پیش به سوی بزرگترین کاهش سختی استخراج بیت کوین در سال جاری؛ بررسی پیامدهای احتمالی

خانهاخبارپیش به سوی...

آنچه می‌خوانید...

همزمان با کاهش قیمت بیت کوین و افزایش هزینه‌ها، تعداد زیادی از ماینرها از فعالیت دست کشیده‌اند و هش ریت، معیاری که قدرت پردازشی اختصاص یافته به شبکه بیت کوین را نشان می‌دهد، کاهش یافته است. به دنبال کاهش هش ریت، انتظار می‌رود در دوره تنظیم سختی مجدد استخراج بیت کوین که قرار است حدود 3 روز دیگر انجام شود، بزرگترین کاهش سختی شبکه در سال جاری را شاهد باشیم. این اتفاق می‌تواند فعالیت ماینرها در شرایط کنونی را تا حدودی تسهیل کند.

سه روز تا بزرگترین کاهش سختی استخراج بیت کوین در سال جاری

به گزارش د بلاک، طی سه روز آینده سختی استخراج بیت کوین مجددا تنظیم خواهد شد و انتظار می‌رود در این دوره، این معیار بین 7 تا 8 درصد کاهش یابد. پلتفرم‌های مختلف نیز این افت در سختی شبکه را محتمل می‌دانند. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان به لاکسور (Luxor)، بریانز (Braiins) و بیت‌راور (Bitrawr) اشاره کرد که به ترتیب افت 7.98، 8.9 و 7.5 درصدی را پیش‌بینی می‌کنند.

- Advertisement -

البته این پیش‌بینی‌ها بسته به تعداد دستگاه‌های ماینر فعال در شبکه ممکن است طی چند روز آتی دست‌خوش تغییر شود. با این حال، تصویر کاملا واضحی را از شرایط کنونی صنعت استخراج نشان می‌دهد.

در شرایط کنونی با توجه به کاهش قیمت بیت کوین، شرکت‌های استخراج زیادی متحمل ضرر شده‌اند. کور ساینتیفیک (Core Scientific) یکی از این شرکت‌هاست که بخش زیادی از هش ریت شبکه را به خود اختصاص داده است. ضرر این شرکت در مدت اخیر به حدی بالا بوده که نسبت به ورشکستگی احتمالی هشدار داده است. همانطور که گفتیم، ماینرها در مدت اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و کاهش قیمت بیت کوین، فشار بسیاری را تحمل کرده‌اند و با بدهی بسیار زیادی مواجه شده‌اند.

اتان ورا (Ethan Vera)، یکی از مدیران شرکت لاکسور در این رابطه اظهار داشت:

تنظیم سختی آتی به میزان قابل توجهی سختی شبکه را کاهش خواهد داد چراکه قیمت هش، به‌خاطر منفی‌شدن سودآوری ماینینگ به سطوح مقاومتی خود رسیده است.

قیمت هش یا Hashprice در اصطلاح به میزان درآمدی که ماینرها به ازای هرواحد هش ریت اختصاص داده‌شده به شبکه در یک بازه زمانی خاص کسب می‌کنند گفته می‌شود.

نمودار هش پرایس بیت کوین
نمودار هش پرایس بیت کوین

ورا افزود:

بسیاری از ماینرهای مضطرب و آشفته در حال خاموش کردن دستگاه‌های استخراج خود هستند که این مسئله فشار منفی بیشتری را به سختی شبکه وارد خواهد کرد.

جف بورکی (Jeff Burkey)، معاون بخش توسعه کسب‌و‌کار شرکت فاندری (Foundry) اظهار داشت:

کاهش سختی استخراج در نتیجه خاموش شدن دستگاه‌های استخراجی است که دیگر سود نمی‌رسانند.

ویلیام فاکسلی (William Foxley)، مدیر رسانه شرکت کامپس ماینینگ (Compass Mining) گفت:

من شخصا فکر می‌کنم احتمالا شاهد افت دیگری در سختی استخراج خواهیم بود چراکه فروش دستگاه‌های ماینر با این قیمت‌ها سودآور نیست. بسیاری از دستگاه‌های مدل S19J Pros دیگر سودآور نیستند.

بر اساس داده‌های پلتفرم لاکسور، با عرضه بیشتر تعداد دستگاه‌های استخراج اسیک به بازار در یک سال اخیر، قیمت‌ آنها در مقایسه با دسامبر گذشته حدود 80% کاهش یافته‌اند.

نمودار قیمت ماینرهای مختلف
نمودار قیمت ماینرهای مختلف

سختی شبکه معیاری است که میزان پیچیدگی فرآیندهای محاسباتی پشت پرده استخراج بیت کوین را نشان می‌دهد. این معیار، تقریبا هر دو هفته (هر 2016 بلاک) متناسب با هش ریت تنظیم می‌شود تا زمان تولید بلاک در شبکه در حد ده دقیقه تعیین‌شده باقی بماند. در آخرین دوره تنظیم سختی در تاریخ 20 نوامبر (29 آبان) سختی شبکه بیش از 7% کاهش یافت. حالا انتظار می‌رود با کاهش سختی استخراج شبکه بیت کوین، فعالیت برای ماینرها کمی آسان‌تر شود.

ورا در این رابطه گفت:

این اتفاق به نفع ماینرهایی خواهد بود که هزینه‌های عملیاتی پایینی دارند و با دستگاه‌های استخراج با بازدهی بالا فعالیت می‌کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان