پای نتورک (Pi network) چیست؟

خانهویدئوهاآموزشیپای نتورک (Pi...

آنچه می‌خوانید...

شبکه پای نتورک به عنوان تلاشی برای ساده‌سازی دسترسی و معرفی افراد بیشتر به ارزهای دیجیتال از طریق یک سیستم ماینینگ ساده پا به عرصه گذاشت. این شبکه به طور رسمی در 14 مارس 2019 توسط نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis) و چنگ دیائو فن (Chengdiao) Fan راه‌اندازی شد.با فکت کوینز همراه باشید تا به بررسی این پروژه جنجالی بپردازیم.

شبکه پای نتورک امکان استخراج ارز دیجیتال با موبایل را ارائه می‌کند که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه Pi، توکن Pi coin را در دستگاه‌های اندروید و iOS خود استخراج کنند. شبکه Pi network از زمان راه‌اندازی خود طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دست آورده است و یک رشد باورنکردنی با مشارکت 33 میلیون عضو تا سال 2022 داشته است.

- Advertisement -

اعضای شبکه پای نتورک می‌توانند با ایفای نقش‌های متعددی ازجمله اجرای یک گره در رایانه‌های شخصی خود، ارجاع (ریفرال) اعضای جدید یا استخراج در دستگاه‌های تلفن همراه خود، توکن Pi کسب کنند.

شبکه پای نتورک چگونه کار می‌کند

شبکه پای نتورک چگونه کار می‌کند

در فاز بتای پروژه پای نتورک، اپلیکیشن تلفن همراه یک سیستم ماینینگ را شبیه‌سازی می‌کند که زمانی که شبکه اصلی (Main net) به طور کامل عملی شد، راه‌اندازی می‌شود. کاربران اپلیکیشن موبایل در اعتبارسنجی بلاک‌ها شرکت می‌کنند و ارز دیجیتال پای را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

ماینرها در برنامه تلفن همراه به یک یا چند گره یا نود (Node) متصل می‌شوند. هنگام اتصال، ماینرهای موبایل چک می‌کنند که آیا تراکنش در دفتر کل (Ledger) ثبت شده است یا خیر. آنها همچنین آخرین شماره بلاک و هش آن بلاک را دریافت می‌کنند. در نهایت، جوایز استخراج بین صاحبان گره و ماینرهای موبایل توزیع می‌شود.

ویدئو یوتیوب پای نتورک

الگوریتم اجماع PI Network

شبکه Pi network پروتکل Stellar Consensus (SCP) را اجرا می‌کند. SCP توسط دیوید مازیرز، دانشمند ارشد بنیاد توسعه استلار توسعه داده شد. این شبکه از مکانیزم جدیدی به نام قراردادهای بیزانس فدرال (Federated Byzantine Agreements) استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که به‌روزرسانی‌های دفتر کل توزیع‌شده دقیق و قابل اعتماد هستند.

پروتکل SCP از یک سیستم رأی‌گیری واقعی استفاده می‌کند. گره‌های شبکه به اعتبار یک بلوک و بلوک بعدی که قرار است استخراج شود رأی می‌دهند. یک بلوک تنها زمانی استخراج می‌شود که اکثریت گره‌ها موافق باشند که باید در مرحله بعدی استخراج شود و همچنین اعتبار آن را تأیید کنند. گره‌هایی که در این فرآیند اجماع شرکت می‌کنند توسط خالق سیستم انتخاب می‌شوند. SCP از نظر مصرف انرژی بسیار خوب عمل می‌کند، اما به دلیل متمرکز بودن مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ایردارپ پالس چین چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

توکنومیکس و سیستم پاداش پای نتورک

Pi coin توکن اصلی شبکه پای نتورک است. کاربران در شبکه Pi network از طریق استخراج Pi coin به دست می‌آورند. هولدرها می‌توانند از توکن‌های Pi خود برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و همچنین انجام تراکنش در اپلیکیشن‌ها و بازارهای ساخته شده در اکوسیستم پای نتورک استفاده کنند.

به هر کاربری که به شبکه Pi network ملحق می‌شود (با ایجاد یک حساب پای نتورک) تعدادی از پیش تعیین شده توکن Pi Coin اختصاص داده می‌شود. این مقدار تخصیص یافته در طول زمان استخراج می‌شود و در نتیجه فقط به 100 میلیون کاربر اول در شبکه پای نتورک تخصیص داده می‌شود. یک سیستم پاداش نیز برای کاربرانی که اعضای جدید را به پروژه ارز دیجیتال پای نتورک معرفی می‌کنند وجود دارد.

پروتکل ماینینگ پای نتورک به ازای هر توکنی که برای یک عضو یا پاداش ریفرال ضرب می‌شود، یک Pi coin اضافی ضرب می‌کند. این توکن اضافی برای جبران خسارت توسعه دهندگان در شبکه رزرو شده است. کل عرضه Pi coin متشکل از پاداش اعضا، ریفرال و پاداش توسعه دهندگان است و طبق وایت پیپر آنها، حداکثر عرضه Pi coin 100 میلیارد واحد است.

مدل حاکمیت پای نتورک

شبکه پای نتورک مدل حاکمیتی نامه دائو (Semi-DAO) را اجرا می‌کند. برخلاف سیستم حاکمیت غیرمتمرکز شناخته شده (دائو)، در Pi network یک تیم مرکزی مسئول شبکه است در حالی که جامعه به تصمیم‌گیری پروژه کمک می‌کند. سیستم حاکمیتی بسته به تعداد کاربران فعال در شبکه در دو فاز عمل می‌کند.

اگر تعداد کاربران فعال در شبکه Pi network کمتر از پنج میلیون باشد، تیم مرکزی مستقیماً از جامعه برای ارائه پیشنهادات درخواست کمک می‌کند. تیم پروژه از طریق انجمن پروژه که بر روی اپلیکیشن ماینینگ موبایل ساخته شده، گفتگوهایی را با جامعه آغاز می‌کند. با رشد کامیونیتی و عبور از بیش از پنج میلیون شرکت کننده فعال، فاز دوم سیستم حاکمیتی کلید می‌خورد. این تیم کمیته‌ای متشکل از کاربران شناخته تشکیل می‌دهد. کمیته مسئول توسعه پیشنهادات و سازماندهی مشارکت‌های جامعه است. کمیته با استفاده از مشارکت اعضای جامعه تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

سیستم تست نت و مین نت

شبکه Pi به عنوان یک پروژه تحقیقاتی راه‌اندازی شد و فاز بتا خود را در اوایل سال 2018 اجرا کرد. شبکه آزمایشی Testnet)) حدود دو سال بعد راه‌اندازی شد و به توسعه دهندگان اجازه داد تا قابلیت‌های خاصی را قبل از اجرای شبکه اصلی (مین نت) آزمایش کنند.

پس از انتظارات فراوان، Pi network شبکه اصلی خود را در سه‌ماهه آخر سال 2021 راه‌اندازی کرد. شبکه اصلی بستری را برای تیم فراهم کرد تا یک کیف پول ایجاد کنند و کاربران بتوانند ارز دیجیتال Pi استخراج‌شده خود را به کیف پول خود منتقل کنند و تراکنش‌های همتا به همتا انجام دهند.

آیا پای نتورک یک کلاه‌برداری است؟

آیا پای نتورک یک کلاه‌برداری است؟

به دلیل ناتوانی کاربران در جابه‌جایی توکن‌های استخراج‌شده خود و دید عمومی نسبت به استخراج از طریق موبایل، شبکه Pi به طور فزاینده‌ای به عنوان یک پروژه کلاه‌برداری شناخته شد. ضمن اینکه تاخیر در لیست شدن توکن Pi در صرافی ها به این دادگاه دامن زد.

تیم Pi در تلاش است تا با پیشرفت‌های اخیر خود خلاف این امر را ثابت کند. راه‌اندازی شبکه اصلی اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های Pie coin خود را خرج کنند و شایعه شده است که چندین بازار پرداخت‌ را با توکن Pi می‌پذیرند.

طبق گزارش‌ها، PiChain International در حال توسعه است تا به تاجران اجازه دهد تا فروشگاه‌هایی راه‌اندازی کنند و پرداخت با توکن Pi را قبول کنند. اخبار رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که این بازار به طور فعال در حال توسعه است و به راه‌اندازی خود نزدیک می‌شود، اگرچه هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

قیمت توکن Pi

در زمان نگارش این مقاله، قیمت Pi coin بسته به وب‌سایت‌های مختلف از 4 دلار تا حداکثر 89 دلار متغیر است.

جمع‌بندی

علی‌رغم پیشرفت‌های قابل قبول و کامیونیتی‌ای که پروژه پای نتورک در چهار سال گذشته موفق به ایجاد آن شده است، اعتبار این پروژه آن هنوز مورد سوال است.

پای نتورک با پروتکل‌های محاسباتی دقیقی که در سیستم ماینینگ خود استفاده کرده، راهی آسان برای استخراج ارز دیجیتال ارائه می‌کند و با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندانی که به ایده کسب ارز دیجیتال با حداقل تلاش از طریق استخراج موبایلی باور دارند، مواجه شده است. اما شک و تردید همچنان در مورد اینکه آیا شبکه Pi به وعده‌های خود عمل خواهد کرد یا خیر وجود دارد.

اکثریت جامعه ارزهای دیجیتال هنوز در مورد مشروعیت سرویس ماینینگ Pi network و همچنین اهداف این پروژه تردید دارند. حتی به‌رغم راه‌اندازی شبکه اصلی و برخی پیشرفت‌های تکنولوژیکی، این احساسات خیلی تغییر نکرده است.

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر در حوزه ارزهای دیجیتال، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود احتیاط کنند. ارزهای دیجیتال هنوز هم سرمایه‌گذاری‌های پرریسک محسوب می‌شوند و Pi coin نیز از این قاعده مستثنی نیست.

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان