پوزیشن لانگ (Long Position) چیست ؟

آنچه می‌خوانید...

در بازارهای مالی اصطلاحاتی همچون پوزیشن لانگ (خرید) وجود دارند که به شما به عنوان یک معامله‌گر کمک می‌کنند تا وضعیت خود در بازار، شرایط بازار و در نهایت موقعیت سرمایه را بهتر مشخص کنید. دانستن این اصطلاحات کمک خواهد کرد تا هم راحت‌تر بتوانید با افرادی که در این بازار فعال هستند ارتباط برقرار کرده و از مشاوران معتمد و معتبر مشورت بگیرید و هم اینکه در زمان مطالعه پیش بینی‌ها و بررسی‌های بازار که توسط متخصصین بازار ارائه می‌شود، راحت‌تر و دقیق‌تر منظور آنها را متوجه شوید. در این مطلب شما را با اصطلاح پوزیشن لانگ (Long Position) بیشتر آشنا خواهیم کرد.

پوزیشن چیست؟

پوزیشن (Positon) در بازارهای مالی به موضع یک شخص در قبال قیمت و معامله یک دارایی گفته می‌شود و به صورت دقیق‌تر به پیش بینی تریدر یا معامله‌گر در رابطه با بازار پوزیشن می‌گویند.

- Advertisement -

به صورت کلی دو انتظار از بازار وجود دارد. شما به عنوان یک معامله‌گر ممکن است انتظار داشته باشید که بازار حالت صعودی بگیرد و قیمت دارایی شما افزایش پیدا کند. اما ممکن است پیش بینی شما کاهش قیمت‌ در بازار باشد و انتظار روند نزولی داشته باشید. در حالت اول گفته می‌شود که شما در پوزیشن لانگ و شورت قرار گرفته‌اید.

همانطور که می‌دانید بازارهای مالی با تحلیل نمودارها معنی می‌شوند. استفاده از واژه لانگ (بلند) در این حالت از بازار در واقع به این معنی است که نمودارها بلند‌تر خواهند شد و حالت افزایش خواهند داشت. در وضعیت مقابل که نمودارها را به صورت کاهشی هستند و انتظار دارید که کوتاه‌تر شوند، از واژه شورت (کوتاه) برای توضیح موضع تریدر استفاده می‌شود.

سود و زیان پوزیشن‌ها

به یاد داشته باشید که پوزیشن با برآورد از سود کردن و یا ضرر کردن در بازار متفاوت است. همیشه صعودی بودن بازار و قرار داشتن در پوزیشن لانگ (موقعیت خرید) تعیین کننده سود ده بودن معاملات شما نیست. همچنین اگر بازار نزولی باشد و در موقعیت پوزیشن شورت قرار گرفته باشید نیز همیشه از معاملات خود زیان نخواهید دید. سود کردن و یا زیان دیدن به نوع معامله‌ای که انجام خواهید داد مرتبط است و می‌تواند با روند نمودارها رابطه مستقیم و یا عکس داشته باشد.

پوزیشن لانگ
پوزیشن لانگ

در واقع شما باید پوزیشن درستی را شناسایی کنید و بر اساس آن تعیین کنید که چه نوع معامله‌ای در این بازار با سود همراه خواهد بود و یا زیانی را به شما تحمیل خواهد کرد. در ادامه این موضوع را بیشتر تشریح خواهیم کرد. به حالت کلی تعیین پوزیشن و معامله کردن براساس آن می‌تواند برای شما سود به همراه داشته باشد. البته تعیین پوزیشن صحیح نیاز به دانش و تجربه کافی و تحلیل مستندی دارد.

چگونه از پوزیشن لانگ سود ببریم؟

در حالتی که شما در حالت پوزیشن لانگ قرار دارید، سود بردن در زمانی که بازار قرار است صعودی پیش برود و قیمت‌ها در حال افزایش است با استفاده از خرید یک ارز دیجیتال و یا خرید سایر دارایی‌های قابل خرید و فروش در بازارهای مالی امکان پذیر است.

شما یک دارایی را خریداری می‌کنید و صبر می‌کنید تا افزایش قیمت‌ها انجام شوند و شما پس از این دوره با فروش دارایی خود به سود خواهید رسید. مثلا در بورس تهران بیشتر از این روش می‌توانید کسب سود کنید. از آنجایی که به صورت کلی و در حالت عادی انتظار از هر بورسی افزایش قیمت‌ها به دلیل فعالیت مثبت شرکت‌های سهامی عام است، در نتیجه این روند کسب سود از متداول‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازارهای مالی معتبر است.

چگونه از پوزیشن شورت سود ببریم؟

همانطور که گفتیم زمانی که بازار در حالت نزولی قرار می‌گیرد، شما می‌توانید در پوزیشن شورت (موقعیت فروش) قرار بگیرید و سود کسب کنید. سوال اینجاست که چگونه می‌شود از بازاری که در ظاهر در حال ریزش بوده و زیان ده است؟ اولین راهکاری که به ذهن معامله‌گران می‌رسد این است که دارایی‌های خود را که در حالت کاهش قیمت هستند به فروش رسانده و پس از پایان دوره کاهش قیمت، دوباره خریداری کرده و یا سرمایه خود را بر روی معاملات دارایی دیگری قرار دهند.

اما این تنها راهکار نیست و راهکار دیگری نیز وجود دارد ، که در واقع پوزیشن شورت به این نوع معاملات گفته می‌شود. در ابتدا این نکته را توجه کنید که پوزیشن لانگ موقعیت مناسبی برای کسب سود همه معامله‌گرانی است که توانسته‌اند افزایش قیمت‌ها را به درستی پیش بینی کنند و یا از مشاوره درستی استفاده کرده‌اند. اما در مقابل سود بردن از پوزیشن لانگ نیاز دارد که شما تجربه زیادی داشته باشید و دانش لازم برای این معاملات را نیز فرا گرفته باشید.

پوزیشن لانگ

در کنار معاملات عادی که در پوزیشن لانگ سودده هستند، معاملات دیگری با نام معاملات مشتقه هم وجود دارد که معاملات آتی، فیوچرز و یا پرپچوال و یا مارجین تریدینگ نمونه‌هایی از آن است. به صورت کلی در این معاملات شما پیش بینی می‌کنید که قیمت‌ها با کاهش مواجه خواهند شد.

فرض می‌گیریم که شما یک دارایی را ندارید و فکر می‌کنید این دارایی بیست روز دیگر قیمت کمتری نسبت به امروز دارد. در این حالت با یک قرارداد آتی، می‌توانید ثبت خرید در بیست روز دیگر را امروز انجام داده و مبلغ آن را پرداخت کنید. اگر بازار به نفع شما پیش رفت که سود خواهید کرد. اما اگر اینگونه نشد شما همچنان ملزم به انجام معامله خواهید بود و ممکن است زیانی برای شما به همراه داشته باشد.

جمع بندی پوزیشن لانگ

در این مطلب نگاهی به دو اصطلاح پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت داشتیم. این دو اصطلاح در بازارهای مالی برای مشخص کردن وضعیتی که معامله‌گر در آن قرار دارد استفاده می‌شود. در زمانی که بازار با افزایش قیمت‌ها روبرو بوده و بازار صعودی باشد، شما می‌توانید در حالت پوزیشن لانگ قرار بگیرید و با معامله خود و خرید نوعی از دارایی‌ها که انتظار افزایش قیمت آن را دارید، کسب سود کنید. در مقابل اگر پیش بینی کنید که بازار نزولی خواهد بود و قیمت‌ها کاهش خواهند یافت، می‌توانید از معاملات مشتقه همچون معاملات فیوچرز استفاده کرده و در بازاری که به ظاهر زیانده است، کسب سود کنید.

پوزیشن لانگ (Long) چیست؟

به عبارت ساده، پوزیشن لانگ به معنی خرید یک ارز دیجیتال به امید افزایش قیمت آن و فروش آن با قیمت بالاتر و کسب سود است.

پوزیشن شورت (Short) چیست؟

پوزیشن شورت به معنی فروش یک دارایی در قیمتی بالا به امید کاهش قیمت و سپس خرید مجدد در قیمت پایین‌تر و کسب سود است. به این کار در بازار «شورت کردن» یا «گرفتن پوزیشن شورت» گفته می‌شود.

لیکویید شدن در معاملات به چه معناست؟

زمانی که قیمت ارز دیجیتالی که روی آن پوزیشن لانگ یا شورت گرفته اید حلاف جهت پیشبینی شما حرکت کند، رفته رفته ضرر خواهید کرد تا اینکه در یک نقطه ضرر شما به حدی می‌رسد که کل سرمایه پشتیبان (مارجین) خود را از دست می‌دهید و به اصطلاح لیکویید می‌شوید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان