ویتالیک بوترین راهکاری برای ساخت یک بلاک چین بسیار ایمن ارائه داد

خانهاخبارویتالیک بوترین راهکاری...

آنچه می‌خوانید...

ویتالیک بوترین، بنیانگذار شبکه اتریوم به تازگی راهکاری برای ساخت یک بلاک چین بسیار ایمن ارائه داد. وی در اظهار نظری در رابطه با بحث میان رول آپ های خوشبینانه و رول آپ های دانش صفر، یک مدل دورگه را پیشنهاد کرد که بهترین قابلیت های هر دو را در اختیار داشته باشد.

رول آپ ها راهکارهای لایه 2 هستند که هدفشان بهبود مقیاس پذیری یک شبکه است. آنها قادر هستند چندین تراکنش را در قالب یک تراکنش درآورده و آن را به مرحله پایانی برسانند. در حال حاضر، اتریوم می‌تواند 20 تا 30 تراکنش در ثانیه را پردازش کند اما به لطف این رول آپ ها سرعت شبکه چند برابر می‌شود.

دو مدل رول آپ بسیار بزرگ داریم که شامل رول آپ های خوشبینانه و رول آپ های دانش صفر (ZK) می‌شوند. رول آپ های خوشبینانه ذاتی خوشبین دارند و معتقدند که تمامی تراکنش ها درست هستند مگر آنکه خلافش ثابت شود.

این رول آپ ها تمامی تراکنش ها را بدون بررسی مشروعیت آنها در قالب یک تراکنش در می‌آورند و پس از آن مدتی را در نظر گرفته و به هرکسی اجازه می‌دهند تا مشروعیت تراکنش را تایید کند. از سویی دیگر، رول آپ های دانش صفر تمامی تراکنش ها را بررسی می‌کنند.

در حالی که اثبات دانش صفر از ایمنی بیشتری برخوردار است اما معمولا هزینه زیادی نیز دارند. اکنون ویتالیک بوترین راهکاری ارائه داده است تا این مشکل نیز حل شود.

مطلب مفید: آموزش استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining)

برنامه ویتالیک بوترین

برنامه بوترین آن است که بهترین بخش های هر دو دنیا را ادغام کند. وی پیشنهاد داد رول آپی ساخته شود که ترکیبی از خوشبینانه و دانش صفر باشد. بر اساس برنامه وی، بلاک چین یک بلاک را منتشر خواهد کرد و پس از آن، شبکه 24 ساعت منتظر خواهد ماند تا چالشی را ثبت کند. اگر چالشی برای بلاک وجود نداشته باشد، آنگاه یک ZK-SNARK، یک اثبات دانش صفر است، منتشر خواهد شد.

اگر چالشی برای تایید اعتبار تراکنش وجود داشته باشد تصمیم آن توسط شورایی متشکل از رول آپ خوشبینانه، دانش صفر و حاکمیت کلی بلاک چین گرفته خواهد شد. علاوه بر آن، هرگونه اختلافی میان رول آپ ها توسط بخش حاکمیتی بلاک چین حل خواهد شد. گفتنی است که رول آپ ها در حال حاضر موضوع مهمی در اکوسیستم اتریوم هستند و پالیگان به تازگی ماشین مجازی مبتنی بر دانش صفر خود را راه اندازی کرد که با هر قرارداد هوشمندی و شبکه اصلی اتریوم سازگار است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان