top banner adv

نگاهی به پلتفرم پرحاشیه جی ام ایکس (GMX) و توکن‌های GMX و GLP

نگاهی به پلتفرم پرحاشیه جی ام ایکس (GMX) و توکن‌های GMX و GLP
0
بازدید : 9744

مدل بازارساز خودکار (AMM) معروف‌ترین مدل تامین نقدینگی است که توسط صرافی‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این مدل محدودیت‌های مدل دفترچه سفارشات (Order Book) را برطرف می‌کند. اما برخی از صرافی‌ها اکنون در حال بررسی روش‌های خلاقانه‌تری برای بهبود تنظیمات پیش‌فرض مدل AMM هستند. پلتفرم جی ام ایکس (GMX) یکی از این پروژه‌ها است.

این صرافی غیرمتمرکز (DEX) یک نسخه ارتقا یافته جالب از مدل پیش فرض AMM را به کار گرفته که به چند دارایی منحصر به فرد متکی است. برای بررسی این پلتفرم با فکت کوینز همراه باشید.

بیشتر بخوانید : استخراج مونرو (XMR) به کمک GPU دستگاه iMac

پلتفرم جی ام ایکس (GMX) چیست؟

بیشتر بخوانید : هرآنچه باید در مورد صرافی‌ ارز دیجیتال بدانید!

جی ام ایکس (GMX) یک صرافی رمزارز غیرمتمرکز است که از انواع معاملات اسپات (spot) و دائمی (perpetual) پشتیبانی می‌کند. کاربران پلتفرم جی ام ایکس می‌توانند از کارمزدهای پایین مبادلات و تراکنش‌های بدون تاثیر قیمت (zero price impact) از طریق معاملات اهرمی و بازارسازی بهره ببرند. GMX از اوراکل‌های چِین لینک (Chainlink) برای تهیه‌ی اطلاعات تغییر قیمت از صرافی‌های مختلف استفاده می‌کند.

این صرافی خدمات خود را بر روی پروتکل لایه 2 آربیتروم (Arbitrum) و بلاکچین آوالانچ (Avalanche – AVAX) ارائه می‌کند. بیش از سه چهارم از فعالیت‌های معاملاتی روی پروتکل آربیتروم اتفاق می‌افتد و اوالانچ حجم بسیار کمتری از معاملات را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید : خدمات رومینگ هلیوم، فرصت های جدیدی برای شرکا

فعالیت معاملاتی GMX و تعداد کاربران این پلتفرم (از 1 ژوئیه 2022 تا 1 سپتامبر 2022) در تصویر زیر برای شما ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: پلتفرم آوالانچ (Avalanche) چیست؟

پلتفرم جی ام ایکس در بلاک چین آوالانچ
GMX در بلاک چین آوالانچ

برای باز کردن یا بستن پوزیشن‌ها، کاربر باید 0.1 درصد کارمزد بپردازد. اگر فرایند سوآپ (Swap) یا مبادله هنگام باز کردن یا بستن یک پوزیشن انجام شود، کارمزد سوآپ از 0.2 درصد تا 0.8 درصد متغیر خواهد بود.

بازارساز خودکار در صرافی GMX

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز این پلتفرم، مدل بازارساز خودکار آن است که به چند دارایی مختلف متکی است. تامین‌کنندگان نقدینگی در دارایی‌های شاخص روی پلتفرم سرمایه‌گذاری می‌کنند و در ازای سرمایه‌گذاری خود، GLP، توکن مربوط به نقدینگی این پلتفرم را دریافت می‌کنند. دارایی‌های شاخص بر اساس سبدی از دارایی‌های مورد استفاده در مبادلات و معاملات اهرمی روی پلتفرم تعیین می‌شوند.

دارندگان توکن GLP کارمزد تامین کنندگان نقدینگی را به صورت توکن‌های GMX سپرده شده (esGMX) همراه با 70 درصد کارمزدهای پلتفرم دریافت می‌کنند. بسته به اینکه GLP در کدام شبکه سپرده شده باشد، پاداش‌ها متفاوت خواهد بود. در پروتکل آربیتروم،کارمزدهای پلتفرم به شکل اتر (ETH) توزیع می‌شوند اما در آوالانچ در قالب توکن AVAX.

برای معامله‌گران علاقمند به اهرم یا لوریج، GMX اهرم‌هایی تا 30 برابر را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر 1 ETH داشته باشید، می‌توانید تا 30 ETH برای معاملات اهرمی خود وام بگیرید. برای پوزیشن‌های خرید، وثیقه باید به صورت ارز دیجیتالی باشد که می خواهید آن را وام بگیرید. برای پوزیشن‌های شورت (short)، می‌توانید وثیقه‌ای را به صورت هر یک از چهار استیبل کوین پشتیبانی شده توسط پلتفرم یعنی تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، دای (DAI) یا فرکس (FRAX) انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: صرافی غیرمتمرکز GMX در پی حمله دستکاری قیمت‌ها، 565 هزار دلار سرمایه خود را از دست داد

توکن جی ام ایکس (GMX) چیست؟

توکن GMX در این صرافی به منظور مدیریت پلتفرم و استیکینگ (سپرده گذاری) استفاده می‌شود. دارندگان این توکن می‌توانند در مورد انواع پیشنهادات مربوط به عملیات‌های پلتفرم رای دهند. این توکن را می‌توان در ازای پاداش به سه صورت از صرافی دریافت کرد:

  1. GMX سپرده شده (Escrowed GMX  – esGMX)
  2. امتیاز چند برابری
  3. جوایز استاندارد به صورت ETH (برای آربیتروم) یا AVAX (برای آوالانچ)

جوایز استاندارد در پلتفرم شامل 30 درصد از درآمد صرافی از مبادلات و معاملات اهرمی است.

GMX حداکثر عرضه‌ی 13.25 میلیون توکنی دارد. از این مقدار، نزدیک به 8 میلیون توکن GMX قبلاً صادر شده است که همان عرضه‌ی در گردش این توکن است.

نه توکن‌های GMX و نه دیگر ارز دیجیتال این پلتفرم یعنی GLP، برای پرداخت‌های تراکنش استفاده نمی‌شوند. این تراکنش‌ها روی آربیتروم به صورت ETH و و روی آوالانچ به صورت AVAX انجام می‌شود.

توکن جی ال پی (GLP) چیست؟

بیشتر بخوانید : آموزش جامع اضافه کردن شبکه بایننس اسمارت چین به لجرلایو

توکن GLP در صرافی جی ام ایکس عمدتاً برای تأمین نقدینگی استفاده می‌شود. در این مدل منحصر به فرد از AMM GLP نقش کلیدی را ایفا می‌کند. تامین کنندگان نقدینگی زمانی که در  چند دارایی شاخص‌ این پلتفرم سرمایه‌گذاری می‌کنند، GLP جدید صادر می‌شود.

سرمایه گذاری‌ها نقدینگی لازم را در اختیار صرافی قرار می‌دهد. هنگامی که یک تامین کننده نقدینگی تصمیم می‌گیرد ارزهای دیجیتال خود را بفروشد، GLP او سوزانده می‌شود. به دلیل این صدور و سوزاندن مستمر مبتنی بر عرضه و تقاضا، عرضه GLP به طور قابل توجهی در نوسان است. در اصل، GLP یک دارایی مصنوعی است که به عنوان گواهی سپرده تامین کنندگان نقدینگی عمل می‌کند.

آیا سرمایه‌گذاری در GMX مناسب است؟

توکن GMX در سپتامبر 2021 با قیمت حدودی 15 دلار معامله می‌شد. اندکی پس از راه اندازی این پلتفرم، این توکن در بزرگترین سقوط بازار ارزهای دیجیتال در چند وقت اخیر گرفتار شد. بین 10 نوامبر 2021 (زمانی که بازار رمزارزها به شدت شروع به ریزش کرد) و اواسط ژوئن 2022 (زمانی که بازار در نهایت توانست به ثبات برسد)، ارزش کل بازار صنعت 69 درصد (از 3 تریلیون دلار به 920 میلیارد دلار) کاهش یافت. همزمان، قیمت توکن GMX نیز تا حدودی با شدت کمتر، 58 درصد کاهش یافت (از 33 دلار به 14 دلار).

این توکن اخیراً مورد استقبال سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار گرفته و ارزش آن از حدود 14 دلار در اواسط ژوئن به قیمت فعلی 40.50 دلار در 25 اکتبر (در زمان نگارش این مقاله) افزایش یافت که افزایش قیمت 230 درصدی محسوب می‌شود. برای مقایسه، در مدت مشابه، ارزش کل بازار کریپتو 9 درصد افزایش یافت (از 920 میلیارد دلار به 1 تریلیون دلار).

واضح است که بازار به این توکن اعتماد زیادی دارد. مدل نقدینگی پلتفرم و گزینه‌های موجود برای معامله‌گران پیشرفته، عوامل کلیدی این خوش‌بینی هستند. این صرافی به ارائه نوآوری‌های خود ادامه می‌دهد و ویژگی‌هایی مانند X4 را در دستور کار خود قرار دارده است. X4 یک مفهوم مربوط به استخر AMM است که به ارائه دهندگان نقدینگی کنترل کاملی بر نحوه ساختار استخر و گزینه‌های موجود در آن می‌دهد.

توکن‌های GMX را از کجا بخریم؟

بیشتر بخوانید : تحلیل بیت کوین مرداد و شهریور ۱۴۰۲

توکن‌های GMX را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل مانند یونی سواپ (Uniswap) و تریدر جو (Trader Joe) و در صرافی‌های متمرکزی (CEX) مانند بای بیت (Bybit) و MEXC خریداری کرد. بای بیت تا کنون بزرگترین و شناخته شده ترین پلتفرم معاملاتی برای خرید توکن‌های GMX بوده است.

کلام آخر

پلتفرم جی ام ایکس (GMX) از یک رویکرد نوآورانه برای تامین نقدینگی استفاده می‌کند. این مدل نه تنها باعث کاهش کارمزد تراکنش‌ها می‌شود، بلکه گزینه‌های پیشرفته‌ای مانند معاملات دائمی، معاملات بدون تاثیر قیمت و اهرم تا 30 برابر را نیز ارائه می‌دهد. همه این عوامل به ایجاد یک چشم انداز روشن برای این پلتفرم و توکن آن کمک می‌کنند. عملکرد مطمئن اخیر این توکن، گواه دیگری برای پتانسیل قابل توجه آن در بازار است.

پلتفرم جی ام ایکس (GMX) چیست؟

GMX یک صرافی غیرمتمرکز است که از انواع معاملات اسپات و دائمی (perpetual) پشتیبانی می‌کند. کاربران آن می‌توانند از کارمزدهای پایین و تراکنش‌های بدون نوسان قیمت و معاملات اهرمی بهره ببرند.

پلتفرم جی ام ایکس از چه نوع بازارساز خودکاری استفاده می‌کند؟

پلتفرم جی ام ایکس یک نسخه ارتقا یافته از مدل بازارساز خودکار (AMM) را به کار گرفته که به چند ارز دیجیتال منحصر به فرد متکی است.

GLP چیست؟

توکن GLP در پلتفرم جی ام ایکس عمدتاً برای تأمین نقدینگی استفاده می‌شود. تامین کنندگان نقدینگی زمانی که در  دارایی‌های شاخص‌ این پلتفرم سرمایه‌گذاری می‌کنند، GLP پاداش می‌گیرند.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x