top banner adv

ارز دیجیتال مشترک اتحادیه آسیا؛ پیشنهاد ایران در اجلاس ACU

ارز دیجیتال مشترک اتحادیه آسیا؛ پیشنهاد ایران در اجلاس ACU
0
بازدید : 6244

رئیس دولت سیزدهم به بانک مرکزی این ماموریت را داد تا زمینه‌های انجام معاملات تجاری بر اساس واحد پولی ایران و کشورهای هدف را فراهم و تا حد امکان تبادلات دلاری را از چرخه معاملات‌ حذف کند. در همین راستا، در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا که به تازگی برگزار شد، دولت ایران پیشنهاد راه‌اندازی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مشترک برای اتحادیه آسیا را داد. هدف از این ارز دیجیتال مشترک کاهش استفاده از ذخایر ارزی کشورها، تسهیل ارتباطات بانکی و همچنین کاهش تعامل با دلار است.

به نقل از مشرق نیوز، در سال‌های اخیر دلارزدایی از حوزه تجارت به خصوص در کشورهای آسیایی رشد زیادی داشته است. از همین جهت پایان هفته گذشته پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با حضور ۹ کشور عضو و ۳ کشور ناظر یعنی روسیه، بلاروس و افغانستان در ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید : عرضه بیت کوین به پایین ترین سطح خود در 8 سال گذشته رسید

از جمله مواردی که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت عبارت از اصلاح اساسنامه اتحادیه با هدف تسهیل در پذیرش اعضای جدید، تعیین سبد جدید ارزی کشورهای عضو برای تسویه مبادلات بدون نیاز به ارزهای جهانروا، امکان‌سنجی و به‌کارگیری ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون‌مرزی و رونمایی از شبکه پیام‌رسان بین‌بانکی کشورهای عضو اتحادیه.

پیشنهاد ارز دیجیتال مشترک توسط ایران

در آغاز نشست اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و رؤسای کل بانک مرکزی کشورهای عضو و اعضای ناظر به منظور دلارزدایی که در بانک مرکزی ایران برگزار شد، جمیل احمد، رئیس‌کل بانک مرکزی پاکستان ریاست دوره‌ای اتحادیه را به فرزین واگذار کرد و گفت که به وسیله ارزهای جایگزین می‌توان ایده‌های جدیدی برای نقل و انتقالات به کار برد که برای کشورهای صادرکننده و واردکننده نیز مزایای بیشتری داشته باشد.

جمیل احمد همچنین از توسعه روابط بانکی با ایران استقبال کرد و خبر از ایجاد پیام‌رسان غیرسوئیفتی، اتصال کارت‌های بانکی ۲ کشور و تجارت تهاتری در قالب ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیایی داد.

بیشتر بخوانید : محصول جدید شرکت تسلا، تنها با پرداخت دوج کوین قابل خرید است

از موضوعات مهمی که در این اجلاس به آن اشاره شد تعیین سبد جدید ارزی کشورهای عضو اتحادیه است. فرهاد مرسلی، دبیرکل اتحادیه پایاپای آسیایی نیز در این باره گفت که از سال گذشته ما پیشنهاد کردیم ارزهای محلی اعضا و برخی از ارزهای غیرجهان‌روا همچون روبل روسیه، یوآن چین یا درهم امارات هم به سبد اتحادیه اضافه شود تا کشورهای عضو بتوانند برای تسویه مبادلات تجاری و بانکی خود از این ارزها بهره ببرند و از وابستگی آنها به دلار کاهش یابد.

یکی از نکات مهمی که در این اجلاس مطرح شد و ابتکار آن نیز از ایران بود تشکیل یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مشترک میان اعضای اتحادیه بود تا کشورهای عضو بتوانند روابط بانکی با یکدیگر را تسهیل کنند و برای تسویه‌ها از ذخایر ارزی خود کمتر استفاده کنند.

دلارزدایی دیگر یک پاسخ اجتناب‌ناپذیر است

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست توضیح داد که دیگر دلارزدایی یک انتخاب داوطلبانه توسط کشورها نیست، بلکه یک پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به پروژه سلاح‌سازی از دلار است.

به گفته وی، ضعیف کردن دلار می‌تواند یک تهدید جدی برای نفوذ آمریکا در صحنه جهانی محسوب شود. این موضوع برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است. با این حال روز به روز به تعداد کشورهایی که به دنبال کاهش اتکای خود به دلار هستند، افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید : گری گنسلر: تمامی توکن هایی که پیش ‌فروش عمومی دارند اوراق بهادار هستند

بیشتر بخوانید : از فروپاشی FTX چه درسی می‌توان گرفت؟ ویتالیک بوترین پاسخ می‌دهد

حذف دلار از مبادلات زمانبر است

در رابطه با حذف دلار از مبادلات تجاری یاهمان دلارزدایی، عده‌ای معتقدند که صرفا یک سراب اقتصادی است. اما عده‌ای دیگر باور دارند که که این کار باعث کاهش تورم، افزایش ارزش پول ملی و بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا می‌شود. بااین حال باید توجه داشت که این پروسه بسیار زمانبر است و نباید تصور کرد که این امر در یک چشم به هم زدن امکان پذیر است. 

روسیه و چین از کشورهایی هستند که تمایل زیادی برای حذف دلار از مبادلات یا همان دلارزدایی دارند به خصوص روسیه که برای رهایی از تحریم‌ها به دنبال ترویج پول ملی خود در مبادلات است. البته باید توجه داشت که معامله با واحد پولی کشورهای دیگر فقط در صورتی موفقیت‌آمیز است که بتوان نیازهای وارداتی کشور را هم از طریق همان واحد پولی برطرف کرد.

بیشتر بخوانید : خروج 3.6 میلیارد دلار اتریوم از صرافی ها؛ علت چیست؟

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید

1
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x