ورشکستگی صرافی FTX و پس‌لرزه‌های آن- تحلیل آنچین هفته ۴۶ (۲۵ آبان ۱۴۰۱)

خانهتحلیل ارز دیجیتالورشکستگی صرافی FTX...

آنچه می‌خوانید...

با رخداد ویرانگر ورشکستگی صرافی FTX، صنعت ارز دیجیتال تکان‌دهنده‌ترین ورشکستگی یک شرکت کریپتوی دیگر را بعد از سقوط صرافی مت گاکس (Mt Gox) تجربه کرد. در این گزارش فکت کوینز، ورشکستگی صرافی FTX، روند خروج بیت‌کوین از صرافی‌ها و رفتار و واکنش بازیگران بزرگ بیت‌ کوین را تحلیل می‌کنیم.

تحلیل ورشکستگی صرافی FTX

اتفاقاتی که در صنعت دارایی‌های دیجیتال بین 6 تا 14 نوامبر 2022 رخ داد تکان دهنده و ناامیدکننده بود. در عرض تنها یک هفته، یکی از محبوب‌ترین و پرمعامله‌ترین صرافی‌ها، FTX.com دچار وشکستگی شد.

ورشکستگی صرافی FTX، ضربه بزرگی به این صنعت بود، میلیون‌ها مشتری با سرمایه‌های محبوسشان در صرافی به حال خود رها شدند، به سال‌ها اعتبار و شهرت صنعت آسیب رسید و خطر سرایت این ورشکستگی به سایر شرکت‌ها نیز بوجود آمد. این حادثه ما را به یاد خاطرات ناگوار ورشکستگی صرافی Mt Gox در سال 2013 می‌اندازد که به موجب آن بسیاری از کاربران متحمل ضررهای سنگین شدند.

بیشتر بخوانید: ورشکستگی صرافی‌های ارز دیجیتال چه بلایی سر دارایی‌های ما می‌آورد؟

در میان این هرج و مرج، یادآوری این نکته مهم است که بازار ارز دیجیتال یک بازار آزاد است و این حادثه ناگوار تنها نشان دهنده شکست یک شرکت متمرکز است، نه خود فناوری ارزهای دیجیتال. ورشکستگی‌های ناشی از کمبود نقدینگی در این صنعت، همه شرکت‌های نامعتبر و ضعیف را از بازار پاک‌سازی می‌کند، البته به هزینه سنگین برخی از کاربران. با حرکت به سمت خود حضانتی (نگه داری از ارز دیجیتال در کیف پول شخصی)، بازار در ماه‌ها و سال‌های آینده بهبود می‌یابد، بهبود می‌یابد و قوی‌تر باز می‌گردد.

در این گزارش هفتگی به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • جزئیات مربوط به خالی شدن کیف پول‌های آنچین صرافی FTX.
  • تأثیر گسترده‌ ورشکستگی صرافی FTX بر ذخایر صرافی و خود حضانتی.
  • تأثیر ورشکستگی FTX بر هولدرهای بلندمدت بیت کوین.
قیمت بیت کوین پس از ورشکستگی صرافی FTX

کسری ذخایر و ورشکستگی صرافی FTX

حقیقت در مورد اینکه چگونه بین 8 الی 10 میلیارد دلار از ترازنامه صرافی FTX کم شد و سپرده‌های مشتریان از بین رفت به مرور زمان آشکار خواهد شد، اگرچه شواهد بسیاری از سوء استفاده از وجوه کاربران از طریق صندوق سرمایه گذاری خواهر این شرکت یعنی آلامادا ریسرچ (Alameda Research) وجود دارد.

ردیابی ذخایر صرافی ای تی اکس در طول این سال ها برای بسیاری از شرکت‌های اطلاعاتی تا حدودی چالش برانگیز بوده است، تجربه خود ما این است که FTX از یک سیستم چند لایه نسبتاً پیچیده برای ذخایر BTC خود استفاده می‌کند. از ماه آوریل تا می امسال، ذخایر FTX زیر رادارهای ما به بیش از 102 هزار بیت کوین رسیده بود. این میزان در اواخر ژوئن 51.3 درصد کاهش یافت.

ذخایر FTX از آن زمان به طور مداوم کاهش یافته است تا اینکه در طول ورشکستگی این هفته به صفر رسید. همانطور که ادعاهایی مبنی بر سوء استفاده از سپرده‌های مشتریان توسط Alameda آشکار می‌شود، این نشان می‌دهد که Alameda-FTX ممکن است در واقع در ماه مه تا ژوئن پس از سقوط LUNA، 3AC و سایر وام دهندگان، دچار افت شدید ترازنامه شده باشد.

ذخیره بیت کوین در صرافی‌ها

بیشتر بخوانید: راهکارهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

عرضه ETH در FTX نیز دو دوره کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است:

در ماه ژوئن، جایی که 576 هزار اتر (55.2٪-) کاهش یافت.

این هفته، ذخایر ETH از 611 هزار اتر به تنها 2800 اتر (99.5٪-) سقوط کرد.

مشابه ذخایر بیت کوین، تقریباً هیچ اتریومی در کیف پول‌های متعلق به FTX باقی نمانده است و ورشکستگی به طور کامل آنچه را که از ترازنامه شرکت باقی مانده بود از بین برد.

ذخیره اتریوم در صرافی‌ها

هنگامی که به ذخایر استیبل کوین صرافی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که از 19 اکتبر شروع به کاهش قابل توجهی کرد و از 725 میلیون دلار کاهش یافت و در ماه بعد عملاً به صفر رسید.

پس از ریزش ماه ژوئن، زمانی که ذخایر بیت کوین و اتریوم آن به شدت کاهش یافته بود، موجودی استیبل کوین این صرافی به طور قابل توجهی افزایش یافت. این می‌تواند نشانه‌ای از کاهش ارزش ترازنامه شرکت باشد، که این نشان از مبادله یا وام دادن استیبل کوین‌ها برای تأمین وثیقه BTC و/یا ETH است.

بیشتر بخوانید: دستیبل کوین (DestableCoin) یا ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز چیست؟

عرضه پس از ورشکستگی صرافی FTX

در حالی که عدم قطعیت زیادی در مورد آنچه واقعاً بین FTX و Alameda اتفاق افتاده وجود دارد، یک سری داده‌های آنچین (On-Chain) وجود دارد که نشان می‌دهد شکاف‌هایی در ماه می تا ژوئن شکل گرفته است. این امر باعث می‌شود ماه‌های اخیر صرفاً پیش درآمدی باشد برای فروپاشی اجتناب ناپذیر این صرافی.

بیشتر بخوانید: بحران در صرافی‌های هوبی و Gate.io؛ آیا صرافی‌ها در حال دستکاری سرمایه مردم هستند؟

امنیت خود حضانتی

در عین حال که هولدرها به دنبال نگهداری از ارزهای دیجیتال در کیف‌پول‌های خودشان هستند، ما شاهد خروج بیت کوین‌ از صرافی‌ها در یک مقیاس وسیع هستیم. نمودارهای زیر تغییرات موجودی صرافی‌ها، کیف پول سرمایه‌گذاران و ماینرها را از 6 نوامبر نشان می‌دهد، زمانی که مشکلات FTX تازه در حال فاش شدن بود.

صرافی‌ها شاهد یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های موجودی بیت کوین خود در تاریخ بوده‌اند؛ طی 7 روز 72.900 واحد BTC از صرافی‌ها خارج شد. این تنها با سه دوره در گذشته مقایسه می‌شود. آوریل-2020، نوامبر-2020، و ژوئن تا ژوئیه 2022.

روند مشابهی را می‌توان در اتر دید، همانطور که یک میلیون دلار اتر (ETH) در هفته گذشته از صرافی‌ها خارج شده است. این بزرگ‌ترین کاهش موجودی 30 روزه اتر از سپتامبر 2020 است. تقاضا برای ETH برای استفاده به عنوان وثیقه در قراردادهای هوشمند بسیار بالا بود.

بیشتر بخوانید:‌ چانگ پنگ ژائو: سقوط FTX صنعت ارزهای دیجیتال را چندین سال عقب انداخت

در حالی که ذخایر صرافی BTC و ETH پس از ورشکستگی صرافی FTX در این هفته کاهش یافت، به طور خالص بیش از 1.04 میلیارد دلار استیبل کوین‌ در قالب USDT، USDC، BUSD و DAI در تا نوامبر وارد صرافی‌ها شد. این هفتمین جریان ورودی بزرگ استیبل کوین‌ها (روزانه) در تاریخ است.

این اتفاق میزان استیبل کوین‌هایی را که در تمام صرافی‌ها نگهداری می‌شوند را به یک سقف جدید در 41.186 میلیارد دلار رسانده است. همچنین می‌توانیم شاهد افزایش قابل‌توجهی در سلطه استیبل کوینِ BUSD باشیم که بیش از 21.44 میلیارد دلار از آن در ذخایر ارزی نگهداری می‌شود. این احتمالاً نتیجه سلطه رو به رشد بایننس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی در جهان است.

ذخایر ارز USDT اندکی کاهش یافته است و ذخایر USDC در ماه‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است که نشان می‌دهد یک تغییر احتمالی در ترجیحات بازار در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید: ویتالیک بوترین: صرافی FTX واقعیت را دروغ جلوه داد

جالب اینجاست که مقدار زیادی از این استیبل کوین‌ها از قراردادهای هوشمند نشات می‌گیرند، به طور مثال، 4.63 میلیارد دلار استیبل کوین در ماه از قراردادهای هوشمند اتریوم خارج شده است. این نشان می‌دهد که تقاضا برای نقدینگی فوری چقدر بالا بوده است.

در نتیجه، بازار وارد وضعیت جالبی شده است که به موجب آن استیبل کوین‌های متمرکز صادر شده به صرافی‌ها سرازیر می‌شوند، در حالی که دو رمزارز اصلی بازار، BTC و ETH با نرخ‌های تاریخی در حال خروج از صرافی‌ها هستند. نمودار زیر یک مدل دو بخشی است که موارد زیر را منعکس می‌کند:

نبود 🟧 در بارکد نشان می‌دهد که صرافی‌ها شاهد خروج خالص BTC + ETH بوده‌اند. نوسانگر جریان خالص استیبل کوین‌ها منهای جریان خالص BTC + ETH را نشان می‌دهد. مقادیر مثبت نشان می‌دهد که مازاد «ظرفیت خرید» استیبل کوین به صرافی‌ها سرازیر شده است.

در اینجا می‌بینیم که به طور کلی، قدرت خرید خالص استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها 4.0 میلیارد دلار در ماه افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که علیرغم آشفتگی بازار، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در حال حاضر به جای استیبل کوین‌های متمرکز، از نگهداری BTC و ETH حمایت می‌کنند.

این یک سیگنال کاملاً جذاب است و می‌توان ادعا کرد که نشانه‌ای از اعتماد به دارایی‌ها و علاقه کاربران به نگهداری از رمزارزها در کیف پول‌های شخصی است.

بیشتر بخوانید: بیش از 80 هزار واحد بیت کوین از صرافی‌ها خارج شد؛ تبعات ورشکستگی صرافی FTX

افزایش موجودی بیت کوین به دنبال ورشکستگی صرافی FTX

با خروج چنین حجم زیادی از بیت کوین از صرافی‌ها، می‌توان دید که در همه گروه‌های کیف پول، حادثه FTX باعث تغییر رفتار سرمایه‌گذاران شده است. از میگوها (< 1 BTC) گرفته تا نهنگ‌ها (> 1k BTC) افزایش موجودی خالص را در طول سقوط FTX تجربه کرده‌اند. در برخی از گروه‌ها، این یک چرخش تقریباً 180درجه‌ای نسبت به توزیع پایدار بیت کوین در ماه‌های اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید: آیا زمان ورود به بازار فرا رسیده است؟ تحلیل بیت کوین (24 آبان 1401)

گروه میگو (< 1BTC) تنها در این هفته 33.7 هزار بیت کوین اضافه کرده است که منجر به افزایش 30 روزه +51.400 بیت کوین شده است.

میگوهای بیت کوین

گروه خرچنگ با 1 الی 10 بیت کوین به طور مشابه تهاجمی رفتار کردند و 48.7 هزار بیت کوین را از صرافی‌ها خارج کردند. آدرس‌هایی که کمتر از 10 بیت کوین دارند اکنون بیش از 15.913 درصد از عرضه در گردش را در اختیار دارند که یک رکورد جدید و خوب است.

خرچنگ های بیت کوین

به کیف پول‌های حاوی بین 10 الی یک هزار بیت کوین در زبان عامیانه ماهی و کوسه گفته می‌شود.

پس از چندین ماه رشد کند، این هفته موجودی بیت کوین این گروه به میزان 78 هزار بیت کوین افزایش یافت و به یکی از بزرگ‌ترین افزایش‌های 7 روزه تاریخ این گروه تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی بیت کوین است!

ماهی و کوسه در بیت کوین

برای نهنگ‌ها که به عنوان آدرس‌هایی با بیش از هزار BTC تعریف می‌شوند، ما فقط BTC هایی را در نظر گرفته‌ایم که مستقیماً وارد و خارج می‌شوند. نهنگ‌ها در هفته‌های اخیر بیشتر در حال انباشت بودند.

با این حال، مشارکت آنها در شبکه در این هفته نسبت به سایر گروه‌ها کمتر بوده است، تنها با افزایش اندک 3.570 بیت کوین.

نهنگ های بیت کوین در ورشکستگی صرافی فط

در آخر ماینرهای بیت کوین هستند که در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت تحت استرس مالی شدید قرار دارند. در حالی که هش‌ریت به پایین ترین حد خود می‌رسد، ماینرها مجبور شده‌اند در این هفته حدود 9.5 درصد از خزانه‌های خود را نقد کنند و 7.76 هزار بیت کوین خرج کنند. این شدیدترین کاهش ماهانه موجودی ماینرها از سپتامبر 2018 است و ماهیت چرخه‌ای ماینرهای بیت کوین را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: توییت‌های رمزآلود سم بنکمن فرید؛ هدف وی از این توییت‌ها چیست؟

ماینرهای بیت کوین

ثابت قدم بودن هولدرهای بیت کوین

در آخرین بخش این خبرنامه، واکنش هولدرهای بیت‌کوین را بررسی می‌کنیم. با توجه به پیامدهای گسترده ورشکستگی صرافی FTX، اکنون زمان آن است که هولدرها نشان دهند آیا در عزم خود راسخ هستند یا خیر.

دارایی بلندمدت هولدرها، که از نظر آماری کمترین احتمال فروش را دارد، از 6 تا نوامبر 61.500 بیت کوین کاهش یافته است. تقریباً 48.100 بیت کوین در 7 روز گذشته هزینه شده است که تقریباً می‌شود گفت قابل توجه است. با این حال، با توجه به تغییر میزان موجودی که در بالا توضیح داده شد، و در مقایسه با سوابق تاریخی، هنوز در مقیاسی نیست که بتوان گفت هولدرها دیگر اعتقادی به هولد کردن بیتکوین ندارند. با این حال، در صورت ادامه این روند، ممکن است خلاف آن ثابت شود.

هولدرهای بیت کوین

میانگین سنی هر بیت کوین نیز در این هفته به بیش از 90 روز رسیده است، که سه برابر نسبتی است که از سپتامبر تا اکتبر مشاهده شده است. افزایش BTC های قدیمی‌تر قابل توجه و مطابق با رکوردهای قبلی است.

یک روند صعودی پایدار می‌تواند نشان دهنده آن باشد که وحشت گسترده‌ای در دل هولدرها ریشه دوانده است.

بیشتر بخوانید: هکر صرافی FTX اکنون 35امین هولدر بزرگ اتریوم است

تحلیل ورشکستگی صرافی FTX

در نهایت، می‌توانیم بینیم که پس از یک دوره طولانی به خواب رفتگی بیت کوین‌ها، حجم coinday destruction در این هفته به انحراف استاندارد 1.9+ رسید. در مجموع 165 میلیون coindays  در این هفته از بین رفته است که معادل هزینه 452.2 هزار بیت کوینی است که به مدت 1 سال نگه داشته شده است.

تحلیل ورشکستگی صرافی FTX

به طور کلی، مطمئناً میزانی از ترس در بین هولدرها وجود داشته است. با این حال، با توجه به شرایط کنونی بازار، این امر قابل انتظار بود. آنچه احتمالاً بیشتر مورد توجه است این است که آیا این روند در هفته‌های آینده کاهش می‌یابد یا خیر.

از سوی دیگر، افزایش مداوم BTC های خرج ‌شده قدیمی‌ و کاهش عرضه هولدرها علامت‌های هشداری است از اینکه ممکن است هولدرها ایمان خود را به بیت کوین از دست بدهند.

خلاصه و نتیجه گیری

ورشکستگی صرافی FTX یک حادثه ناگوار برای کاربران این صرافی و کل این صنعت است. اما نکته مثبت این است که این رویداد یک پاک‌سازی بود که در نهایت باید اتفاق میفتاد و طبق سنت همیشگی، بیت کوین پس از آن قوی‌تر باز خواهد گشت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان