نقش بانک مرکزی در کاهش ناگهانی قیمت دلار چه بود؟

خانهاخبارنقش بانک مرکزی...

آنچه می‌خوانید...

دلار پس از رکوردشکنی قیمتی اخیرش سرانجام عصر دیروز به کانال 56 هزار تومان برگشت. عده‌ای دلیل کاهش قیمت دلار را مداخله بانک مرکزی می‌دانند.

دیروز روزی رکوردشکن برای ارزهای خارجی بود و هر دلار که تا همین یک ماه پیش با قیمت 42 هزار تومان خرید و فروش می‌شد، در شیب صعودی جدید خود با افزایش قیمت همراه شده و حتی نرخ 60 هزار تومان را هم به خود دید. با این حال و ساعاتی پس از ثبت این رکورد، قیمت‌ها قدری تغییر کرده و دلار با 4 هزار تومان افت قیمت، در محدوده 56 هزار تومان متوقف شد.

- Advertisement -

کاهش قیمت دلار با دخالت بانک مرکزی

عده‌ای معتقدند مداخله بانک مرکزی پس از جلسه غیرعلنی اخیر مجلس برای بررسی نوسانات و تحولات بازار ارز در کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بود؛ جلسه‌ای که صبح روز گذشته با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

در همین رابطه بخوانید: قیمت دلار ۶۰ هزار تومان؛ تیم اقتصادی دولت در خواب!

در همین رابطه، خبرگزاری دولت، ایرنا از مداخله 700 میلیون دلاری بانک مرکزی خبر داده و روزنامه ایران، دیگر ارکان اطلاع‌رسانی دولت هم امروز نوشته است:

در حالی که در ساعت‌های ابتدایی آغاز مبادلات در بازار غیررسمی دلار به رقم 60 هزار تومان رسید، فرآیند مداخله بانک مرکزی باعث شد که قیمت دلار با عقب‌نشینی 4 هزار تومانی در کانال 56 هزار تومان قرار بگیرد.

به عقیده این رسانه هرچند بازار غیررسمی دلار تاثیری در انجام مبادلات رسمی ندارد، اما یکی از دلایلی که باعث شده فشار تقاضا در بازار غیررسمی افزایش پیدا کند، تقاضا از سوی واردکنندگانی است که در صف ثبت سفارش دریافت دلار مرکز مبادله قرار دارند، اما همزمان دلار خود را از بازار غیررسمی خریداری می‌کنند، با این بروآرد که پس از دریافت ارز از بازار مبادله، در صورت نیاز دلار خود را در همان بازار غیررسمی به ریال تبدیل کنند.

گفتنی است مرکز رسمی مبادله ارز و طلا در ابتدای هفته گذشته از سوی دولت و بانک مرکزی و با هدف کنترل قیمت‌ها شروع به کار کرد، هرچند تا این لحظه در هدف خود موفق نبوده است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه پیدا کرده و روی چه عددی ثابت می‌ماند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان