پالس چین (Pulsechain) چیست؟ آشنایی با توکن PLS و PulseX

خانهمعرفی پروژهپالس چین (Pulsechain)...

آنچه می‌خوانید...

ایردراپ آتی توکن PLS نقطه آغاز شبکه پالس چین (Pulsechain) خواهد بود. Pulsechain یک فورک از اتریوم، اولین بلاک چین قرارداد هوشمند جهان است. توکن بومی PLS نقش مهمی در حمایت از قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف بلاک چین و تسهیل اعتبارسنجی تراکنش‌ها دارد. اما Pulsechain چیست و چگونه کار می‌کند؟

هدف این پلتفرم کاهش فشار محاسباتی بر روی بلاک چین اتریوم و ایجاد یک جایگزین مقرون به صرفه برای توسعه‌دهندگان قرارداد هوشمند است. در مورد تاریخ راه‌اندازی پالس چین گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از اهالی حوزه وب 3 مشتاقانه منتظر راه‌اندازی این پروژه هستند. با این حال، یک سری اطلاعات نشان می‌دهد که در آینده چه انتظاری می‌توان از این پروژه داشت. حال، پالس چین (Pulsechain) چیست؟ با فکت کوینز همراه باشید تا به جواب پی ببریم.

در این مقاله، شبکه پالس‌چین را به طور دقیق بررسی می‌کنیم و تاریخچه پروژه و توکن بومی PLS را زیر ذره‌بین فکت کوینز می‌بریم. همچنین، در مورد ایردراپ مورد انتظار Pulsechain نیز بحث خواهیم کرد.

پالس چین (Pulsechain) چیست؟

پالس چین (Pulsechain) یک بلاک چین متن باز، سریع، عمومی و یک هارد فورک مقرون به صرفه از بلاک چین اتریوم (Ethereum) است. این اولین هارد فورکی است که حاوی  صورت وضعیت کامل بلاک چین  اتریوم است، به این معنی که تاریخچه تمام تراکنش‌ها، حساب‌های کاربری و تعاملات قرارداد هوشمند اتریوم را در اختیار دارد. Pulsechain قصد دارد با ارائه یک جایگزین کم هزینه برای شبکه بلاک چین اتریوم، مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری این شبکه را حل کند.

بیشتر بخوانید: مقیاس پذیری در بلاک چین به چه معنا است؟

پالس چین (Pulsechain) چیست؟

هزینه گس (Gas) اتریوم می‌تواند در دوره‌های شلوغی شبکه به طرز چشمگیری افزایش یابد. وقتی این اتفاق بیفتد، نهایی شدن تراکنش‌ها بیشتر طول می‌کشد و شبکه کند می‌شود. پالس چین (Pulsechain) با افزایش سرعت و کارآیی اتریوم به حل این مسئله می‌پردازد. زمان بلاک اتریوم 15 ثانیه است. این در حالی است که پالس چین 5 ثانیه زمان بلاک دارد و این باعث می‌شود سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر شود.

علاوه بر این، پالس چین از مکانیزم اثبات سهام زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) به نام پارلیا (Parlia) استفاده می‌کند. با این حال، این پروژه از آن زمان به سمت مدل اجماع جدید POSA حرکت کرده است که استیکینگ، چرخش اعتبارسنج (Rotation) و قراردادهای جریمه-پاداش (reward-slashing contracts) را معرفی می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، پالس چین 33 گره اعتبارسنج در سراسر شبکه دارد. هر کس می‌تواند با سپرده‌گذاری 5000،000 توکن PLS، به یک اعتبارسنج تبدیل شود. اعتبارسنج سهمی از کارمزد تراکنش‌ها در سرتاسر شبکه را کسب می‌کند. با این حال، این سپرده اولیه قابل استرداد نیست.

علاوه بر این، پالس چین (Pulsechain) از یک مکانیسم چرخش اعتبارسنج (Rotation) برای اطمینان از توزیع عادلانه فعالیت گره‌ها استفاده می‌کند. کاربران Pulsechain می‌توانند متناسب با تعداد توکن‌های PLS که باعث ایجاد انگیزه اضافی برای سپرده‌گذاری و ایمن‌سازی شبکه می‌شود، اعتبارسنج‌ها را هر 24 ساعت جایگزین کنند.

بیشتر بخوانید: گس (Gas) در اتریوم چیست؟

هدف شبکه پالس چین (Pulsechain) چیست؟

Pulsechain قصد دارد با به اشتراک گذاشتن برخی از بار شبکه و کاهش هزینه‌های گس اتریوم، ارزش این شبکه را افزایش دهد. علاوه بر این، Pulsechain قصد دارد با استفاده از سیستم Freemium، موانع ورود به Web3 را کاهش دهد. همچنین، پالس چین قصد دارد با استفاده از یک مدل تورم 0 درصدی برای توکن PLS، پویایی بازی شبکه‌های بلاک چین موجود را بهبود بخشد.

علاوه بر این، از آنجا که پالس چین (Pulsechain) یک فورک کامل از اتریوم است، کار خود را به عنوان یک بلاک چین  خالی شروع نمی‌کند. تمام موجودی توکن‌ها و داده‌های قرارداد هوشمند به محض راه‌اندازی آماده انتقال به فورک جدید خواهند بود.

بیشتر بخوانید: وب 3 (Web 3.0) چیست؟ با قابلیت های نسل سوم وب آشنا شوید

توکن PLS چیست؟

 PLS توکن بومی شبکه پالس چین (Pulsechain) است. این توکن از استاندارد PRC-20، نوعی از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کند و برای پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه ضروری است. همچنین، دارندگان PLS می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌ها واگذار کنند. با این کار، دارندگان توکن به امنیت شبکه کمک می‌کنند. به علاوه، آنها بخشی از کارمزد معاملاتی  را که توسط اعتبارسنج‌ها بدست آمده است  دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:استاندارد BEP2 و BEP20 چیست؟ بررسی تفاوت BEP2 و BEP20 با ERC20

اعتبارسنج‌ شبکه می‌تواند تصمیم بگیرد که چگونه کارمزد معاملات را با نمایندگان تقسیم کند. دارندگان PLS Token می‌توانند تصمیم بگیرند که با اعتبارسنجی که پاداش بیشتری پرداخت می‌کند و امتیاز اقتدار (authority scores) کمتری دارد، سهیم شوند. اعتبارسنج‌های پالس چین (Pulsechain) 75 ٪ از کل توکن‌های PLS را که از کارمزد معاملات تولید می‌شوند، دریافت می‌کنند. 25 ٪ باقیمانده سوزانده می‌شود و عرضه در گردش را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پس از اتمام مراحل نهایی نقشه راه پروژه، از توکن PLS در حاکمیت پروژه و رای گیری آنچین استفاده می‌شود.

علاوه بر این، توکن PLS از طریق مکانیسم‌های مختلف توزیع در دسترس خواهد بود. پس از هارد فورک، عرضه PLS برای جبران خسارت کسانی که در فاز فداکاری (Sacrifice) شرکت کرده‌اند، به طور قابل توجهی متورم خواهد شد. با این حال، مکانیسم توکن سوزی قرار است همگام با بلوغ پروژه، عرضه را به تعادل بازگرداند.

گواه اثبات اعتبار سهام (POSA)

شبکه پالس چین (Pulsechain) از مکانیسم اجماع اثبات گواه اثبات اعتبار سهام (POSA) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. POSA ترکیبی از اثبات سهام (POS) و اثبات اعتبار (POA) برای ارائه یک مدل ترکیبی نسل بعدی است که بر بسیاری از ناکارآمدی‌های مکانیسم‌های اجماع قبلی فائق می‌آید.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست ؟ POS به زبان ساده

پالس چین

در حالی که مدل اجماع اثبات کار (POW) باعث غیرمتمرکزتر شدن شبکه می‌شود، اغلب در جلوگیری از حملات برای شبکه‌های کوچک‌تر ناکارآمد است. همچنین، POW مصرف انرژی زیادی دارد و دارای یک ردپای بزرگ زیست محیطی است. POA از برق بسیار کمتری نسبت به POW مصرف می‌کند و در برابر حملات 51 ٪ مقاوم است. با این حال، اغلب به دلیل متمرکز کردن شبکه مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

اثبات سهام واگذارشده (DPOS) نوعی مکانیسم اجماع POS است که توسط بلاک چین‌های برجسته مانند BSC استفاده می‌شود. DPOS از نظر انرژی کارآمد است و با اجازه دادن به دارندگان توکن برای انتخاب اعتبارسنج‌ها، عدم تمرکز را ترویج می‌کند. مدل پالس چین POSA همین خصوصیات را داراست. به علاوه، یک بستر عادلانه برای حاکمیت جامعه فراهم می‌کند. مدل POSA Pulsechain از یک سیستم چرخش اعتبارسنج برای برقراری عدالت و تشویق کارآیی از طریق مشوق های ایجاد شده استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اثبات اعتبار (PoA) چیست؟

ایردراپ Pulsechain چیست و چگونه در آن شرکت کنم؟

Airdrop زمانی است که یک پروژه بلاک چین  توکن‌های رایگان را بین کاربران خود توزیع می‌کند. ایردراپ‌ها اغلب به عنوان ابزاری برای بازاریابی دیده می‌شوند که به پروژه‌های جدید اجازه می‌دهد تا برای افزایش علاقه و تعامل کاربران توکن‌های رایگان  به آنها اهدا کنند.

Airdrop Pulsechian قرار است «بزرگ‌ترین ایردراپ تاریخ» باشد. پالس چین (Pulsechain) یک نسخه کامل از تمام مانده‌حساب‌های توکن اتریوم را در خود جای داده است. این امر به ایردراپ پالس چین  اجازه می‌دهد تا نسخه‌های مختلف توکن‌های اتریوم و NFT ها را توزیع کند.

ایردراپ Pulsechain با راه‌اندازی بلاک چین Pulsechain آغاز می‌شود. هرکسی که دارای موجودی توکن اتریوم در یک کیف پول غیر حضانتی باشد، توکن‌های PLS را با نسبت یک به یک و بدون هیچ اقدام لازمی دریافت می‌کند و به کاربران امکان دسترسی به تمام توکن‌های اتریوم خود را در Pulsechain می‌دهد. هر ETH که در یک کیف پول غیر حضانتی نگهداری می‌شود با موجودی PLS جایگزین می‌شود. با این حال، همه توکن‌های ERC-20 نام اصلی خود را حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید از به‌ روزرسانی شانگهای اتریوم (Ethereum Shanghai) بدانید

دوره تخصیص توکن (Sacrifice)  

در دوره تخصیص پالس چین (Pulsechain) ، کاربران در ازای کسب تعداد بیشتری از توکن‌های PLS در آینده به سوزاندن توکن‌های ETH و ERC-20 تشویق شدند. این مدل تامین بودجه سوداگرانه به سرمایه‌گذاران اولیه اجازه می‌دهد تا از این پروژه و DAPP های اکوسیستم  پالس چین پشتیبانی کنند. هرچه سرمایه‌گذاران در اوایل راه‌اندازی توکن فدا کند، توکن‌های بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین، نرخ فداکاری با سپرده‌های بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

پالسکس (PulseX)

Pulsex پلتفرم تعویض توکن پالس چین (Pulsechain) است. این پلتفرم به شرکت کنندگان در شبکه دسترسی به قابلیت‌های دیفای مانند AMM، استخرهای نقدینگی و کشت سود را می‌دهد. Pulsex به سرپرستی ریچارد هارت (Richard Heart)، کارآفرین و بنیان‌گذار پروژه ارز دیجیتال Hex هدایت می‌شود. دوره فداکاری Pulsechain بودجه‌هایی جمع‌آوری کرده است که تا حدودی به توسعه و راه‌اندازی Pulsex کمک خواهد کرد. سرمایه‌گذارانی که توکن‌ها را فدا کرده‌اند، توکن بومی پلتفرم پالسکس یعنی  PLSX را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:بازار ساز خودکار (AMM) چیست و چگونه کار می کند؟

Pulsex مشابه یونی سواپ در اتریوم است. با این حال، نوید معاملات سریع‌تر و با کارمزد کمتر را می‌دهد. با این وجود، هنوز مشخص نیست که PluseX DEX چقدر خوب عمل خواهد کرد و آیا همان علاقه کاربران دیفای به Uniswap را جلب خواهد کرد یا خیر.

قابلیت همکاری پالس چین

شبکه پالس چین (Pulsechain) به طور کامل با اتریوم قابل تعامل است. هر کسی می‌تواند اتر و توکن‌های اتریومی را در پالس چین بخرد و بفروشد. به علاوه، PLS به عنوان یک توکن ERC-20 در دسترس است. همچنین، پل PulseBridge به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را بین چندین شبکه بلاک چین جابجا کنند. PulseBridge به این صورت عمل می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌ها را در یک قرارداد هوشمند قفل کنند و دارایی‌هایی مثل pETH را با نسبت 1:1 صادر کنند.

قابلیت همکاری یک جزء ضروری از چشم انداز Web3 به شمار می‌رود. در گذشته، شبکه‌های بلاک چین و جوامع آن‌ها از هم جدا شده بودند. با این حال، قابلیت همکاری به توسعه‌دهندگان بلاک چین اجازه می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کرده و نوآوری را تسریع کنند. علاوه بر این، قابلیت همکاری به پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک می‌کند تا به نقدینگی بیشتری دسترسی داشته باشند و تجربه کاربری بهتری را برای انواع پروتکل‌های Web3 فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

جمع بندی

شبکه پالس چین (Pulsechain) اولین هارد فورک کامل بلاک چین اتریوم است. هدف آن پشتیبانی از شبکه اتریوم و تمام برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) ساخته شده بر روی اتریوم با کاهش فشار روی شبکه و کاهش هزینه‌های گس است. کاهش هزینه‌های گس و به حداقل رساندن ازدحام شبکه به اتریوم کمک می‌کند تا بدون تنش مقیاس‌پذیر شود. با تثبیت هزینه‌های گس در سراسر اکوسیستم وب 3، PulseChain قصد دارد پذیرش انبوه فناوری‌های بلاک چین و قراردادهای هوشمند را ارتقا دهد.

تاریخ راه‌اندازی PulseCHain هنوز تایید نشده است. ریچارد هارت، بنیان‌گذار HEX، کاربران را با دادن سرنخ‌هایی در مورد تاریخ راه‌اندازی پروژه دست انداخته است. با این حال، باید دید این پروژه چه زمانی به اجرا در خواهد آمد.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند می‌توانند به راحتی دی اپ‌های اتریوم را در PulseChain راه‌اندازی مجدد کنند. پالس چین (PulseChain) به عنوان جایگزینی سریع‌تر و ارزان‌تر برای بلاک چین قرارداد هوشمند، به ارتقای نوآوری و همکاری در وب 3 کمک می‌کند و در عین حال مکمل معماری و جامعه موجود شبکه اتریوم است.

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان