کانوکس فایننس (Convex Finance) چیست؟ آشنایی با توکن CVX

خانهمعرفی پروژهکانوکس فایننس (Convex...

آنچه می‌خوانید...

بازار دیفای (DeFi) یعنی نوآوری؛ نوآوری‌هایی که به کاربران فعال در دنیای رمز ارزها اجازه می‌دهد سرمایه‌های خود را مدیریت کنند و آنها را رشد دهند. کانوکس فایننس (Convex Finance) پلتفرمی نوآورانه در حوزه تامین نقدینگی است که پاداش تامین نقدینگی پلتفرم کرو فایننس (Curve Finance) را به حداکثر می‌رساند. کانوکس فایننس خیلی سریع در بستر وب 3.0 به یکی از بزرگترین بازیگران حوزه دیفای تبدیل شد. در واقع همین سرعت افزایش محبوبیت باعث شد در یک مقاله اختصاصی از فکت کوینز به سراغ این پلتفرم برویم.

اکوسیستم مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای یکی از جذاب‌‎ترین و حیاتی‌ترین فناوری‌های بلاک چین و Web3 است. جایی که موسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها به دلیل متمرکز بودن درگیر سلسله مراتب پیچیده و عملیات‌های طولانی می‌شوند، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز به داد ما می‌رسند. علاوه بر این وقتی سرمایه‌ خود را در بانک می‌گذارید، حفاظت از پول خود را به بانک‌ها می‌سپارید. در صورتی که در دیفای شما همیشه روی سرمایه خود کنترل دارید.

امنیت نیز بخش دیگری از ماجرا است. بانک‌ها به یک پروتکل ایمنی وابسته‌اند. این بدان معنا است که اگر هکری این پروتکل را هک کند می‌تواند به دارایی تمام مشتریان بانک دسترسی داشته باشد. در DeFi ماجرا کمی متفاوت است؛ شبکه برای تامین امنیت خود به یک پروتکل متکی نیست. همه کاربران شبکه کیف پول‌های خود را دارند و هر کدام از این کیف پول‌ها از پروتکل اختصاصی خود برای تامین امنیت دارایی کاربران استفاده می‌کنند. حالا که مزیت پلتفرم‌های دیفای را می‌دانیم می‌توانیم با کانوکس فایننس (Convex Finance) و توکن CVX آشنا شویم.

Convex Finance چیست؟

Convex Finance یک پلتفرم دیفای است که در سال 2021 راه‌اندازی شد تا به کاربران اجازه دهد درآمد خود را در برنامه کرو فایننس (Curve Finance) افزایش دهند. در واقع این پلتفرم به کاربرانی که نقدینگی Curve Finance را تامین می‌کنند اجازه می‌دهد پاداش تامین نقدینگی خود را به حداکثر برسانند.

این را در نظر بگیرید که Curve Finance یکی از بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز استیبل کوین از نظر کل ارزش قفل شده (TVL) است. مقدار TVL نشان می‌دهد کاربران چه مقدار ارز دیجیتال در استخرهای نقدینگی یک صرافی نگهداری می‌کنند. Convex Finance یکی از بزرگترین تامین کنندگان نقدینگی Curve Finance است.

Convex Finance چیست؟

شاید از خود بپرسید چرا نباید به صورت مستقیم نقدینگی Curve Finance را تامین کرد؟ جواب این سوال ساده است! خدمات و جوایزی که در Convex Finance به کاربران ارائه می‌شود، بیشتر از چیزی است که می‌توانند از Curve Finance دریافت کنند. به عنوان مثال برخی از استخرهای نقدینگی در Convex Finance چندین برابر بیشتر از Curve Finance پاداش پرداخت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

اهداف کانوکس فایننس (Convex Finance)

هدف اصلی Convex Finance افزایش مداوم میزان سپرده‌های CRV برای به دست آوردن سهم بیشتر در Curve Finance است. رقیب اصلی کانوکس فایننس، یرن فایننس (Yearn Finance) است. حقیقت این است که هر دو این پلتفرم‌ها برای تسلط بر Curve Finance تلاش می‌کنند. شاید باور نکنید اما این رقابت آنقدر جدی است که Curve Wars نام دارد.

چرا کانوکس فایننس (Convex Finance)؟

از زمان راه اندازی این پلتفرم در سال 2021، پلتفرم کانوکس فایننس یه یکی از بازیگران صحنه دیفای تبدیل شده است. چرا که حجم عظیمی از نقدینگی Curve Finance را تامین می‌کنند. در حال حاضر این پلتفرم چیزی بیش از سه میلیارد دلار ارز دیجیتال قفل شده در کرو فایننس داریم. علاوه بر این، Convex Finance تاکنون نزدیک به 300 میلیون دلار توکن CRV به دست آورده است.

ۤیشتر بخوانید: Yearn Finance چیست؟

کانوکس فایننس (Convex Finance) چه خدماتی را ارائه می دهد؟

حالا که به سوال Convex Finance چیست؟ پاسخ دادیم، می‌توانیم به سراغ برخی خدمات این پلتفرم برویم. Convex Finance به کاربران خود اجازه می‌دهد با سپرده گذاری رمزارزهای خود در استخرهای نقدینگی Curve Finance درآمد کسب کنند. علاوه بر این کاربران می‌توانند توکن CVX که همان توکن اصلی پلتفرم است را نیز سپرده گذاری (استیک) کنند.

کانوکس فایننس (Convex Finance) چه خدماتی را ارائه می دهد؟

مهم‌ترین سرویس کانوکس فایننس تامین نقدینگی Curve است. کاربران این پلتفرم می‌توانند با تامین نقدینگی غیر مستقیم Curve، پاداش بیشتری دریافت کنند. نرخ سود سالیانه Curve برای هر استخر نقدینگی در این پلتفرم متغیر است. نرخ VAPR درآمد سالانه هر کاربر را بر اساس شرایط فعلی بازار نشان می‌دهد. CRV vAPR و CVX vAPR نیز پاداش‌های اضافی را نشان می‌دهند که به صورت CVX و cvxCRV به تامین کنندگان نقدینگی پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

یک مثال ساده

به عنوان مثال، استخر نقدینگی CRV+cvxCRV دارای نرخ vAPR برابر با 23.98٪ است. این عدد شامل Curve vAPR با نرخ 0.31٪، CRV vAPR با نرخ 14.09٪، نرخ تقویتی 1.8 برابر، و یک CVX vAPR با نرخ 9.58٪ است. مجموع این ارقام به 23.98٪ vAPR برای استخر نقدینگی می‌رسد. همانطور که می‌بینید نرخ پاداش‌ تامین کنندگان نقدینگی در این پلتفرم بسیار بیستر از چیزی است که استخرهای استاندارد Curve Finance به تامین کنندگان پرداخت می‌کنند.

مورد دیگری که به کاربران کمک می‌کند درآمد خود را افزایش دهند، خدمات سپرده گذاری یا همان استیکینگ است. کاربران کانوکس فایننس (Convex Finance) می‌توانند با سپرده گذاری CVX، بخشی از سود این پلتفرم را به صورت توکن‌های cvxCRV دریافت کنند. در حال حاضر نرخ سود سپرده‌های CVX برابر با 2.6 درصد است؛ البته کاربران می‌توانند با قفل کردن توکن‌های خود پاداش بیشتری نیز کسب کنند.

توکن CVX چیست؟

توکن CVX کاربران را تشویق می‌کند در این پلتفرم سپرده گذاری (Stake) کنند. CVX توکن حاکمیتی Convex Finance است. در واقع شما با نگهداری CVX، مالک بخشی از پروتکل هستید. دقت کنید که کاربران Convex توکن CVX را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این را هم در نظر بگیرید که تامین نقدینگی و سهامداری در این پلتفرم همگی با استفاده از همین توکن انجام می‌شوند.

توکن CVX

Convex Finance از نظر نقدینگی به Curve Finance گره خورده است؛ با این حال باید در نظر داشته باشید که بخشی از نقدینگی اکوسیستم Frax Finance نیز توسط این پلتفرم تامین می‌شود. بد نیست بدانید که فراکس از استیبل کوین FRAX و توکن Frax Shares (FXS) استفاده می کند.

کاربران Convex Finance می‌توانند با به سپرده گذاری CVX بخشی از درآمد استخرهای نقدینگی CRV یا FXS را به دست آورند. در حقیقت با سپرده گذاری مقدار مشخصی از CVX را بسته به استخر انتخابی به صورت توکن veCRV یا veFXS قفل می‌کنند. کاربران قادر به برداشت این توکن‌ها نخواهند بود؛ با این حال به ازای توکن‌هایی که سپرده گذاری کرده‌‎اند، توکن‌های cvxCRV یا cvxFXS دریافت می‌کنند. البته این توکن‌ها را نیز می‌توان به CRV یا FXS تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش استیکینگ در تراست ولت (Trust Wallet)

نقش و اهداف توکن CVX

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که CVX نقش متفاوتی برای تامین‌کنندگان نقدینگی دارد؛ چرا که پاداش بیشتری نسبت پاداش استاندارد استخرهای نقدینگی دریافت می‌کنند. اگر از تامین‌کنندگان نقدینگی Curve هستید و در استخرهای نقدینگی آن سپرده گذاری می‌کنید، کارمزد معاملات استخرها، CRV تقویتی و مقداری CVX دریافت خواهید کرد. CRV تقویتی پاداشی است که کاربران Convex نسبت به Curve دریافت می‌کنند.

همانطور که Convex درآمد بیشتری کسب می‌کند، دارندگان CVX با سپرده گذاری و دریافت بخشی از سود، از مزایای توسعه این پلتفرم بهره‌مند می‌شوند. دارندگان CVX می‌توانند در مدیریت این پلتفرم نیز شرکت کنند و در مورد پیشنهادهای مربوط به توسعه این پلتفرم رای دهند.

بیشتر بخوانید: نقدینگی متعلق به پروتکل (Protocol Owned Liquidity) چیست؟

توکن‌های veCRV، veFXS، cvxCRV و cvxFXS

کاربران کانوکس فایننس (Convex Finance) نمی‌توانند با سپرده گذاری CRV یا FXS، همین توکن‌ها را به عنوان پاداش دریافت کنند. در واقع پاداش دریافتی برای سپرده گذاری این دو توکن به شکل دو توکن متفاوت به کاربران پرداخت می‌شود. فرایند دریافت این توکن‌ها و تبدیل آنها به توکن اصلی چیزی شبیه به فرایند سپرده گذاری CVX و دریافت پاداش آن است.

نقش توکن‌های veCRV، veFXS، cvxCRV و cvxFXS

پلتفرم بعد از واریز CRV توسط کاربران، این توکن‌ها را برای همیشه در قالب veCRV قفل می‌کند. نهایتا نیز کاربران توکن‌هایی که سرمایه گذاری کرده‌اند را با نسبت 1:1 به صورت cvxCRV دریافت می‌کنند. پس از دریافت cvxCRV، کاربران می‌توانند از آن برای واریز دوباره یا مبادله استفاده کنند. در رابطه با Frax نیز همه چیز به همین شکل است.

در حقیقت توکن‌های veCRV، veFXS، cvxCRV، و cvxFXS پلی ارتباطی بین توکن‌های CRV، FXS و پاداش‌های پلتفرم Convex است. اگرچه کاربران می‌توانند توکن‌های cvxCRV و cvxFXS را در بازارهای ثانویه مبادله کنند، کانوکس آنها را تشویق می‌کند از این توکن‌ها برای سپرده‌گذاری استفاده کنند. در واقع با سپرده‌گذاری cvxCRV، بخشی از درآمدهای حاکمیتی  Curve Finance را در کنار دیپر پاداش‌ها دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید از شبکه Flare و ایردراپ FLR بدانید!

تامین نقدینگی در کانوکس فایننس (Convex Finance)

Convex Finance برای سپرده گذاری در استخرهای نقدینگی یا برداشت سود کارمزدی دریافت نمی‌کند. این ویژگی چیزی است که این پلتفرم را نسبت به پلتفرم‌های دیگر فعال در حوزه استخرهای نقدینگی متمایز می‌کند. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که استخرهای نقدینگی Convex همان استخرهایی هستند که در Curve لیست شده‌اند. البته همانطور که گفتیم کانوکس فایننس (Convex Finance)برخی استخرهای Frax Finance را نیز در لیست استخرهای خود دارد.

تامین نقدینگی در کانوکس فایننس (Convex Finance)

در مجموع بیش از 100 استخر نقدینگی در این پلتفرم وجود دارد که سطح نقدینگی نسبتا خوبی دارند. دارایی‌های قفل شده نیز بیشترین سهم از نقدینگی استخرهای Curve را دارند. در حال حاضر CRV+cvxCRV چیزی حدود 43 میلیون دلار و FXS+cvxFXS چیزی حدود 60 میلیون دلار از حجم نقدینگی استخرها را تشکیل می‌دهند. به لطف veCRV تقویتی Convex، پاداش‌های Convex همیشه بسیار بیشتر از Curve Finance است.

چطور به استخرهای تامین نقدینگی کانوکس فایننس بپیوندیم؟

پیوستن به استخر نقدینگی کانوکس فایننس (Convex Finance) بسیار ساده است. کافی است به بخش‌ دارایی‌های پلتفرم بروید و یکی از استخرهای نقدینگی لیست را انتخاب کنید. کانوکس برای راحتی کار شما این استخرهای نقدینگی را از بیشترین VAPR به کمترین مرتب کرده است. با انتخاب هر کدام از این استخرها و واریز نقدینگی به آنها می‌توانید پاداش دریافت کنید. در واقع سیستم دریافت پاداش به محض واریز سرمایه شروع به کار می‌کند.

چطور به استخرهای تامین نقدینگی کانوکس فایننس بپیوندیم؟

دقت کنید که استخرهای نقدینگی با ثبات‌تر که مقادیر TVL بالاتری دارند، پاداش LP (تامین نقدینگی) کمتری خواهند داشت. استخرهای پرریسک‌تر با نقدینگی کمتر، پاداش‌های بیشتری ارائه می‌دهند. با این حال باید به این نکته توجه کنید که فعالیت در استخرهای نقدینگی DeFi فعالیتی پرخطر محسوب می‌شود. چرا که شما نمی‌توانید آینده ارزهای دیجیتال را به درستی پیش‌بینی کنید.

بیشتر بخوانید: نقدینگی متعلق به پروتکل (Protocol Owned Liquidity) چیست؟

سپرده‌گذاری در کانوکس فایننس (Convex Finance)

با فعالیت در استخرهای نقدینگی کانوکس به صورت توکن CVX پاداش خواهید گرفت. برای سپرده گذاری دوباره این توکن‌ها می‌توانید به بخش Stake of Convex بروید. می‌توانید در این قسمت مشخص کنید چه تعداد توکن CVX سپرده‌گذاری خواهید کرد و آیا می‌خواهید آنها را قفل کنید یا نه! دقت کنید که با قفل کردن توکن‌های CVX پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد و می‌توانید در رای‌گیری‌های حاکمیتی پلتفرم نیز شرکت کنید.

کلام آخر

پلتفرم کانوکس فایننس (Convex Finance) نمونه‌ای از یک پلتفرم موفق در حوزه دیفای است؛ این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند و بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانند. در حالی که برجسته‌ترین ویژگی این پلتفرم تامین نقدینگی Curve Finance است، سیستم مالی منحصر به فرد خود این پلتفرم نیز جذاب و کارآمد است. با این حال، باید دید که آیا این بازده بالا در بلندمدت پایدار است یا خیر؟

سوالات متداول

کانوکس فایننس چیست؟

Convex Finance یک پروتکل DeFi است که به ارائه دهندگان نقدینگی Curve اجازه می دهد تا سهمی از کارمزد معاملات در Curve را بدون قرار دادن نقدینگی در آن به دست آورند. در عوض، LPها می توانند با Convex شریک شوند و CRV تقویت شده و پاداش های استخراج نقدینگی دریافت کنند.

چگونه می‌توان از کانوکس فاینانس کسب درآمد کرد؟

۱. توکن CRV را در Convex سپرده‌گذاری کنید.
۲. در ازای ارائه CRV، توکن‌های cvxCRV را دریافت کنید.
۳. جوایز CRV دریافت کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان