هش ریت بیت کوین رکورد شکست! تحلیل آنچین بیت کوین هفته چهل‌ (13 مهر 1401)

آنچه می‌خوانید...

بازارهای جهانی سهام و اوراق قرضه در دریای طوفانی این روزها سیر می‌کنند. با این حال بیت‌کوین تمام تلاش خود را می‌کند تا خلاف جهت این دریای متلاطم حرکت کند. این بار هش ریت بیت کوین رکورد شکنی کرده است تا تلاش بازار برای بقا را نشان دهد. در تحلیل آنچین این هفته همراه فکت کوینز باشید تا به سراغ داده‌های گلسنود برویم و شرایط بازار را با توجه فعالیت ماینرها بررسی کنیم.

رابطه افزایش رقابت در ماینینگ و هش ریت بیت کوین

افزایش رقابت در ماینینگ
رابطه افزایش رقابت در ماینینگ و هش ریت بیت کوین

با اینکه روند نزولی بازار ادامه دارد، نرخ هش ریت بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی 242 اگزاهاش در ثانیه رسیده است. فرض کنید تمام 7.753 میلیارد انسان روی کره زمین معادله هش SHA-256 را 30 میلیارد بار در ثانیه انجام می‌دهند! همانطور که می‌بینید با رکورد عجیب و غریبی طرف هستیم.

- Advertisement -

شاخص hash-ribbons بیت کوین

شاخص hash-ribbons  هش ریت بیت کوین
شاخص hash-ribbons بیت کوین

شاخص هش ریبان بیت کوین اواخر آگوست شروع به تغییر کرد و سیگنال بهبود شرایط استخراج و آنلاین شدن هش ریت را برای کاربران بازار فرستاد. ماجرا زمانی جالب می‌شود که بدانید فضای بازار به هیچ وجه صعودی نشده و این سیگنال افزایشی صرفا به دلیل فعالیت بیشتر ماینرها، فعال شدن سخت افزار جدید و یا استخراج کنندگان حرفه‌ای ارسال شده است. اگر به گذشته دقت کند متوجه می‌شوید که افزایش هش ریت همیشه با بازار صعودی همراه بوده است.

بررسی Mining Pulse

هش ریت بیت کوین
بررسی Mining Pulse

Mining Pulse یکی دیگر از ابزارهای نظارت بر فعالیت ماینرها است که با محاسبه نسبت زمان ساخت یک بلوک در زنجیره بلاک چین با هدف 060 ثانیه‌ای آن، فعالیت ماینرها را بررسی می‌کند.

زمانی که این شاخص مقادیر پایینی را نشان می‌دهد یعنی سرعت ایجاد بلوک‌ها به قدری بالا است که سیستم نمی‌تواند سختی معاملات را با حجم استخراج تنظیم کند. زمانی که شاخص مقادیر بالاتری را نشان می‌دهد یعنی بلوک‌ها دیرتر از 600 ثانیه ساخته می‌شوند و هش ریت آفلاین است.

هزینه تولید و هش ریت بیت کوین

هزینه تولید و هش ریت بیت کوین
هزینه تولید و هش ریت بیت کوین

با بازگشت هش‌ریت به حالت آنلاین، سیستم کنترل سختی ماینینگ اعمال مجموعه‌ای از تنظیمات را آغاز کرده که از زمان اوج مهاجرت ماینرها در ماه می ۲۰۲۱، چیزی حدود ۲۷.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. بالاتر رفتن سختی پروتکل‌ها باعث افزایش هزینه تولید هر واحد بیت کوین می‌شود؛ چرا که رقابت بیشتری در شبکه وجود دارد. چنین اتفاقی زمانی می‌افتد که ماینرها به دلیل قیمت پایین رمزارز تحت فشار قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند برای کسب درآمد فعالیت خود را بیشتر کنند.

درآمد ماینرها از هر Exahash

درآمد ماینرها از هر Exahash

همانطور که می‌دانید، درآمد ماینرها از هر Exahash در مسیری نزولی، پایدار و بلند مدت بوده است. مسیری که باعث پاداش BTC را به پایین‌ترین حد خود یعنی 4.06 BTC به ازای هر Exahash رساند. اگر دلار آمریکا را به عنوان مبنای بررسی‌های خود قرار بدهیم، این میزان پاداش چیزی حدود 78 تا 88 هزار دلار به ازای هر EH خواهد شد.

سطح فعلی پاداش‌ها به سطح اکتبر 2020 و پس از رویداد هاوکینگ نزدیک است. قیمت بیت کوین در آن زمان 10,000 دلار یعنی نصف ارزش کنونی این رمزارز محبوب بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش 66 درصدی سختی و هش ریت بیت کوین با نصف شدن درآمد ماینرها به ازای هر هش رابطه معکوس دارد.

نمودار رابطه سختی صدور و قیمت

نمودار رابطه سختی صدور و قیمت

چهارچوب ارزش‌گذاری جدیدی که kuntah پیشنهاد کرده است می‌تواند در بررسی شرایط به ما کمک می‌کند. مزیت این چهارچوب جدید، تطابق آن با رابطه غیر خطی بین هزینه تولید و پارامترهای سختی صدور است. این مدل به دنبال نقطه بازدهی حداکثری ماینرها است؛ جایی در اعماق بازار نزولی که کسب درآمد از ماینینگ تنها برای قوی‌ترین ماینرها معقول است.

سه مورد را می‌توان با استفاده از این نمودار بررسی کرد:

🔴- برآورد هزینه تولید فعلی که چیزی حدود 12,140 دلار است و در مرکز آخرین چرخه معاملاتی و شروع دوره صعودی 2020-21 قرار دارد.

🟣- نصف هزینه تولید بعد از سال 2024 که چیزی حدود 24,230 دلار خواهد بود. (این مقدار با فرض ثبات سختی محاسبه شده است)

🟠- میانگین هندسی دو مورد بالا که برابر 17,080 دلار است و که محتمل‌ترین میزان درآمد ماینر در دوران تنش‌ها را نشان می‌دهد.

مشابه مدل برگشت سختی (Difficulty Regression Model)، محدوده بین 17000 تا 18000 دلار با منطقه‌ای که استرس استخراج کننده‌ها در ماه ژوئن ایجاد کرده است، تلاقی دارد و با تخمین‌ هزینه تولید مطابقت دارد.

ریسک تسلیم شدن ماینرها به صفر رسیده است؟

مدل زیر داده‌های Puell Multiple را با داده‌های مربوط به Difficulty Ribbon ترکیب می‌کند. همانطور که می‌بینید تا لحظه نگارش مقاله، نمودار تنها جایی از خط خارج شده است که تسلیم شدن ماینرها محتمل بوده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این اتفاق در بازارهای نزولی گذشته تنها در چند بازه کوتاه مدت وجود داشته است.

هش ریت بیت کوین

اگر حجم بیت‌کوین‌هایی که در اختیار ماینرهای شناسنامه‌دار است را در نظر بگیریم، چیزی حدود 78.4 هزار بیت کوین در اختیار ماینرها است. البته ماینرهای ناشناس چیزی حدود 660,000 بیت کوین در اختیار دارند اما بررسی2ها نشان می‌دهد بیشتر این بیت‌کوین‌ها در سال‌های ابتدایی انباشته شده و از دسترس خارج شده‌اند. همین داده‌ها می‌تواند به معیار مناسبی برای محاسبه ریسک تسلیم شدن ماینرها بدل شود. برای درک بهتر به نمودار زیر توجه کنید:

هش ریت بیت کوین

کلام آخر درباره رکورد جدید هش ریت بیت کوین

با اینکه بازارهای سنتی جهان در هرج و مرج به سر می‌برند، قیمت بیت کوین ثبات خود را حفظ کرده است و در تثبیتی چند ماهه در بازه 18 تا 20 دلار متوقف شد. ثابت ماندن طولانی مدت قیمت بیت کوین اتفاقی بسیار نادر است؛ در نتیجه احتمال افزایش نوسانات در آینده نزدیک وجود دارد.

این هفته رکورد هش ریت استخراج بیت کوین نیز به بالاترین حد خود رسید و هزینه تولید این رمزارز جذاب را بالا برد. درآمد ماینرها نیز در همین بازه زمانی پس از تسلیم شدن با افزایش همراه بوده است. با توجه به نمودارها و مدل‌هایی که بررسی کردیم، نتیجه می‌گیریم که میانگین هزینه تولید BTC زیر قیمت‌های فعلی شناور است. این بدان معنا است که هر کاهش قیمت قابل توجه می‌تواند باعث ایجاد تنش و استرس ماینرها برای کسب درآمد شود.

چنین ریسکی می‌تواند به موج تسلیم دوم ماینر بدل شود! با توجه به 78.4 هزار بیت کوین در دست ماینرها است؛ شرایط می‌تواند بدتر هم شود.البته بسیار بعید است که این مقدار کامل توزیع شود، با این حال نمی‌توان این خطر احتمالی را ندیده گرفت. نظر شما چیست فکر می‌کنید رکورد شکنی هش ریت بیت کوین به موج دوم تسلیم شدن ماینرها ختم می‌شود؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان