هویت دیجیتال شما در Web3، کیف پول ارز دیجیتال شما است!

خانهمقالاتهویت دیجیتال شما...

آنچه می‌خوانید...

هویت افراد در Web2 (نسل دوم وب) به ایمیل‌ها و حساب‌های کاربری‌‌شان در شبکه‌های اجتماعی گره خورده است. حالا که صدای قدم‌های Web3 بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد، باید با این حقیقت کنار بیاییم که کیف پول ارز دیجیتال هویت ما در نسل سوم وب را تعریف خواهد کرد! اما چرا کیف پول ارز دیجیتال؟ این دقیقا همان سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد. در ادامه با فکت کوینز همراه باشید تا دریابید که هویت در Web3 چه خواهد بود؟

از همان روزهای اول روی کار آمدن اینترنت، هویت دیجیتال به یکی از موضوعات بحث برانگیز جهان بدل شد. اینجا بود کهWeb2 به پلی میان زندگی آفلاین، هویت آنلاین، خلاقیت‌ها و عادت‌های مصرف کننده تبدیل شد. پلی که به کاربران اجازه می‌داد به موازات تجربه اینترنتی یکپارچه، از قابلیت‌های شخصی‌سازی و هدفمندسازی آن استفاده کنند. حالا که دوره‌ای جدید از تعامل مجازی آغاز شده و هویت دیجیتال معنای تازه‌ای پیدا کرده است، باید با نیم نگاهی به آزمون و خطاهای انجام شده در نسل دوم وب، شخصی‌سازی و قوانین مربوط به مالکیت را بازنگری کنیم.

- Advertisement -

حقیقت این است که نقشه راه Web3 در مسیر هویت دیجیتال مشخص نیست! با این همه می‌توان با بررسی خط سیری هویت دیجیتال در متاورس این نقشه راه را پیش بینی کرد.

پیش به سوی غیرمتمرکز شدن

هویت دیجیتال و تمرکززدایی از اینترنت

تقریبا تمام بخش‌های اینترنت منتظر تمرکززدایی هستند! از رمزگذاری (encrypted) کردن سرویس‌های پیام‌رسان گرفته تا استفاده از مرورگرهای اینترنتی در حالت ناشناس (incognito)، یا تراکنش‌هایی که بین حساب‌های بانکی افراد در جریان است، همگی در جهت ایجاد سیستمی جدید در حرکت‌اند که به طور کامل توسط کاربر کنترل خواهد شد. سیستمی که به جای پاسخ دادن به نیازهای جمعی، پیرامون نیازهای فردی شکل گرفته است.

جالب است بدانید فرآیند تمرکززدایی و غیرمتمرکز شدن، ویژگی اختصاصی اینترنت نیست! به عنوان مثال رادیو را در نظر بگیرید. رادیو به عنوان مجموعه‌ای از ایستگاه‌های رادیویی که روی موج AM فعالیت می‌کردند شکل گرفت. با این همه، به تدریج و با گسترش شبکه، موج FM را نیز در برگرفت و نهایتا به سراغ توسعه قابلیت‌های ماهواره‌ای رفت. ویژگی که دسترسی همگانی به ایستگاه‌های رادیویی مختلف را ممکن کند. Web3 و مفهوم هویت دیجیتال در آن، شباهت کمی با رادیوی ماهواره‌ای و عملکرد هویتی آن دارد. با این همه، با بررسی مسیر رشد رادیو و اینترنت می‌توان نتیجه گرفت که تمامی سیستم‌های ارتباطی مدرن، نهایتا به سمت تمرکززدایی خواهند رفت.

در این دوره جدید که پیش روی ما است، کیف پول ارز دیجیتال، به کلیدی برای حضور و فعالیت در متاورس بدل خواهد شد. کلیدی که برای ورود به بازی‌های نسل جدید یا ساخت و تجارت NFT، به آن نیاز خواهید داشت. در واقع کیف پول‌های دیجیتال به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های آنلاین کاربر تبدیل خواهد شد و هویت دیجیتال وی را تعیین خواهد کرد.

آینده مفهوم هویت دیجیتال

مفهوم هویت دیجیتال در آینده

خیلی از افرادی که به فعالیت در بازارهای سنتی و شیوه معامله در آنها عادت کرده‌اند به هنگام مواجه با انقلابی که رمزارزها در مفهوم مالکیت به وجود آورده‌اند، گیج می‌شوند، می‌ترسند و از فعالیت در بازار جدید منصرف می‌شوند. البته این طرز تفکر درست نیست! چرا که مفهوم هویت و مالکیت تغییری نکرده و تنها فرآیند تشخیص هویت است که در حال تغییر است.

در واقع کیف پول ارز دیجیتال کاربر به کارت شناسایی بدل خواهد شد که هویت دیجیتال وی را تایید کرده و دسترسی وی به دامنه‌ها، املاک، NFT ها و سایر ویژگی‌های جهان مجازی را ممکن می‌کند. این نکته که در صورت گم شدن این کارت شناسایی باید تا زمان تمدید و بازیابی آن صبر کرد می‌تواند نگران کننده باشد. البته اگر هویت دیجیتال و زندگی مجازی ما به کیف پول ارز دیجیتال‌مان گره بخورد، هیچوقت آن را گم نخواهیم کرد. علاوه بر این، شرکت‌هایی فعال در این حوزه، در حال توسعه راه حل‌هایی برای چنین مشکلاتی هستند.

آیا هویت در Web3 به تغییرات در هویت دیجیتال محدود می‌شود؟

Web3 به هویت دیجیتال محدود نمی‌شود

حقیقت این است که هویت در Web3 یا بهتر بگوییم هویت درجیتال به تنهایی تغییر نخواهد کرد چرا که رابطه هویت و مالکیت نیز دچار دگرگونی خواهد شد. برای مثال، فرض کنید خرید دامنه‌ وبسایت‌ها با کیف پول ارز دیجیتال انجام می‌شود. در چنین شرایطی ناظران شخص ثالثی مثل ICANN قادر به کنترل فرآیند خرید یک دامنه سطح بالا (TLD) یا زیردامنه‌های (subdomain) آن نخواهند بود. در واقع، این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد بدون ارائه درخواست و انتظار برای تایید، دامنه‌هایی که نیاز دارند را ثبت کنند. علاوه بر این، خرید دامنه با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مالکیت دامنه‌ها را دائمی می‌کند.

همه این موارد تنها با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال به عنوان کارت شناسایی هویت دیجیتال شما ممکن خواهد شد. با شور و شوقی که پیرامون متاورس و NFT ها دیدیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اتریوم و دیگر کیف پول‌ها شاهراه معامله و جمع‌آوری ثروت مجازی خواهند بود.

Web2 و تعریف هویت دیجیتال در آن چه خواهد شد؟

ظهور Web3 با تمام ویژگی‌ها و پیشرفت‌هایش به معنای افول کامل Web2 نخواهد بود. چرا که نسل دوم وب در بخش‌هایی از Web3 گنجانده خواهد شد. همان مثال خرید دامنه‌ها را که بالاتر به آن اشاره کردیم در نظر بگیرید. قاعدتا نمی‌توان ICANN را به طور کامل از فرآیند ثبت دامنه کنار گذاشت! در عوض، شیوه جدید مالکیت دامنه با استانداردهای این مجموعه سازگار خواهد شد تا مثل گذشته، فرآیند خرید دامنه توسط خریداران حقیقی مشروعیت قانونی پیدا کند.

سرویس‌هایی مانند پی‌پال نیز به زندگی خود ادامه خواهند داد. البته با این تفاوت که حساب‌های کاربری افراد در این سرویس به جای اتصال به آدرس ایمیل، به آدرس کیف پول ارز دیجیتال شما متصل خواهند شد. بد نیست بدانید که همین حالا هم بسیاری از پلتفرم‌های مالی و خرده فروشان در حال اعمال این تغییرات هستند.

سادگی و دسترسی کیف پول ارز دیجیتال

هویت دیجیتال و دسترسی به کیف پول رمزارزها

با توجه به امکانات و ظرفیت‌های کیف پول ارز دیجیتال، هویت دیجیتال و خرید دامنه در آینده، ذهنیت منفعت جمعی را با مالکیت فردی همراه خواهد کرد و هویت دیجیتال ما را زیر و رو خواهد کرد. علاوه بر این، به ذخیره و ثبت رکوردهای سامانه نام دامنه (Domain name service/DNS) که تا کنون برای ردیابی URL‌ها به آدرس‌های IP و حل مسائل مختلف استفاده می‌شد نیازی نخواهد بود. به لطف ویژگی‌های Web3، ثبت و ذخیره رکوردها به صورت خودکار انجام می‌شود؛ فرآیندی که مراحل مختلف تایید هویت و تشخیص مالکیت در بستر Web2 را به طور کامل حذف می‌کند.

نهایتا، همه این تغییرات به مدارکی غیر قابل انکار برای وجود هویت دیجیتال در بلاک‌چین بدل می‌شوند. در این اکوسیستم جدید، هنگامی که کاربر چیزی مثل دامنه، NFT یا هر دارایی مجازی دیگری را خریداری کند، هیچ سازمان یا سیستمی نمی‌تواند مالکیت آن را به چالش بکشد. هدف اصلی این سیستم جدید، دسترسی آسان در سرار متاورس است. هدفی که برای دستیابی به آن به توسعه سیستم‌هایی با دوام، عملی، کاربردی و قابل ارتقا نیاز خواهیم داشت تا بتوانیم اینترنتی بسازیم که کار همه کاربران را راه بیاندازد! امیدواریم از مقاله هویت در Web3 لذت برده باشید. شما آینده این حوزه را چطور میبینید؟ به نظرتان افراد با هویت جدیدشان به راحتی ارتباط بر قرار می‌کنند؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان