استارلینک هنگام راه‌اندازی خود یک سیگنال دریافت می‌کند و دیش به سمت جهت مناسب حرکت می‌کند. سپس از طریق صفحه اصلی اپلیکیشن به شما می‌گوید که آیا Starlink شما آنلاین هست یا خیر. در اپلیکیشن می‌توانید زاویه دیش و محدوده روتر (مفید برای نقشه‌برداری خانه و یافتن مناطق مرده) را بررسی کنید و آمار سرعت و تاخیر شبکه را مشاهده کنید. یک برگه اپلیکیشن نیز به شما می‌گوید که کدام دستگاه‌ها به شبکه متصل هستند.

اپلیکیشن موبایل استارلینک

Starlink ویژگی ذوب برف دارد، یعنی می‌تواند دیش را گرم کند تا از تجمع برف در اطراف آن خلاص شود. مشکل برف معمولا گریبان گیر تمامی مناطق نیست، اما یک عملکرد خودکار بسیار خوب است که می‌توانید آن را از طریق اپلیکیشن فعال کنید. اگر هم می‌خواهید دستگاه خود را غیرفعال کنید، دکمه‌ای را در صفحه تنظیمات اپ فشار دهید تا دیش به حالت غیرفعال یا انبار درآید. تب پیشرفته در اپ به شما امکان می‌دهد تا روتر وای فای یا دیش Starlink را اشکال‌زدایی یا راه‌اندازی مجدد کنید.

جمع‌بندی

درنهایت این سوال باقی می‌ماند که آیا باید Starlink را به عنوان بهترین سرویس اینترنت در حال حرکت بدانیم؟ مطمئنا وقتی از مکان‌های دور بازدید می‌کنید و همچنان با سرعت و پهنای باند بالا به اینترنت متصل هستید، پاسخ این پرسش را خواهید گرفت.
هنگام استفاده از استارلینک RV باید برای مصرف برق، سرعت کم در مناطق پرکاربر و جابجایی سخت‌تر آن چاره‌ای بیاندیشید. اما از بررسی نقشه‌های مناطق خدمات تلفن همراه قبل از سفر و دوری از مناطق بدون خدمات نجات خواهید یافت. اگر در جاده هم نیاز به اینترنت دارید، Starlink به شما اجازه می‌دهد تا به جای محدود کردن سفر به مناطقی که پوشش تلفن همراه دارند، به هرکجا که می‌خواهید بروید.

سوالات متداول

اینترنت استارلینک RV چقدر هزینه دارد؟

135 دلار در ماه؛ با RV می‌توانید در هر مکانی که Starlink پوشش فعال ارائه می‌دهد، فوراً به اینترنت نامحدود پرسرعت و با تأخیر کم بر اساس نیاز خود دسترسی داشته باشید. 135 دلار در ماه با هزینه تجهیزات 599 دلار برای سخت افزار قابل حمل یا 2500 دلار برای سخت افزار در حال حرکت هزینه خواهد داشت.

آیا Starlink RV ارزش خرید را دارد؟

Starlink برای RVها ارزشش را دارد زیرا یک سرویس اشتراک ماهانه مقرون به صرفه با داده‌های پرسرعت نامحدود، تاخیر کم، سرعت اینترنت برتر و بدون قرارداد یا هزینه لغو پنهان و فریب‌کارانه است. برخی نقاط ضعف دارد، اما در کل برای هر کسی در کشورهای تحت پوشش فعلی، ارزشش را دارد.

آیا می‌توانم از استارلینک RV در خانه استفاده کنم؟

هر دو طرح RV و Residential استارلینک، می‌توانند در هر مکانی با پوشش فعال Starlink استفاده شوند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان