top banner adv

کاربردها و مزایای متاورس چیست؟

کاربردها و مزایای متاورس چیست؟
0
بازدید : 10334

تغییر یک عامل اجتناب ناپذیر در تحولات تکنولوژیکی است. چه کسی حدس می‌زد که فیسبوک روزی نام خود را به متا تغییر دهد؟ رویدادهای بزرگی همچون این اتفاق، اغلب بحث‌هایی را در طول تاریخ برانگیخته است که درک ما از فناوری را تغییر داده است. متاورس نیز یکی از پدیده هاییست که توجه همه افراد در دنیای فناوری را به خود جلب کرده است. بسیاری از کارشناسان متاورس را نسخه بعدی اینترنت می‌دانند که به کمک فناوری‌ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اجرایی می‌شود. با توجه به طیف وسیع کاربردهای متاورس، فقط زمان لازم است تا مفهوم متاورس به واقعیت تبدیل شود. یک محیط مجازی چگونه قابلیت دسترسی و عملکرد را به کاربران ارائه می‌دهد؟ آیا کاربردهای متاورس تنها محدود به چند بخش مانند بازی‌های ویدئویی و سرگرمی خواهد بود؟

ممکن است سؤالات زیادی در مورد متاورس و پروژه‌های متاورس داشته باشید. برای مثال اینکه چرا شرکت‌ها ناگهان شروع به بررسی فرصت‌های متاورس کرده‌اند. این مقاله از فکت کوینز به شما کمک می‌کند به کاربردهای بالقوه متاورس و مزایای مختلف مرتبط با آن پی ببرید.

چرا باید درباره کاربردهای متاورس بدانیم؟

قبل از بررسی کاربردهای مختلف متاورس، ابتدا باید بفهمیم که متاورس چیست. متاورس اساساً نمایشی از یک دنیای مجازی سه‌بعدی غوطه‌ور کننده است که کاربران در آن می‌توانند با شخصیت دیجیتالی خود، با فضاهای مختلف تعامل داشته باشند. درست مانند دنیای واقعی، متاورس به کاربران این امکان را می‌دهد که با شخصیت دیجیتالی خود در فضاهای مختلف گشت و گذار کنند. همچنین متاورس به کاربران در ساخت و به اشتراک‌گذاری و تبادل تجربیات و دارایی‌هایشان کمک می‌کند.

گرچه مفهوم متاورس مدت زیادی است که وجود داشته، اما جستجوی «کاربردهای متاورس چیست؟» در اینترنت پس از آن سرعت گرفت که شرکت‌های بزرگ به متاورس توجه نشان دادند. فیس‌بوک در اواخر اکتبر 2021 در رویداد فیس‌بوک کانکت (Facebook Connect) از نام جدید شرکت مادر خود به نام متا رونمایی کرد. این غول شبکه‌های اجتماعی ابزارهای متاورس را برای توسعه‌دهندگان و همچنین کاربران خود نیز راه‌اندازی کرد. این ابزارها شامل پلتفرم Presence، هدست Project Cambria و جعبه ابزار هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان بود.

در همین اثنا، مایکروسافت نیز در حال آزمایش تولید یک محیط کاری مشترک در متاورس به‌وسیله Microsoft Mesh است. با ورود بازیگران بزرگ دنیای فناوری به توسعه متاورس، جستجو برای کاربردهای متاورس به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

متاورس و بلاکچین چگونه با یکدیگر ادغام می‌شوند؟

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که باید قبل از بررسی کاربردهای متاورس درک کنید، نحوه ادغام متاورس با بلاک چین است. متاورس برای ایجاد یک واقعیت دیجیتال مشابه آنچه در فیلم‌های تخیلی می‌بینیم، به زیربناهای مختلفی نیاز دارد. شما به یک اقتصاد خالق (Creator)، فناوری‌های شبکه و مهم‌تر از همه، به یک زیرساخت غیرمتمرکز نیاز دارید. اینجاست که ارتباط بین بلاک چین و متاورس مشخص می‌شود. شرکت‌هایی که از بلاکچین استفاده می‌کنند به دنبال یک متاورس بر پایه بلاکچین هستند. علاوه بر این، کاربردهای بلاکچین از جمله رمزارزها و NFT ها برای تقویت اقتصاد خالق در متاورس حیاتی هستند.

کاربردهای متاورس چیست؟

با توجه به سرعت محبوبیت متاورس، باید مشتاق کشف کاربردهای آن باشید. با توجه به اینکه این یک تکنولوژی جدید است، بسیاری از مردم سؤالاتی این قبیل می‌پرسند: «کاربرد متاورس چیست؟ چگونه از متاورس به نفع خود استفاده کنیم؟ واقعیت دیجیتال چگونه از وظایف دنیای واقعی پشتیبانی می‌کند؟» اگر به اطراف خود نگاه کنید، همه چیز از پرداخت گرفته تا احراز هویت دیجیتالی شده است. بنابراین، یک واقعیت دیجیتالی همچون متاورس قطعاً پتانسیل تغییر درک مردم و شرکت‌ها از فناوری را دارد. در اینجا برخی از کاربردهای بالقوه متاورس شرح داده شده است.

فرصت‌های جدید بازاریابی

مهم‌ترین نکته در میان کاربردهای متاورس، امکان ایجاد فرصت‌های جدید در بازاریابی است. شما به یک دنیای مجازی در متاورس دست پیدا می‌کنید که در آن کاربران با آواتار دیجیتال خود در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کنند. کاربران متاورس می‌توانند خرید کنند، معاشرت کنند و در فعالیت‌های تفریحی یا آموزشی شرکت کنند. برندهای تجاری می‌توانند از فرصت‌های بازاریابی انحصاری دنیا‌های مجازی در متاورس بهره ببرند.

بیشتر بخوانید : شیبا اینو در صرافی کراکن لیست شد

بسیاری از برندها با موفقیت روی فرصت‌های بازاریابی متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت آنزو (Anzu) از تبلیغات برای ردیابی لحظه‌ای بازدیدها در محیط گیم در پلتفرم‌های موبایل و کنسول استفاده کرده است. اخیرا Roblox نیز اقدام به درج چنین تبلیغاتی برای برندهایی مانند Paramount+ و WarnerMedia کرده است. تبلیغات در متاورس شبیه زندگی واقعی است و به خوبی با گیم‌پلی (Gameplay) ترکیب می‌شود. به عنوان مثال، تبلیغات بیلبوردی در بازی‌ها یا لباس‌های مارک داری که توسط کاراکترهای بازی پوشیده می‌شود، می‌تواند روش بسیار خوبی برای بازاریابی شرکت‌ها باشد. کاربردهای متاورس در ایجاد فرصت‌های جدید بازاریابی به وضوح در بازی‌های متاورس مشهود است.

کاربردهای بلاکچین

بیشتر بخوانید : قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست و چه کاربردی دارد؟

بلاکچین یکی از الزامات اساسی برای یک متاورس غیرمتمرکز است. جالب اینجاست که بلاکچین می‌تواند به عنوان ابزاری حیاتی برای تشویق پذیرش متاورس در صنایع مختلف عمل کند. بلاکچین به عنوان یک دفتر کل توزیع شده برای ثبت و ضبط تراکنش‌های همتا به همتا و همچنین پشتیبانی از دپ‌ها (dApps) و NFT ها عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید : افتتاح یک مرکز استخراج ارز دیجیتال به ارزش 350 میلیون دلار در عمان

بلاکچین متاورس می‌تواند به ساخت بازارهای جدید، واقع‌گرایانه و جذاب NFT کمک کند. با کمک متاورس، بازارهای NFT می‌توانند تعاملی‌تر شوند تا کاربران در آن بتوانند با دیگر افراد تعامل برقرار کنند.

امروزه کاربردهای بالقوه بلاکچین متاورس مانند تبلیغ NFT های جدید یا بازی‌های بلاکچینی کاملاً برجسته شده‌ است. بازی‌های NFT یا بلاکچینی به بازیکنان امکان خرید آیتم‌های مختلف داخل بازی‌ها را می‌دهند، که بازیکنان می‌توانند آن‌ها را با سایر کاربران یا در بازارهای خارجی معامله کنند. پروژه‌های متاورس می‌توانند به عنوان پایه و اساس نسل بعدی بازی‌های آنلاین مبتنی بر بلاکچین عمل کنند.

گردشگری مجازی

یکی دیگر از کاربردهای بالقوه متاورس گردشگری مجازی است. این فناوری به حدی توسعه یافته است که می‌توانید از تجربه سفر بدون جابجایی فیزیکی لذت ببرید. مهم‌ترین تفاوت بین بازدید حضوری از یک مکان و تماشای آن در ویدیو، دیدگاه اول شخص است. متاورس، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) می‌توانند برای ایجاد یک محیط دیجیتالی همه‌جانبه با هم ترکیب شوند. با یک واقعیت دیجیتال همه‌جانبه با محتوای واقع‌گرایانه، می‌توانید یک تجربه مجازی تماشایی داشته باشید. مردم در این دنیای مجازی می‌توانند موقعیت مکانی را به‌گونه‌ای تجربه کنند که گویا شخصاً در آنجا حضور داشتند.

گردشگری VR یکی از کاربردهای در حال ظهور متاورس است که پتانسیل پذیرش انبوه را دارد. پلتفرم‌های معروف پخش ویدیو، یوتیوب و بسیاری دیگر از خدمات میزبانی محتوا در حال گسترش محتوای ویدیویی 360 درجه خود هستند. با این حال، در این سرویس‌ها شما انعطاف‌پذیری لازم برای جابجایی در یک مقصد گردشگری را ندارید زیرا فقط می‌توانید محتوای ضبط شده را مشاهده کنید.

ارتباطات در لحظه وب

بیشتر بخوانید : کاربردهای ایردراپ (airdrop)؛ ایردراپ ها چه کاربردی در دنیای کریپتو دارند؟

یکی دیگر از کاربردهای بالقوه متاورس تسهیل ارتباطات در لحظه وب است. ارتباطات در لحظه وب Web Real-time
Communication) به یک سیستم متن باز اشاره دارد که قابلیت‌های ارتباطی در لحظه (Real Time) را در اپلیکیشن‌های موبایل و مرورگرهای وب فراهم می‌کند. این یکی از کاربردهای الهام بخش متاورس است که می‌تواند سیستم‌ سنتی ارتباطات صوتی و تصویری را متحول کند.

با کمک ارتباطات در لحظه وب، برای ایجاد ارتباط بین مشتریان نیازی به سرورهای واسطه ندارید. ارتباطات همتا به همتا در متاورس می‌تواند راه‌های جدیدی را برای ارتباط مستقیم بین مرورگرها ایجاد کند. فناوری متاورس، یک پایه و اساس برای تعریف استانداردهای جدید ارتباطات وب فراهم می‌کند. علاوه بر این، ارزش ارتباطات در لحظه وب می‌تواند با جریان‌های رسانه‌ای متعدد که برای توسعه دنیای مجازی بسیار مهم هستند، دو چندان شود.

دفتر مجازی و فضاهای آموزشی

یک بیماری همه‌گیر جهانی باعث شد دورکاری در سرتاسر جهان رشد کند. متخصصان در شرکت‌های مختلف با تماس‌های اسکایپ و جلسات زوم در طول همه‌گیری آشنا شدند. این ابزارها حمایت خوبی از ارتباطات مجازی از راه دور ارائه کردند. با این حال، متاورس چشم‌اندازهای زیادی برای ساخت یک فضای اداری مجازی یا محیط آموزشی ارائه می‌دهد.

شرکت‌هایی مانند Virtuworx روی ساخت فضاهای اداری مجازی با استفاده از فناوری متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از کاربردهای متاورس کمال استفاده را می‌برند. این شرکت محیط‌هایی را با ترکیب واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (Mixed reality) به همراه آواتار دیجیتال ایجاد کرده و فضاهای کاری را به طرز معناداری شبیه‌سازی کرده است. اعضای یک شرکت می‌توانند در این فضای مجازی به فعالیت‌های مختلف مانند رویدادها، دفاتر، کنفرانس‌ها، آموزش مجازی و نمایشگاه‌های تجاری دسترسی داشته باشند.

دانشگاه‌ها نیز از پلتفرم‌های آنلاین مانند Minecraft و Second Life برای بهبود تجربیات یادگیری دانشجویان استفاده می‌کنند. علاوه بر این، شبیه‌سازی‌های VR در متاورس می‌تواند به دانشجویان معماری و پزشکی کمک کند تا روی مهارت‌های خود کار کنند.

مزایای متاورس چیست؟

اگر چند سال پیش به مزایای متاورس فکر می‌کردید، شاید پاسخ‌های زیادی یافت نمی‌کردید. با این حال، زمانه تغییر کرده است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از فضاهای مجازی و راه‌های ارتباطی دیجیتال برای برقراری ارتباط از راه دور استفاده می‌کنند. متاورس می‌تواند تجربیات دیجیتال فعلی کاربران را با فعال‌سازی قابلیت‌های دنیای واقعی در جهان‌های مجازی تقویت کند. در این بخش، برخی از مزایای قابل توجه فناوری متاورس ارائه شده است.

کاربردهای متاورس چیست؟
مزایای متاورس چیست؟

نوآوری در بهداشت و درمان

متاورس در حوزه بهداشت و درمان دارای مزایای بالقوه زیادی است. اول از همه، متاورس فضای مطلوبی را برای برقراری تعامل بین بیماران و پزشکان، صرف نظر از محدودیت های جغرافیایی، ارائه می‌دهد. دنیای مجازی در متاورس می‌تواند به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا به صورت بلادرنگ با بیمار تعامل داشته باشند. علاوه بر این، دانشجویان پزشکی می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی در متاورس تجربیات جذاب و جامعی در بحث آموزش داشته باشند.

متاورس و بازی‌های ویدئویی هیجان انگیز

متاورس درها را به روی نسل جدیدی از بازی ها با مدل «بازی برای کسب درآمد» باز کرده است. با مدل‌های اقتصادی غیرمتمرکز، توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند به کاربران این امکان را بدهند که از بازی کردن خود درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، گیمرها می‌توانند آیتم هایی در داخل بازی بسازند و آنها را در بازارهای آنلاین مختلف معامله کنند. به زبان ساده، مزایای غیرمتمرکز بلاکچین متاورس می‌تواند حوزه بازی‌های رایانه‌ای را متحول کند. گیمرها می‌توانند از آزادی در بازی‌های متاورس لذت ببرند و مالکیت دارایی های داخل بازی را به مالکیت خود در آورند.

یک اقتصاد نوین

در میان بسیاری از مفروضات در مورد متاورس، برجسته ترین آنها ایجاد یک اقتصاد تولید کننده creator) economy) است. متاورس معامله دارایی ها را بین کاربران در فضاهای مختلف متاورس تسهیل می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید یک NFT از یک بازی متاورس را بر روی یک پلتفرم دیگر در متاورس بفروشید. پتانسیل اقتصادی مرتبط با کاربردهای بلاکچین متاورس مانند دیفای، NFTها و بازی‌های بلاکچینی نشان می‌دهد که این فناوری چگونه می‌تواند به ایجاد یک اقتصاد کاملاً جدید منجر شود.

ختم کلام

بیشتر بخوانید : صرافی پنکیک سواپ ایران را تحریم کرد؛ کاربران ایرانی مراقب باشید

کاربردهای متاورس در کنار مزایایی که به همراه دارد، چشم‌انداز مطلوبی را برای آینده متاورس ترسیم می‌کند. از آنجایی که اکنون بسیاری از شرکت‌ها شروع به ورود به فضای متاورس کرده‌اند، فقط بحث زمان مطرح است تا شاهد پذیرش عمومی متاورس باشیم. متاورس به ایجاد فضاهای اداری مجازی و محیط های آموزشی با ارتباطات در لحظه کمک می‌کند. برندهای تجاری نیز می‌توانند از پروژه‌های متاورس برای کشف فرصت‌های جدید بازاریابی استفاده کنند. موارد استفاده مختلف فناوری متاورس به وضوح مزایای متنوع آن مانند دسترسی و برقراری ارتباطات را نشان می‌دهد. متاورس به عنوان جایگزینی برای دنیای واقعی، اساساً نحوه درک ما از دنیای دیجیتال اطرافمان را تغییر می‌دهد.

2
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x