سرانجام بازار ارز دیجیتال در سال 2023 چه خواهد بود؟

خانهمشاورهسرانجام بازار ارز...

آنچه می‌خوانید...

شاید برای بسیاری این سوال پیش آمده باشد که در سال میلادی آینده چه چیزی در انتظار بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود؟ هرچند جواب دادن به این سوال کار سختی است، اما نظرات و پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیل‌گران مطرح بازار که به این حوزه اشراف دارند، می‌تواند به ما در یافتن پاسخ صحیح کمک به سزایی کند و دید خوبی از سال آینده بازار کریپتو به ما بدهد. در این مقاله از فکت کوینز با ما همراه باشید تا به پیش‌بینی چهره‌های مطرح کریپتو از وضعیت بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ نگاهی بیاندازیم.

پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ دیدگاه لاری سرمک (Larry Cermak)

zk-rollup‌های همه منظوره سرانجام در سال 2023 راه‌اندازی می‌شوند و در واقع به اندازه اتریوم قابل استفاده خواهند بود. Arbitrum، Starknet، zkSync و Scroll همگی توکن‌های بومی خود را در سال 2023 منتشر می‌کنند. رقابت شدیدی بین Polygon zkEVM، Starknet، zkSync و Scroll وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:استارک نت (StarkNet)؛ از تعریف تا کاربرد!

در حالی که در ابتدا شاید کمبود تقاضا برای این پروتکل‌های مقیاس‌پذیری وجود داشته باشد، اما با آغاز موج بعدی تقاضای خرد در آینده، آنها نقش بزرگی خواهند داشت. پالیگان (MATIC) نیز با موفقیت بلاکچین اثبات سهام (PoS) خود را به بلاکچین کارآمد zkEVM تغییر می‌دهد که این شروع بسیار بزرگی است.

بیشتر بخوانید: زی کی سینک (ZKsync) چیست؟

پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ توسط لاری سرمک (Larry Cermak)

در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بسیاری از پروژه‌ها، به‌ویژه پروژه‌هایی که بر پایه بلاک چین‌های پایه (L1) ساخته می‌شوند، به سادگی پولشان تمام می‌شود و فعالیتشان تعطیل می‌شوند. شاهد خواهیم بود که بسیاری از پروژه‌ها از L1 به L2 های مختلف منتقل می‌شوند تا شانس خود را برای ادامه فعالیت افزایش دهند. برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهندگان دیگر به‌طور خودکار حقوق ۳۰۰ هزار دلاری دریافت نخواهند کرد و همچنان شاهد خروج دسته‌جمعی استعدادها و ورود «گردشگرهای» کریپتو خواهیم بود.

توکنومیک به طور اساسی در بسیاری از پروژه‌ها بازسازی خواهد شد. پرداخت مقادیر زیادی توکن‌ به عنوان مشوق، زمانی که تقاضای جدید زیادی وجود نداشته باشد، دیگر منطقی نخواهد بود. پس Axie، Stepn و غیره دیگر نمی‌توانند به پانزینومیکس (ponzinomics) تکیه کنند.

اتریوم بیت کوین را به رتبه پایین‌تر از اول نخواهد کشید و هیچ توکن دیگری نیز جایگاه اتریوم را تصاحب نخواهد کرد. با این حال، اتریوم در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بهتر از بیت کوین عمل خواهد کرد. ارزهای دیجیتال به همبستگی خود با سهام‌های فناوری ادامه خواهند داد و کاملاً با سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی و در درجه اول فدرال رزرو، همبستگی خواهند داشت. آن زمان که شاهد کاهش نرخ بهره برای کوتاه مدت باشیم، رمز ارزها شدیدترین افزایش قیمت را خواهند داشت. اما ممکن است این اتفاق در سال 2023 رخ ندهد. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، قیمت‌ پروژه‌های بزرگ تقریباً بدون نوسان باقی می‌مانند.

اوپن سی (OpenSea) وضعیت انحصاری خود را از دست خواهد داد. بایننس به دلیل موقعیت فوق‌العاده قوی‌اش در بازار اسپات و فیوچرز، زیر ذره بین رگلاتورها در سطح جهانی قرار خواهد گرفت، درست مانند لیبرای فیس‌بوک. کوین بیس (Coinbase) و سایر صرافی‌های قانون‌گذاری شده امریکایی احتمالاً از این امر سود خواهند برد.

رگولاتورهای امریکا از فروپاشی FTX برای تغییر نحوه اداره صنعت کریپتو استفاده خواهند کرد. قوانین جدیدی شبیه به قانون Sarbanes-Oxley برای جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه ورشکستگی صرافی FTX در آینده تدوین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلاکچین لایه 1 و لایه 2 ؟ راه حلی برای مقیاس پذیری

استیون ژنگ (Steven Zheng)

به طور کلی شرایط کلان اقتصادی به فشار خود بر دارایی‌های پرریسک مانند بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد. با این حال، اگر بازار ارز دیجیتال به یک بازار غیرهمبسته و مستقل تبدیل شود، معتقدم که شاهد شکل‌گیری کف بازار در موج دوم NFT خواهیم بود که چندین برابر بالاتر از موجی است که در سال 2022 به اوج خود رسید. ما آخرین موج را خواهیم شکست. حجم معاملات NFT در سال 2023 به 5 میلیارد دلار رسید.

حجم معاملات عمدتاً توسط پروژه‌های گیم ایجاد شده است، بسیاری از بازی‌های کریپتوی درجه 1 در نهایت پس از جمع‌آوری سرمایه و فروش NFT در طول بازار گاوی 2021-2022، دسترسی عموم را به بازی‌های خود باز کردند. یک توکن گیم به جمع 20 ارز دیجیتال برتر بازار راه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی‌های بلاک چین در سال ۲۰۲۲

موج دوم پروژه‌های NFT PFP توسط پروژه‌های درجه چندم چرخه اخیر هدایت خواهد شد. بهره بردار اصلی این موج ممکن است پالیگان (MATIC) باشد که بازار صعودی اخیر را صرف پایه‌گذاری برای هجوم احتمالی کاربران جدید و جذب مهندسان حرفه‌ای برای فناوری مقیاس‌پذیری zk کرده است. Polygon سومین شبکه بزرگ (پس از BNB Chain و Ethereum) تا پایان سال 2023 از نظر فعالیت اقتصادی و ارزش بازار خواهد بود.

استیون ژنگ (Steven Zheng)

از نظر حوادث منفی، فکر می‌کنم که یک پروژه رول آپ لایه ۲، یک سو استفاده امنیتی ناشی از متمرکز بودن را تجربه خواهد کرد. ممکن است وجوه کاربران از بین نرود و سرقت نشود، اما این یک یادآوری تکان‌دهنده برای کاربران در رابطه با نگه‌داری ارزهای دیجیتالشان در پروژه‌های متمرکز خواهد بود. یک استیبل کوین الگوریتمی دیگر با شکست مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟

وضعیت بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ از دیدگاه جان دانتونی (John Dantoni)

در بازار ارز دیجیتال در سال 2023 رمزارزها عملکرد ضعیفی خواهد داشت. ممکن است قیمت ارزهای دیجیتال به کف نهایی نرسیده باشد. با این حال، احتمال رنج زدن قیمت در سال آینده بیشتر از یک سقوط شدید است. سال 2023 یک سال مهم برای توسعه‌دهندگان خواهد بود و توجه کمتری به تبلیغات، روایت‌ها بازار و قیمت‌ها خواهد شد. پروژه‌های Layer-2 همچنان به جذب کاربران ادامه خواهند داد و برخی توکن‌های بومی از جمله Arbitrum و StarkNet را راه‌اندازی خواهند کرد.

روایات جدیدی برای سیکل بعدی بازار، از جمله شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز وب 3، شکل خواهد گرفت. سرمایه‌گذاری و فعالیت در این بخش به خصوص با وجود پلتفرم‌هایی مانند پروتکل لنز (Lens Protocol) و فارکستر (Farcaster) بیشترین رشد را در اوایل سال تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: پروتکل لنز (Lens Protocol)؛ جایگزینی غیرمتمرکز برای اینستاگرام!

جان دانتونی (John Dantoni)

سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به‌ویژه در نیمه اول سال به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. پروژه‌هایی از دسته‌های خدمات مالی، زیرساخت و ترید یا کارگزاری کمترین تأثیر را از نوسانات بازار خواهند گرفت. در نتیجه، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران به دنبال یافتن شرکت‌ها و پروژه‌های بنیادی بعدی هستند، این حوزه‌ها همچنان توجه سرمایه گذاران و سرمایه‌گذاری‌ها را جذب می‌کنند.

برعکس، ارزش حوزه‌هایی مانند برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، Game،NFT و Web3، ممکن است افزایش یابد. پروژه‌هایی با ارزش 10 تا 15 میلیون دلاری برای سرمایه گذاران مطلوب‌تر خواهند بود.

چاره شرکت‌هایی که وضعیت مالی ضعیفی دارند، جستجوی خریدار در بازار M&A خواهد بود. مشابه آنچه پس از چرخه 2017 رخ داد، شاهد افزایش خرید شرکت‌ها و ادغام‌ها خواهیم بود.

پیامدهای ورشکستگی شرکت‌های Alameda Research، FTX، FTX US، Voyager Digital، Celsius، BlockFi و احتمالاً سایر وام دهندگان، سال 2023 را به سالی مهم برای شرکت‌هایی تبدیل خواهد کرد که زیرساخت‌های نهادی برای دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌کنند. وام‌دهندگان و بازارسازهای جدید سهم این بازار را تصاحب خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید در مورد وام ارز دیجیتال بدانید!

اندرو کی‌هیل (Andrew Cahill)

بیت کوین تا پایان سال بزرگترین دارایی از نظر ارزش بازار باقی خواهد ماند، اما اتریوم از نظر قیمتی عملکرد بهتری خواهد داشت. سولانا (SOL) نسبت به سایر پلتفرم‌های جایگزین بهتر عمل می‌کند، اما نمی‌تواند به بالاترین سطح خود بازگردد. بلاکچین‌های لایه 2 همچنان شاهد افزایش پذیرش توسط توسعه‌دهندگان و کاربران خواهند بود، اما توکن‌های بومی آنها نسبت به BTC و ETH عملکرد ضعیفی خواهند داشت.

اندرو کی‌هیل (Andrew Cahill)

همچنان که تیم‌های توسعه از حملات هکری 2022 درس می‌گیرند، حملات هکری کمتری در پروتکل‌ها یا پل‌های بین بلاک چین شاهد خواهیم بود. پذیرش پروتکل‌های interoperability به دلیل فعالیت کم در شبکه‌های لایه 1 پایین خواهد بود.

علی‌رغم عملکرد خوب دیفای در طول بازار 2022، رشد آن در طول سال 2023 کم خواهد بود. NFT ها و بازی‌های کریپتو از نظر جذب سرمایه‌گذاران ریسک پذیر (VC) بخش‌های برتر باقی خواهند ماند. استیبل کوین‌ها سال قدرتمند دیگری را سپری خواهند کرد و گردش آنها از 250 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. USDC سهم بازار خود را افزایش خواهد داد، چراکه شفافیت به یک موضوع مهم تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: آیا سولانا سرنوشتی مشابه لونا خواهد داشت؟ بررسی علل سقوط سولانا!

جورج کال (George Calle)

در سال 2023، ماینرهای بیشتری اعلام ورشکستگی خواهند کرد زیرا با بدهی مواجه می‌شوند که مبلغ آن به طور فزاینده‌ای بالاتر از هزینه تاسیسات ماینینگ و یا اندوخته‌های بیت کوین آنها است. تأمین‌کنندگان بزرگ انرژی با توجه به ضرردهی تاسیسات ماینینگ، به خریدار شرکت‌های ماینینگ تبدیل خواهند شد. سال 2023 همچنین نوسانات کمتری را نسبت به سال‌های 2021-2022 به همراه خواهد داشت و در نتیجه فرصت‌های کمتری برای معامله گران برای کسب سود آسان فراهم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (Mining) چیست؟

ارینا آزمی (Erina Azmi)

چهار پیش‌بینی ارینا ازمی برای بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ :

اولاً، انتظار می‌رود شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز رشد سریعی را تجربه کند، پس یوزرها و دامنه‌های مورد علاقه خود را قبل از اینکه دیگران آن را تصاحب کنند، ثبت کنید. برخی از این پلتفرم‌ها ممکن است توکن‌هایی را برای بهبود تجربه کاربری معرفی کنند.

ثانیاً، با تثبیت‌ بیشتر چارچوب‌های مقرراتی پیرامون حوزه کریپتو، انتظار می‌رود که ارزهای حریم خصوصی (Privacy Coins)، افزایش بیشتری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی غیرمتمرکز بلواسکای (Bluesky) چیست؟

ارینا آزمی (Erina Azmi)

ثالثاً، انتظار می‌رود بازی‌های بلاک چینی یک سبک جدید را در پیش بگیرند و بازار گیمینگ وب 3 را احیا کنند. در حالی که پلتفرم‌های فعلی در فضای بازی Web3 ممکن است فاقد نوآوری باشد (به عنوان مثال، همان گیم پلی و تجربه قدیمی)، بازی‌های بلاکچینی این پتانسیل را دارند که توسعه‌دهندگان بازی‌های آینده‌نگر را جذب کنند و تغییراتی را در صنعت کریپتو بازی ویدئویی ایجاد کنند.

در نهایت، استیبل‌کوین‌های GHO و crvUSD را زیر نظر داشته باشید، زیرا ممکن است جایگاه DAI را از نظر ارزش بازار تصاحب کنند. این تغییر می‌تواند پیامدهای مهمی برای سرمایه گذاران و فعالان بازار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع پیا‌م‌رسان‌‌‌ بلاک چین؛ امن‌ترین جایگزین واتس‌اپ!

سوراب دشپنده (Saurabh Deshpande)

اتریوم در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بیت کوین را به زیر نخواهد کشید. هیچ بلاک چین L1 دیگری جایگاه ETH را تصاحب نخواهد کرد. Arbitrum و Starknet توکن‌های خود را راه‌اندازی می‌کنند و جزو چند پروژه L2 برتر (از لحاظ TVL) خواهند بود. سولانا احتمالا احیا خواهد شد.

سوراب دشپنده (Saurabh Deshpande)

بایننس از قانونگذاران خارج از امریکا مشروعیت خواهد گرفت. نسبت حجم DEX/CEX احتمالاً به 25% افزایش خواهد یافت. سهم بازار OpenSea به 25% کاهش خواهد یافت. 1 الی 3 بازی مبتنی بر بلاک چین راه‌اندازی خواهند شد.

متامسک بخشی از سهم بازار خود را از دست خواهد داد و شرکت‌هایی مانند فانتوم (Phantom) و آرجنت (Argent) سهم آن را تصاحب خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: بلاک چین Steem؛ بهترین زیرساخت کسب درآمد از تولید محتوا

ادویناس روپکوس (Edvinas Rupkus)

نیمه اول سال 2023 خیلی پرحادثه نخواهد بود. اما ورشکستگی صرافی FTX شروع به سرایت و برخی از صندوق‌ها را مجبور به تعطیلی خواهد کرد. همچنین لحن قانون‌گذاران غربی سخت‌گیرانه‌تری خواهد بود با این حال، هیچ قانون قابل توجهی تصویب نخواهد شد.

روایت اصلی در سال 2023 پروژه‌های مقیاس‌پذیری (Scaling) لایه 2 اتریوم خواهد بود. یکی از آنها سهم بازار بزرگی را به خود اختصاص داده و دیگری از یک نقص فنی بزرگ رنج می‌برد. با این حال، کارآمدی پروژه‌های لایه دو فعلاً مورد آزمایش قرار نخواهد گرفت زیرا بلاک چین اتریوم به راحتی می‌تواند تمام ترافیک خود را مدیریت کند.

با توجه به اینکه بازار به دلیل بی‌ثباتی سیاسی جهانی و تورم به دارایی‌های امن روی خواهد آورد، آلت‌کوین‌ها جذبه خود را از دست خواهند داد. با این وجود، من انتظار دارم که وضعیت آنها در نیمه دوم سال 2023 یا تا پایان سال نشانه‌هایی از بهبود را نشان دهد و با افزایش تمایل کاربران به ریسک، بازار ارزهای دیجیتال هیجان‌انگیزتری را شاهد باشیم.

بازی‌های NFT مورد انتظار و سایر برنامه‌های نسبتاً نوآورانه سوشال فای (SocialFi) وارد بازار خواهند شد. با این حال، زمان‌بندی مقرون‌به‌صرفه باعث می‌شود این پروژه‌ها سناریوهای «پامپ و دامپ» را تجربه کنند، جایی که جذابیت این اپلیکیشن‌ها، متأسفانه، هنوز به شدت تحت تأثیر قیمت توکن پایه آن است.

بیشتر بخوانید: NFT پابجی (PUBG) چیست؟ چطور در بازی PUBG توکن به‌دست بیاوریم؟

آرنولد تو (Arnold Toh)

ارزش بازار اتریوم در سال 2023 از بیت کوین پیشی خواهد گرفت که دلیل آن افزایش تقاضای پروژه‌های لایه 2 و مدل کاهش تورم اتریوم است. این ممکن است حتی همراه با کاهش قیمت ETH و BTC اتفاق بیفتد.

اکوسیستم‌های لایه 2 در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد زیادی خواهند بود، عمدتاً هم به خاطر ایردراپ Arbitrum، StarkNet و zkSync. بسته به موفقیت zkEVM، پالیگان (Polygon) احتمالاً شاهد رشد TVL خود خواهد بود.

 پیشبینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

بیشتر بخوانید: روش‌های یافتن شغل در متاورس و وب ۳.۰

GameFi و P2E به سادگی به نفع بازی‌هایی با کاربردهای واقعی فناوری بلاک چین کنار گذاشته می‌شوند. رقبای احتمالی آنها بازی‌های کارتی، به ویژه Gods Unchained و Parallel Alpha هستند که حجم قابل توجهی از محتوا را در مورد بازی و داستان خود منتشر کرده است.

توکن پلتفرم‌های شبکه اجتماعی غیرمتمرکز یا Socialfi شاهد یک جوسازی با پامپ و دامپ خواهند بود و تعداد انگشت شماری از پروژه‌ها برای ارائه جایگزین غیرمتمرکز برای شبکه‌های اجتماعی موجود امروزی پدیدار خواهند شد. پروتکل‌های قابل توجه فعلاً لنز پروتکل (Lens Protocol) و فارکستر (Farcaster) هستند، اگرچه برخی از پروتکل‌های تبلیغاتی مانند So-Col ممکن است در نهایت به رقبای قدرتمندی در این فضا تبدیل شوند.

ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ دیدگاه هایدن بومز (Hayden Booms)

بیت کوین در سه ماهه اول 2023 به زیر 12 هزار دلار و به کف خود خواهد رسید. کف‌های قیمت بیت کوین بعداً در این چرخه با حداقل 75 درصد اصلاح قیمت دوباره تست خواهد شد.

به روزرسانی شانگهای اتریوم که به کاربران امکان می‌دهد سپرده اتر ETH خود را آزاد کنند تا سه ماهه چهارم سال 2023 به تعویق خواهد افتاد و به عنوان یک حادثه لیکویدیتیِ «با شایعه بخر با خبر بفروش» عمل خواهد کرد. بازار از ریزش قیمت اتریوم به دلیل آزاد شدن اترهای استیک شده (سپرده گذاری شده) می‌ترسد و این باعث می‌شود قیمت ETH هنگام به روزرسانی شانگهای سقوط کند. با این حال، پس از این آپدیت، قیمت ETH روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد زیرا دیگر ترسی از فشار فروش بیشتر وجود نخواهد داشت. این ریزش با آزمایش مجدد کف قیمت سیکلی ETH همراه خواهد بود.

راه‌اندازی به موقع معاملات BTC و ETH توسط فیدلیتی (Fidelity) برای مشتریان خرد در سه ماهه چهارم 2022، اعتماد مصرف کننده را تقویت کرده و به فیدلیتی کمک می‌کند تا درصد قابل توجهی از حجم معاملات BTC و ETH در ایالات متحده را در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ از آن خود کند. سرمایه گذاران خردی که عملکرد بیت کوین را طی این دو دوره مشاهده کردند اما در بازار شرکت نکردند، در نهایت احساس راحتی و اطمینان کافی برای سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها در پلتفرم Fidelity خواهد داشت. Fidelity همچنین برداشت BTC و ETH را در نیمه دوم سال 2023 فعال می‌کند.

راه‌اندازی مجدد Arbitrum Odyssey و ایردراپ توکن Arbitrum یک «فصل ایردراپ» (Airdrop Season) دیگر را آغاز می‌کند که طی آن بسیاری از پروژه‌هایی که در بازار نزولی منتظر عرضه توکن خود بودند، در نهایت به برنامه‌های خود که بسیار به تعویق افتاده‌اند ادامه خواهند داد. قابل‌توجه‌ترین ایردراپ ها Arbitrum، Celestia، LayerZero، StarkNet، zkSync و nftperp خواهند بود.

پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳؛ نظر بهترین کارشناسان را بخوانید!

CoinGecko به کاربران خود اجازه خواهد داد تا در ایردراپ پروژه‌هایی که در سال 2022 با آنها شریک شده بود، مانند Access Protocol، شرکت کنند. CoinGecko به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در سال 2023 ایردراپ‌های کوچک پروژه‌های مختلفی که با آنها شریک هستند را خریداری کنند. این ایردراپ‌ها در نهایت جو بازار را دستخوش تغییری مثبت خواهد کرد و توجهات دوباره به سوری رمزارزها جلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تروفای (TrueFi) چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن TRU بدانید

خلاصه نظرات؛ بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ چطور پیش می‌رود؟

  • شرایط کلان جهانی به فشار نزولی بر دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داد. با این حال، احتمال حرکت رنج قیمت (رکود) در سال آینده بیشتر از یک سقوط شدید است.
  • بسیاری از پروژه‌هایی که نتوانسته‌اند به تناسب محصول با بازار دست یابند، به دلیل کمبود بودجه و تقاضا به آرامی کنار گذاشته می‌شوند.
  • با توجه به اینکه شرکت‌هایی با وضعیت مالی ضعیف به دنبال خریداری شدن هستند، ادغام و خریداری شرکت‌ها (M&A) افزایش خواهد یافت.
  • سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ، به ویژه در نیمه اول سال، به شدت کاهش خواهد یافت.
  • روند بازار ارزهای دیجیتال همچنان با سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی همبسته خواهد بود.
  • فاصله بین ارزش بازار بیت کوین و اتریوم به کم شدن خود ادامه خواهد داد، اما «فلیپنینگ» در سال 2023 رخ نخواهد داد.
  • جریان اصلی در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به شبکه‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 اتریوم تغییر خواهد کرد. TVL پروژه‌های لایه 2 افزایش می‌یابد، به طوری که zk-rollup ها از optimistic rollup ها بهتر عمل خواهند کرد. L2 های بزرگ مانند StarkNet، zkSync و Arbitrum توکن‌های خود را راه‌اندازی خواهند کرد.
  • بلاک چین‌های مدولار مانند سلستیا (Celestia) توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد و می‌توانند از بلاک چین‌های یکپارچه چرخه قبلی بهتر عمل کنند.
  • سقوط شرکت‌های کریپتوی متمرکز در سال گذشته باعث تشدید مقررات برای نهادهای متمرکز می‌شود و بایننس در مرکز توجه قرار می‌گیرد. صرافی کوین بیس از ترس، عدم اطمینان و تردیدها (FUD) حول صرافی بایننس سود خواهد برد.
  • DEX ها (صرافی‌های غیرمتمرکز) بیشترین رشد فاندامنتال را نسبت به سایر برنامه‌های دیفای خواهند داشت.
  • شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز وب 3 با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت در این حوزه، رشد سریعی را تجربه خواهد کرد.
  • با توجه به پذیرش سریع توکن‌های NFT توسط برندهای جهانی، کاربران بیشتری به NFT ها متصل خواهند شد.
  • سهم بازار اپن سی (Opensea) بیشتر کاهش خواهد یافت و این بازار وضعیت انحصاری خود را از دست خواهد داد.

جمع‌بندی

روی هم رفته، تحلیل‌گران رکود را برای بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کنند، با این تفاوت که پروژه‌های لایه 2 اتریوم گوی سبقت را از رقبای خود خواهند ربود و به موضوع اصلی بازار در این سال تبدیل خواهند شد. در کنار آنها، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی وب 3، صرافی‌های غیرمتمرکز، NFTها و برخی بازی‌های بلاک چینی نیز توجهات را به خود جلب خواهند کرد و با رشد همراه خواهند بود.

 همچنین پیش‌بینی می‌شود پروژه‌های زیادی در این سال به دلیل رکود بازار و نبود تقاضا دچار ورشکستگی شوند و یا مجبور به فروش خود به شرکت‌های بزرگتر شوند. اجماع بر این است که روند بازار کریپتو با نرخ بهره بانک مرکزی امریکا و بازارهای مالی همبستگی خواهد داشت. همچنین انتظار نمی‌رود که اتریوم جایگاه بیت کوین را در سال 2023 تصاحب کند، اما فاصله خود را از نظر ارزش بازار با پادشاه ارزهای دیجیتال کم خواهد کرد. شما در مورد وضعیت بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ چه فکر می‌کنید؟

سوالات متداول

آیا ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری خوبی برای آینده است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال پرریسک است، اما اگر آن را به درستی و به عنوان بخشی از یک سبد متنوع انجام دهید، می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد. شواهد نشان‌دهنده آینده روشن اتریوم در میان ارزهای دیجیتال است.

بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ چطور پیش می‌رود؟

شرایط کلان جهانی به فشار نزولی بر دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داد. با این حال، احتمال حرکت رنج قیمت (رکود) در سال آینده بیشتر از یک سقوط شدید است. جریان اصلی در بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به شبکه‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 اتریوم تغییر خواهد کرد

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان