پاسخ صرافی نوبیتکس به گزارش رویترز در خصوص همکاری بایننس برای دور زدن تحریم‌ها

خانهاخبارپاسخ صرافی نوبیتکس...

آنچه می‌خوانید...

به دنبال انتشار گزارش رویترز مبنی بر همکاری بایننس با ایران، پاسخ صرافی نوبیتکس به این گزارش منتشر شد.

ادعای تراکنش ۸ میلیاردی ایرانی‌ها با صرافی بین‌المللی بایننس، از دو روز پیش واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و موجب نگرانی برخی از سرمایه‌گذاران شده است.

- Advertisement -

روزنامه خراسان با اشاره به این گزارش نوشت: خبرگزاری رویترز به تازگی با انتشار گزارشی مدعی شده که ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۸ مبلغ ۸ میلیارد دلار تراکنش مالی بر بستر صرافی بین‌المللی بایننس انجام داده‌اند. در این گزارش از یک صرافی ایرانی نام برده شده که در دور زدن تحریم‌های آمریکا به نفع کشورمان کمک کرده است.

این موضوع واکنش کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته و موجب التهاب فضای کریپتویی در میان سرمایه‌گذاران ایرانی شده است. اکنون سوالاتی برای سرمایه‌گذاران رمز ارز به وجود آمده است؛ آیا سرمایه ارز دیجیتال ایرانی‌ها در خطر است؟ آیا ممکن است که کیف پول ارز دیجیتال ایرانی‌ها مسدود شود؟ چقدر می‌توان به صرافی‌های ایرانی اعتماد کرد و…؟

ادعای رویترز چیست؟

 در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده تحریم‌هایی را که به‌ عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره اعمال کرد. چند ماه بعد، بایننس به معامله‌گران در ایران اطلاع داد که دیگر به آن‌ها خدمات نخواهد داد و گفت که حساب‌های خود را نقد کنند، اما خبرگزاری رویترز در تیر امسال با گزارشی از فعالیت ایرانی‌ها در صرافی دیجیتال بایننس، مدعی شد که عده‌ای در کشورمان تحریم‌ها را دور زده‌اند.

این اما پایان کار نبود و این خبرگزاری حدود سه روز پیش هم گزارشی را منتشر کرد که در آن با استناد به داده‌های پلتفرم تحلیلی چین آلیسیس مدعی شده بود با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از سال ۲۰۱۸ میلادی ۸ میلیارد دلار تراکنش ارز دیجیتال میان بایننس و کاربران ایرانی انجام شده و  ۷.۸  میلیارد دلار، یعنی ۹۷.۵ درصد از این مبلغ، از طریق صرافی ایرانی نوبیتکس مبادله شده است و کوین نیک مارکت، ایرانیکارت، رابکس و سرمایکس نیز از دیگر پلتفرم‌های ایرانی هستند.

رویترز در این گزارش تاکید کرده است:

انجام تراکنش میان بایننس و پلتفرم‌های ایرانی، می‌تواند این صرافی را در معرض خطر پیگرد به علت نقض ممنوعیت‌ تجارت با ایران قرار دهد که شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود.

پاسخ صرافی نوبیتکس به گزارش رویترز

پس از گزارش رویتزر، صرافی نوبیتکس به عنوان متهم ردیف اول گزارش این رسانه درباره عبور از تحریم‌ها، بیانیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از این پاسخ صرافی ایرانی نوبیتکس آمده است:

۱. اشاره به این آمار و ارقام از این حیث گمراه‌کننده است که ممکن است این برداشت ایجاد شود که این رقم به صورت یک‌سویه از نوبیتکس به بایننس منتقل شده است، در حالی که یک کاربر ممکن است یک مقدار مشخص دارایی را بارها بین پلتفرم داخلی و خارجی و کیف پول به منظور ترید جابه‌جا کرده باشد.

۲. بلاکچین شبکه‌ای است که همه اعضای آن با واسطه، کم یا زیاد به هم متصل هستند. یعنی یک بیت‌کوین می‌تواند بارها بین صرافی‌های ایرانی و بین‌المللی و کیف پول‌های مختلف در گردش باشد. عناوینی مثل مبادلات مالی بین دو برند، فقط با اهداف تخریبی مطرح می‌شوند.

۳. در گزارش رویترز انجام تراکنش‌های رمز ارزی با هدف اقداماتی مثل دور زدن تحریم‌ها یا خروج ارز تفسیر شده که تلقی درستی نیست. قاعدتا این تراکنش‌ها یک‌طرفه و از پلتفرم ایرانی به بستر خارجی یا کیف پول‌های شخصی نبوده و روندی رفت و برگشتی داشته است. از سوی دیگر، بسترهایی همچون بایننس که قوانین سختگیرانه‌ای برای شناسایی کاربران دارند، هرگز نمی‌توانند مقصد مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها باشند.

چه خطری در کمین ارز دیجیتال ایرانی‌هاست؟

انتشار گزارش رویترز و واکنش کاربران فضای مجازی باعث شده تا گمانه‌زنی‌هایی درباره خطر برای سرمایه ایرانی‌ها در ارز دیجیتال شکل بگیرد. از این رو این موضوع را با عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین در میان گذاشتیم.

نیما نعیمی‌خواه می‌گوید:

رویترز قبلا هم گزارش‌هایی را درباره استفاده کاربران ایرانی از بایننس منتشر کرده، اما این بار به واسطه شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور، این گزارش بر سر زبان‌ها افتاده است. به نظر می‌رسد هدف اصلی این گزارش‌ها بایننس باشد. انگار یک کمپین ضد تبلیغاتی برای بایننس شکل گرفته که رقبای این صرافی معروف در جهان به رسانه‌ها پول داده‌اند تا خودشان سهم بیشتری از بازار کریپتو بگیرند.

وی ادامه می‌دهد:

از آنجایی که اثبات چنین ادعایی برای محکومیت بایننس خیلی سخت است، بیشترین فشار به کاربران و سرمایه‌گذاران ایرانی وارد می‌شود، اما در گزارش رویترز آمده که ۸ میلیون دلار تراکنش فقط برای ایرانی‌ها طی چهار سال شناسایی شده است. به فرض صحت آن، گردش روزانه بایننس اعدادی را نشان می‌دهد که میزان تراکنش با ایران، عدد بسیار کوچکی است. پس به نظر می‌رسد که هدف این گزارش صرفا ما ایرانی‌ها نیستیم.

صرافی‌های ایرانی مسدود می‌شود؟

عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین می‌گوید که امکان مسدودی صرافی‌های داخلی وجود ندارد:

وقتی در دنیای بلاکچین کلید خصوصی داشته باشید، صاحب آن دارایی هستید. تا جایی که من می‌دانم، بزرگترین نگرانی صرافی‌های داخلی، صیانت و حفظ کاربرانشان است.

او می‌افزاید:

این صرافی‌های روش‌های امنیتی را که بتوانند، پیاده می‌کنند و مدام کیف پول و آدرس‌هایشان را عوض می‌کنند یا دارایی را خرد می‌کنند و در محل‌های مختلف نگهداری می‌کنند تا مسدود نشود. قطعا عده‌ای از داخل ایران می‌توانند احراز هویت‌های بایننس را دور بزنند، اما این موضوع فراگیر نیست. با توجه به این که مکانیسم‌های احراز هویت مدام آپدیت می‌شود، کاربران را خسته می‌کند. ضمن این که نه تنها در ایران، بلکه در همه‌جای دنیا در ۶، ۷ ماه اخیر میزان سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو به شدت افت کرده است. پس اینکه سرمایه زیادی از ایرانی ها در خطر تحریم باشد، یک کمپین تبلیغاتی است.

نعیمی‌خواه برای امنیت سرمایه دیجیتال توصیه می‌کند:

ما همیشه توصیه کرده‌ایم که در دنیای بلاکچین حتی اگر سرمایه‌گذاران از پلتفرم‌های ایرانی استفاده نمی‌کنند، در کیف پول خودشان وی‌پی‌ان روشن داشته باشند و نگذارند آی‌پی واقعیشان مشخص شود. توصیه بعدی این است که هیچ‌وقت از صرافی‌های ایرانی ارز را به صورت مستقیم به صرافی‌های خارجی منتقل نکنند. با یکی یا دو انتقال به کیف پول‌های خصوصی، این ارز را به صرافی‌های خارجی مثل بایننس منتقل کنند.

وی در پایان تاکید می‌کند:

کار با صرافی‌های خارجی برای سرمایه‌گذاران ایرانی قطعا خطرناک است و خطراتش از جنس مسدود شدن دارایی‌هاست. ما همیشه گفته‌ایم که حتی به بانک هم نمی‌توان اعتماد کامل کرد؛ صرافی‌های خارجی که جای خود دارند. توصیه می‌کنیم کاربران ارز دیجیتال، به ویژه افراد آماتور و تازه‌کار، حتما از صرافی ایرانی استفاده کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان