top banner adv

پلتفرم DEI پلتفرمی برای تامین نقدینگی میان زنجیره‌ای

پلتفرم DEI پلتفرمی برای تامین نقدینگی میان زنجیره‌ای
0
بازدید : 11721

دنیای کریپتو با هدف ایجاد روش پرداخت ایمن و غیرمتمرکز در بلاکچین ایجاد شد. سپس به دلیل عدم ثبات ارزهای دیجیتال، ایده استیبل کوین‌ها مطرح شدند. این دسته از کوین‌ها هم به دلیل نیاز به وثیقه بیش از اندازه به عنوان پشتوانه و غیرقابل استفاده بودن در سایر زنجیره‌ها، چالش‌های جدیدی را به وجود آوردند. خوشبختانه در دنیای کریپتوکارنسی هیچ راه بن بستی وجود ندارد و استیبل کوین DEI (استیبل کوین الگوریتمی ذخیره کسری میان زنجیره‌ای) برای حل همین چالش‌ها پا به دنیای دیجیتال گذاشت.

بیشتر بخوانید : اوربئون پروتکل (Orbeon Protocol) چیست؟ آشنایی با توکن ORBN

پشتوانه استیبل کوین DEI ترکیبی از توکن DEUS و استیبل کوین‌های مورد اعتماد زنجیره‌های درگیر است. به علاوه پلتفرم DEI به خاطر استفاده از یک پل بومی می‌تواند به همه زنجیره‌های داخل اکوسیستم دئوس متصل شود و این یعنی تامین نقدینگی میان زنجیره‌ای. با فکت کوینز و آشنایی بیشتر با استیبل کوین الگوریتمی ذخیره کسری میان زنجیره‌ای DEI همراه باشید.

 معرفی پلتفرم DEI

DEI یک استیبل کوین الگوریتمی پیشرفته ذخیره کسری میان زنجیره‌ای است که با استفاده از یک بریج یا پل بومی می‌تواند به تمام زنجیره‌های داخل اکوسیستم DEUS Finance متصل شود. ترکیب توکن‌های پشتوانه استیبل کوین DEI در این پلتفرم کاملا آزادنه شکل می‌گیرد و تقریبا 10% توکن‌های DEUS هستند و 90 درصد دیگر استیبل کوین‌های مورد قبول و اعتماد زنجیره‌های درگیر و متصل به پل بومی است. نسبت وثیقه‌های DEI دائما تحت نظارت و مدیریت ربات‌های آربیتراژ قرار دارد.

مکانیزم ذخیره کسری چیست؟ در این مکانیزم پلتفرم موظف است بخشی از دارایی سپرده شده را به عنوان ذخیره و برای برداشت فوری نگهداری کند.  

مزیت استیبل کوین DEI

بیشتر بخوانید : قهرمانان ماویا؛ بررسی جدیدترین پروژه گیمینک متاورس

  • نیاز به وثیقه بیش از اندازه ندارد
  • به دلیل استفاده از یک پل بومی واحد به یک پلتفرم میان زنجیره‌ای تبدیل شده است
  • کمترین ریسک را برای کاربران دارد.

هدف استیبل کوین DEI این است که به استیبل کوین انتخابی کاربران در همه زنجیره‌ها تبدیل شود. زیرا معضل فعلی صنعت کریپتو این است که کاربران برای کار در زنجیره‌های مختلف به استیبل کوین‌های متفاوتی نیاز دارند. DEI قصد دارد این چالش را حل کند تا همه کاربران با استفاده از پلتفرم DEI به یک استیبل کوین قابل استفاده و بازخرید در همه زنجیره‌ها دسترسی داشته باشند.

هدف دیگری که استیبل کوین DEI به آن پرداخته، تامین نقدینگی میان زنجیره‌ای است. پل زدن توکن‌ها به سایر زنجیره‌ها در اغلب موارد یک فرایند کُند و گاهی ریسک‌پذیر است. به علاوه، پل‌ها فقط به اندازه نقدینگی طرف مقابل قابل استفاده هستند. DEI می‌خواهد به روشی غیرمتمرکز و مقیاس پذیر، نقدینگی را به تمام بلاکچین‌ها پل بزند. با استفاده از پلتفرم DEI کاربران می‌توانند یک استیبل کوین را به زنجیره دلخواهشان ارسال کنند و بدون پرداخت اسلیپیج (Slippage) در طرف دیگر زنجیره توکن را دریافت کنند.

پل بومی پلتفرم DEI برای اتصال به همه زنجیره‌ها
پل بومی DEI به همه زنجیره ها

پلتفرم استیبل کوین DEI چگونه کار می‌کند؟

در پلتفرم DEI به دلیل وجود ویژگی ذخیره کسری، نیازی به وثیقه گذاری بیش از حد نیست اما در مکانیزم بسیاری از استیبل‌کوین‌ها برای جذب نوسان‌ و ثبات ارزش باید سرمایه بیشتری نسبت به توکن قفل شود.

پشتوانه استیبل کوین DEI تا حد زیادی (90%) از طریق وثیقه استیبل کوین‌های قابل اعتماد زنجیره‌های درگیر شکل گرفته و توکن‌های دئوس (DEUS) سهم کمتری (10%) در تامین پشتوانه دارند. همانطور که اشاره شد، این نسبت همیشه به شکل پویا در جریان است و تحت کنترل ربات‌‌های آربیتراژ قرار دارد.

توجه داشته باشید که رفتار و ویژگی‌های الگوریتمی ذخیره کسری میان زنجیره‌ای در هر زنجیره متمایز است. به طور مثال؛ اگر به هر دلیلی USDC در مین نت سقوط کند تاثیری بر عرضه در گردش توکن DEI در سایر زنجیره‌ها ندارد. در چنین موارد نادری، فقط کاربرانی که در زمان عدم ثبات شبکه در حال پل زدن به زنجیره هستند در معرض اثرات منفی قرار می‌گیرند. پل‌های DEI دارای مکانیزم غیرمتمرکز ایمنی در برابر خطا هستند و در طول چنین اتفاق‌های خاموش می‌شوند.

مطلب مفید: نسخه سوم استخر نقدینگی آوی راه‌اندازی شد؛ تحولی نوین در استخرهای نقدینگی؟

در ازای خرید توکن DEI، توکن‌های DEUS سوزانده می‌شوند

اگر نسبت وثیقه‌های استیبل کوین DEI برابر 10 به90 باشد، مینت هر توکن DEI نیازمند وثیقه‌گذاری استیبل کوین‌ها (مثلا USDC ) به ارزش 0.90 دلار و توکن‌های دئوس به ارزش 0.10 دلار است. در این پروسه، بخش کسری توکن DEI (توکن‌های DEUS) سوزانده می‌شود. اگر تقاضا برای توکن DEI افزایش پیدا کند، توکن‌های جدید ضرب می‌شوند و بخشی از توکن‌های دئوس در عرضه کل سوزانده می‌شود.

اجرای نقدینگی میان زنجیره‌ای

بیشتر بخوانید : NFT‌ موسیقی چیست؟ نگاهی به آینده صنعت موسیقی

هدف اصلی پلتفرم DEI ایجاد نقدینگی میان زنجیره‌ای است به گونه‌ای که کاربران بتوانند DEI را به هر زنجیره‌ای متصل کنند و با اسلیپیج (Slippage) صفر آن را بازخرید کنند. این هدف از دو طریق امکان‌پذیر می‌شود:

  • اولا به واسطه ترکیب جریان آزادانه پشتوانه DEI و نقدینگی موجود استیبل کوین در پروتکل‌های بیرونی. به این ترتیب، کاربران می‌توانند همیشه توکن DEI را به ارزش یک دلار بازخرید کنند.
  • به علاوه، کاربران در ازای افزودن نقدینگی و سود به دست آمده از ییلدفارمینگ در  زنجیره‌های اکوسیستم دئوس فایننس (DEUS Finance) پاداش می‌گیرند.

مطلب مفید: ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

استیبل فارم (Stablefarm) در استیبل کوین DEI چیست؟

استیبل فارم، یک استخر فارم کم ریسک و با پاداش بالا است که کاربران را به تامین نقدینگی تشویق می‌کند و میتوان گفت ضرر ناپایدار (impermanent loss) آن صفر است. پنجاه درصد توکن‌های تامین نقدینگی (LP) از طریق توکن DEI و مابقی از طریق استیبل کوین‌های مورد اعتماد زنجیره‌های درگیر تامین می‌شوند. این استخر نقدینگی، سالانه سود 50 درصدی ارائه می‌دهد.

استخر DEUS/DEI

استخر DEUS/DEI با ارائه سود سالانه 100 درصدی برای کاربرانی مناسب است که قصد دارند سرمایه‌گذاری بیشتری در اکوسیستم دئوس داشته باشند.

کسب سود سالانه از استخرهای ییلد فارمینگ DEI
سود سالانه استخرهای ییلد فارمینگ

توکن دئوس (DEUS Token)

 پاداش هر دو استخر نقدینگی در قالب توکن‌های DEUS به تامین کننده‌های نقدینگی داده می‌شود. DEUS، توکن حاکمیتی پروتکل دئوس فایننس (DEUS Finance) است. DEUS Finance ، یک سازمان غیرمتمرکز مشتقات است و تامین زیرساخت و حمایت از پروتکل‌های شخص ثالث برای ساخت و توسعه ابزارهای مالی از قبیل؛ صرافی‌ها یا پروتکل‌های وام‌دهی را بر عهده دارد. dSynths نمونه‌ای از همین صرافی‌ها است که کاربر می‌تواند در آنجا هم سهام و هم دارایی های کریپتویی را ترید کند. تمام این دارایی‌ها با جفت ارز استیبل کوین DEI و البته بر روی همه شبکه ها موجود هستند.

بیشتر بخوانید : بررسی کامل بازی بیگ تایم، آیا توکن BIGTIME آینده روشنی دارد؟

از توکن DEI به عنوان وثیقه برای همه نرم‌افزارهای شخص ثالث مبتنی بر دئوس (DEUS) استفاده می‌شود. در ازای ضرب (مینت) هر توکن DEI، به ارزش یک دلار دئوس (DEUS) سوزانده می‌شود. بنابراین در پی توسعه پلتفرم DEI، هم هولدرهای توکن DEUS و هم تامین‌کننده‌های نقدینگی سود از سود حاصل بی نصیب نمی مانند.

بیشتر بخوانید : ایپ کوین (APE Coin) چیست؟

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x