top banner adv

کاهش قیمت بیت کوین نسبت به میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران؛ تحلیل آنچین ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

کاهش قیمت بیت کوین نسبت به میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران؛ تحلیل آنچین ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
0
بازدید : 13755

قیمت بیت‌کوین از یک سری سطوح روانی ریجکت شده است که با میانگین قیمت خرید بیت کوین هولدرهای چرخه ۲۰۲۱-۲۲ و همین‌طور نهنگ‌ها منطبق است. در همین حال، روند سیو سود و ورود سرمایه به بازار آغاز گردیده است، اگرچه طبق استانداردهای تاریخی میزان و حجم آن نسبتا کم است. در این تحلیل آنچین از فکت کوینز با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : ورود بیت کوین به دوره انباشت مجدد ؛ تحلیل آنچین 20 تیر 1402

ریجکت بیت کوین از میانگین‌ قیمت‌ خرید سرمایه‌گذاران قدیمی

بازار ارز دیجیتال در این هفته دچار افت شد و بیت کوین از سقف 23871 دلاری خود به کف هفتگی 22199 دلار رسید. همانطور که در این مقاله برسی خواهیم کرد، سقف هفتگی بیت کوین با چندین سطح کلیدی که همان میانگین قیمت خرید هولدرهای قدیمی بازار و نهنگ‌های سال 2018 است، مطابقت دارد.

در تحلیل آنچین این هفته، درحالی‌که بازار در تلاش برای خروج از قلمرو نزولی خود است، این سطوح کلیدی (قیمت‌های تحقق‌یافته) و همچنین شاخص‌های مربوط به جریان‌ سرمایه، حجم نقل و انتقالات و برداشت سود را بررسی خواهیم کرد.

🪟 تمام نمودارهای این مقاله را در اندازه واقعی از اینجا  شاهده کنید.

بیشتر بخوانید : آیا روند صعودی بیت کوین آغاز شده است؟ تحلیل آنچین شماره ۵۱ (۲۷ آذر ۱۴۰۱)

ریجکت بیت کوین از میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران؛ تحلیل آنچین
نمودار قیمت بیت کوین

علاوه بر اندیکاتور‌های تکنیکال مرسوم، مدل‌های قیمتی آنچین نیز می‌توانند ابزار قدرتمندی برای تخمین مرزهای عرضه و تقاضا باشند.

بیشتر بخوانید : آرامش قبل از طوفان! افزایش قیمت بیت کوین – تحلیل آنچین هفته چهل و یکم

در میان مدل‌های قیمت آنچین، میانگین قیمت خرید هولدرهای مختلف بیت‌کوین سطوحی را به ما نشان می‌دهد که از نظر روانی مهم هستند. نمودار زیر این برآوردهای مبتنی بر قیمت واقعی (میانگین قیمت خرید یا قیمت تمام‌شده) را در سه گروه مقایسه می‌کند:

🔴 میانگین قیمت خرید عرضه جوان (21.000 دلار) که میانگین قیمت بیت کوین‌هایی است که در 6 ماه گذشته دست‌به‌دست شده‌اند.

🟠 میانگین قیمت خرید بازار (19.800 هزار دلار) که میانگین قیمت خرید تمام هولدرهای بیت کوین است.

🔵 میانگین قیمت خرید عرضه قدیمی (23.500 هزار دلار) که میانگین قیمت خرید بیت کوین‌هایی است که حداقل 6 ماه هولد شده‌اند.

در این هفته، می‌توان دید که بیت کوین از سطوحی که با «قیمت واقعی عرضه قدیمی» منطبق بود، ریجکت (رد) شد. بسیاری از این BTCهای قدیمی‌ توسط خریداران چرخه 2021-2022 بازار نگهداری می‌شوند که در حال حاضر روی ضرر هستند.

🔔 ایده برای الارم: شکسته شدن مقاومت 23.500 دلار بیانگر صعود و عبور بیت کوین از «قیمت واقعی عرضه قدیمی» است و هولدرهای متوسط در همه گروه‌ها را دوباره به سود بازمی‌گرداند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه قیمت بیت کوین از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳

میانگین قیمت خرید عرضه جوان و عرضه قدیمی بیت کوین
میانگین قیمت خرید عرضه جوان و عرضه قدیمی بیت کوین

علاوه بر این تقسیم‌بندی زمانی، می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران را بر اساس اندازه کیف پول‌ها نیز ارزیابی کرد. در میان تمام آدرس‌های شناخته‌شده در اکوسیستم بیت کوین، نهنگ‌ها (با داشتن بیش از یک هزار بیت کوین) همیشه مرکز توجه معامله‌‌گران هستند.

نمودار زیر میانگین قیمت‌ خرید نهنگ‌ها را با در نظر گرفتن تنها بیتکوین‌هایی که به صرافی‌ها وارد و خارج می‌شوند، نشان می‌دهد.

🟡 از جولای 2017، زمانی که بایننس راه‌اندازی شد

🔴 از دسامبر 2018، در کف بازار نزولی 2018

🔵 مارس 2020 در کف ریزش کرونا.

هر سه زیرگروه نهنگی وقتی که بیت کوین در اوایل نوامبر 2022 به زیر 18 هزار دلار سقوط کرد، دارایی‌هایشان با ضرر نقد نشده روبرو شد. قابل توجه است که بیت کوین در حرکت صعودی اخیر خود در میانگین قیمت خرید نهنگ‌های دوره دسامبر 2018+ (23.800 هزار دلار) 🔴 متوقف شد که همان «میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران قدیمی» است.

ریجکت بیت کوین از میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران؛ تحلیل آنچین هفته دهم سال 2023

وضعیت فعلی بازار را می‌توان شبیه به یک فاز انتقالی توصیف کرد که معمولاً در مراحل نهایی یک بازار نزولی رخ می‌دهد. این ادعا را می‌توان با شاخص خالص سود/زیان تحقق نیافته (NUPL) تایید کرد.

از اواسط ژانویه، میانگین هفتگی NUPL از حالت «زیان خالص تحقق نیافته» به وضعیت «سود خالص تحقق نیافته» تغییر کرده است. این نشان می‌دهد که هولدرهای بیت‌کوین به طور متوسط در حال حاضر روی سود خالص نقد نشده تقریباً 15 درصدی هستند. این الگو مشابه فازهای گذار در بازارهای نزولی قبلی است.

همچنین طبق معیار aNUPL بازار زیر نقطه سربه‌سر قرار دارد و می‌توان استدلال کرد که هنوز در قلمرو بازار نزولی قرار داریم.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

نمودار شاخص aNUPL بیت کوین

حرکتی در مسیر درست

یک نشانه کلاسیک از تقاضای رو به رشد بیت کوین در فاز گذار بازار، جذب و ورود سرمایه جدید به بازار است. ما می‌توانیم این امر را در حجم نقل و انتقالات مشاهده کنیم.

معیار زیر میانگین ماهانه حجم نقل و انتقالات 🔴 را با میانگین سالانه آن 🔵 مقایسه می‌کند تا تغییرات نسبی در احساسات غالب بازار را به ما نشان دهد و به شناسایی زمان تغییر در فعالیت شبکه کمک کند.

از اوایل ژانویه، حجم نقل و انتقالات ماهانه با 79 درصد افزایش به 9.5 میلیارد دلار در روز رسیده است. بااین‌حال، این میزان به طور قابل‌توجهی کمتر از میانگین سالانه است، هرچند متأسفانه این میانگین بلندمدت به شدت تحت تأثیر حجم سنگین معاملات مربوط به پلتفرم‌های FTX/Alameda است.

🔔 ایده برای الارم: شکسته شدن میانگین 30 روزه حجم نقل و انتقالات به بالای 36 میلیارد دلار، نشان‌دهنده بازگشت سرمایه قوی به بازار است.

نمودار مومنتوم  حجم نقل و انتقالات بیت کوین

پس از بررسی میانگین قیمت خرید هولدرها، وقت آن است که این یافته‌ها را با بررسی حجم نقل و انتقالات صرافی‌ها تکمیل کنیم. در این شاخص، می‌توانیم میانگین ماهانه و سالانه بسیار نزدیک‌تری را مشاهده کنیم. میانگین ماهانه جریان سرمایه صرافی‌ها از اوایل ژانویه 34 درصد افزایش یافته است، بااین‌حال، هنوز کمتر از میانگین سالانه 1.64 میلیارد دلاری آن است.

مومنتوم حجم نقا و انتقالات صرافی بیت کوین

برداشت سود توسط سرمایه‌گذاران بیت کوین

با افزایش حجم نقل و انتقالات بیت کوین در شبکه، می‌توانیم از معیار aSOPR برای ارزیابی میانگین سود (یا ضرر) نقد شده (تحقق یافته) معامله گران استفاده کنیم. میانگین 14 روزه aSOPR 40 روز است که بالاتر از سطح 1.0 قرار دارد.

این الگو بر اولین افزایش انفجاری سیو سود از مارس 2022 صحه می‌گذارد و حاکی از بازگشت یک سرمایه قابل توجه به بازار برای جذب سودهای برداشت‌شده است.

با توجه به اینکه بازار پس از یک دوره نزولی طولانی بهبود یافته است، قرارگیری شاخص aSOPR بالای سطح 1.0 برای یک مدت طولانی امری عادی است.

بیشتر بخوانید: بلاک چین Permissioned یا مجوزمحور و بلاک چین Permissionless یا بدون مجوز چیست؟

نمودار شاخص aSOPR

پس از بررسی میانگین قیمت خرید سرمایه گذاران، باید به نسبت P/L بپردازیم. با محاسبه نسبت بین سود و زیان نقد شده (تحقق یافته)، می‌توانیم تأیید کنیم که سودآوری سرمایه‌گذاران به سمت یک فاز گذار تغییر کرده است. قابل به ذکر است، ساختار تحت سلطه سود بازار در اواسط ژانویه شروع شد و نسبت P/L تحقق یافته را به بالای 1 رساند.

نکته جالب اینجاست که یک آستانه در نسبت P/L در حوالی سطح 2.0 وجود دارد که معمولا عنوان یک سطح مقاومت در بازارهای نزولی عمل کند. عبور P/L از این آستانه می‌تواند شاخص قوی‌تری برای سرمایه ورودی رو به رشد بازار ارائه کند.

🔔 ایده برای الارم: عبور شاخص P/L (14D-EMA) از عدد 2.0 می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که جریان سرمایه ورودی جدیدی در حال جذب سیو سود است. در مقابل، سقوط شاخص به زیر سطح 1.0 بیانگر آن است که ضررهای نقد شده دوباره بر بازار غالب گشته‌اند که به طور بالقوه نشان‌دهنده تضعیف احساسات معامله گران است.

شاخص P/L نحقق یافته بیت کوین میانگین قیمت خرید

کالبد شکافی طرف فروش

با صعود اخیر بیت کوین، می‌توانیم ببینیم که سهم عرضه سرمایه‌گذاران جدید که اکنون در سود هستند، از حدود 2.5٪ (سطح پایه بازار نزولی) به بیش از 15٪ افزایش یافته است. این الگو یادآور ریکاوری قبلی بیت کوین از کف بازار نزولی 2018-2019 🦄 است و دیدی از حجم BTC هایی که در ماه‌های اخیر خریدوفروش شده ارائه می‌دهد.

نمودار عرضه روی سود هودرهای کوتاه مدت بیت کوین

بیشتر بخوانید : سقوط ارزش بازار تحقق‌یافته بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته ۴۹ (۱۷آذر ۱۴۰۱)

همچنین می‌توانیم تأثیر این سرمایه‌گذاران جدید را با مشاهده حجم بیت کوین ارسالی به صرافی‌ها که در سود یا زیان بوده‌اند، بسنجیم. در اینجا می‌توانیم یافته‌های زیر را مشاهده کنیم:

1- نسبت عرضه کوتاه‌مدت روی سود ارسالی به صرافی‌ها به زیان، در اوایل فوریه برابر با پیک اکتبر 2022 در 2.75 برابر بود.

2- حجم کل BTCهای ارسال شده به صرافی‌ها توسط هولدرهای کوتاه‌مدت امروز حدود 16 هزار بیت کوین در روز است و نسبت سود به ضرر آن تقریباً 50:50 است.

به طور نسبی، حجم کل BTCهای ارسال‌شده به صرافی‌ها در مقایسه با چرخه 2020-23 نسبتاً کم است.

بیشتر بخوانید: CryptoGPT چیست؟ یک بلاک چین لایه ۲ برای توسعه هوش مصنوعی

بیشتر بخوانید : تحلیل چین لینک 28 آبان 99

نمودار عرضه روی سود هودرهای کوتاه مدت بیت کوین

در نهایت، می‌توانیم Short-Term Holder MVRV را برای تخمین سود نسبی نقد نشده (تحقق نیافته) هولدرهای کوتاه‌مدت ارزیابی کنیم. همانطور که در تحلیل آنچین قبلی بحث شد، احتمال سیو سود توسط هولدرهای کوتاه‌مدت در دوره‌هایی که یک هولدر کوتاه‌مدت متوسط روی 20 درصد سود قرار دارد، افزایش می‌یابد و STH-MVRV از 1.2 عبور می‌کند.

افت اخیر بیت کوین از سطح 23.800 دلار با این ساختار مطابقت دارد، زیرا STH-MVRV قبل از افت بیت کوین به عدد 1.2 رسیده بود. اگر قیمت بیت کوین به 19.300 دلار بازگردد، STH-MVRV را به عدد 1.0 برمی‌گرداند و نشان می‌دهد که قیمت‌ بیت کوین به قیمت تمام‌شده این گروه از خریداران جدید بازگشته‌ است.

🔔 ایده برای الارم: رسیدن شاخص STH-MVRV (میانگین 7 روزه) به عدد 1.0 نشان می‌دهد که قیمت به میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت و نقطه سربه‌سر آنها بازگشته است.

نمودار شاخص MVRV هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین میانگین قیمت خرید

نتیجه گیری؛ ریجکت بیت کوین از میانگین قیمت خرید سرمایه گذاران

اقتصاد بیت کوین اغلب نه تنها به سطوح کلاسیک تحلیل تکنیکال، بلکه به میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران مختلف بازار نیز واکنش نشان می‌دهد.

با توجه به این یافته‌ها، بازار در حال حاضر در فاز انتقالی قرار دارد، که از بالا توسط «میانگین قیمت خرید بیت کوین هولدرهای قدیمی و همچنین نهنگ‌های چرخه 2018»، محدود شده است. ما شاهد موج اولیه ورود سرمایه به بازار هستیم که از سیو سود سرمایه‌گذاران قابل مشاهده است. بااین‌حال، این موج سرمایه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و از نظر تاریخی در مقایسه با حجم کل بیت کوین‌های در حال جابجایی کوچک است.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x