کایبر نتورک چیست؟ صرافی غیر متمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم

خانهمقالاتکایبر نتورک چیست؟...

آنچه می‌خوانید...

کایبر نتورک (Kyber Network) روشی غیرمتمرکز برای مبادلۀ فوری اتریوم (ETH) و توکن‌های ERC20 مختلف است، طوری که نیازی به منتظر ماندن و ثبت نام ندارد.

کایبر نتورک یک صرافی غیر متمرکز

  • کایبر نتورک ابزار یا بهتر است بگوییم یک صرافی غیرمتمرکز است که به هر کسی امکان می‌دهد بدون احتیاج به پلتفرم های متمرکز، توکن‌های خود را فوراً مبادله کند.
  • وندورها (vendor) می توانند انواع مختلف کریپتوکارنسی ها را بپذیرند، درحالی‌که پرداخت‌ها همچنان به ارز دیجیتال دلخواهشان انجام می‌شود.
  • در اصل برای اتریوم ساخته شده است، اما هر بلاکچین مبتنی بر قرارداد هوشمند می‌تواند آن را در خود جای دهد.

در دنیای کریپتو، اکثر جوامع و پروژه‌ها توکن خاص خودشان را دارند. در بسیاری موارد، این توکن‌ها باید از پروتکل خودشان استفاده کنند. اگر هنوز مالک آن توکن نیستید، باید به یک صرافی رفته و توکن خود را با توکن مورد نیاز مبادله کنید که این مرحله‌ای دست‌وپاگیر است. اینجاست که کایبر نتورک وارد میدان می‌شود. هدف این پروژه آن است که به هر مالک توکن امکان دهد تا به‌راحتی و با کمترین سروصدا یک توکن را به دیگری تبدیل کند.

- Advertisement -

در این مقاله از فکت کوینز، نحوۀ راه‌اندازی کایبر و مأموریتش برای فراهم کردن معاوضۀ یکپارچۀ توکن برای یک اکوسیستم کامل امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در بلاک چین اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

کایبر چیست؟

در واقع، کایبر روشی غیرمتمرکز برای مبادلۀ فوری اتریوم و توکن‌های ERC20 مختلف است، طوری که نیازی به منتظر ماندن و ثبت نام ندارد. کایبر برای انجام دادن این کار از مجموعۀ متنوعی از استخرهای نقدینگی یا استخرهای دارایی‌های کریپتویی مختلف به نام «رزرو» استفاده می‌کند که هر پروژه‌ای می‌تواند از مزایایش بهره‌مند شده یا در آن ادغام شود.

یکی از کاربردهای معمول این است که وندور به مشتریان اجازه دهد پرداخت‌های خود را در ارزهای دلخواهشان انجام دهند، اما دستمزد خودش را در توکنی دریافت کند که آنها ترجیح می‌دهند. نمونۀ دیگر برای کاربران dapp است. در حال حاضر، اگر توکن dapp خاصی نداشته باشید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از کایبر، می‌توانید از توکن‌های فعلی خود استفاده کنید، آنها را بلافاصله با توکن خاص dapp معاوضه کرده و شروع کنید.

تمام این فرایند معاوضه در بلاکچین اتریوم اتفاق می‌افتد و معنایش این است که هر تراکنشی کاملاً شفاف است.

چه کسی کایبر را اختراع کرد؟

بنیان‌گذاران کایبر، لوی لو (Loi Luu)، ویکتور تران (Victor Tran)، یارون ولنر (Yaron Velner) مدیرعامل، مدیر ارشد فناوری و مشاور شبکۀ کایبر هستند.

توکن بومی کایبر یعنی کریستال شبکۀ کایبر (KNC) پس از کریستال‌هایی نام‌گذاری شد که برای تأمین انرژی شمشیرهای نوری فیلم جنگ ستارگان استفاده می‌شد.

کایبر چیست؟

کایبر نتورک چه ویژگی خاصی دارد؟

همواره مأموریت کایبر این بوده است که با پروتکل‌های دیگر ادغام شود؛ بنابراین، تمرکزشان این بوده که معماری‌ای فراهم کنند تا به هر کسی امکان دهند که این فناوری را در هر بلاکچین مبتنی بر قرارداد هوشمند استفاده کنند و از این طریق موردپسند توسعه‌دهنده باشند. در نتیجه، dapp، وندورها و کیف‌ پول‌ های متعدد و متنوعی از زیرساخت کایبر از جمله Set Protocol، bZx، InstaDApp و کیف پول Coinbase استفاده می‌کنند.

آیا می‌دانستید؟

علاوه بر این، dappها، وندورها، کیف‌های پول و کایبر نیز با سایر صرافی‌ها مانند Uniswap ادغام می‌شوند که استخرهای نقدینگی را بین دو پروتکل به اشتراک می‌گذارند.

سفارش‌های لیمیت که در سایر صرافی‌ها رایج است، اما نه در یک صرافی استخر نقدینگی مانند کایبر؛ به‌تازگی به این پروتکل افزوده شده است. سفارش‌های لیمیت در کایبر به کاربران اجازه می‌دهد به‌جای پذیرش هر قیمتی که در حال حاضر در زمان معامله وجود دارد، قیمت خاصی را تعیین کنند که در آن مایل به مبادلۀ توکن هستند. درهرحال، برخلاف سایر صرافی‌ها، کاربران هیچ‌گاه حضانت دارایی‌های کریپتویی خود را در طول سفارش‌های لیمیت کایبر از دست نمی‌دهند.

مطلب مفید: استخر لیکوئیدیتی(Liquidity Pools) یا نقدینگی چیست؟

کایبر چیست؟

کایبر چه ویژگی متفاوت دیگری دارد؟

پروتکل کایبر با استفاده از استخرهای صندوق‌های ارز دیجیتال (crypto funds) به نام «رزرو» کار می‌کند که در حال حاضر بیش از ۷۰ توکن ERC20 را پشتیبانی می‌کنند. رزروها در اصل قراردادهای هوشمند دارای استخر وجوه (pool of funds) هستند. تمام رزروها را طرفین مختلف با قیمت‌ها و سطوح تأمین مالی مختلف کنترل می‌کنند.

پروتکل کایبر به‌جای استفاده از دفترهای سفارش برای تطبیق دادن خریداران و فروشندگان برای بازگردانی بهترین قیمت‌ها، تمام رزروها را در نظر گرفته و بهترین قیمت‌های میان رزروهای مختلف را بازمی‌گرداند. رزروها از طریق اسپرد یا تفاوت‌های بین قیمت‌های خریدوفروش پول در می‌آورند.

توکن‌های KNC چطور تولید می‌شوند؟

توکن بومی کایبر، کریستال‌های کایبر نتورک (KNC) نام دارد. تمام رزروها باید برای حق مدیریت رزروها، در KNC کارمزد پرداخت کنند. KNC جمع شده به‌عنوان کارمزد، یا سوزانده و از کل عرضه خارج می‌شود یا به‌عنوان انگیزه برای کمک به رشد Dappهای یکپارچه به آنها اهدا می‌شود.

کایبر سوآپ برای خرید مستقیم اتریوم با استفاده از کارت اعتباری به کار می‌رود که سپس از آن می‌توان برای معاوضۀ KNC بهره برد. علاوه بر خود کایبر، صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، هیوبی (Huobi) و اوککس (OKex) KNC را معامله می‌کنند.

با کایبر چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

سرراست‌ترین و اساسی‌ترین کاربرد کایبر، معاوضۀ فوری توکن‌ها بدون ثبت حساب است که هرکسی با استفاده از یک کیف پول اتریوم مانند متامسک (MetaMask) می‌تواند آن را انجام دهد. کاربران می‌توانند رزروهای خود را نیز ایجاد کرده و به تأمین بودجۀ یک رزرو کمک کنند، اما این فرایند هنوز نسبتاً فنی است، موضوعی که کایبر دارد روی آن کار می‌کند تا کاربران در آینده دشواری چندانی نداشته باشند.

کایبر دائو چیست؟

کایبر نتورک در جولای ۲۰۲۰ ارتقاء شبکۀ کاتالیست (Katalyst network upgrade) را راه‌اندازی و کایبر دائو (KyberDAO) را معرفی کرد. کایبر دائو سازمان مستقل غیرمتمرکزی است که به مالکان KNC امکان می‌دهد در فرایند نظارت بر کایبر نتورک مشارکت کنند.

کاتالیست و @KyberDAO اکنون در حال فعالیت است! این نقطۀ عطف، آغاز یک دورۀ هیجان‌انگیز برای کایبر را نشان می‌دهد که سیستم نظارت غیرمتمرکز جدید و بهبودهای فنی دارد که نقدینگی را برای DeFi# افزایش می‌دهد.

جزئیات: https://t.co/ulWRkDsKO4

اکنون مالکان KNC می‌توانند توکن‌های خود را در کایبردائو سرمایه‌گذاری (stake) کنند که به آنها امکان می‌دهد در مورد پیشنهادهای مختلف مربوط به توسعه و عملیات شبکۀ کایبر رأی دهند. استِیکرها (Stakers) فقط زمانی می‌توانند پاداش کامل سهام‌ گذاری (staking) را دریافت کنند که در طول هر دوره (epoch) به تمام پیشنهادها رأی داده باشند، هر دوره حدود دوهفته طول می‌کشد. چندین ارائه‌دهنده سهام گذاری شخص ثالث این فرایند را اتوماتیک می‌کنند.

در حال حاضر، استیکرهای KNC می‌توانند انتظار پاداش سالانه در حدود 12.79٪ را داشته باشند، اما این میزان باتوجه‌ به حجم معاملات کایبر نتورک (علاوه بر موارد دیگر) متفاوت باشد.

مطلب مفید: استیک بهتر است یا کشت سود؟ تفاوت این دو در چیست؟

سخن آخر: آیندۀ کایبر نتورک

هدف کایبر این است که در سال‌های آتی، موقعیت خود به‌عنوان راه‌حل همه‌جانبه برای تقویت نقدینگی و معاوضۀ توکن در اتریوم را تثبیت کند.

این پلتفرم کاربردش به‌عنوان یک پروتکل DeFi را نیز در ماه‌های اخیر گسترش داده است که این امر حجم معاملات را افزایش داده و تقاضا برای KNC را در شش ماه گذشته چهار برابر کرده است. بااین‌حال، به دلیل نگرانی‌ها در مورد قیمت بالای گس اتریوم (و در نتیجه کارمزد تراکنش‌ها)، کایبر نتورک در حال حاضر به دنبال کار کردن با پروتکل‌های لایه ۲ مختلف است تا بتواند پلتفرم را ارزان‌تر و استفاده از آن را کارآمدتر کند، اما این کار هنوز در مرحلۀ اولیه قرار دارد.

عجالتاً، کایبر نتورک قصد دارد با استفاده از تکنیکی به نام مسیریابی رزرو کارمزد گس را کاهش دهد و از یک ساختار فهرست‌بندی توکن بدون مجوز پیروی می‌کند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان