همه چیز درباره هاردفورک اویلر؛ جدیدترین به روزرسانی BNB

آنچه می‌خوانید...

شبکه اصلی (مین‌نت) زنجیره‌ هوشمند BNB قرار است شاهد یک هاردفورک به نام اویلر (Euler) در ارتفاع بلاک 18907621 باشد. با سرعت فعلی تولید بلاک،قرار بود این هارد فورک در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ مصادف با 1 تیر 1401، ساعت ۰۸:۰۰ (UTC) اجرا شود. اعتبارسنج‌ها و فول نودها برای همگام شدن با شبکه باید نرم‌افزار خود را تا تاریخ 22 ژوئن به نسخه 1.1.11 به روزرسانی می‌کردند.

1.1 لئونارد اویلر کیست؟

این اپدیت به افتخار لئونارد اویلر (Leonhard Euler) به خاطر دستاوردهای کلیدی او در ریاضیات و مکانیک نام‌گذاری شده است. او یک ریاضیدان و فیزیکدان سوئیسی بود که به عنوان یکی از بنیانگذاران نظریه گراف و توپولوژی شناخته می‌شود.

1.2 هاردفورک چیست؟

هاردفورک یک به‌روزرسانی است که با بلاکچین قبل خود سازگار نیست، زیرا تغییراتی اساسی در بلاکچین ایجاد می‌کند و یک زنجیره جدید را از بلاکچین قبلی منشعب (فورک) می‌کند. برای انجام هاردفورک اویلر در زنجیره هوشمند BNB باید بیش از نیمی از اعتبارسنجی‌ها با موفقیت به‌روزرسانی شوند تا فرآیند تولید بلاک ادامه یابد. اگر گره‌های کامل (Full Nodes) شبکه بعد از هاردفورک نرم‌افزار خود را به روزرسانی نکنند، دیگر نمی‌توانند بلاک‌های بعدی را به طور عادی دریافت و اجرا کنند.

1.3 بعد از این به روزرسانی چه اتفاقی می‌افتد؟

در این به روزرسانی، تغییرات بلاکچین در ارتفاع بلاک 19203503 اتفاق می‌افتد. پس از انجام به روزرسانی، یک سری باگ‌ها رفع خواهد شد و قابلیت‌های جدیدی به بلاک چین BNB اضافه خواهد شد.

2. این به روزرسانی چه تأثیری روی کاربر خواهد داشت؟

2.1تاثیر هاردفورک اویلر بر روی فول نود

شما باید گره خود را به نسخه 1.1.11 به روزرسانی کنید. دستورالعمل‌های این به روزرسانی عبارت‌اند از (همه این‌ دستورالعمل‌ها باید قبل از رسیدن به ارتفاع بلاک هاردفورک انجام شود): اگر گره شما از قبل با شبکه همگام (Sync) شده، لطفاً آخرین نسخه را دانلود و اجرا کنید فرآیند geth را متوقف کرده و آن را مجدداً با نسخه 1.1.11 راه‌اندازی کنید.

2.2 اگر فراموش کردم نود خود را به روزرسانی کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نتوانید نرم‌افزار خود را اپدیت کنید، نمی‌توانید با گره‌ها/اعتبارسنج‌های اپدیت شده همگام‌سازی شوید و قادر به اتصال یا انجام تراکنش نخواهید بود.

نحوه ریکاوری؟

  • آخرین نسخه v1.1.11 را دانلود و اجرا کنید.
  • فرآیند geth را متوقف کرده و آن را مجدداً با نسخه 1.1.11 راه‌اندازی کنید.

2.3 به عنوان توسعه دهنده بعد از هاردفورک اویلر چه اقدامااتی انجام دهم ؟

هیچ تغییری در ماژول EVM ایجاد نمی‌شود. بنابراین نیاز به انجام کاری نیست.

3. تغییرات شبکه در هاردفورک اویلر چه هستند؟

3.1 قابلیت تعمیر و نگهداری موقت (Temporary Maintenance)

با توجه به مدل طراحی اجماع پارلیا (Parlia)، غیبت اعتبارسنج‌ها‌، حتی اگر به دلیل تعمیر و نگهداری شبکه باشد، به دلیل طولانی شدن زمان انتظار و سازمان‌دهی مجدد بلاکچین برای اعتبارسنج‌های دیگر، باعث ناپایداری و کاهش ظرفیت شبکه BSC می‌شود. اکنون طی هاردفورک اویلر با اضافه شدن حالت «تعمیر و نگهداری موقت» پایداری و ظرفیت بلاکچین BSC حفظ می‌شود.

اعتبارسنج‌ می‌تواند با ارسال یک تراکنش به قرارداد هوشمند ValidatorSet، ادعا کند که وارد حالت تعمیر و نگهداری موقت شده است. تعمیر و نگهداری موقت باید نهایتاً یک یا چند ساعت زمان ببرد. سپس اعتبارسنج به طور موقت از فرایند تولید بلاک خارج می‌شود. از آنجایی که تعمیر و نگهداری گره‌ها باعث کاهش ظرفیت شبکه می‌شود، این فرآیند نباید بیش از حد طول بکشد، در غیر این صورت اعتبارسنج جریمه می‌شود. اعتبارسنجی‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند و فراموش می‌کنند وضعیت تعمیر و نگهداری خود را اعلام کنند نیز به اجبار وارد حالت تعمیر و نگهداری موقت می‌شوند تا تأثیر آن‌ها روی شبکه کاهش یابد.

برای جزئیات بیشتر طرح BEP-127 را بررسی کنید.

3.2 اضافه شدن قابلیت «کاندیدهای اعتبارسنجی»

طرح BEP-131 قابلیت کاندیداتوری اعتبارسنجی را به BSC اضافه می‌کند تا پایداری شبکه را بهبود ببخشد.

در هاردفورک اویلر BSC درصدد آن است که تعداد اعتبارسنج‌های شبکه را افزایش دهد، برای مثال، 10 اعتبارسنج غیرفعال که «کاندیدا» نامیده می‌شوند، به عنوان پشتیبان به اعتبارسنج‌های فعال شبکه اضافه می‌شوند. کاندیداها بلاک‌ها را تولید کرده و کارمزد گس (Gas) را در زنجیره هوشمند BNB دریافت می‌کنند، اما شانس آن‌ها نسبت به 21 اعتبارسنج‌ اصلی شبکه بسیار کمتر است. انتظار می‌رود انگیزه کافی به کاندیداهای اعتبارسنجی داده شود تا آن‌ها مایل به فعالیت در زنجیره هوشمند BNB باشند.

تعداد کاندیداها تابع حاکمیت BSC است. برای مثال تعداد اعتبارسنج‌های فعال و کاندیدهای اعتبارسنج (صفر) بلافاصله بعد از اپدیت اویلر تغییری نخواهد کرد و این تغییر به تصمیم حاکمیت شبکه بستگی خواهد داشت.

.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان