استیبل کوین USDD چیست ؟ تفاوت USDD و UST

خانهآموزش هاآلت کوین هااستیبل کوین USDD...

آنچه می‌خوانید...

استیبل کوین USDD بنیاد ترون (Tron) اخیراً به یکی از تیترهای داغ اخبار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. از عمر این ارز به زحمت 3 ماه می‌گذرد و با پوشش رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی در آن مقیاس باید به یک شاهکار بزرگ تبدیل می‌شد. اما USDD پس از سقوط ماه گذشته استیبل کوین الگوریتمی ترا (Terra UST) خود را در وضعیت نسبتاً حساسی می‌بیند.

- Advertisement -

به نظر می‌رسد که ترون از امکان اثبات مصونیت ارز USDD از آسیب‌پذیری‌های منجر به مرگ استیبل کوین ترا ناامید شده باشد. البته تنها زمان نشان خواهد داد که این تلاش‌ها در بلندمدت تا چه اندازه موفق خواهند بود. اگر می‌خواهید در مورد ارز دیجیتال USDD بیشتر بیاموزید، این راهنمای فکت کوینز محل خوبی برای شروع کار است.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

همان‌طور که حتماً می‌دانید، استیبل کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که تلاش می‌کنند تا ارزش بازار خود را به دارایی دیگری مانند ارز فیات گره بزنند. مثلاً استیبل کوین‌های وثیقه‌دار مانند USDT یا USDC، همیشه قیمتشان ۱ دلار است.

هر استیبل کوین برای حفظ قیمت خود به مکانیسم‌های خاصی متوسل می‌شود. برای مثال، ارزهایی مانند تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) توسط ذخایر ارزی دلار، وثیقه یا پشتیبانی می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، کل عرضه در گردش USDT یا USDC با حجم برابر یا بالاتری از ذخیره‌های دلاری عرضه‌کننده کوین پشتیبانی می‌شود.

درعین‌حال، یک صادرکننده استیبل کوین ممکن است تصمیم بگیرد که استیبل کوین خود را با سایر دارایی‌های ذخیره پشتیبانی کند. دارایی ذخیره می‌تواند کالایی مانند طلا یا حتی ارز دیجیتال دیگری مانند بیت کوین یا اتریوم باشد. به‌عنوان‌مثال، دای (DAI) یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که وثیقه ارز دیجیتالی دارد و توسط ذخایر اتریوم (ETH) پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین USDD یک استیبل کوین الگوریتمی

ارتقاء نسبت به استیبل کوین‌های معمولی؟

از سال 2021 شاهد ورود نوع جدیدی از استیبل کوین‌ها به بازار ارزهای دیجیتال بودیم. این نوع جدید از دارایی که استیبل کوین‌های الگوریتمی نامیده می‌شوند، از یک رویکرد کاملاً جدید برای حفظ قیمت خود استفاده می‌کنند.

این کوین ها الگوریتمی نامیده می‌شوند، زیرا از یک نوع الگوریتم استفاده می‌کنند که در هنگام افزایش قیمت، کوین های بیشتری صادر می‌کند. همچنین در صورت کاهش قیمت، عرضه در گردش این ارزها را در بازار کاهش می‌دهد. ایده در اینجا جلوگیری از در آمدن میخ با تنظیم نسبت عرضه به تقاضا است.

این دارایی‌ها در خالص‌ترین شکل خود هیچ‌گونه وثیقه‌ای ندارند. به همین دلیل است که گاهی اوقات به آن‌ها استیبل کوین‌های بدون وثیقه نیز می‌گویند. بااین‌حال استیبل کوین USDD ادعا می‌کند که بیش از حد نیاز، وثیقه دارد.

یک استیبل کوین الگوریتمی نمایشی واقعی از دارایی‌های غیرمتمرکز است. زیرا برای حفظ خود به هیچ نهاد متمرکزی وابستگی ندارد. این ارزها تمامی مراحل ارزش‌گذاری خود ازجمله تنظیم عرضه، تقاضا و قیمت هدف را بر عهده الگوریتم می‌گذارند.

ارتقاء استیبل کوین USDD

استیبل کوین USDD چیست؟

ارز USDD رسماً در 5 مه 2022 به‌عنوان یک استیبل کوین بر روی بلاکچین‌های ترون (Tron)، زنجیره هوشمند بایننس (BNB Chain) و اتریوم (Ethereum) معرفی شد. این سکه با نسبت 1 به 1 به دلار آمریکا متصل می‌شود. به این معنی که یو اس دی دی ارزش خود را با نرخ مبادله ثابت دلار آمریکا حفظ می‌کند. به‌طوری‌که 1 سکه USDD همیشه باید معادل با 1 دلار باشد.

ارز دیجیتال یو اس دی دی سابقه چندانی ندارد و نزدیک به 3 ماه پیش روانه بازار کریپتو معرفی شده است. بااین‌حال، به‌عنوان یک استیبل کوین الگوریتمی، شباهت‌های زیادی با UST دارد؛ استیبل کوین بنیاد ترا (Terra) که تا زمان سقوطش در عرصه ارزهای پایدار( استیبل کوین ها ) حکومت می‌کرد.

ما به جزئیات نحوه عملکرد یو اس دی دی و توکنومیک‌های اساسی آن خواهیم پرداخت. اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به گروه عرضه‌کننده این ارز بیندازیم.

گروه پشت استیبل کوین USDD

گروه پشت استیبل کوین یو اس دی دی

توسعه یو اس دی دی توسط بنیاد ترون، یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین صورت گرفته است. این گروه می‌خواهد موفقیت Terra UST را تکرار کند که زمانی از نظر ارزش و پس از USDT و USDC سومین استیبل کوین بزرگ بازار بود. این سکه درواقع بزرگ‌ترین استیبل کوین الگوریتمی بازار محسوب می‌شد.

درحالی‌که USDD به‌عنوان یک کودک نوزاد شناخته می‌شود اما بنیاد ترون این‌گونه نیست. ترون توسط جاستین سان در سال 2017 تأسیس شد و ارز دیجیتال بومی آن یعنی ترون (Tron) نام‌هایی آشنا در بازار ارزهای دیجیتال هستند. پلتفرم ترون می‌خواهد تمرکززدایی اینترنت را از طریق فناوری بلاکچین و شاخه‌های آن تسریع بخشد.

بنیاد ترون در سه ماهه دوم سال 2022 به پایگاه گسترده جهانی با بیش از 90 میلیون حساب کاربری دست یافت.

آیا USDD وثیقه کافی دارد؟

بنیاد ترون در هنگام راه‌اندازی استیبل کوین خود قول داد که به طور کامل و با ترکیبی کالیبره شده از دارایی‌های پایدار و فرّار از USDD حمایت کند. خود جاستین سان تأکید کرد که سکه USDD با ترکیبی از دارایی‌های با کیفیت بالا، با نوسان کم و بیش از حد نیاز وثیقه خواهد شد. او همچنین اطمینان داد که این وثیقه شامل مواردی مانند بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) خواهد بود.

ترون اخیراً قول داده است که در هر زمان معین بتواند حداقل نسبت وثیقه تضمین شده 130 درصدی را برای استیبل کوین USDD حفظ کند. طبق وب‌سایت بنیاد ترون و تا زمان نگارش این مقاله، نسبت وثیقه سازی چیزی بیش از 200 درصد است. این وثیقه‌ها به حدود 1.4 میلیارد دلار می‌رسد که تقریباً 700 میلیون دلار آن در گردش خواهد بود.

آیا استیبل کوین USDD وثیقه کافی دارد

استیبل کوین USDD چگونه کار می‌کند؟

خلاصه مطلب بدون پرداختن به مسائل فنی به این است که ارز USDD قول می‌دهد تا برابری خود را با دلار ایالات‌متحده حفظ کند. اما برای شناخت هر چه بیشتر از مکانیسم عمل این ارز به سه روش کارکردی آن اشاره خواهیم کرد.

زمانی که قیمت به بیش از قیمت دارایی پشتوانه میرسد

سناریویی را تصور کنید که تقاضا برای USDD بیشتر از عرضه باشد. پویایی بازار در چنین شرایطی باعث می‌شود که قیمت آن به بالای 1 دلار برسد.

برای بازگرداندن قیمت به 1 دلار، پروتکل یو اس دی دی به طور موقت به کاربران اجازه می‌دهد تا ارز دیجیتال ترون (TRX) به ارزش 1 دلار را با 1 ارز USDD معاوضه کنند. این مبادله یک ارز دیجیتال ترون (TRX) را می‌سوزاند و 1 USDD را جایگزین می‌کند. همان‌طور که کاربران بیشتری این مبادله را اجرا می‌کنند، افزایش عرضه یو اس دی دی به تدریج قیمت را در 1 دلار به ازای هر ارز تثبیت می‌کند.

توجه داشته باشید که کاربران برای شرکت فعالانه در این فرآیند، از انگیزه خوبی برخوردار خواهند بود. زیرا این مبادله TRX به USDD فرصت آربیتراژ را برای کاربران ایجاد می‌کند که می‌توانند از آن برای کسب سود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : آربیتراژ (arbitrage) در ارزهای دیجیتال

به‌عنوان‌مثال، اگر قیمت یو اس دی دی به 1.1 دلار افزایش یابد، آنگاه یو اس دی دی جدید کاربر که در مبادله با TRX به ارزش 1 دلار به دست آمده است نیز در بازار خارجی 1.1 دلار ارزش‌گذاری می‌شود. پس کاربر می‌تواند آن USDD را به قیمت 1.1 دلار بفروشد تا به سود خالص 0.1 دلار برسید. این عدد زیاد به نظر نمی‌رسد، اما انجام آن در مقادیر زیاد می‌تواند به سودهای قابل توجهی منتهی شود.

نحوه کار استیبل کوین USDD

هنگامی که قیمت به کمتر از قیمت دارایی پشتوانه میرسد

به طور مشابه، اگر قیمت استیبل کوین USDD به زیر 1 دلار (مثلاً به 0.9 دلار) کاهش یابد، می‌توانید 1 ارز USDD را تنها با 0.9 دلار در بازار خارجی خریداری کنید. کاربر در مرحله بعد می‌تواند 1 یو اس دی دی خود را به ارزش 1 دلار با ارز دیجیتال ترون (TRX) مبادله کند. هر سوآپ به این شکل، منجر به سوزاندن 1 USDD در اکوسیستم و کاهش تدریجی عرضه آن خواهد شد.

قیمت ارز درنهایت کاهش می‌یابد، زیرا کاربران بیشتر و بیشتری می‌خواهند با معاوضه USDD و TRX به سود دست پیدا کنند. این مبادلات باعث می‌شود تا قیمت USDD به سطح هدف خود یعنی همان کانال 1 دلار بازگردد. بدین ترتیب، قیمت USDD همیشه بین قیمت 0.9 تا 1.1 دلار (به طور میانگین 1 دلار) در نوسان خواهد بود.

مشوق کاربران برای شرکت در این فرآیند این است که ارز دیجیتال ترون (TRX) خود را به ارزش 1 دلار در یک بازار خارجی می‌فروشند تا به ازای هر سوآپ 0.1 دلار سود کسب کنند.

حفظ ثبات قیمت استیبل کوین USDD

نقش نمایندگان ارشد ترون

توجه داشته باشید که به‌طورمعمول مورد 2 برای اکثر استیبل کوین‌ها اتفاق رایج‌تری است. اینجاست که نقش افرادی با عنوان اعطایی نمایندگان ارشد ترون (Tron Super Representatives) برجسته می‌شود.

این نمایندگان ارشد درواقع همان دارندگان ارز دیجیتال ترون (TRX) هستند. این افراد خارج از حلقه (اکوسیستم ترون-USSD) حضور دارند و مسئول تولید بلوک‌ها و بسته‌بندی تراکنش‌ها هستند. نمایندگان ارشد از طریق رأی‌گیری جامعه کاربران ترون انتخاب می‌شوند که در آن همه دارندگان TRX فرصت دارند رأی خود را به صندوق بیندازند.

27 نامزد دارای بیشترین رأی به‌عنوان نمایندگان ارشد ترون انتخاب می‌شوند و با جذب نوسانات قیمت USDD نقش مهمی ایفا می‌کنند. آن‌ها هر بار که قیمت استیبل کوین USDD به زیر 1 دلار می‌رسد، استخراج بعدی ارز دیجیتال ترون (TRX) را به طور موقت کاهش می‌دهند. بنابراین، آن‌ها به نوعی هزینه نوسانات کاهشی قیمت یو اس دی دی را از طرف جامعه متحمل می‌شوند.

هر چند هزینه‌های متحمل شده توسط آن‌ها موقتی خواهد بود. زیرا ضرر نمایندگان ارشد با بخشی از هزینه مبادله توکن انباشته شده توسط پروتکل یو اس دی دی در میان‌مدت و بلندمدت جبران می‌شود.

نمایندگان ارشد ترون و استیبل کوین USDD

توکنومیک USDD

توکنومیک USDD نسبتاً ساده است، زیرا این ارز بر روی بلاکچین ترون (Tron) عرضه می‌شود. بنابراین کاربران به راحتی می‌توانند TRX خود را با USDD مبادله کنند.

ارزش توکن در طول زمان بسته به عواملی مانند نسبت تقاضا به عرضه و ارزش دلار آمریکا در نوسان خواهد بود. بااین‌حال، همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، یک مکانیسم داخلی در پروتکل USDD وجود دارد که هر بار که توکن از دلار جدا می‌شود، قیمت آن را تثبیت می‌کند.

عرضه USDD در زمان نگارش این مقاله به بیش از 367 میلیون دلار می‌رسد و توانسته تا به رکورد فروش 160 میلیون دلاری در 24 ساعت نیز برسد.

توکنومیک استیبل کوین USDD

USDD در مقابل UST

USDD و UST به‌عنوان استیبل کوین‌های الگوریتمی، شباهت‌های زیادی دارند. درواقع هر دو تقریباً حتی نقشه راه یکسانی دارند. بااین‌حال، جاستین سان اصرار دارد که این شباهت‌ها به سرنوشت یکسان منجر نخواهد شد. او اخیراً در یک پست وبلاگی نوشت که ترون تمام اقدامات ممکن را انجام می‌دهد تا USDD را از آسیب‌پذیری‌های منجر به سقوط ترا لونا مصون نگه دارد.

یکی از اشکالات اصلی اکوسیستم ترا لونا این بود که اکثریت قریب به اتفاق وثیقه استیبل کوین ترا (UST) از طریق ارز دیجیتال لونا (LUNA) تأمین می‌شد. مثلاً بیت کوین تنها 15 درصد از وثیقه ترا را تشکیل می‌داد. اما ازآنجایی‌که ارز دیجیتال لونا یک دارایی بسیار ناپایدار است، آشکار بود که اساس پایداری استیبل کوین ترا بر پایه‌های متزلزلی تکیه داشت .

در مقابل، ترون درواقع استیبل کوین USDD را با دارایی‌های با کیفیت بالا و با نوسان نسبتاً پایین وثیقه کرده است.

استیبل کوین USDD در مقابل UST

چگونه استیبل کوین USDD بخریم؟

شما می‌توانید USDD را در چندین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز خریداری کرده یا به فروش برسانید. شما می‌توانید این ارز را در برخی از این صرافی‌ها با فیات نیز مبادله کنید. این فرآیند برای هر کسی که قبلاً از صرافی رمزنگاری استفاده کرده است نسبتاً ساده خواهد بود. کافی‌است تا این مراحل را در صرافی‌های ارز دیجیتال دنبال کنید. این فرایند در صرافی‌های مختلف کم و بیش مشابه خواهد بود.

  • به کیف پول صرافی خود بروید و «خرید با فیات» را انتخاب کنید.
  • ارز دلخواه را از لیست فیات‌های موجود انتخاب کنید.
  • سپس USDD و مقدار مورد نظر برای خرید را مشخص نمایید.
  • پس از مطالعه سلب مسئولیت روی ادامه کلیک کنید. توجه داشته باشید که ممکن است برای اجرای سفارش مجبور باشید یک شناسه معتبر برای احراز هویت نشان دهید.

توجه داشته باشید که صرافی کوکوین اخیرا اعلام کرده است که با استیک این استیبل کوین در پلتفرمش میتوانید سود سالانه 30 درصد کسب کنید.

خرید استیبل کوین USDD

آیا USDD برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

امیدواریم که بینش منصفانه‌ای در مورد یو اس دی دی و نحوه عملکرد آن به شما عزیزان ارائه کرده باشیم. اما سؤال اساسی اینجاست که آیا USDD برای شما گزینه سرمایه‌گذاری مناسبی به شمار خواهد رفت؟.

به نظر می‌رسد که ترون درواقع اقدامات زیادی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که ارزش این استیبل کوین حتی در شرایط نامطلوب نیز دست نخورده باقی بماند. در این راستا می‌توان به وثیقه USDD با دارایی‌های نسبتاً پایدارتری مانند بیت کوین و تتر علاوه بر ترون اشاره کرد. بنابراین، با در نظر گرفتن همه چیز، استیبل کوین USDD می‌تواند ارزش بررسی شما را داشته باشد.

بااین‌حال، تمام سرمایه‌گذاری‌ها در کریپتو با یک عنصر ریسک همراه هستند و یو اس دی دی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. بنابراین، همیشه حتماً تحقیقات خود را قبل از سرمایه‌گذاری انجام دهید و در صورت نیاز با یک کارشناس حوزه کریپتو نیز مشورت کنید.

استیبل کوین USDD مناسب برای سرمایه گذاری

جمع‌بندی

درک اصول اولیه درباره استیبل کوین USDD نسبتاً آسان است. اما مانند سایر عناصر دنیای کریپتو، هرچه عمیق‌تر شوید، جای کار بیشتری وجود خواهد داشت. شما عزیزان هر آنچه باید درباره کریپتو و ارزهای دیجیتال بدانید را در بخش‌های مختلف وب‌سایت فکت کوینز پیدا خواهید کرد.

1. آیا ارزش USDD پایدار است؟

بله USDD یک استیبل کوین الگوریتمی به شمار می‌رود.

2. از کجا می‌توانم USDD بخرم؟

شما می‌توانید در چندین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز به خرید و فروش بپردازید.

3. پایدارترین استیبل کوین کدام است؟

استیبل کوین‌های محبوب با حجم معاملاتی بالا و مکانیسم‌های ایمن در برابر شکست (وثیقه دار) معمولاً نمونه‌های خوبی از استیبل کوین‌های پایدار هستند.

4. آیا USDD امن است؟

بنیاد ترون ادعا می‌کند که USDD یک استیبل کوین با وثیقه بیش از حد نیاز است. تصمیم ترون برای وثیقه USDD با دارایی‌های باثبات‌تری مانند بیت کوین و تتر آن را به یک استیبل کوین نسبتاً امن تبدیل می‌کند. اما برای عدم سقوط آن هیچ تضمین صددرصدی وجود ندارد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان