top banner adv

چگونه ربات معاملاتی انتخاب کنیم ؟ بهترین معیارهای یک ربات معاملاتی خوب چیست؟

چگونه ربات معاملاتی انتخاب کنیم ؟ بهترین معیارهای یک ربات معاملاتی خوب چیست؟
0
بازدید : 10720

ربات‌ معاملاتی چیست (Trading Bot) و معیارهای انتخاب ربات معاملاتی خوب چیست؟ کریپتوکارنسی‌ها دنیای جدیدی از اقتصاد هستند و لازمه موفقیت در این اقتصاد نوظهور کسب دانش، تخصص و استفاده از ابزارهای معاملاتی کارآمد است. گرچه دانش حرف اول را می‌زند اما ابزارهای معاملاتی موجب تسریع روند موفقیت معامله‌گران می‌شوند. ربات‌های معاملاتی در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. درحقیقت، ربات‌ها پلتفرم‌های مختلفی هستند که هر کدام با مجموعه منحصربه‌فردی از ابزارها، امکانات مختلفی را در اختیار تریدر قرار می‌دهند. معامله‌گر با استفاده از ربات تریدر ارز دیجیتال، معاملات خودکار را تجربه می‌کند.

اما توجه داشته باشید که ربات‌های معاملاتی فراوانی در بازار موجود هستند و هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. پیش از انتخاب یک ربات معاملاتی و اتوماتیک کردن معاملات با استفاده از انواع ربات‌های معاملاتی ارز دیجیتال توجه به یک سری معیارها و جزییات لازم است. با فکت کوینز همراه باشید تا معیارهای انتخاب یک ربات معاملاتی را بررسی کنیم.

چگونه یک ربات معاملاتی یا یک ربات تریدر انتخاب کنیم؟
ربات معاملاتی یا ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

معیارهای انتخاب یک ربات معاملاتی در دنیای کریپتوکارنسی‌ها

اعتبار تیم توسعه دهنده ربات معاملاتی

مهمترین فاکتور در انتخاب Trading Bots  توجه به اعتبار و سابقه تیم توسعه دهنده است. هکرها می‌توانند به راحتی نقایص و موارد آسیب‌پذیر یک ربات معاملاتی را مورد هدف قرار دهند. به عنوان مثال؛ هکرها از APIهای معاملاتی برای پامپ قیمت ارز دیجیتال Syscoin در صرافی بایننس (Binance) استفاده کردند. بنابراین، اولین خط دفاعی هر تریدر در انتخاب ربات معاملاتی بررسی سابقه و اعتبار تیم توسعه دهنده است که شامل ملاک‌های زیر می‌شود:

  • دانشگاه محل تحصیل اعضای تیم
  • سابقه کاری اعضا در شرکت‌ها و موسسات مختلف
  • مدت زمانی که تیم صرف ایجاد و توسعه ربات معاملاتی کرده است
  • اعتبار و شهرت اعضا در موسسات مشاوره کریپتویی
  • منابع تامین مالی استارت‌آپ
  • کشور شرکت توسعه دهنده نرم افزار معاملاتی
  • توانایی تیم فنی

یک تریدر هوشمند پیش از اعتماد به یک تیم ثالث برای اتوماتیک کردن استراتژی‌های معاملاتی خود حتما موارد بالا را ارزیابی می‌کند. به علاوه، باید از پاسخگویی شرکت در قبال تخلف‌های احتمالی هم اطمینان حاصل شود. شرکت و اعضای آن باید اطلاعات شفاف و قابل اعتمادی را ارائه دهند.

مطلب مفید: معرفی بهترین ربات های ترید ارز دیجیتال در سال 2021

بررسی قابلیت اتوماتیک بودن استراتژی‌ها در Trading Botها

دومین نکته‌ای که در انتخاب ربات معاملاتی باید بررسی کنیم این است که آیا ربات معاملاتیِ منتخب همان استراتژی‌هایی را که ما می‌خواهیم به طور خودکار اجرا کنیم پیاده سازی می‌کند یا خیر. به طور مثال؛ استفاده از یک ربات معاملاتی که فقط از استراتژی‌های میانگین متحرک متقاطع (moving average cross over) پشتیبانی می‌کند برای چیدمان مجدد پرتفو (rebalance portfolio) مناسب نیست. (میانگین متحرک متقاطع برای شناسایی ترندها در بازه‌های کوتاه و بلندمدت استفاده می‌شود)  

بیشتر بخوانید : استخراج ترکیبی (Combined Mining)

پیش از خرید یک ربات معاملاتی، نگاهی به اطلاعات ارائه شده در سایت آن بیندازید و ببینید آیا از استراتژی‌های موردنظر شما پشتیبانی می‌کند یا نه. همچنین سطح تنظیمات ربات و سطح دخالت کاربر در اجرای تنظیمات را بررسی کنید. مطمئنا تنها شرط لازم، پشتیبانی از استراتژی موردنیاز تریدر نیست و اگر دردسر تنظیمات ربات بیشتر از اجرای دستی باشد استفاده از آن ارزشی ندارد.

انواع ربات‌های معاملاتی کریپتویی چیست؟
معیارهای انتخاب ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

پشتیبانی تیم توسعه دهنده ربات معاملاتی از تریدر

نکته بعدی، بررسی میزان پشتیبانی تیم توسعه دهنده ربات معامله‌گر از مشتری است. آیا کانال و راه ارتباطی برای پرسیدن سوال‌های کاربران، رفع اشکال و دریافت پشتیبانی از تیم توسعه دهنده وجود دارد؟ درصورتی که هیچ راه ارتباطی وجود نداشته باشد، ممکن است هفته‌ها پاسخ سوالات حیاتیِ استراتژی‌هایتان را نیابید. برای اطمینان از ارتباط با تیم پشتیبانی موارد زیر را بررسی کنید:

  • آیا کانال تلگرامی فعال یا دیسکورد برای پاسخگویی به سوالات کاربران وجود دارد؟
  • درصورتی که چندین کانال ارتباطی درنظر گرفته شده باشد، مزیت بیشتری برای کاربران دارد و زودتر به نتیجه می‌رسند.
  • آیا تیم پشتیبانی سریعا به سوالات تریدرها پاسخ می‌دهد و اصلا حل مشکلات آنها اهمیتی دارد؟
  • آپدیت‌های نرم افزار ربات معامله‌گر در کانال‌های تلگرامی و Discord اطلاع رسانی می‌شود؟

مطلب مفید: ربات معاملاتی یا استراتژی DCA؛ کدامیک سودآورترند؟

هزینه خرید ربات معاملاتی

بیشتر بخوانید : لرزه بر اندام بازار کریپتو: کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از بایننس شکایت کرد، اما پیش فروش این توکن ها سر به فلک کشیده است

تقریبا تمام خدمات و محصولاتی که در صنعت بلاکچین ارائه می‌شوند قیمت بالایی دارند و ربات‌های معاملاتی هم مستثنی نیستند. گرچه برخی شرکت‌ها بسته‌های نرم افزاری مقرون به صرفه‌تری دارند اما قیمت خدمات و سرویس‌های موسسات زیادی به هزاران دلار هم می‌رسد.

هنگام انتخاب نرم‌افزارهای معاملاتی، بودجه خودتان را درنظر بگیرد. ربات‌های معاملاتی کریپتویی ابزاری برای کمک به اقتصاد شما هستند نه وسیله‌ای برای تخریب. اگر جزء تازه‌واردان دنیای کریپتو و رمزارزها هستید عاقلانه‌ترین کار این است که پول و سرمایه‌تان را صرف بهبود سبد ارزهای دیجیتال کنید نه اینکه سرویس‌های معاملاتی گران قیمت بخرید.

معیارهای انتخاب ربات معاملاتی ارزهای دیجیتال چیست؟
ربات معاملاتی چیست؟

کاربرد آسان ربات‌های معاملاتی

در بازار ارزهای دیجیتال، اکثر ابزارها طراحی بیش از حد پیچیده‌ای دارند. این واقعیت در مورد ربات‌های معاملاتی هم صادق است. اغلبِ ربات‌های معامله‌گر دارای تعداد بیشماری اهرم، گزینه، پیکربندی و تنظیمات متنوعی هستند. پیچیدگی استفاده از ابزارهای معاملاتی درست مثل شناکردن در عمق یک استخر سرد است که نفس شناگر را بند‌می‌آورد و احساس ترس ایجاد می‌کند.

بنابراین، متناسب با سطح راحتی خودتان ربات معامله‌گر را انتخاب کنید. اگر تازه‌وارد هستید و دانش چندانی ندارید به جای استفاده از ربات‌های معاملاتی منبع باز و پیاده سازی استراتژی‌های سفارشی سازی شاید بهتر باشد از ربات‌های آسان تر استفاده کنید.

مطلب مفید: خرید و فروش بیتکوین با ربات های معاملاتی

بررسی بک تست نرم‌افزار ربات معاملاتی

بک تست (Back test)، شبیه سازی عملکرد یک استراتژی روی داده‌های تاریخی است. با استفاده از بک تست می‌توانیم رفتار استراتژی را تحت شرایط خاص بسنجیم و درک بهتری از عملکرد آتی استراتژی داشته باشیم. البته در بازار ارزهای دیجیتال هیچ چیز قطعی و تضمین شده‌ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : رویدادهای مهم کریپتوکارنسی در سال 2022؛ از کنفرانس های بیت کوین چه می دانید؟

رباتی که برای معاملات کریپتویی انتخاب می‌کنیم حتما باید بک تست داشته باشد. به هیچ وجه استفاده از استراتژی‌هایی که مراحل بک تست نداشته اند توصیه نمی‌شود، هر اقدام یا سرمایه‌گذاری کورکورانه منجر به فاجعه می‌شود. بنابراین، پیش از هر کاری، زمانی را صرف ارزیابی استراتژی، کشف بهترین تنظیمات و اجرای استراتژی مطابق با اهداف و اطلاعات به دست آمده از طریق بک تست کنید.

توجه! به ابزارهای بک تستی که از داده‌های کوین مارکت کپ (CoinmarketCap) استفاده می‌کنند اعتماد نکنید. از آنجا که کوین مارکت کپ داده و اطلاعات را از صرافی‌ها جمع‌آوری می‌کند، مرجع قابل قبولی برای ارزیابی استراتژی‌های معاملاتی نیست. برای استراتژی‌های بک تست باید مستقیما از داده‌های هر صرافی به طور جداگانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آموزش گام به گام رفع خطای “cannot estimate gas” در پنکیک سوآپ

پیاده سازی و اجرای ربات‌های معاملاتی

بیشتر بخوانید : Google Bard چیست ؟ آشنایی با ربات هوش مصنوعی گوگل

برای آنکه بفهمید هر استراتژی تحت شرایط مختلف چه رفتاری دارد باید اجرای استراتژی را به دقت ارزیابی کنید. نوع پیاده سازی و اجرای هر ربات منحصر به خودش است و مهم است که پیش از اجرا تفاوت آنها را بدانید. به طور مثال؛ ابزار کنترل ربات‌ها، تنظیمات و قدرت استراتژی ربات‌ها تحت شرایط متفاوت، مختلف است.

حتی اگر یک ربات معاملاتی، ابزار کنترل لازم برای اجرای استراتژی را ارائه بدهد به معنای اطمینان کامل به ربات نیست. زیرا ممکن است در حین اجرا عملکرد ضعیفی داشته باشد. کد و زیرساخت‌های یک ربات معاملاتی اهمیت زیادی در مدیریت استراتژی‌های معاملاتی دارند. در صورتی که سرور عملکرد درستی نداشته باشد منجر به معاملات ناموفق، زمان‌بندی معاملاتی اشتباه و تضعیف کلی استراتژی معاملاتی می‌شود.

از دست دادن سرمایه به دلیل اجرای ضعیف استراتژی شبیه یک کابوس است و هیچ راهی برای برگرداندن سرمایه از دست رفته وجود ندارد. بنابراین، در انتخاب ربات معاملاتی به فاکتورهایی که در بالا اشاره شده دقت داشته باشید. ببینید تیم توسعه دهندۀ ربات معاملاتی موردنظر شما برای حل مشکلاتی که تا الان وجود داشته چه اقداماتی انجام داده است؟ در کانال‌های بازاریابی آنها ببینید گزارش باگ‌ها چقدر بوده است و تیم پشتیبان در چه مدت زمانی آنها را حل کرده است.

2
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x