top banner adv

تهدیدی برای بیت کوین؛ کامپیوتر کوانتومی موسسه فوجیتسو سال آینده راه اندازی می‌شود

تهدیدی برای بیت کوین؛ کامپیوتر کوانتومی موسسه فوجیتسو سال آینده راه اندازی می‌شود
0
بازدید : 9408

موسسه های تحقیقاتی ژاپنی فوجیتسو و ریکن به نظر قصد دارند در سال 2023 کامپیوتر کوانتومی را راه اندازی کنند که می‌تواند بیت کوین را شکست دهد. به نقل از کریپتوبریفینگ، این کامپیوتر بسیار از فرانیتر، سریع ترین ابرکامپیوتر جهان قدرتمندتر خواهد بود و انتظار می‌رود که برای پیش بینی های مالی و همچنین توسعه داروهای جدید به کار رود.

کامپیوتر جدید فوجیتسو از ابر هادی‌هایی استفاده خواهد کرد که هنگام سرد شدن تا دمای صفر مطلق از خود هیچ مقاومت الکتریکی نشان نمی‌دهد. ویوک ماهاجان (Vivek Mahajan)، مدیرعامل موسسه فوجیتسو در مصاحبه با CNBC اشاره داشتت که محاسبات کوانتومی این پتانسیل را دارند که دنیا را در سطحی گسترده تغییر دهند. با استفاده از آنها می‌توان مشکلات دینامیک مولکولی، مالی و دارویی را حل کرد.

بنابر صحبت های ماهاجان، کامپیوتر کوانتومی توانایی آن را نیز دارد که مسائل بهینه سازی ریاضیات مانند الگوریتم شور (Shor) یا مسئله فروشنده دوره گرد را حل کند. این کامپیوترها حتی می‌توانند مسائلی را حل کنند که برای ابرکامپیوترها دشوار به نظر می‌رسد.

الگوریتم شور از تکنولوژی کوانتوم استفاده می‌کند تا فاکتورهای اصلی تکنولوژی را حدس بزند. این در حالیست که در مسئله فروشنده دوره گرد سعی می‌کند کوتاه ترین مسیر را برای بازدید از هر شهر با سیتسمی منطقی معرفی کند و سپس به نقطه آغازین بازگردد.

در حالی که شرکت هایی مانند گوگل پیشرفت های قابل توجهی در ساخت ابرکامپیوترهای خود داشته‌اند، احتمال تجاری شدن آن تا سال 2029 به طول خواهد انجامید و بدین ترتیب کامپیوتر فوجیتسو می‌تواند تا مدتی بازار را برای خود کند. گفتنی است که کامپیتور کوانتومی این شرکت دارای 64 کیوبیت (qubit) است. کیوبیت واحد پایه اطلاعات در این نوع کامپیوترها است. باید توجه داشت که در مقایسه با دستگاه فوجیتسو، کامپیوتر گوگل 53 کیوبیت دارد.

بیشتر بخوانید : هشدار عضو هیئت مدیره‌ SEC درمورد فومو (FOMO) در ارز‌های دیجیتال

تهدید بیت کوین

مقاله ها و بررسی های بسیاری در سال جاری به این موضوع اشاره داشته‌اند که کامپیوترهای کوانتومی توانایی از بین بردن الگوریتم SHA256 را دارند. این الگوریتمی است که شبکه بیت کوین از آن استفاده می‌کند. در شبکه های گواه اثبات کار مانند بیت کوین، ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا یک راهکار عددی در الگوریتم SHA256 پیدا کنند که هدف شبکه با نام سختی را شکست دهد. ماینرها عملیات های هش را با عددی تصادفی در ابتدای بلاک های تراکنشی بیت کوین اجرایی می‌کنند.

مطلب مفید: آیا کامپیوترهای کوانتومی حوزۀ ارزهای دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؟

آنها از الگوریتم SHA256 استفاده می‌کنند تا به یک راهکار عددی برسند که از الگوی خای پیروی می‌کند. پس از اجرا کردن کواردریلیون ها عملیات هش در هر ثانیه، ماینر راه حل درست را حدس می‌زند. برای استخراج بیت کوین، کامپیوتر مورد استفاده برای پردازش هش دستگاه های Asic هستند. گفتنی است که سختی ریاضی که در یافتن راه حل ها وجود دارد به امنیت شبکه بیت کوین کمک زیادی می‌کند و بدون وجود آن، شبکه بیت کوین به امنیتی که امروز خود نمی‌رسید.

چالش های بر سر راه کامپیوترهای کوانتومی

یکی از مسائلی که کامپیوترها کوانتومی با آن مواجه است، محاسبات طولانی است. در همین راستا تحقیقات تازه ای از شرکت هایی مانند IBM و THALE تصویر شفافی از وضعیت رمزنگاری پس از حضور این کامپیوترها ارائه کرده است.

در همین زمینه، موسسه ملی تکنولوژی و استانداردهای آمریکا تحقیقات زیادی انجام داده تا با الگوریتم های رمزنگاری مقاوم در برابر کوانتوم بیشتر آشنا شود. گفتنی است که از سال 2019 و هنگامی که گوگل نتایج اولیه درباره ماشین خود را منتشر کرد، ایده های مبارزه با تکنولوژی کوانتوم مطرح شدند.

ویتالیک بوترین، خلق اتریوم در آن زمان نسبت به تهدید احتمالی این دستگاه ها در برابر حوزه کریپتو بی تفاوت بود. وی عقیده داشت که مشابه نحوه ساخت بمب هیدروژنی، استفاده از انرژی هسته‌ای در کاربردهای روزمره غیرممکن به نظر می‌رسد. قدرت محاسباتی کوانتومی به منظور آن که قابل انتقال باشد باید با احتیاط کامل مهار شود. وی همچنین اشاره داشت که جامعه کریپتو الگوریتم های تازه تری را توسعه خواهند داد.

بیشتر بخوانید : سرویس جدید شرکت بلاک برای بهبود شبکه لایتنینگ راه‌اندازی شد

بیشتر بخوانید : شبکه آپتیمیزم توکن حاکمیتی خود را عرضه می‌کند؛ تاریخ ایردراپ: سه ماهه دوم 2022

وی در این باره گفت که به ازای هر الگوریتم رمزنگاری که کامپیوترهای کوانتومی آنها را بشکنند، شاهد الگوریتم های تازه تری خواهیم بود که این کامپیوترها نیز توان مقابله با آنها را نداشته باشند.

در سال 2019، محققی در بنیاد اتریوم راهکارهای مقاومت با این ماشین ها را ارائه داد که می‌توان از آنها در شبکه اتریوم استفاده کرد. از دیگر راهکارهای موجود نیز می‌توان به تلاش های توسعه دهندگان آیوتا برای معرفی تکنولوژی غیر مدور و همچنین تکنولوژی توزیع کلیدی کوانتوم جی پی مورگان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : امکان خرید زمین‌های مجازی پروژه متاورس شیبا اینو به زودی فراهم خواهد شد

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

بیشتر بخوانید : صرافی ژاپنی “TAOTAO” رمز ارز ریپل (XRP) را لیست خواهد کرد

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x