کاپیتولاسیون بازار بیت کوین -تحلیل آنچین هفته چهل‌وهشتم (۸آذر ۱۴۰۱)

خانهتحلیل ارز دیجیتالکاپیتولاسیون بازار بیت...

آنچه می‌خوانید...

در حالی که گرد و غبار ورشکستگی صرافی FTX فروکش می‌کند، یک سوال مهم برای اهالی بازار پیش آمده و آن اینکه آیا باید ریزش و کاپیتولاسیون بازار بیت کوین فعلی را ادامه روند نزولی بیت کوین قلمداد کرد یا محرک یک تغییر روانی عمیق‌تر در میان سرمایه‌گذاران؟ در تحلیل آنچین این هفته فکت کوینز ضمن بررسی کل بازار، به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

ویژگی‌های کاپیتولاسیون بازار بیت کوین

بازار بیت کوین پس از چند هفته پرتلاطم تثبیت خود را از سر گرفت و اکنون قیمت بیت کوین در محدوده باریکی در نوسان است و کمی بالاتر از 16 هزار دلار معامله می‌شود. با فرونشستن گرد و غبار پس از فروپاشی FTX، رفتار و واکنش هولدرهای بیت کوین وضوح بیشتری پیدا کرده است. اکنون سوال کلیدی این است که آیا ریزش اخیر را می‌توان ادامه روند نزولی بیت کوین توصیف کرد یا شاید این یک محرک برای یک تغییر روانی عمیق‌تر در بین سرمایه گذاران باشد؟

بیشتر بخوانید: فروپاشی FTX به کدام کشورها و پلتفرم‌ها آسیب بیشتری وارد کرد؟

- Advertisement -

در تحلیل آنچین این هفته، مقیاس زیان‌های نقد شده (محقق شده) و نقد نشده (محقق نشده) هولدرهای بیت کوین را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین روندهای تغییر رفتار سرمایه‌گذاران را که پس از این رویداد رخ داده، تجزیه و تحلیل خواهیم کرد و داده‌هایی که تصویر کلان‌تر را برای ما روشن می‌کنند و اثرات متعاقب آنها بر عزم و اراده سرمایه گذاران و فرسودگی فروشندگان را بررسی خواهیم کرد.

شاخص انباشت بیت کوین (Accumulation Trend Score)

بیشتر بخوانید: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی بیت کوین است!

تغییر رفتار سرمایه‌گذاران در کاپیتولاسیون بازار بیت کوین

قیمت بیت کوین بیش از 4.5 ماه است که زیر قیمت واقعی خود (میانگین قیمت خرید بازار) معامله می‌شود. این از لحاظ تاریخی با مرحله کشف کف قیمت (Bottom Discovery) مرتبط است که اغلب می‌توان با استفاده از شاخص انباشت (Accumulation Trend Score) تصویرسازی و ارزیابی کرد.

این شاخص تغییر موجودی نسبی آدرس‌ها را در 30 روز گذشته نشان می‌دهد. مقیاس آن نیز نشان‌دهنده اندازه تغییر موجودی آدرس‌ها و جهت آن (انباشت تا توزیع) است.

مقادیر نزدیک به 1 بیانگر این است که بخش بزرگی از شبکه بیت‌کوین در حال انباشت بیت کوین بوده و موجودی آن‌ها رشد معنا‌داری دارد. مقادیر نزدیک به 0 نشان می‌دهد که بخش بزرگی از شبکه بیت کوین در حال توزیع (فروش) بیت کوین‌‌ها بوده و موجودی آنها به طور معناداری در حال کاهش است.

بالا بودن این شاخص پس از ریزش اخیر شبیه به اواخر سال 2018 است. این تغییر روند را می‌توان بلافاصله پس از بسیاری از سقوط‌های بازار مشاهده کرد، از جمله:

  • سقوط 50 درصدی بازار در نوامبر تا دسامبر 2018
  • سقوط کرونای مارس 2020
  • فروپاشی LUNA در می 2022
  • ژوئن 2022، زمانی که قیمت بیتکوین برای اولین بار به زیر 20 هزار دلار سقوط کرد
شاخص انباشت (Accumulation Trend Score)

ما می‌توانیم با استفاده از شاخص روند انباشت (و توزیع 🥥) بر اساس گروه کیف پول‌ها، آدرس‌های خاصی را که در این روند مشارکت کرده‌اند را تجزیه و تحلیل کنیم.

نمودار زیر نشان می‌دهد که تقریباً همه گروه‌ها پس از افت اخیر قیمت به سمت انباشت 🦄 تغییر جهت داده‌اند. این سیگنالی است از مشاهده فرصت خرید و همچنین جابجایی گسترده بیت‌کوین‌ از صرافی‌ها به سمت کیف پول‌های شخصی.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال جام جهانی قطر ۲۰۲۲

شاخص روند انباشت بیت کوین

روند مشابهی از انباشت گسترده را می‌توان پس از همه ریزش‌های فوق‌الذکر مشاهده کرد.

Address Cohorts (Advanced): نشان‌دهنده تعداد کل آدرس‌ها و تغییر 30 روزه تعداد آدرس‌ها.

Entities Balance Change (Professional): نشان‌دهنده خالص دارایی‌ها و تغییر موجودی 30 روزه.

در بین همه گروه‌ها، آدرس‌های دارای کمتر از 1 BTC (که تحت عنوان میگو 🦐 نیز شناحته می‌شوند) دو موج مجزای افزایش موجودی را در طول 5 ماه گذشته ثبت کرده‌اند. از زمان فروپاشی FTX، میگوها +96.2 هزار بیت کوین به ذخایر خود اضافه کرده‌اند و اکنون بیش از 1.21 میلیون بیت کوین دارند که معادل 6.3 درصد از عرضه در گردش است.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در آستانه از دست دادن حمایت 16000 دلاری؛ تحلیل BTC (8 آذر 1401)

آدرس‌های دارای کمتر از 1 BTC

ضرر سرمایه گذاران جدید

یکی از رویدادهای همیشگی که به بازار از روند نزولی به روند صعودی انگیزه می‌دهد، فروش شدید بیت کوین روی ضرر است، زمانی که سرمایه گذاران تسلیم می‌شوند و در مقیاسی بزرگ اقدام به فروش بیتکوین های خود در ضرر می‌کنند. ماه نوامبر چهارمین رویداد بزرگ کاپیتولاسیون بازار بیت کوین (تسلیم و فروش) در تاریخ را به خود اختصاص داده است و زیان 10.16 میلیارد دلاری را در 7 روز ثبت کرده است. این 4.0 برابر بزرگتر از دسامبر 2018 و 2.2 برابر بزرگتر از مارس 2020 است.

ضرر ۷روزه در کاپیتولاسیون بازار بیت کوین

این استرس مالی از دیدگاه سرمایه‌گذاران جدیدتر نیز قابل بررسی است. با مشاهده رابطه بین میانگین قیمت خرید (cost basis) هولدرهای کوتاه مدت و قیمت بیت کوین، الگوی زیر را می‌توان در تمام چرخه‌های بیت کوین مشاهده کرد.

بازار گاوی: هنگام افزایش قیمت بیتکوین، بیت ‌کوین ‌های تازه خریداری شده به طور مداوم روی سود هستند (STH-Cost Bassis <St Price)

بازار خرسی 🥇: کاهش ثابت قیمت بیت کوین باعث می‌شود که میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران جدید بالاتر از قیمت‌ بازار بیتکوین باشد (STH-Cost Basis > Spot Price)

با توجه به اینکه میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه مدت (STH-Cost Basis) در حال حاضر 18.830 دلار، خریداران اخیر به طور متوسط ​​ روی ضرر 12%- قرار دارند.

بیشتر بخوانید: نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Riward) چیست؟

میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه مدت

تجزیه و تحلیل میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه مدت در طول بازارهای نزولی می‌تواند شاخصی برای ردیابی مرحله گذار به بازارهای صعودی ایجاد کند.

پیش از کف قیمت (A)🦄: در طول مراحل اولیه یک بازار نزولی، میانگین قیمت خرید کل سرمایه‌گذاران بسیار پایین‌تر از قیمت بازار بیت کوین است و اکثر سرمایه‌گذاران روی سود هستند (قیمت اسپات > قیمت واقعی).

کف قیمت یا Bottom Discovery (B)🧐: پس از یک روند نزولی طولانی، در نهایت، بازار به کاپیتولاسیون کامل می‌رسد و قیمت اسپات بیتکوین به زیر قیمت واقعی آن می‌رسد.

کف قیمت نهایی یا Floor Discovery (C): همزمان که بازار فروش قابل توجهی را تجربه می‌کند و فروشندگان به فاز فرسودگی نزدیک می‌شوند، بقیه بازار اقدام به انباشت می‌کنند. این امر میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه مدت را به پایین‌تر از قیمت واقعی بیت کوین هدایت می‌کند و این بیانگر آن است که خریداران اخیر نسبت به یک هولدر متوسط نقطه ​​ورود بهتری دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت ترید ارز دیجیتال

کاپیتولاسیون بازار بیت کوین

پس از سقوط صرافی FTX، فاز نهایی در بازار رخ داد.

ما می‌توانیم حجم ضررهای نقد نشده را نسبت به اندازه بازار را نیز بررسی کنیم. شاخص زیان نسبی نقد نشده Relative) Unrealized Loss)، مجموع ضرری را که هنوز در بازار گسترده‌تر نگهداری می‌شود، در مقایسه با کل سرمایه بازار (Market Cap) اندازه‌گیری می‌کند.

روند میانگین هفتگی این شاخص نشان می‌دهد که در نقاط عطف بازارهای نزولی قبلی، سرمایه گذاران زیانی تا 50 درصد از کل سرمایه بازار را در آن زمان متحمل می‌شدند. این معیار اخیراً به 56٪ رسیده است که بالاترین میزان برای این چرخه است و قابل مقایسه با کف‌ نهایی بازارهای نزولی (Market Floor) است.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی ترید را انتخاب کنید

کاپیتولاسیون بازار بیت کوین - تحلیل آنچین هفته چهل و هشتم

به اوج رسیدن ضررهای بازار

شاخص تعدیل شده MVRV ابزاری است که سود نگهداری شده بیت کوین‌های به خواب رفته یا گم شده (BTC های بدون جابجایی بیش از 7 سال) را فاکتور می‌گیرد. مقادیر بالای 1 این شاخص نشان می‌دهد که “بازار فعال” به طور کلی روی سود است، در حالی که مقادیر زیر 1 نشان می‌دهد که بازار به طور کل در ضرر است.

این معیار در حال حاضر مقدار 0.63 (میانگین ضرر نقد نشده 37٪) را نشان می‌دهد که بسیار قابل توجه است زیرا تنها در 1.57٪ از روزهای معاملاتی تاریخ بیت کوین، شاخص MVRV کمتر از این مقدار بوده است. به عبارت دیگر، اگر سود بیت کوین‌های گم شده را کم کنیم، بازار کنونی زیان‌ده‌ ترین بازار از دسامبر 2018 و ژانویه 2015 بوده است.

بیشتر بخوانید: آیا سولانا سرنوشتی مشابه لونا خواهد داشت؟ بررسی علل سقوط سولانا!

کاپیتولاسیون بازار بیت کوین - تحلیل آنچین هفته چهل و هشتم

نه تنها حجم ضرر‌ نقد نشده فعلی بازار از نظر تاریخی بزرگ است، بلکه حجم ضررهای نقد شده نیز از نظر تاریخی بالا بوده است. در اینجا ما از شاخص aSOPR استفاده می‌کنیم که میانگین قیمت هزینه تا خرید (spending-to-acquisition) را برای تمام BTC هایی که امروز جابجا شده اند را اندازه‌گیری می‌کند. لذا مقادیر بالای 1 نشان‌دهنده سودآوری غالب است، در حالی که مقادیر زیر 1 نشان‌دهنده زیان غالب است.

بیشتر بخوانید: آینده ارز دیجیتال چه خواهد شد؟

کاپیتولاسیون بازار بیت کوین - میانگین قیمت هزینه تا خرید

نمودار زیر میانگین هفتگی aSOPR 🔵 را با باندهای بالایی و پایانی 🔴 آن مقایسه می‌کند.

واکنش اخیر بازار به سقوط پس از ورشکستگی FTX درافت aSOPR نمایان شد که برای اولین بار از مارس 2020 به زیر باند پایینی خود رسید. بزرگی این حادثه فقط با سقوط کرونا و تسلیم شدن بازار در سال 2018 قابل مقایسه است.

نمودار زیر خالص سود/زیان نقد شده 7 روزه را نشان می‌دهد که برای مقایسه بین چرخه‌ها به BTC بیان می‌شود. قابل ذکر است، در هفته گذشته، بازار متوجه ضرر خالصی معادل -521 هزار بیت کوین شد که باز هم نزدیک به بزرگ‌ترین رکورد ثبت شده در تاریخ است.

با مقایسه زیان خالص نقد شده فعلی با سقوط کووید و فروپاشی لونا، به ترتیب با 44 درصد و 39 درصد کاهش قیمت، بازار در طول ریزش اخیر با تنها 26 درصد اصلاح، قدرت بیشتری را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: فروش ذخیره بیت کوین ماینرها آغاز شد؛ واکنش بازار چه خواهد بود؟

خالص سود/زیان نقد شده 7 روزه در کاپیتولاسیون بازار بیت کوین

خلاصه و نتیجه‌گیری

سقوط FTX یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای کاپیتولاسیون بازار بیت کوین در تاریخ را رقم زده است و میلیاردها دلار بیت‌کوین را از چنگ سرمایه‌گذاران زیان‌ده بازار در آورده است. بازار در درجه‌ای از رکود قرار دارد و احتمالاً برای هضم کامل نوسانات اخیر به زمان نیاز دارد.

با این حال، ویژگی‌های این کاپیتولاسیون بازار بیت کوین شباهت‌های زیادی به تاریک‌ترین روزهای بازار نزولی 2018 دارد. این ریزش شاهد انحرافات آماری قابل توجهی در زیان سرمایه گذاران بود. زیان نقد نشده فعلی عملاً در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و تنها با کف چرخه‌های نزولی سال 2015 و 2018 رقابت می‌کند.

در چنین سال پر هرج و مرجی، عزم و قطعیت هولدرهای بیت کوین در طول سال 2022 به شدت مورد آزمون قرار گرفته است. باید گفت که شرایط کنونی همانطور که در بازارهای نزولی قبلی اتفاق افتاد و به فرسودگی فروشندگان منتهی شد، این بار هم ممکن است تکرار شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان