top banner adv

هلیو پروتکل (Helio protocol) و دستیبل‌‌کوین هی (HAY) چیست؟

هلیو پروتکل (Helio protocol) و دستیبل‌‌کوین هی (HAY) چیست؟
0
بازدید : 9730

شبکه اصلی هلیو‌‌ پروتکل در تاریخ ۱۹ آگوست 2022 با موفقیت راه‌اندازی شد. در این مقاله، بیشتر در مورد هلیو پروتکل و دستیبل‌کوین آن یعنی هی (HAY) که در زنجیره بایننس‌کوین (BNB) قرار دارد، توضیح خواهیم داد. همچنین راجع‌ به‌ اینکه چگونه این پروژه قصد دارد چشم‌انداز استیبل‌کوین را بطور‌کلی تغییر دهد صحبت خواهیم کرد.

دستیبل کوین (Destablecoin) چیست؟

ظهور استیبل‌کوین‌ها گام مهمی در جهت توسعه بازار ارزهای دیجیتال بود. ما برای اولین‌بار شاهد ورود استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه ارزهای فیات (ارزهای رایج) مانند یو‌ا‌س‌دی کوین (USDC)، بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) و تتر (USDT) بودیم که نوعی ارز دیجیتال باثبات را به ارمغان آوردند.

جامعه ارزهای دیجیتال استیبل‌کوین‌ها را عامل بسیار مهمی جهت پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال می‌دانند، زیرا ارزهایی مانند بیت‌کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) به دلیل نوسانات قیمتی خود، برای انجام تراکنش‌های مختلف خیلی مناسب نیستند. با‌ این‌ حال مشکلات قابل‌توجهی وجود داشت که مانع از پذیرش انبوه این استیبل‌کوین‌ها شد. مخالفان این استیبل‌کوین‌ها، عدم بازدهی و متمرکز بودن ذاتی این ارزهای دیجیتال را متناقض با اصول سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) اعلام کردند و باور داشتند که جامعه ارزهای دیجیتال می‌تواند بهتر از اینها عمل کند.

علاوه‌بر‌این، اصطلاح «استیبل‌کوین» یا حتی «استیبل‌کوین الگوریتمی» به‌طور‌کلی اصطلاح اشتباهی است، زیرا همه استیبل‌کوین‌ها، از جمله آنهایی که پشتوانه فیات دارند، ممکن است هرلحظه دچار بی‌ثباتی گردند، البته به میزان بسیار کمتری در مقایسه با دیگر کوین‌ها. صنعت استیبل‌کوین دائماً تحت نظارت قانون گذاران است، به این دلیل که بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک، با اطمینان از ثبات استیبل‌کوین‌ها چشم بسته در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نتیجه ممکن است متحمل ضررهای مالی قابل‌توجهی شوند.

استفاده از اصطلاح «دستیبل‌کوین» خطر ذاتی استیبل‌کوین‌ها را نشان می‌دهد و کاربران را تشویق می‌کند تا در قبال سرمایه‌گذاری‌های خود مسئولیت بیشتری قائل باشند و درنتیجه اکوسیستم سالم‌تر و پایدارتری از کاربران خلق می‌شود. بنابراین، تیم هلیو معتقد است که اصطلاح دستیبل‌کوین (destablecoin) که در آن «de» مخفف غیرمتمرکز (decentralized) است کاملاً منعکس‌کننده چشم‌اندازی است که برای محصول جدید خود، یعنی هی ‌(HAY) داشتند. در آینده، دستیبل‌کوین‌ها یک نوع جدید از توکن‌های دیجیتال خواهند بود و HAY اولین دارایی در نوع خود خواهد بود که در بازار راه‌اندازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین HUSD ثبات خود را از دست داد؛ علت چه بود؟

تفاوت میان دستیبل‌کوین (Destablecoin) و استیبل‌کوین (Stablecoin)

بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که دستیبل‌کوین‌ها از نظر قیمتی کاملاً بی‌ثبات نیستند.

دستیبل‌کوین‌ها با 4 نوع استیبل‌کوین معمولی که در حال حاضر در بازار وجود دارد تفاوت دارند. در حال حاضر، چهار دسته استیبل‌کوین وجود دارد، استیبل‌کوین با پشتوانه فیات (مانند BUSD)، با پشتوانه رمزارز (مانند DAI)، الگوریتمی (مانند USDD) و با پشتوانه کالا (مانند PAXG). مانند استیبل‌کوین‌های با پشتوانه رمزارز، دستیبل‌کوین‌ها از مدل وثیقه مازاد استفاده می‌کنند.

اولاً، دستیبل‌کوین‌ها کاملاً غیرمتمرکز هستند. استیبل‌کوین‌های با پشتوانه رمزارز مانند دای (DAI) از دارایی‌های متمرکزی مانند USDT به عنوان پشتوانه خود استفاده می‌کنند، در‌حالی‌که دستیبل‌کوین‌هایی مانند هی (Hay) از ارزهای غیرمتمرکزی مانند بایننس‌کوین (BNB) به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. علاوه‌بر‌این، دستیبل‌کوین‌ها از دارایی‌های نقدینه سپرده گذاری شده (استیک شده) بهره می‌برند.

دوماً، هدف دستیبل‌کوین‌ها دستیابی به ثبات گسترده بدون از میان برداشتن ارزهای فیات است. همه ارزها متفاوت هستند و نرخ ‌مرجع مختلفی دارند، بنابراین به جای آنکه هدف ثبات مطلق قیمت باشد، نوسانات قیمت باید به عنوان یک هنجار عادی توسط بازار در نظر گرفته شوند. هدف دستیبل‌کوین‌ها برابری مطلق با قیمت ۱ دلار آمریکا نیست و همچنین به دارایی‌های فیات به‌عنوان پشتوانه متکی نیستند.

بیشتر بخوانید: چطور از استیبل کوین‌های خود کسب در آمد کنیم؟

هلیو پروتکل (Helio Protocol) چیست؟

هلیو پروتکل یک پروتکل نقدینگی منبع‌باز برای استقراض و کسب سود از توکن هی (HAY) است. HAY توسط BNB پشتیبانی می‌شود و در کلاس کاملاً جدیدی از ارزهای دیجیتال به نام دستیبل‌کوین قرار می‌گیرد.

در ابتدا، هلیو پروتکل به عنوان ارائه‌دهنده استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز با وثیقه مازاد آغاز به کار کرد. اما تیم این پروژه نام آن را به «دستیبل‌کوین» تغییر داد تا ویژگی کلیدی غیرمتمرکز بودن آن را برجسته کند و همچنین از استفاده اشتباه از اصطلاح «استیبل‌کوین» اجتناب شود.

هلیو پروتکل (Helio Protocol) چیست؟
Helio Protocol

بیشتر بخوانید : TomTom کوین؛ ارز دیجیتال کافی شاپی هم به بازار آمد!

دستیبل‌کوین یک نوع دارایی جدید در فضای کریپتو است که به دنبال ایجاد اصطلاحی با مفهوم دقیق‌تر در فضای فعلی استیبل‌کوین‌ها می‌باشد. پیشوند «de» مخفف غیرمتمرکز است و نشان دهنده نوسان قیمتی همانند آنچه ارزی مانند بیت‌کوین تجربه می‌کند نیست. دستیبل‌کوین‌ها از رمزارزهای غیرمتمرکز سپرده گذاری شده فقط به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند و هدفشان دستیابی به ثبات قیمت مطلق با ارزهای فیات مانند دلار نیست.

با‌ وجود‌ آنکه دستیبل‌کوین‌ها باثبات هستند، این امکان وجود دارد که دچار نوسانات قیمتی شوند، چرا‌که ارزهای فیات معمولی با نرخ‌های مرجع و نرخ بهره‌های متفاوت که توسط بازار آزاد تعریف شده‌اند نیز دچار نوسانات قیمتی می‌شوند. هلیو‌پروتکل که بر روی زنجیره بایننس‌کوین (BNB) ساخته شده است از مدل توکن دوگانه (Dual token) و مکانیسم‌هایی تشکیل شده است که از تبدیل‌های فوری، وثیقه‌گذاری دارایی، استقراض، کسب سود و استیکینگ (سپرده‌گذاری) پشتیبانی می‌کند.

هدف هلیو‌ پروتکل ارائه نسخه‌ای بهبود‌یافته از پروژه‌های موفق قبلی از طریق بهینه‌‌سازی ایمنی و بازدهی سرمایه است. برای دستیابی به این هدف، هلیو پروتکل قصد دارد از پاداش‌ الگوریتم اثبات سهام (PoS)، استیکینگ (سپرده گذاری) و دارایی‌های پر‌بازده بهره ببرد. پس از راه‌اندازی توکن حاکمیتی خود، یعنی هلیو (HELIO)، هلیو‌پروتکل به‌عنوان یک دائو (DAO) عمل خواهد کرد، بطوریکه کامیونیتی این ارز دیجیتال بر خزانه‌، استخر درآمد و مسیر آینده پروتکل نظارت خواهد داشت.

دستیبل‌کوین هی (HAY)

هی یک دستیبل‌کوین غیرحضانتی با وثیقه‌ مازاد است که توسط BNB استیک شده(سپرده گذاری شده) پشتیبانی می شود. برای خرید HAY، کاربران باید با تعامل با پروتکل‌های هلیو، BNB را در قالب وثیقه تهیه کنند. پس از راه‌اندازی، HAY به عنوان یک توکن سازگار با BEP-20 ارائه می‌شود. موارد استفاده آن در این بخش آورده شده است:

۱. استقراض HAY

بیشتر بخوانید : بررسی صرافی بلم (Belem)؛ کلاهبرداری با وعده ارائه خدمات به ایرانیان

  • کاربرانی که BNB را در هلیو‌پروتکل (CeVault) واریز کرده‌اند، واجد شرایط قرض گرفتن HAY هستند.
  • عملیات استقراض این دستیبل‌کوین، بازپرداخت وام آن (با بهره) و برداشت وثیقه اصلی همگی تحت نظارت مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند میباشد.

۲. استخراج نقدینگی: از طریق تامین کنندگان نقدینگی شخص ثالث در صرافی‌های غیر متمرکز

۳. پرداخت: ابزاری برای انتقال پول، خرید کالا و خدمات.

نسبت میزان وام به مبلغ و فرآیند لیکویید‌ شدن

حداکثر نسبت اولیه وام به مبلغ (LTV) ٪۶۶ (نسبت وثیقه ۱۵۲٪) خواهد بود، به این معنی که کاربران می‌توانند Hay را به مقدار ۶۶٪ از ارزش وثیقه خود قرض بگیرند. در‌صورتی‌که ارزش وثیقه کاهش یابد و نسبت وام به مبلغ بالاتر از حد مجاز برود، فرآیند لیکویید شدن آغاز خواهد شد.

کاربران می‌توانند در صورت مشاهده نشانه‌های لیکویید‌ شدن، دارایی خود را نقد کنند و یک کارمزد ثابت (Tip یا انعام) و یک درصد متغیر (Chip یا ژتون) صرفاً برای شروع یک مزایده هلندی دریافت کنند. مزایده هلندی از اجزاء اصلی فرآیند لیکویید‌ شدن است.

این فرصتی است که در فرآیند لیکویید‌شدن به وجود می‌آید و هر کاربر هلیو می‌تواند از آن استفاده کند. علاوه بر این فرصت، هر کسی که مزایده هلندی را دوباره راه‌اندازی کند، برای انجام آن، همان پاداش (ژتون + انعام) را دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: کدام کشورها قوانینی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین دارند؟

بیشتر بخوانید : زنون پلی (xplay) چیست؟ با آن آشنایی دارید؟

لیکویید‌ استیکینگ در هلیو پروتکل

بیشتر بخوانید : فلکس کوین (FLEX Coin) چیست؟ آشنایی با FLEX و FLEXUSD

هلیو‌پروتکل از مکانیسم لیکویید‌ استیکینگ (نوعی سپرده‌گذاری) BNB در سیستم خود استفاده خواهد کرد که در مقایسه با مکانیسم‌های قدیمی سپرده‌گذاری، روشی بهتر و کارآمدتر است. با لیکویید‌ استیکینگ BNB، کاربران دیگر نیازی به قفل‌کردن دارایی‌های خود ندارند. این امر مشکل نگه داری دارایی‌های غیرنقدینه (که نمی‌توان از آنها در جای دیگری استفاده کرد یا آنها را خرج کرد) را از بین می‌برد.

لیکویید استیکینگ در هلیوپروتکل
Staking

این قابلیت با ارائه سرویس نقدینگی فوری برای دارایی های سپرده گذاری شده در قالب توکن‌های لیکویید‌ استیکینگ (hBNB) ممکن می‌شود. این توکن‌ها را می‌توان به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد، مانند استخراج نقدینگی و فرصت‌های Yield Farming (کشت سود) و غیره.

علاوه‌ بر‌ این، هلیو پروتکل مکانیسم yield-bearing را به کار می‌گیرد تا به کاربران اجازه دهد از موقعیت‌های سودآور خود با وام گرفتن در برابر آن، بهره ببرند.

بیشتر بخوانید : نومد (Nomad) چیست؟

با سپرده‌گذاری BNB های وثیقه‌ شده در هلیو پروتکل، BNBبه طور خودکار به توکن‌های مبتنی بر دیفای یعنی aBNBc تبدیل می‌شود. این توکن‌ها با گذر زمان افزایش می‌یابند تا پاداش‌های سپرده‌گذاری را تحقق بخشند، به این معنی که ارزش یک aBNBc در مقایسه با یک BNB بیشتر میشود.

بنابراین، با این مکانیسم‌های جدید، هلیو پروتکل قادر است بازدهی سرمایه بیشتری را ارائه دهد، چراکه هی (HAY) یک دارایی کاملاً قابل بازخرید است و استراتژی آن این است که در برابر وثیقه BNB سودسازی کند و در عین حال ریسک نقدینه نبودن آن را کاهش دهد.

مدیریت ریسک در هلیو پروتکل

تیم این پروژه اعلام کرده است که ایمنی و مدیریت ریسک همیشه اولویت اصلی هلیو پروتکل بوده است. آنها از چندین سیستم مختلف برای تضمین یکپارچگی و امنیت دارایی‌های خود استفاده میکنند. این امر شامل سقف بدهی اولیه است، به معنی حداکثر سقف برداشت HAY با توجه به سقف بازار وثیقه (BNB).

هلیو همچنین تصمیم بر یک نسبت محافظه کارانه ۶۶٪ وام به مبلغ (Loan to Value) گرفته و تا ۳۴٪ بافر برای هرگونه تغییر در قیمت به نسبت وثیقه‌های BNB در نظر گرفته است. علاوه‌بر‌این، یک سیستم هشدار لیکویید‌شدن (LAS) وجود دارد که وام‌گیرندگان می‌توانند برای دریافت آن ثبت‌نام کنند تا در صورت خطر لیکویید‌شدن دارایی‌شان، به آنها اطلاع داده شود.

و در آخر، به عنوان آخرین لایه دفاعی در برابر هرگونه حمله یا سوء‌استفاده احتمالی، هلیو‌ پروتکل دارای مکانیسم خاموشی اضطراری (emergency shutdown) در زیرساخت خود است.

سوالات متداول

فرق دستیبل‌کوین‌ با استیبل کوین چیست؟

استیبل‌کوین‌ها از دارایی‌های متمرکزی مانند USDT به عنوان پشتوانه خود استفاده می‌کنند، در‌حالی‌که دستیبل‌کوین‌هایی مانند هی (Hay) از ارزهای غیرمتمرکزی مانند بایننس‌کوین (BNB) به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. علاوه‌بر‌این، دستیبل‌کوین‌ها از دارایی‌های سپرده گذاری شده (استیک شده) بهره می‌برند.

هلیو پروتکل چیست؟

هلیو پروتکل یک پروتکل نقدینگی برای وام گرفتن و کسب سود از توکن هی (HAY) است. HAY توسط BNB پشتیبانی می‌شود و در کلاس کاملا جدیدی از ارزهای دیجیتال به نام دستیبل‌کوین قرار می‌گیرد.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x